Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mysterie . Raad en advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    mysterie . Raad en advies gevraagd

    Korting op 420shop
    Dag mede hobbyisten,

    Ik heb een duwtje nodig in de goede richting. Probleem is dat mijn zaailingen nog geen ene f**k gegroeid zijn sinds ik ze in de kweekkast heb gezet.

    Setup als volgt:

    Kast van mdf gemaakt. Afmetingen zijn 50 x60 x170 cm. 2 x wit gegrond. Afgelakt met flexa ral 9010. Panelen langdurig laten luchten en drogen.
    Verwarming op thermostaat waarbij de temperatuur ongeveer 25 graden constant is. Verwarming ligt op de bodem met daarop een grote natuursteen tegel waar de potten bovenop staan. Aarde dus lekker op temperatuur.
    Passieve inlaat aan de onderzijde. Actieve uitlaat aan de bovenkant. Staat continu aan.
    Tafel ventilator om de 45 minuten aan en uit
    130 watt ufo led full spectrum.

    Aardemix: 4/5 tomaten/groente grond 1/5 cocos. Allemaal goed gemengd. Aarde losjes in 10 liter potten met gaten onderin.

    Lamp staat op 18/6

    Zaadjes laten ontkiemen in water en geplant in de grote potten nadat er 1 a 1.5 cm wortel zichtbaar was. Wortel natuurlijk naar beneden.

    Er staan 3 soorten af in. 2 x lemon haze, 1 x northern Light, 1 x bubble gum.

    De lieve meisjes staan nu 1,5 week onder deze omstandigheden in de kast en zijn allen in hetzelfde stadia, ongeveer net zo groot (7 cm) als dat ze eronder gingen. Heeeel voorzichtig wordt het 2 ienie minie echte blaadje zichtbaar.

    Ik heb mij van te voren echt goed ingelezen en vroeger ook wel eens een gewone plant in de buitenlucht gehad maar dit lijkt echt niet op elkaar.

    Is dit normaal of doe ik iets fout of ben ik te ongeduldig?

    Graag een duwtje in de groene richting. Bvd BigR

    #2
    Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

    Misschien hangt je lamp te hoog ?
    Dat lijkt me het meest aannemelijk als je zegt dat ze een stengel van 7cm hebben.
    Je hebt ze dus ook pas onder het licht gezet toen ze al zo groot waren ?

    Heb je foto's van de verdachten ?
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

      Dag QnQ,

      De lamp hangt op 30 cm ongeveer. Blaadjes zijn diep donkergroen en heb ze onder het licht gezet toen de eerste echte blaadjes er waren. Foto uploaden doe ik, eerst ff puzzelen Hoe dat moet��

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      20151202_225833.jpg20151202_225833.jpg

      Comment


        #4
        Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

        Ahja, maar eigenlijk zou je ze vanaf je het zaadje in de grond doet al volop onder het licht mogen zetten. Dat scheelt aanzienlijk in de snelheid.
        Misschien kan de lamp nog wat lager, ik heb geen verstand van die LED dingen, maar als een plantje een lange stengel heeft betekend dat wel dat ze op zoek is naar meer licht.
        Verder qua grootte zie ik niks bijzonders. Je zult geduld moeten hebben, dan komt het wel goed.
        Onder led duurt alles sowieso wat langer, dus wen er maar vast aan

        Wat is dat licht paars trouwens, heb je alle leds aanstaan nu ?
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

          Qua grote zijn ze ook wel goed maar ze staan al 1,5 week stil zonder groei. Ventilatie staat om de 45 minuten aan. Het stegeltje is echt wel stevig. De 2 met de stokjes zijn lemon haze. Die zijn ook wel stevig maar omdat die 1 dag eerder hun hoofd boven de aarde staken zijn toen ze in mijn donkere gangkast stonden net iets te ver gestrekt maar kunnen wel makkelijk zelfstandig staan. Misschien is het plantje eerst hard bezig om haar stengel te versterken of om haar wortels eerst goed te ontwikkelen?

          Ik kan alleen de lamp aan of uit zetten. Verder geen schakelingen op de lamp

          Comment


            #6
            Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

            Op anderhalve week moet je toch zeker aan de derde of 4de reeks blaadjes zitten. Wsl staan ze te nat ook.

            Comment


              #7
              Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

              Ik ben juist heel voorzichtig met water geven. Heb ze in afgelopen periode bijna geen water gegeven. Kleur van de aarde is goed en mijn vinger voelt geen nattigheid. De grond is lekker luchtig. Zaden komen trouwens van Fso.

              Comment


                #8
                Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                Het ligt niet aan de zaden, maar aan het gebrek aan licht enzo.
                Elke keer met je vingers in de aarde porren is ook niet handig als ze zo klein zijn.
                Je komt met je vingers ook niet op de plek waar je moet wezen, namelijk recht onder de plantjes op 10cm diepte.
                Daar kan een hele kluit blubber zitten terwijl het langs de rand bijna tot de bodem droog kan zijn. (daarom geef je ook water langs de rand van de pot)
                Til gewoon zo'n potje op. Weegtie bijna niks = water geven, is het potje zwaarder, geen water geven.
                De ventilatie moet 24/7 aan. Dat helpt ook.

                3e of 4e reeks blaadjes heb ik hier ook niet, een weekje na het ontkiemen.
                Beo geeft ze Brinta denk ik.

                ** herstel...ik zat eens door wat foto's te bladeren hier, en ze gaan inderdaad wel wat sneller dan ik dacht.
                Excuus dat ik aan je twijfelde Beowulf
                Ik zal even een paar foto's met tijd en progressie in m'n lopende verslag zetten <linkje>
                Last edited by QnQ; 3 December 2015, 10:25. Reden: pompompom
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                  Hoi, bedankt voor je reactie. Ze zien er goed uit die van jou, zeker I. T.t. mijne. Ik twijfel ook ten zeerste aan de ufo led. Heb ook met andere planten een liefdevolle relatie en redelijk groene vingers maar met deze meisjes wil het niet vlotten. Ik wil andere lampen gaan gebruiken. Wat adviseren jullie? Ik wil geen moeilijk geloei met vsa (hps ) of lange tl erin. Zal dus richting de spaarlampen gaan. Tornado o.i.d.

                  Comment


                    #10
                    Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                    Nja, die LED zal misschien best werken tijdens de bloei, het licht ziet er voornamelijk paars uit ?
                    En ze staan er nou toch onder, je zult ze alleen wat langer moeten laten groeien als ze wat langzamer gaan.
                    Probeer ze wat op te laten drogen, de wortels moeten naar beneden en dat doen ze bijna niet als ze genoeg water op 3cm diep hebben.

                    Heb je al andere kweekverslagen met die lamp gevonden ? Op Engelstalige forums misschien.

                    Je kunt er voor de groei altijd een TL of spaarlamp bijhangen natuurlijk.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                      IMG_1936.jpg

                      11 dagen oud. Onder 250 watt MH

                      Comment


                        #12
                        Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                        Ik heb ook het vermoeden dat het lichtspectrum niet goed is voor groei en bloei. Het zou een full spectrum moeten zijn maar we puzzelen verder. Heb 4 dames in de kast staan en daar wil ik dan boven elke een spaarlamp hangen. Is een Philips tornado hier een goede voor of zijn er betere alternatieven? Green greetz

                        Comment


                          #13
                          Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                          Nee. Ga voor T-neon, minstens T-neon.
                          Anders blijf je geld uitgeven tot het een keer goed is.. En dat begint pas vanaf T-neon. Dan HPS en als oppergroeilamp MH.
                          Spaarlampen zijn een beetje als een vloeitje gebruiken om je billen te poetsen; je hebt er tientallen nodig om een beetje resultaat te boeken.
                          Dat geldt ook voor de 125W en 200W plug and grow spaarlampen trouwens, dat is weggegooid geld.

                          Marktplaats.nl heeft soms T-neon armaturen+kappen in de verkoop, de lampen zelf zijn vrij goedkoop (5 euro ofzo?). Bij growshops zijn de armaturen+kap opeens 2x zo duur geworden zonder duidelijke reden. Als je ze onder de 55 euro kunt vinden, dan ben je goed bezig.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment


                            #14
                            Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                            Oh jee, zie nu pas je reply. Heb net 5 x osram spiral 23 watt besteld. Duurt een werkdag voordat ze binnen dus voor die tijd ff het hokje uitbreiden. Blijf aub komen met de tips boys.��

                            Comment


                              #15
                              Re: mysterie . Raad en advies gevraagd

                              Voor de eerste drie weken zijn die koelwitte tornado's goed ze. Als je er een kapje boven hangt. Anders gaat teveel licht verloren. Die koelwitte zijn wel zeldzaam.

                              Comment

                              Bezig...
                              X