Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bactrex voor je bodem versus waterstofperoxide.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Bactrex voor je bodem versus waterstofperoxide.

Korting op 420shop
    Dag mensen,

ik zit met een vraag nl;
    neem nu dat ik een supplement gebruikt voor men kweekmedium zoals Bactrex met Bacilus Subtilis (nuttige) bacteriën, Trichoderma schimmels en actinomyceten voor een gezond bodemleven en snelle kolonisatie ih gebied rondom de wortels (rhizosphere).
    Deze dient eenmaal gegeven te worden na verplanting naar definitieve pot, de rest gebeurt naar het schijnt vanzelf..

Ik las dan weer dat waterstofperoxide (zuurstofwater) gunstig blijkt ter ontkieming maar ook voor de wortelgroei, zowel het stabiele zuurstofmolecuul als het enkele zuurstofatoom (H²O²) hechten en verhogen de hoeveelheid opgeloste zuurstof ih water kort gezegd..
    Men dient hiervoor een 3% waterstofperoxide te gebruiken en daarmee een mengsel van 1 deel peroxide en 5 delen water zodat je een oplossing hebt met 1/6 deel waterstofperoxide.
    Dan lees ik dat het mengsel ook de 'goede'? eigenschap zou hebben dat het ook eventuele schimmels en bacteriën doodt...
    Dus ook de goede ?

Iemand ervaring of kennis hieromtrent?

Met grote dank !
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Re: Bactrex voor je bodem versus waterstofperoxide.

water is voldoende voor stekken en anders gewoon potje stekpoeder. Waterstofperoxide kan niet in aarde want dan verneuk je het bodemleven..
    K-007
    Kishan's kijkdoosje

Comment

en is slecht voor de haarwortels
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

Comment

Interessante stof is dit. Een beetje mijn lievelingsding.

H2O2 is dodelijk voor de meeste bacteriën, niet voor de meeste schimmels. Die hebben een taai pantser.
        Waterstofgas en zuurstofgas zijn niet echt dingen die je op je wortels wilt krijgen. Tenminste, niet zodra die in de pot zit. Lastig te kiemen zaad, in kraanwater met peroxide kiemt beter. Dat kan ik alleenmaar bevestigen. Zodra het kiempje in de grond komt, is peroxide fucking evil. In een beker trouwens ook al, ik heb zaadjes zien beschimmelen waar ik bij stond, omdat er dus ook geen verdediging was tegen 'bad guys'. Langer dan 48 uur wil je ze niet in de peroxide laten.
        Wortels kunnen naar omstandigheden, zowel zuren als basen uitscheiden. Dat reguleren ze op basis van de omgeving; is de pH te hoog, dan scheiden ze zuren uit. Is de pH te laag, dan scheiden ze basen uit. Voor de plant, en haar huishouding (intern en extern) is het belangrijk dat de situatie stabiel blijft. Anders krijg je veel verspilling van energie. Het bodemleven past zich aan, aan die omstandigheden. Ook dan is stabiliteit the way to go.

Bacilus Subtilis (nuttige) bacteriën, Trichoderma schimmels en actinomyceten
        Daar zit potgrond dus vol mee, behalve cocos dan, en gesteriliseerde potgrond (maar dat is vrijwel niet meer te krijgen). Elke compost, ook die uit je tuin na enkele weken, zit daar ramvol mee. Je boterhammen een dag na opening, zitten vol met trichoderma. Het is de eerste groene schimmel die je ziet. Misschien ook een beetje penicilum, maar ook die is goed voor planten. Je fruitschaal zit ook vol trichoderma.
        Als je echt op de bacteriële tour wilt, kun je beter bokashi-bacteriën (starter mix ofzo) en de fruit/vegetable-schimmels van fungi.com kopen. Fungi.com is van Paul Stamets, de koning der schimmelkennis. Als hij het niet weet, dan hoeven mensen het niet te weten. Bactrex, en veel andere middeltjes, zijn slechts een slap aftreksel. Voor een dubbele prijs, dat wel.
        Een schep bosgrond (van zo oud mogelijk bos) bevat 10000 keer meer dan je in een bactrex potje kunt krijgen. Waarom? Bactrex komt uit een lab, daarin zitten alléén organismen, die ook in een lab kunnen groeien. Wetenschappers geloven dat er in een levende bodem miljoenen meer organismen zitten die NIET in een lab kunnen groeien.. Die vind je dus nooit terug in bactrex of zulke middeltjes, maar wel in een levende bodem. Hoe ouder het bos, hoe diverser de samenstelling van organismen. Je wilt eigenlijk eerst een wild westen creëren, waarbij enkel de organismen die goed in potgrond leven, en samenwerken met wiet, overleven. Dat kan wel een maandje duren. Maar feit blijft; wellicht werkt trichoderma alleen goed in samenwerking met Bacterie type C uit het bos naast recreatiepark Hemelrijk. Maar die bacterie type C zit niet in bactrex, omdat die alleen in levende bodems kan voortplanten, niet in een petrischaal. Dat maakt de trichoderma dan ook nutteloos. Er is nogal weinig kennis omtrent zulke symbioses, juist omdat het niet in een lab na te bootsen is. Om die reden moet je eigenlijk wegblijven van labs en potjes, en juist gewoon de ruwe natuur nemen zoals die is. Daar kunnen we (nog) niet tegenop.
        Wel wegblijven van eikenbomen, daar zit vaak veel meeldauw op. Dat wil je liever niet. Een schep dennengrond, een schep naast een beukenboom, een schep naast een weilandje en een schep op de heide, zijn de beste grond combinaties die je kunt krijgen.

Daarom vind ik het nogal onzinnig om zulke producten te kopen. Afijn, ik zit ook op een straf budget, dus ik koop alleen het broodnodige.

Zelf houd ik een compost bak in leven, daar voeg ik fungi-starter en bokashi aan toe, maar ook wat bosgrond uit een divers, oud bos. Op een goede levende bodem, beschimmelt een druppel honingwater binnen twee dagen. Na vier dagen, is die verdwenen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ok van harte dank voor de best wel interessante uitleg en raad, ik laat de bactrex voor wat het is en bekijk Fungi.com, ik wou mij al langer zo'n emmertje aanschaffen..
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Comment

Bezig...
          X