Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

Korting op 420shop
    Ik maak een kweekverslagje zodat ik bij mijn volgende kweekje (over twee weken) en die van volgend jaar alhier even kan teruglezen wat ik allemaal heb verprutst.
    Er komt zoveel kijken bij iets dat eigenlijk best simpel lijkt? Je gooit een zaadje in de aarde, wacht even geeft wat water, en ff later oogsten maar.

Zo simpel is het eigenlijk allemaal wel.

Maar ik ben een beetje stom begonnen, en ga vast nog stommere dingen doen. Dat moet ik dan wel even noteren zodat ik dat niet nog eens doe.

De zaadjes heb ik direct in eierkuipjes (gekregen bij de zaadjes) met biologische potgrond gedaan. Voor een volgende kweek doe ik ze meteen in een grote pot, en maak een kuiltje met lossere aarde/ zand.. ouzo. Nee ouzo, geen ouzo, geen ouzo, maar ofzo. Ouzo is best goor. Soms.
    Die eierdopjes waren best wel onstabiel en ik heb ze tot drie keer aan toe rechtop moeten zetten.
    Twee keer mijn eigen schuld, een keer van deze

Wellicht een goede methode om de N.L. op jonge leeftijd bekend te maken met een kort leven vol stress, en aanslagen op hun goede gemoed?

Ik denk me te herinneren dat ik ze op 1 mei in de dop heb gedaan. Mijn 'moestuintjes' hebben i.i.geval die dag op hun kaartjes staan, en ik denk dat ik de N.L. meteen daarvoor of daarna heb gedaan.
    Het was een dag vol chaos, en aarde, water. Lezen hoe diep moet de venkel, hoe diep moet de radijs.
    Ik heb de N.L. op 1 cm gezet. Als ik ze niet heb verward met de doperwt want dan was het 4cm.

Ik koos voor 1 mei omdat het toen bloedwarm was. Ik woon in een apprtmnt zonder verwarming en had van de zaaddonor begrepen dat het voor het ontkiemen toch wel boven de twintig graden moet zijn. Gelukkig is het bij mij binnen exact dezelfde temperatuur als buiten. Dat kan per jaar variëren dus van min 20 tot boven de 40.
    Eigenlijk had ik moeten wachten op de 'ijsheilige' maar ik ben mijn hele leven al aan het wachten op een sacraal moment. Dat was ik dus ff zat.

4 mei was er nog helemaal niks boven de grond (wel de tuinkers, maar de moestuintjes zal ik hier niet meer behandelen, hoewel het wellicht een goed idee is voor de zanken baden om eens te proberen om tuinkers met cannabis te kruisigen? Dan heb je i.i.g. nooit meer een kweekverslagje nodig. Alweer een gelukte oogst na 5 dagen).
    Maar op de dag van onze vrijheid kwam nummer 1. Nummer 1 heet daarom vanaf nu Winston Eisenhower. Niet echt een vrouwelijke naam moet ik toegeven.
    En daarna kwam nummer twee nooit.
    9 mei (of 8) kon ik mij niet meer bedwingen en kieperde het eierschaaltje om.. Verdomd dat er wel wat was gebeurd! Twee sprietjes met wat gekonkel en gedoe.
    Ik schrok best wel want was bang nummer twee te hebben geaborteerd. Ik wist niet wat boven en onder was en heb van schrik de hele voorgeboorte weer terug gedonderd in het eierschaaltje en deze net als W.Eisenhower met eierschaal en al in de volle pot met biologische aarde gezet.
    Mij was verteld door de zaaddonor dat ontkiemen na 4 dagen het toch echt gebeurt moest zijn.
    Helaas heb ik toen niet besloten om zijn woorden wat beter te wegen, en dat was stom.
    De les: nooit een zaailing uit het eierdopje kieperen, maar dat gebeurt toch niet meer want ik ga nooit meer in eierdopjes ontkiemen.
    De andere les: Geen paniek!
    Nog een de andere les: Een doorgewinterde kweker met lampen en irrigatie systemen heeft wellicht wat andere resultaten dan ik.

11 mei kwam ik thuis en daar was ze! Zo godvergemese gaaf! Heel klein, maar ik zweer dat ze stond te juichen, en verbeeld me dat ze haar tong uit de mond had van vermoeidheid. Wat een strijd moet die 'donder' hebben geleverd. Ik kon wel meteen zien dat het een leuke vrolijkerd is.
    Ik las hier ergens dat iemand met zulke plantjes ze meteen vermoord om plaats te maken voor een nieuw plantje. Dan ben je dus intens harteloos.
    Ik heb besloten om de N.L. 2 Joseph Stalin te noemen. Buiten dat dit best een mooie vrouwelijke naam is...
    De Russen waren tenslotte ook net een weekje te laat om ons te bevrijden.
    (Als ik op de naam van de dame die de 100 meter heeft gewonnen was gekomen zou dat ook een optie zijn geweest, maar ik kwam niet op haar naam, en wat is eigenlijk nou die 100 meter vergeleken met 8 dagen stikken in te zware aarde?)

Maar toen begon een periode met heel veel stress, en gedoe.
    Het idee was; om gewoon twee zaadjes neer te donderen en te zien wat er gebeurt. Geen voeding en dat soort shit, want ik rook zelf zelden; het zal een cadeautje zijn voor mijn toffe oom.
    Ook dacht ik dat mijn balkon waarschijnlijk te weinig zon zal hebben om iets bijzonders te kweken. Dus eerst maar eens zien?
    Ja,ja.
    hmmm
    Ja,ja.
    Die plantjes hebben mij verovert en betovert als de beste sekteleider die in zijn dagen de halve wereld in het rood deed lopen met houten kettingen om, zij hun hele aardse leven schonken opdat hij 93 Rolls Royces kon rijden. Maar die informatie is off topic. En off topic is iets dat we zeker niet moeten willen met zijn allen.

De temperatuur daalde ineens naar 7 graden overdag. Van de nacht heb ik geen idee. De zon verdween 9 dagen op rij. De hele winter was het beter weer geweest om cannabis op mijn balkon te zetten.
    Ik moest de kleintjes in een vochtige omgeving zetten van de zaaddonor. Ik moest plastic over de pot heen spannen. Maar ze stonden te hoog in de pot om dat nog te doen.
    WAT NU, WAT NU? (wat nu, wat nu, wat nu, wat nu, wat nu)

Vochtig hield ik ze met een plantenspuit. Warm in mijn badkamer door ieder uur de douche 3 minuten aan te zetten.
    TIP VAN DE WEEK: Bij de Action hebben ze plantenspuiten van 80 cent.
    Maar eigenlijk wilde ik schrijven dat:
    Ga dus nooit meer je plantjes de hele tijd bespuiten met een plantenspuit als ze zo klein zijn.
    Ik heb wat bronnen gelezen die zeggen dat: De plant dan zijn vocht uit de blaadjes gaat halen waardoor de wortels dus niet meer opzoek gaan naar water.
    Ikzelf heb geen verstand van dit soort zaken. Evenwel.. 'logisch toch?'
    Toen gingen ze strekken. Nog niet zo erg is als ik ze soms zie strekken op foto's, maar toch. Dat was me wel een duidelijk strekken.

Wat ga je doen tegen strekken?
    Vele bronnen van de bronstijd tot nu vinden dat je je plant dan VEEL licht moet geven.
    HAHA!
    Maar dat was er dus niet.
    -om omvallen te voorkomen heb ik ze iedere keer een beetje ingegraven. Dit lijkt me een methode die voor herhaling vatbaar is? In ieder geval makkelijker dan gedoe met stokken. Ik vraag me alleen wel af of zo een steeltje onder de grond niet kan gaan rotten?? Ik ga in ieder geval niet meer kijken want de vorige keer dat ik dus nieuwsgierig dacht ff de aarde te bestuderen was geen succes.
    Maar mocht iemand hier info over hebben.. Graag.
    PANIEK alweer.
    LICHT NODIG, NODIG LICHT.

Ik denk dat dat ongeveer 13 mei moet zijn geweest, ik kijk nu even op mijn launchepad ga naar dashboard dan naar kalender want het was een zondag, een zondag met een lichtinval van 100 K.
    Het was 15 mei.
    Ik had alhier bij de sectie microkweek (een sectie die ik iedereen kan aanraden, daarbuiten.. Tsjonge wat een creatieve geesten huizen daar. Eentje had van een koelkast een complete stealth kwekerij gemaakt. Ik bedenk me nu dat dat ook wel eens de oplossing voor de opwarming van de aarde kan zijn? Iedereen trekt zijn stekker uit de koelkast en zet 2 plantjes erin.)
    Maar nu ff On Topic, want dat is waar we vooral willen zijn: ONTOpIc zodat wij allen elkaar heel snel, kort maar krachtig kunnen helpen in de queeste naar volle toppen. Laten wij geen tijd verspillen. Ter zake. (dus)
    Daar las ik dat je je planten onder een spaarlamp kan zetten. Onder een spaarlamp? Hoe is het mogelijk? Ja, onder een spaarlamp. In de groei 5000k, in de bloei 2600k. ouzo. ouzo. ouzo. ofzo. Als het je als beginnende kweker een beetje duizelt met al die cijfers.. maak je geen zorgen.. dat had ik ook. Een weekje later schud ik al het jargon uit mijn mouw alsof ik, en al mijn nazaten leven van de plantenteelt. Ikzelf haat spaarlampen, maar de plantjes gaan er dus goed op.
    Ik had 30 euro leefgeld gekregen van mijn vriendin en daar moest ik het die dag meedoen. Rob heeft meestal na de 9e zelf niks meer te pinnen.
    Maar Winston en Joseph moesten licht. Licht of bier, licht of bier.
    Naar de praxis, licht dus.
    Uren turen, eindelijk de goeie gevonden, kwam dus thuis met 2700K.
    Weer terug: Alles is daar 2700K. We zitten duidelijk in de groei (denk ik te weten wat er zit nog maar 1 blaadje aan de strekkende grappenmakers).
    Gelukkig is er bij de Praxis nooit iemand waar je wat aan kan vragen, en als er al iemand is waar je wat aan kan vragen... Dan heb je al heel snel spijt dat je je vraag hebt gesteld. Dit is bij mijn buurtPraxis het geval. Die in mijn vorige twee buurten ook. Maar het is oneerlijk om je ervaringen bij 23 Praxissen gelijk alle Praxissen te stigmatiseren.

Naar de Gamma dus.
    Ik was mijn bonnetje kwijtgeraakt en had nu nog 20 euro over dus. MJA wel alvast de lampen voor de bloeiperiode in de kast klaarliggen.
    Duizenden spaarlampen hadden ze daar. Tering. Ik heb een nekblessure overgehouden aan het turen naar de lampen. Allemaal ook 2700K.
    Allemaal?
    Ja, allemaal.
    Ik heb ff de doosjes erbij gepakt, en hoop dat alle beginnende spaarlamp telers tot hier doorlezen.
    WANT
    voor de groei moet je ongeveer 6500K, voor de bloei rondom 4600K.
    Tuurlijk zou ik voor de aardigheid even terug kunnen scrollen en die cijfers veranderen, maar ik ben bang om de draad kwijt te raken.
    -Ook zou het wel aardig zijn als de betweters gelijk gaan reageren met alle juiste cijfers, liefst behoorlijk kwaad zo van: "Als je wat schrijft, dan moet je wel het goede schrijven!"
    Want dat is dan toch wel het leukste aan het hele internet? Dat iedereen de hele tijd aanslaat om verdomd weinig, tot, gelijk aan niks.
    Bij de Gamma werd ik heel goed geholpen.
    Echt heel erg goed.. Ik wil geen fittie veroorzaken in doehetzelver land, maar..
    "Ik ben opzoek naar een spaarlamp van 6500K maar jullie hebben DENK IK alleen maar die van 4600K?"
    "echt?"
    "Ja, echt!"
    "Dat is vreemd!"
    "Ja, best wel als je je bedenkt dat er honderden lampen liggen?"
    "Ik ga wel even voor u kijken meneer!"
    zo lief.
    Daarna ging het meisje net zolang zoeken naar mijn groeilamp als ik zelf al had gedaan.
    Met even weinig resultaat. Maar wat een inzet.

Inmiddels was het zondagmiddag half vijf. De twintig euro brand door mijn zak. Wat nu? Wat te doen? Het strekken moet stoppen.
    Helaas wil ik in verband met mijn privacy niet vertellen waar ik woon maar wij hebben een gloeilampen winkel (Aurora) gelegen aan de Vijzel.
    Op hun site stond dat ze open waren, en dat zij dus wel meedenken met mensen die niks met 'warm' licht hebben.
    Bij Aurora aangekomen bleek waarschijnlijk heel telend Nederland in opperste paniek opzoek naar oplossingen voor de verstrekkende problemen...
    Tering wat druk. Ik kan me zo voorstellen dat de Bijenkorf jaloers zouden zijn (niet dat we in mijn stad een Bijenkorf hebben Sherlock) op de bezoekers aantallen van Aurora.

Misschien moet ik even een foto of wat smileys plaatsen, gewoon omdat teveel tekst, zonder beelden voor veel mensen een beetje moeilijk is geworden? Een lachend geel vlekje kan wel handig zijn, soms, gewoon om duidelijk te maken dat je niet te beste grap toch echt een grap is. Of omdat je je verveeld. Wellicht om na afloop te kijken hoe de smiley in je post terecht is gekomen. Gewoon omdat het kan.
    Maar wat voor een foto dan? De plantjes zijn nog zo klein, en als ik ze wil fotograferen moet ik zo dichtbij dat dan het een grote trilblur wordt.
    Daarbuiten is het opvallend hoeveel foto's hier op zijn kant staan. Als het de jongeren al niet meer lukt om een foto rechtop te plaatsten, dan zullen die van mij wel zeker achterstevoren op zijn kop terecht komen?IMG_0142.jpg

En jawel! Hoewel ik niet zeker weet of die op zijn kop staat.

Nu had ik mijn lamp (9,50) dus nog ongeveer een tientje op zak.
    Chimay blauw of eten, eten of Chimay blauw.
    Ja, als ik moet kiezen tussen wat eten of de heerlijkheid die mijn Belgische broeders brouwen. Ik laat de uitkomst maar in het midden.

Die micro mensen hadden mijn creativiteit aangewakkerd. Tenslotte is een lamp nog geen plant onder een lamp?
    Maar zonder geld is het verdomd lastig om een kastje te bouwen. Daarbuiten ook heel stom om te doen als je eigenlijk bezig bent met je eerste balkonkweekje?
    Mijn eerste kas-balkon-tent-badkamerkweekje.
    18 N.L. 4 haze en 33 bubblegum- achtigen.
    Mijn oog viel op een wasrekje (action) en besloot met wat houtsprokkel daar een kasje van te maken.
    Dat van die wasrek was best een geniale vondst. Jullie moeten weten dat ik dertig buren heb aan alle lange zijde van mijn krotje die zo mijn huis inkijken. Alsmede dat ik het haat als de gordijnen dichtzijn.
    Dus timmeren maar.
    Rondom 20.00 was ik klaar. De lampen kon ik goed door de draden van het rek vlechten, en dat is ook heel handig.
    De plantjes erin en aanzetten maar:
    IMG_0115.jpgIMG_0115.jpg(lukt het wel.. krijg je er twee)

Dit bleek dus helemaal NOT SO STEALTH maar hey -moet je maar denken: Daar zal de joint strike fighter ook last van krijgen!
    Gordijnen dicht, en snel!

Het was trouwens helemaal geen zondag,het was een zaterdag bedenk ik me nu.
    Ten eerste heb ik met die wasrekkas samen de apotheose van het songfestival gezien, ten tweede is mijn vriendin vrij op zondag, niet op zaterdag, en ten derde zou het zomaar kunnen zijn dat Aurora dicht is op zondag.
    Sorry voor die valsheid in geschrifte.
    Ik hoop niet dat ooit iemand door mij helemaal van Medemblik naar Aurora rijdt op een zondag terwijl die winkel dan wellicht dicht is. Wellicht ook niet. Wij draaien hier best wel een 22 uurs economie.

Doorpakken:
    2 dagen later was er niet verder gestrekt, zeer zeker niet, maar er was daarbuiten ook helemaal niks gebeurt. Geen centimeter de lucht in, geen blaadje erbij. Erger nog: Winston en Joseph keken helemaal niet meer blij, echt niet.
    Ik weer lezen, lezen, leren, lezen.
    Ik had gelezen dat de lampen op 20cm van de plant moeten hangen?
    Ineens las ik elders: 5cm.
    GEK WORDT JE VAN DIE DINGEN.
    MIJN HELE OOGST NAAR DE KLOTE!!!!!

Mijn vriendin die het hele wielplan, wielplan, wielpan? Wietplan toch al niet ziet zitten was inmiddels behoorlijk boos geworden over de spook in onze 'living'. Als man doe je toch al niks tegen een vrouw, maar als je twintig dagen per maand moet overleven op geld uit haar zak dan, dan, dan kan je maar beter helemaal soms en af en toe precies doen wat ze wil.
    Die tent samen met een middagje 'net geen kampioens wedstrijd' kijken had mijn oude lijf een portie goedmaaksels, goedmaaksels. Goedmaakseks gekost.
    En we zijn al langer dan drie maanden bij elkaar dus daar heb ik gewoon geen zin meer in.
    Dus: Overdag balkon, 'nachts onder 5 cm lampen op de badkamer.

Maar deze maandag was ik het ineens zat.
    Ik dacht: Ik laat ze lekker buiten staan. Er gebeurt niks.
    En prompt.. een dagje later.. Een tweede set blaadjes bij Eisenhower.
    En een blije Stalin met de blaadjes omhoog.. als ware zij een boze kreeft.

Ik moet nu stoppen want er moet wat eten op tafel.

De volgende keer moet ik nog schrijven over het vermoeden dat vriendin de plantjes heeft geprobeerd te watervergiftiger, watervergiftiger. Watervergiftigen.
    Ja, het is wellicht niet leuk als je zelf maar drie minuten aandacht per dag krijgt van iemand die daarbuiten de hele dag met plantjes heen en weer aan het rennen is?

Ik hoop dat vele telers wat hebben aan mijn heldere adviezen aangaande de balkonkweek.
    En wat een giller zou het zijn als ik nu op 'verzend discussie' duw waarna mijn post niet wordt geplaatst omdat het een veel te groot bestand is.
    Dat is mij nog nooit eerder gebeurt.

groeten, Rob
    Attached Files
    Last edited by Rob Otrok; 21 May 2016, 19:58. Reden: leesbaarheid en taalfouten

Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

Je hebt in ieder geval spaarlampen voor de komende 300 jaar.
    Plantjes mogen gewoon buiten blijven inderdaad, da's beter dan binnen onder beperkt licht.
    Mooi verhaal, ik heb nog niet alles gelezen, want je zei het al, flinke lap tekst in combinatie met gebrek aan concentratievermogen, dus dat kan nog even duren.

Succes !

* Na 3 maanden al uitgekeken joh ? Pff..da's wel erg snel.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik was gisteren ook maar ergens tot de helft gekomen met lezen, vandaag nog maar eens proberen

Veel succes met je kweekje alvast

En tegen strekken idd bijvullen, maar niet verder dan de onderste lobblaadjes.
      Groene vingers

Comment

Dank QnQ, en THE BIRD.
        (zelf zou ik vermoedelijk ook niet halverwege zijn gekomen.)

Ik was van plan om alleen op zaterdagen mijn verslag bij te werken; wel zo overzichtelijk. Nou ja, dan zal ik een fotootje plaatsen van mijn plantjes en wat minder serieus op de materie ingaan.

Ik kan me niet voorstellen dat het goed met ze gaat op dit moment. Hoewel ze vandaag al 9 seconden licht hebben gehad?
        Fuck.
        Als iemand ergens een boot heeft gebouwd, de moeite heeft genomen om alle dieren die er maar zijn in zijn vooronder te stoppen met voedsel voor een jaar. Die persoon zal gister tegen zijn vrouw hebben gezegd: "Verdomd Sjaan, we gaan!"
        (zelf zou ik met zo een boot dan ook een vrouw zoeken die Sjaan heet, gewoon om de poezie van dat moment)

Ik was een tijdje terug op de stikkie aangaande meeldauw gebeurtenissen, en ben toen heel erg geschrokken. Wat een immens triest scala aan vuile gore parasitaire meelifters staan er klaar om mijn plantjes leeg te zuigen, te verstikken, te slopen.
        En waarom?
        Wat haat ik dit soort wezens!
        Ga je eigen plant kweken, labbekak!

Maar ik besloot om alvast knoflookgier te maken. Tenminste daar kwam ik een uurtje geleden achter, want ik heb dus eigenlijk een thee gemaakt. Ook op het gebied van de knoflook kan je als enigszins overspannen teler dus veel te snel handelen. Wat ben ik blij dat ik geen boer ben. Nou ja, ik zou eigenlijk het liefst wel boer zijn.. Weg van de stad, ruimte, rust, diertjes en plantjes, zeer eerlijk werk waar iedereen dankbaar om moet zijn.
        Toch; je zal een half jaar aan het klooien zijn geweest en op buienradar een kanjer van een hagelbui op je af zien komen?
        Ik zou helemaal getikt worden, ik zou zelfs gaan bidden, anti-hageldansen gaan doen, alles. Maar dat zal niks helpen. En dan rustig naar bed en denken: 'volgend jaar beter.'

Maar goed, ik heb mijn spaarzame vrije tijd ten dienste gesteld van mijn mede kwekers dus dan nu even iets waar jullie misschien wat aan hebben:
        http://www.rijkerleven.com/comments.php?l=NL&tipid=188.

Het zou aardiger van mij zijn om alle relevante informatie bovenaan te zetten, en het gelul daarna. Dat scheelt jullie dan weer tijd. Maar dat ga ik niet doen want geouwehoer en relevantie vormen een ORGANISCH geheel in onze kosmos. En onze kweekjes maken daar nu eenmaal een onderdeel van uit.

Dan was ik nog van plan om een melksolutie te maken. Dit kan je dan op je blaadjes spuiten en gaat ook de vorming van meeldauw tegen, stopt de groei van een eventuele meeldauw, en kan zelfs al aanwezige meeldauw doen terugtreden.
        Maar ook in dat draadje stuitte ik op enorm veel tegenstrijdige informatie.
        De meest tegenstrijdige was:
        Persoon A: 'het helpt niet!'
        Persoon B: 'het helpt wel!'
        -Dat was dan weer fijne informatie.
        Maar ook: volle melk vs rauwe melk vs magere melk.
        Of: 90 water 10 melk vs 80/20 vs 70/30
        Dan kan je nog gaan debatteren over gepasteuriseerd vs gesteriliseerd?
        Graskoe vs stalkoe?
        Iedere dag vs om de dag vs om de week vs om de twee weken?
        'morgens vs nachts?

Er was in dat draadje ergens een link naar een man die deed 70/30 maar wat vooral interessant was aan die man was het verhaal dat de melkoplossing alleen kan werken als er zon op komt. Ik meen dat het ging om de proteïne die anders geen verbinding met iets anders maken. Maar woorden als proteïne en eiwitten haal ik vaak door elkaar. Ik heb even geen zin om weer op zoek te gaan naar zijn artikel.
        Evengoed zou het verhaal van zon en melk wat reacties verklaren van mensen waarbij de melk duidelijk niet leek te werken? Ik kan me zo voorstellen dat de 'echte' meeldauw het wellicht OOK heerlijk vindt om de hele dag op een kletsnat blaadje te zitten met wat melk als extra voedingsstof?

Ik bedacht me dat het dan misschien gewoon beter is om wat whey idolaat, idolaat. IDOLAAT ISOLAAT poeder op mijn plantjes te strooien?
        Ik heb toch zo een pot staan van xxl nutricious om te scopen de dagen voordat ik alweer een 'deadlift' record zet.
        (er zijn hier mensen die hun plant op kunnen tillen en dan voelen of ze water nodig hebben? Als ik ze op til dan voel ik dus bijna niks, LIGHTWEIGHT!)

Maar even ter zake. Ik ging een beetje zoeken en kwam bij een pdf van Wageningen aangaande melk en de meeldauw. Ik ga nu ff zoeken om te kijken of ik die nog kan vinden en hier te linken https://www.wageningenur.nl/upload_m..._juni_2012.pdf
        Dit is dus een pdf, heb je daar geen zin in NIET AANKLIKKEN.

Ook in Wageningen zijn ze dol op melk. En omdat in Wageningen meestal niet de eerste beste koekenbakkers op het gebied van de plantengroei werkzaam zijn, lijkt dit mij wel een beste bron.
        Nu gaat dit over komkommers enzo.
        En een komkommer is nog geen wiet, dus wellicht hebben wij toch andere verhoudingen nodig?

Maar ik ga gewoon voor 70/30. Al was het maar omdat die verrekte 'moestuintjes' naast mijn prachtige dictators vrijwel allemaal 'ECHTE'-meeldauw gevoelige gewassen zijn. Dus die moet ik sowieso goed in spuiten met melk.

Dan ga ik afsluiten met een stukje algemene kennis:
        Een van de lekkerste dames uit de geschiedenis -hoewel daar geen foto's van zijn overgebleven- ging ook heel vaak in een bad met melk liggen. Wie?
        *het antwoord volgt onderaan

Even nog dit recht zetten:
        Mijn vriendin heeft de plantjes geen water gegeven.
        Ik heb ze zelf een overdosis aangedaan.
        Hoe, begrijp ik niet.
        MAAR dit gebeurt de meesten wel in het begin.

Tot zaterdag
        groeten, Rob

*artapoelC

Comment

Ik ben mijn eigen gelul al aardig zat, dus dat gaat de goede kant op.
          Als ik mijn volgende plantjes ga zetten begin ik een kort en bondig verslagje.
          Ik ga twee bud cannon auto zetten als de N.L. in de bloei staan (ik wil ivm geur geen 4 bloeiende planten zetten), en misschien nog een chocolopje ernaast, maar er is weinig plek want alle andere zaadjes zijn gewoon keihard uitgekomen.
          Wat een zooitje op mijn balkonnetje: 4x dwergzonnebloem, 2x courgette, een enorme berg sla, venkel, spinazie, radijs, doperwt, wortel, munt, tijm.
          Nou ja.. die sla is over drie weken wel opgegeten.

Goed.. goeie ruzie gehad over de wiet met vriendin, inderdaad wat was ze boos op die plantjes.
          Toen vandaag de nieuwe zaadjes binnenkwamen was ze dan ook totaal geschokt: "ga je er nog meer neerzetten?"
          "nee, lief, pas als die andere weg zijn!"
          Goed ik begrijp haar nu beter, en ga proberen om er meer een gemeenschappelijk ding van te maken. Vorig jaar was het balkon van haar, en zij heeft daar toen een gezellig zooitje van gemaakt. Er stond van alles maar niemand die nog wist wat er stond.. behalve de peterselie.
          Ik heb haar haar hobby afgepakt en dat is ronduit egoïstisch.
          Dus gaan wij maar samen wat wiet fatsoenlijk opvoeden.

De N.L. (dan)
          Eindelijk wat zon, en warmte!
          IMG_0143.jpgIMG_0144.jpgIMG_0146.jpgIMG_0148.jpg
          Maar wat blijven ze klein.
          De grootste Winston heeft rare nieuwe blaadjes.. Ze hangen en zijn een beetje verschrompeld.
          De kleinste Joseph heeft gister ook derde blaadjes gekregen en 'gek genoeg' heeft zij sowieso veel mooiere blaadjes.. MAAR wat is dat stammetje dun! Ik heb nooit eerder zoiets gezien.

De grootste zal 15 cm zijn en de kleine 11. Ik heb geen zin om met een cm in de weer te gaan.. ze staan stealth tussen vele andere planten, en dat fotograferen is al opvallend genoeg.
          Bedenk wel dat er zeker 5 cm stam onder de aarde zit.. strekken, strekken, strekken.

Wat heb ik goed gedaan deze week?
          Ik ben tot rust gekomen.. Ik heb ze helemaal met rust gelaten. Soms beetje water, soms wat co2 extra door blazen tegen de blaadjes.. dan vliegen er dus wel heel erg kleine zwarte beestjes omhoog.. te klein om te herkennen.
          Gister een kwartslag draaien om omvallen door zonzucht tegen te gaan. HEEFT IEMAND HIER INFO OVER? Mijn oma was tuinarchitect en zij zei: "Planten willen niet verplaatst worden!"
          -Is een kwartslag draaien niet ook een beetje verplaatsen?
          (tsjonge wat had ik wat meer naar mijn oma moeten luisteren)
          Ik heb knoflookthee gegeven.

Fout gedaan deze week:
          Ik heb knoflookthee in de bodem gegoten, maar dat had knoflookgier moeten zijn. Thee moet je op de bladeren spuiten (geloof ik)
          Nog fouter:
          Ik zag een paar minuten na het gieten dat je de thee 5x moet verdunnen.. TERING. ..
          blij dat ik ze niet heb ondergespoten, ik vrees dat de boel dan goed verbrand.

NOU JA.. HIER GEEN VAMPIEREN MEER DEZE ZOMER!

Buiten dat heb ik weinig fout gedaan. Relaxed aangedaan met water tot ph6 gebracht met natuurazijn
          (aardig verhaaltje: was bij plantenwinkel en vroeg of ze ph meter hebben. 'Ja', zei de eigenaresse.
          Kwam ik thuis zaten er pilletjes in met een reageerbuisje.. haha. Dat was best een gedoe. Vooral als je half kleurenblind bent!)

Taak voor deze week: Uitzoeken wat dat gedoe over 'stress' nou precies betekend?
          -Vorige week hadden ze een bbq rechtsonder, en de rook kwam weer eens precies bij ons terecht (fijn want dat zijn precies van die mensen die gaan kuchen als jij eens een peukje opsteekt.. egoïsten), daarna begon de dame des huizen ergens om twee uur nachts te krijsen tegen haar man denk ik? Het was in een taal mij onbekend, en het gekke is dat ik eigenlijk niemand iets terug heb horen zeggen. Wellicht lag hij al 'cold' van een overdosis chardonnay met verbrande worst?
          Wel tof dat niemand in de buurt de 'blauwen' heeft gebeld.. dat geeft hoop. Na een paar uurtjes hield het gekrijs ineens op.

MAAR is dit nou stress?
          Mijn plantjes stonden er vlak boven. En dit lijkt toch erger dan een klein beetje licht teveel?

Ook wil ik even uitzoeken of het erg is als ik in de bloei geen 12/12 ga doen.
          Waarbij ik dus niet de fout moet maken om alle informatie op een hoop te gooien.
          ...
          ...
          Je hebt binnen en buiten.
          Je hebt auto en oldscool zaadjes.
          Je hebt professionals en amateurs.
          Je hebt bedrijfstrollen.

Dat was het dan voor vandaag.

We hebben Ttip begraven op het beursplein.
          Ik ga in de zon.

groeten,rob

Comment

Nog wat zaken om te overwegen.

Ik vermoed dat mijn eerste plantjes wel gaan mislukken.
            De een lijkt op een sterk plantje maar heeft twee claws (nu al). De ander heeft prachtige blaadjes maar een stammetje waar alle ballerina's in de wereld jaloers op zouden zijn.
            Dit is best wel vreemd, eigenlijk?
            Dus ik ga tot zondag overwegen om deze dames naar binnen te halen, en ze gewoon liefdevol als huiskamerplant een mooi leven te gunnen, zodat ik op mijn balkon ruimte krijg voor 3 nieuwe plantjes.
            Die plantjes zouden dan 2 auto bud cannon en 1 auto chocolope zijn.

Maar wat ga ik veranderen?
            -Dus een armere mix bovenin leggen voor het ontkiemen en de prille groei (uitzoeken hoe diep die mix moet zijn)
            - meteen buiten, in de pot, zaaien.
            - En niet meer verplaatsen
            - niet meer sproeien met de 'spuit' behalve tegen ongedierte.
            -Ik heb een hydrometer (6) van Blumat besteld, om te leren hoe die vochtigheid nu gaat. Ik heb weinig op met dit soort hippe apparaten, maar geef het aan mijn kennis die mij deze NL's heeft gegeven wanneer ik begrijp hoe het met de vochtigheid werkt.

Ik was van plan om iedere kweek weinig te veranderen, zodat ik kan leren van mijn fouten, maar ik vrees dat ik te veel fout heb gedaan om hier nog veel van te leren?
            Dus kan ik wellicht beter gewoon opnieuw beginnen? Maar kies ik dan ook (bijv) andere aarde?
            Ook zal het weer wel beter worden?
            Die klauwbladeren zijn vreemd? Ik heb hier de laatste dagen honderd theorieen over gelezen, allen zeggen ze wat anders? Ik vermoed dat daar dan toch een beetje genetica aan te pas komt? 1 zaadje kwam 5? dagen later en heeft een dun stengeltje maar prachtige bladeren, de ander dus een dikke stam maar met 'claw'.. uit hetzelfde buisje mij cadeau gedaan. Wel is de ene al twee keer overgepot en staat nog in een klein wit bakje, terwijl de ander niet is overgepot en in een 11 liter bak staat.. die met klauw dus.

Dan zit ik daarbuiten met een moreel vraagstuk.. ?..
            Ik heb hier vaak gelezen dat mensen even aan een buurman vragen of die het erg vindt of ze een wielplantje hebben. Die vond het dan altijd supertof, en iedereen was blij?
            Deze mensen hadden dan wel altijd 1 buurman als voorbeeld.
            Er vanuit gaand dat een plantje zomaar 15 meter kan rieken? moet ik dan aan zeker 36 buren om toestemming vragen.

Ik hoop dat QnQ mij nog leest en wil helpen in deze?

Mijn morele vraagstuk is dit: Waarom zou ik toestemming moeten vragen om een paar lieve plantjes op mijn balkon?
            De enige rede die ik kan verzinnen is omdat iedereen totaal para is geworden van al de afgebrande huizen met wiet in tenten.. Ik weet niet zeker of dit echt gebeurt, maar de plaatselijke courant staat vol met dit soort branden.

Stel je geeft een feestje? Dan stop je een briefje bij je buren in de bus.. 'Hallo ik geef een feestje, hoop dat je er geen last van hebt, als je het leuk vind ben je welkom om een drankje te komen drinken.. bla,bla,bla.'
            Dan hoor je niks... Je doet je feestje, en GELUKKIG komt toch niemand waar je een briefje in de bus hebt gedaan. Je buren zijn je buren, je vrienden zijn je vrienden nietwaar?

MAAR WAT ALS ER een paar uurtjes nadat jij jouw onzin briefje bij je buren door de bus hebt gedaan je bel gaat. je doet open, en daar staat de buurman die zegt: "Sorry, MAAT, ik heb helemaal geen zin in jouw feestjes, dus HOU HET MAAR NIET!" (nee, je verwacht dit niet, maar STEL)
            Bel je dan al je vrienden om te vertellen dat je pas weer een feestje geeft als je ooit bent verhuist, of vertel je je buurman dat ie een dildo in zijn HOL kan stoppen?

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 nu ben je rustig.
            En je verteld je buurman dat ie een dildo in zijn hol kan stoppen. En gelijk heb je!

Ik mag 5 plantjes.
            Iedereen doet dingen die een ander tot last zijn... Sommige hebben stinkscooters, sommigen draaien muziek, sommigen hebben een blaffende hond, velen bbq-en, sommigen wonen hier niet maar doen airbnb, de een leeft van mijn inkomensbelasting, de ander heeft duizenden witte stinkbloemen in zijn tuin (migraine gegarandeerd), weer een ander zet zijn kinderwagen op de gemeenschappelijke gang, en je hebt ze die keihard neuken een metertje naast de aangewezen 'cruise' area.
            Ik denk; leef en laat leven? Dus ik mijn plantjes?

Waarom zou ik dan moreel gezien toestemming moeten vragen om twee plantjes op mijn balkon te zetten?
            Buiten dat de kans dus groot is als ik 80 slapende honden wakker maak, er wel zeker 1 zal zijn die zegt.. OPDONDEREN MET JE WIET VUILE TERING JUNK.

Maar evengoed zou ik het dus wel fijner vinden als mij deze kleine overlast gewoon werd gegund. En zonder rondgang door de buurt kan je dit nooit zeker weten?

Comment

Omdat in de wet staat dat het niet mag. Simple as that.
              Als je moeite met gezag of de wet hebt, mag je gewoon verhuizen naar een land wat je beter lijkt, die vrijheid heb je hier wel.

Ahja en ik las nog iets over je oma, die zei dat plantjes niet van verplaatsen houden.
              Je oma had dat goed gezien. Dus ook niet draaien en autoflowers moeten niet op 12 uur licht dus het is vooral niet teveel eraan doen.

Verder veel tekst, ik reageer omdat ik de letters QNQ er bovenuit zag steken, maar zoals gewoonlijk verdwaal ik tussen al die letters

Comment

Ghehe.

Comment

Ha FlintStoned.
                  Jouw nick vermoed een persoon die ook niet meer de jongste is?

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Ha QnQ.
                  Niet alleen ik heb problemen met de wet?
                  En gewoon verhuizen naar een ander land is voor mij niet heel makkelijk. Ook dat is trouwens niet alleen voor mij niet makkelijk? Ze verdrinken inmiddels weer volop in de mediterannee.

Sorry, voor al die letters, ik probeer me te beteren, gaat lukken.

Maar waarom, en dat is de vraag; geef jij iedereen met een paar plantjes 'buiten' iedere keer het advies om bij de buren aan te bellen?
                  Ikzelf had daar nooit over nagedacht, en dat was eigenlijk wel fijn.
                  Jouw kennis (paraat, dus niet alleen ingelezen, lijkt het) doet mij vermoeden dat jij zelf vele planten, op vele manieren hebt grootgebracht?

Toen ben jij naar je buren gelopen om ze te vragen of het ze het tof vinden dat jij 20 planten in een tent had staan?

Daarbuiten: Ik mag van de wet 5 plantjes voor eigen gebruik, of niet, of wel, of niet.
                  Maar er is nog geen hoge rechter die een paar plantjes op het balkon heeft veroordeeld.
                  Dus is het best vreemd om je buurman te vragen of je een plantje mag?

Comment

Als je overlast veroorzaakt worden ze gewoon vernietigd, dus zou wel ff laten weten aan de buren om onnodig gezeik te voorkomen.

Comment

Voor ik vergeet:
                      Mijn kleine plantje is overgepot, staat er prachtig bij. De grote is oerlelijk en lijkt wel zo'n Russische struik.
                      Ik stop met dit kweekverslag,
                      in ieder geval totdat er wellicht alsnog een opbrengst valt te vermelden.

Ik ben een nieuwe kweek aan het voorbereiden, maar zal daar hier geen verslag van doen.
                      Ik heb een ouderwets boekje gekocht met een potlood.. Slijpen zal gebeuren met een aardappelschilmesje.

Ik sla iets teveel 'aan' op dingen die me irriteren (is mijn probleem)
                      en tijd krijg je nooit terug.

Tegen de tijd dat je pipemaster bent had je je ook kunnen inleven in je medemens, of 1200 boeken kunnen lezen.

Iedereen bedankt voor de aandacht, sorry voor de overvloed aan letters,
                      en groei die planten altijd en overal.
                      En dus... Schijt aan je buren!

Comment

Toestemming vragen aan de buren ?
                        Ik weet niet precies waar ik dat gezegd heb dus ik kan niet reageren op iets zonder verband.
                        Ik zal ongetwijfeld zoiets gezegd hebben, maar toestemming vragen, dat denk ik niet.
                        Het is wel slim om de buren te vriend te houden als je wiet in je tuin of op je balkon hebt, want ze gaan het zeker ruiken, en sommige mensen raken meteen in blinde paniek door al die misinformatie die het PR-apparaat van justitie verspreid en bellen de politie, dat heb je natuurlijk liever niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Otrok View Post
                        ...Tegen de tijd dat je pipemaster bent had je je ook kunnen inleven in je medemens...
                        Ik weet ook niet precies hoe je dat bedoelt ?
                        Sommige vrouwen in m'n kennissenkring praten ook met omwegen, ik ben een man, als je een probleem hebt met mijn commentaar mag je dat gewoon zeggen, dat snap ik beter.
                        Ik ben meestal ook recht op de man af, de één kan daar tegen, de ander niet.
                        Klik even op mijn nick, dan zie je op de volgende pagina aan de linkerkant "aan negeerlijst toevoegen" klik daarop, en nog een keer op OK, en het leed is geleden.

Jammer dat je je verslag niet afmaakt, andere nieuwe kwekers hadden er vast wat van kunnen leren.
                        Ik wens je een goeie oogst.

Comment

Ik vraag mijn buren om eerst met mij te praten voordat ze de politie bellen als ze ergens last van hebben.
                          Ze weten dat ik de wet overtreed, ze weten dat ze het volste recht hebben om de politie te bellen. Ze weten ook dat de verstandhouding beter is zonder politie, en dat ik de planten ruim als ze er overlast van hebben.

Dat is verstandig indekken van risico's. Niets anders. De buurjongen houd zelfs de wacht in ruil voor een paar topjes.
                          Je kunt verder vinden wat je vind, maar ik wil gewoon niet gepakt worden. Dat is daar vijf minuutjes over moet converseren met de buuf en buum, dat maakt me niets uit. Overlast kunnen we nu van elkaar verdragen, juist omdat we gewoon kunnen overleggen.
                          Daar maak ik slapende honden mee wakker, maar ik wieg ze ook weer in slaap. Dát is het verschil denk ik.. Als je slapende honden wakker maakt, moeten ze vreten of verder slapen, maar niet beginnen te blaffen. Als je 'n hond kent, dan weet je wel wat je kunt verwachten. Als je met die hond afspreekt dat hij eerst even piept voordat hij gaat blaffen, dan scheelt dat een boel gedoe.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
                          X