Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

    Korting op 420shop
    Ik zit er al een tijdje over na te denken om wat kleinschalig (4-5 planten) thuis te gaan kweken. De afgelopen dagen heb ik mening kweekverslag gelezen , waardoor ik steeds enthousiater wordt! Nu ben ik bezig met het uitwerken van een idee / selectie voor aan te kopen spullen om het gewoon is te gaan proberen...

    Mijn ruimte is beperkt; daarom wil ik een kweektent kopen van 60x60x max.160. Waar ik nog over twijfel is welke tent; je hebt ze o.a. van Secret Jardin (DR/DS) of Mammoth Pro, maar vooral over SJ wat negatieve verhalen gelezen m.b.t. kwaliteit. Ook vond ik een tent van Hortilab (60), die wat dikker is. Is er iemand bekend met dit merk? Of misschien algemene aanbevelingen voor een goede tent van deze omvang?

    Waar ik ook over zit te twijfelen is de afzuiginglamp twijfel ik tussen een 400watt en 250watt HPS lamp...Eigenlijk hetzelfde verhaal; de tendens van wat ik lees is wel dat de meeste 250watt aanraden...maar licht is gewicht, ik ben redelijk eigenwijs, en 400 is mijn lievelingsgetal
    Dus mijn vraag: is 400 watt nou echt gewoonweg niet meer te regulieren kwa temperatuur? Zouden jullie dit echt afraden?


    Denk dat ik daarnaast ga voor de DV-12 schakelkast voor 2 lampen (ben ik al ingericht voor een eventuele toekomstige uitbreiding) en dacht ook aan een dimbare EVSA (bijv. van Lumatek) voor 250watt en 400watt zodat ik misschien beide wattage lampen kan gaan gebruiken (400w mogelijk dan pas later bij een grotere/hogere tent/laatste weken bloei).

    Alvast enorm bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen deze blabla te lezen, en mij wat advies kan geven!
    Disclaimer: ik kan perfect wiet roken, maar met inrichten en kweken heb ik 0 ervaring...please be gentle

    #2
    Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

    He man, welkom hier.
    Tentmerk? Geen idee
    250W HPS is ruim voldoende voor 60x60, 400W is echt overkill voor zo'n klein oppervlak. Je plantjes hebben ook een limiet aan hoeveel licht ze kunnen verwerken.
    400m3 voor 250W HPS is mooi, ik zou er zeker die dimmer op zetten omdat zoveel afzuigcapaciteit waarschijnlijk teveel is en bovendien kun je dan het geluid mooi dempen. Overigens denk ik dat elke buisafzuiger serieus lawaai maakt, alhoewel die van de bouwmarkt over het algemeen slechter gebalanceerd zijn dan die van een goede growshop. Wil je een sterke reductie van het lawaai dan zul je een softbox moeten maken.
    Blij te zien dat je voor een EVSA gaat, is een stuk veiliger en makkelijker. Ook prima dat je een DV-12 er bij neemt, want ook bij een EVSA blijft die nodig.
    Kortom, je bent aardig ingelezen zo te zien, weinig op aan te merken.

    Comment


      #3
      Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

      Ikzelf heb 6 tal maand geleden een Dr-120 gekocht en van de kwaliteit kan ik nog niet klagen vind ik.
      Zeil is redelijk van dikte en voelt toch sterk aan(zeker in vergelijking met de begin series waarvan de stikking enzo inderdaad vlug loskwam.)

      Momenteel bezig aan de 2de kweek erin en er is nog niets van gebruiks schade of loskomende naden of dergelijke.

      Comment


        #4
        Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

        Ik schuif even aan, ben bezig met nagenoeg dezelfde setup en restricties in formaat en geluid. Alleen ga ik voor zelfbouw LED's, vind ik leuk om te doen en heb toch een klein beetje angst voor de warmte van HPS (maar dat ligt aan mij, puur een gevoel, zijn meer mensen die zweren bij HPS en uiteraard is HPS ook zeer veilig te installeren).

        Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
        1e kweek - Mohan Ram (Done)
        3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

        Comment


          #5
          Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

          Thanks voor het welkom, en reacties so far. Ik heb even geprobeerd wat meer tezen over wat een plant nou aankan qua lichtintensiteit en kwam op een site het volgende tegen: 25000 - 50000 lux is het gewenste aantal lux voor een wiet plant om snel te groeien.
          90K lux leidt tot retarded fotosyntese LOL. Dus dat lijkt me af te raden Ik vind het nog wel lastig om iets te zeggen over het daadwerkelijke geproduceerde / ontvangen aantal lumen tho; denk dat dit gewoon in praktijk meten wordt...

          Maar even ervan uitgaande dat ik zo'n 60% (zomaar) van de lux op mijn oppervlakje van 0.36m2 krijg, is dat voor een 400W lamp toch al 80K...Alleen speelt de afstand in die bereking geen rol, wat me niet helemaal lijkt te kloppen; 2x verder weg zou 4x minder intensiteit moeten opleveren. Maar anyway, wellicht niet onverstandig om het advies van 250W op te gaan volgens haha.

          Zou ik zelf het idee van de softbox kunnen toepassen op zo'n buisafzuiger? Want het oogt slechts als een plankendoos met isolatiemateriaal...of moet ik rekening houden met hitteopbouw bijv. bij een buisafzuiger?
          Hoop dat er nog mensen langskomen die zo'n zelfde soort afzuiger met dimmer hebben, en iets kunnen roepen over hoeveel geluid die nou echt maakt!
          * zo ff kijker of er misschien growshops id buurt zijn, waar wat tenten te zien zijn; to be continued!

          Comment


            #6
            Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

            Mijn gtools hangt op een smscom controller, die neemt de brom weg. Zonder smscom heb je een luide brom die enkel wegvalt als de afzuiger op 100% draait en dat hoeft die nooit te doen. Een box er rond bouwen gaat helpen, maar je blijft 's nachts de brom horen. Zo'n afzuiger koelt zichzelf, geen probleem ivm eventuele warmte.
            Er is er ondertussen een nieuwe op de markt, die wel stil is. Maar dat ding kost op deze moment 216 euro.

            Comment


              #7
              Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

              Hey thanks voor de tip. Als ik zo'n SMSCOM controller gebruik (bedoel je dan bijv: http://www.greensell.nl/a-35880366/fan-controllers-van-smscom/smscom-smart-controller-5a/?), kan ik daar dan ipc elke buisventilator op aansluiten?

              Ik bedoel; tot nu toe keek ik naar buisventilatoren met een eigen dimbare regelaar; dus zeg maar de duurdere afzuigers (bijv. bij G-tools beginnen ze rond de 90,- voor een 'kale' afzuiger tot 170,- ofzo voor een afzuiger met meer opties ingebouwd).
              Als ik zo'b SMSCON gebruik, kan ik dan ook gewoon standaard afzuigers goed (bromloos) dimmen?

              p.s. die van 216 gaat me wel iets te ver Softbox heb ik ook naar lopen kijken...maar mijn voorkeur gaat toch naar buisafzuiging, althans...als ik dat stil en bromloos kan krijgen!
              Last edited by Avante; 26 November 2016, 14:54.

              Comment


                #8
                Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

                Moet je is een mail sturen naar greensell ivm de brom. Kan je alles op aansluiten verder. Heb zelf zo'n hybrid pro, zat bij een tweedehands set. Moet je ni naar gaan zien, dat ding kost nieuw iets van een 300 euro

                Comment


                  #9
                  Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

                  Hahaha ja dat gaat wel iets te ver...merk dat het vullen van een kweektentje sowieso wel aantikt haha.

                  Op youtube staan trouwens wel mooie filmjes van die SMSCOM spullen! Krijg wel het idee dat dat idd is wat ik zoek. Heb ze net gemailed trouwens.


                  Owja: ik kwam net voor het eerst de Variac optie tegen (ook tegen het brommen, en kunnen instellen van de afzuigfan)...
                  Zijn er misschien voor / nadelen bekend van een Variac vs Smscom ?

                  Comment


                    #10
                    Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

                    das simpel he, een variac stel je zelf in op een voltage en zo draait de fan op een vaste snelheid(bromloos) deze regelt zelf verder niks. zon sms com die stel je in op een minimaal toerental en een gewenste temperatuur en deze regelt zelf de snelheid van de ventilator afhankelijk van de gemeten temperatuur.

                    Comment


                      #11

                      Comment


                        #12
                        Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

                        Nog wat gelezen vandaag; de eerder genoemde Smscom ga ik toch maar niet voor...Omdat ik de tent misschien in de slaapkamer wil plaatsten, wil ik echt zo weinig mogelijk geluid produceren. Het automatische aanpassen obv de temp lijkt me wel super handig, maar deze controller geeft schijnbaar toch wat brom door de fase afsnijding.

                        Dus wordt het inderdaad een variac of, waar ik eigenlijk iets meer naar neig, een trafo gestuurde controller waarbij je alsnog automatisch de fan kan laten aanpassen op basis van temperatuurschommelingen.

                        Ik denk dan aan deze:
                        http://www.greensell.nl/a-28531421/t...a/#description

                        Maar zie dat het zelfde apparaat onder verschillende namen (S-Vent, Uniteck, Cli-mate) wordt verkocht...Is er reden om aan te nemen dat deze verkopers meer dan het stickertje zouden aanpassen op een blijkbaar standaard product?
                        Cq. een reden om niet de goedkoopste variant te kiezen?

                        Comment


                          #13
                          Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

                          Hey heeft iemand een idee wat precies te maken van de optimale luchtstroom van de / je afzuiger?

                          Maximale luchtstroom:480 m3/uur
                          Optimale luchtstroom:360 m3/uur

                          Ik bedoel; doen jullie iets met dat soort info, qua het afstellen van je afzuiging?

                          Wel leuk dat samenstellen, bijna elke dag knopen voorzichtig aan het doorhakken



                          Comment


                            #14
                            Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

                            Misschien iets anders waar iemand ervaring mee heeft / mee kan helpen:

                            Ik wou aanvankelijk een stukje combiconnect slang kopen, om het filter en de afzuiger te verbinden, en misschien om een klein stukje uit de tent te blazen / of om ook te gebruiken als inlaat.

                            Maar nu kwam ik net id schuur nog een 125mm PVC mof en klein stukje PVC leiding tegen. Zou ik het filter met de mof ook direct op de afzuiger kunnen verbinden?
                            En zou een stukje PVC leiding misschien zelf nog minder geluid produceren dan een combiconnect slang???

                            Meningen / ervaringen / ideeen zeer welkom!

                            Comment


                              #15
                              Re: Klein kweektentje (60x60) hulp bij afzuig&lamp keuze

                              Ik zou voor die combiconnect gaan, een pvc mof is hard en geeft trillingen door vanaf de ventilator. Heb het zelf ook een tijdje gedaan met pvc buis, dit maakt wel meer lawaai dan de combiconnect.

                              Comment

                              Bezig...
                              X