Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit zaad bepalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kwaliteit zaad bepalen

    Korting op 420shop

    #2
    Re: Kwaliteit zaad bepalen

    Heb me ooit eens laten vertellen dat je een strijkijzer zou moeten gebruiken;
    Strijkijzer warm laten worden en op kop houden....zaadje erop leggen en wachten.
    Springt t zaadje uit elkaar:WAS het een goed zaadje.

    Ja ja ....gekke Japie....dat gaan we dus mooi nooit niet checken he😂

    Ben wel benieuwd naar de andere reacties, goeie vraag!!!!

    GRTZ KAYA

    Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
    HOME WEED HOME

    Comment


      #3
      Re: Kwaliteit zaad bepalen

      Lol mjah das hetzelfde als een zaadje niet goed uit brokkelen

      Klap boem ontplofte joint

      Comment


        #4
        Re: Kwaliteit zaad bepalen

        Het verfje is voor export: dan is het zaad een souvernir en geen zaadje. Dat zorgt ervoor dat het landen binnen mag zonder douanekosten en zonder aanhouding.

        Goed zaad:
        - Heeft een donkere kleur
        - Heeft een tijgerstreep patroon
        - Zinkt naar de bodem van een glas water (binnen enkele uren)
        - Heeft geen deuken of onzuiverheden
        - Is gesloten
        - Kun je met zachtjes blazen niet verplaatsen (ik ga ze niet wegen, maar ik kan aan het gewicht van een zaadje peilen of het levensvatbaar is. Heeft wat jaren geduurd)
        - Stuitert met helder geluid
        - Breekt niet bij zachtjes knijpen

        Slecht zaad:
        - Heeft een bleke 'gewassen' kleur
        - Geen tijgerstreep
        - Blijft drijven
        - Heeft deuken en onzuiverheden
        - Is gebarsten of open
        - Vliegt weg bij het minste of geringste zuchtje wind
        - Stuitert met dof geluid
        - Breekt in stukken bij zachtjes knijpen

        Goed zaad kan echter ook slecht kiemen. Goed zaad ontstaat als de moederplant goed haar werk doet. Dat zegt echter niets over de kwaliteit van bevruchting; de embryo kan onderontwikkeld zijn, het zaad kiemt slecht. Daarnaast kan oud zaad ook nieuw lijken, versheid is niet te controleren (daarom bewaren in de koelkast of vriezer met maximaal -20C).
        Zaad kan vocht verliezen en haar kleur behouden, of verbleken door de zon in koele ruimtes. Op die manier is er niets duidelijks over te zeggen.
        Soms is de moederplant zo sterk, met name bij sativa's, dat de zaadhoes ondoordringbaar wordt. Dan kiemt het zaad ook niet.
        Slecht zaad heeft me soms wel mooie planten opgeleverd. Soms ook niet. Net als bij goed zaad. Het leven is een loterij, maar zolang je van het spelen geniet, kun je niet verliezen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Kwaliteit zaad bepalen

          als het snel ontkiemt en de zaailing snel groeit heb ie goed zaad,ken mensen die eraan reuken maar dat is op een ander forum
          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

          Comment


            #6
            Re: Kwaliteit zaad bepalen

            Thnx LR2 dat heb je echt perfect bewoord

            Min20 btw? Das wel heul koud?

            Nou schiet me opeens iets te binnen.
            Er is mij wel eens geleerd dat als je zaad hebt dat niet zo wil kiemen dan moet je ze een paar dagen in de vriezer gooien want dan 'denken' ze dat het winter is geweest en dat ze bij de warmte weer kunnen ontkiemen.

            Het rare is dat het bij mij wel heeft gewerkt. 10 zaden lowrider. 4 jaar oud. En was al geen optimaal gegrowde batch. M'n eerste.

            5 ontkiemen geeneen deed iets.
            Altijd bewaard in donkere gangkast van ongeveer 14 tot 18 graden year round. Alle tien.

            Volgende vijf 3 dagen in de vriezer op min 16
            En vier deden het gewoon.
            Vier vrouwen met opbrengst tussen de 5 en 24 gram.
            Sjah lowrider.

            Maar Snappie ... toch raar he

            Comment


              #7
              Re: Kwaliteit zaad bepalen

              -20 is best koud ja. Veel lager moet het ook niet komen, dan krijg je flinke ijskristallen die de boel gaan vermalen van binnen.
              Tussen -5 en -15 is het beste.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Re: Kwaliteit zaad bepalen

                Ik zie ze liever met tijgerprint, maar heb toen ik zelf zaden gekweekt heb daar is een paar pm's over gewisseld met HJM. Blijkt niks te zeggen over de kwaliteit van het zaad, maar is eerder soortgebonden. Valt mij ook op dat bij sweet seeds heel veel van hun soorten gewoon effen zaden hebben zonder tijgerprint. Die hebben bij mij sinds 2007 een kiempercentage van 100%, praktisch altijd binnen de 48 uur open. Ook zaden die ik al anderhalf jaar liggen had, gewoon in een kast bewaard.

                Verder heb ik liever een iets te klein zaadje dan een iets te groot. Daar durven nog wel is mongolen tussen zitten of tweelingen.

                Comment


                  #9
                  Re: Kwaliteit zaad bepalen

                  Yea, die tijgerstreep en de grootte zeggen niets over de kwaliteit van de zaden.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: Kwaliteit zaad bepalen

                    Er zijn ook wel soortjes die geen (of nauwelijks) tijgerstreep op de zaden hebben. Die zijn ook wel levensvatbaar zonder tijgerstrepen. Bij soortjes waar die tijgerstreep er normaal gesproken wel op zit zijn de zaadjes minder levensvatbaar als ze die strepen nog niet hebben. Althans, dat is wel mijn (beperkte) ervaring met zelf gekweekte zaadjes.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #11
                      Re: Kwaliteit zaad bepalen

                      donker zaad in eerste instantie
                      en in tweede instantie moet het zaad de druktest doorstaan

                      oud zaad 10j+ verliest meestal haar strepen en
                      de oude zaden die ik ken zijn ook meestal donkerder dan hun jongere medegenoten

                      kiemtesten gedaan met zaad dat halve druk to bijna volle druk kapotsprong en waarbij er tot eenderde tot de helft ontkiemt wat behoorlijk is voor slecht zaad in mijn ogen
                      verder laten doorgroeien, daar heb ik me niet mee bezig gehouden

                      ik hou het bij wat ik ken

                      gestreepte harde zaden die bij sativas en hybrids buiten en binnen hoe hard je ook duwt niet breken

                      met de rest hou ik me niet bezig

                      genoeg mensen die een of ander ziekelijk straintje onderhouden voor de smaak , niet dat dat vooruitgang is op een natuurlijke wijze


                      only the strong survive and will perform better

                      you can care for the weak but don't expect much improvements


                      happy growings

                      Comment


                        #12
                        Re: Kwaliteit zaad bepalen

                        Gisteravond trok ik zwarte zaden uit mijn toppen. Sinds de BBG van Q/eskobar niet meer gezien. Stukje genetica over 5 generaties doorgegeven blijkbaar. Mooi man.
                        Er is wat speciaals aan dat paarse spul.
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment

                        Bezig...
                        X