Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Duiding: Geel blad tijdens de bloei, hoe en waarom?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31

    Comment


      #32
      Oorspronkelijk geplaatst door witpen View Post
      Je hoeft geen bodemmonster te nemen bij biologisch, zelf kweek ik alleen maar bio voedingstoffen.
      Je kunt alles ontregelen met va nalles en nog wat.
      Zo staat op de website van biobizz als je ph hoger is dan 7,3 je het terugbrengt naar 6,8 -7,2 dan de voeding geeft.
      Over de ec correctie wordt niet gesproken.
      Volgens mij hebben wij twee geen autisme en adhd Hoe moeilijk is het? Zien ze groen dan zien ze groen en ben je goed bezig. Geef je te weinig dan gaan ze langs onder vergelen, geef je teveel dan verbranden je bladpunten en minder je met voeding. En wacht in de bloei met bloeivoeding tot ze effectief in de bloei staan en de fosfor en kalium kunnen gebruiken.

      Organisch, als je dingen gaat posten als 'ik pak plagron batmix en ga ze flushen in week 3 bloei dan zou ik ook opgeven. Flushen is drie keer de inhoud van de pot aan water er door jagen. Dus je gaat ze compleet verzuipen om iets te gaan meten? En later nog een tweede keer verzuipen? Ook dit is weer achterhaalde info van in de jaren 90 en geldt voor cocos en dwc en wat is het allemaal. Op grond lees je je planten.

      Comment


      • Organisch
        Organisch commented
        Editing a comment
        Neen dat is net de grote fout. Zouten stapelen zich op. Dus is het te hoog in uw medium moet je spoelen, weg voeding of niet. We kennen deze waarde pas na een meting, nietwaar? Het kan zelfs zijn dat een medium uitgedroogd is. Het water is opgelost maar de voedingsresten blijven achter. Daarom moet je dus bij een vergeling van de plant (volledig gele plant) de waardes meten en daarop alles aanpassen. Er nog meer bij kappen kan alles net erger maken. Eerst spoelen, meten, aanpassen. (Er vanuit gaand dat we niet bio kweken, maar mineraal voeden.)
        Hoe moeilijk kan het inderdaad zijn? Lees eens rustig de geplaatste links door. Die leggen uit wat ik probeer duidelijk te maken, maar dan in betere taal.
        Op bladpunten verder gaan is je medium ontregeld laten he, plus het kwaad heeft dan al geschied. Meten is weten en zo gele bladpunten voorkomen? Is dat niet beter advies?

        EDIT: We zijn hier trouwens niet over mijne Plagron Bat Mix bezig he. We zijn hier bezig over vergeelde planten. Maar bedankt voor de tip. Ik zal misschien beter eerst eens meten of de waardes niet te hoog zijn. Dan heb ik de keuze, verder gaan op guano of de waarde verlagen met een flush en verder gaan met boosters. Maar dat is allemaal heel off topic. Tegen de vierde week bloei is het meeste er toch al uit verbruikt, heeft maar duur voor 6 weken en ze staan er al weken in voor ze bloeien he. Daar moet je ook rekening mee houden.
        Last edited by Organisch; 7 October 2017, 12:44.

      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        Als we bezig zijn over vergeelde planten dan heeft spoelen nog veel en veel minder zin.

      • Organisch
        Organisch commented
        Editing a comment
        Wel als de EC te hoog is he. Dan heeft spoelen wel zin. En men raadt zelfs aan de schade te herstellen met een bodemverbeteraar waarin enzymen en koolhydraten in verwerkt zijn. Tiens, tiens.. Deja vu allemaal.
        Maar ik heb al mogen lezen dat men het al beter weet dan sites die ik naar voren prop en dan heeft discussie verder geen zin meer.

      #33
      Ik meet niet en ik spoel niet. Voed soms zelfs uit de losse hand, net als bij het koken. Maar zorg dan wel dat verhoudingen een beetje volgens het schema van biobizz gaat. Naast Biobizz geef ik nu ook Aptus all in one, daar was ik mee gestart doordat ik buiten planten wel en niet in bloei had staan. Ik merk wel dat de plant Aptus wat sneller lijkt op te nemen, dus ik gebruik dat als ik denk dat dat nodig is.

      Topboosters gebruik ik buiten niet, daar heb ik mijn toppen liever fluffy dan compact omdat fluffy minder risico op toprot geeft. Wel geef ik Algamic, Activera als extra en Regulator voor de Silicium. Als extraatje voor de bloei geef ik 1x pw BatGuano. Ik zuur niet af dat doet BioHeaven wel voor mij ( als ik het niet vergeet ) Zo kweek ik lekker en mijn planten doen het niet verkeerd. Toch zou ik niet iedereen mijn werkwijze aanraden, ik weet waar ik naar kijk en dat kan ik bij anderen alleen maar inschatten. Ieder moet lekker zijn eigen manier van kweken vinden.

      Het kweken is voor mij een hobby en als ik een keer iets doe waar mijn planten niet lekker op reageren, weet ik dat ik daar bij die specifieke strain op moet letten.

      Organisch
      Last edited by Stemma; 7 October 2017, 12:39.
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #34
        Ja nu zijn die websites ook al praatjes en staat hier de unanieme waarheid verkondigt in de stickies. OK Hier houdt het op.
        Die kennis is vrijwel uniform verspreid en zou je kunnen bijleren over hoe je je EC waarde stabiel kan houden.
        Maar doe maar koppig je ding, een forum zou een plaats moeten zijn waar zulke zaken net ter sprake kunnen komen. Maar uniforme kennis rond de plant afdoen als praatjes is niet aan mij besteed. Ik verdoe mijn energie wel anders.
        Hou dit utopia maar verder in stand, ik ga hier geen kumbaya partituren aan mekaar rijmen om erbij te horen.

        Comment


        • Stemma
          Stemma commented
          Editing a comment
          De 'Shame on you' , was omdat je geen snelle, zekere oplossing aandroeg zoals bladvoeding. Het is overigens geen mister maar miss Stemma, maar dat weet je alleen als je mijn topics leest

        • Organisch
          Organisch commented
          Editing a comment
          Ik zal dan ook nooit extra stikstof aanbevelen in de bloei. Niet via bladvoeding, niet via het substraat. Dat is persoonlijk. Wel zorgde ik ervoor dat de stikstof uit de bloeivoeding beter opgenomen zou worden. Verkooppraat of niet. Als hij een bodemverbeteraar had gebruikt kon zijn voeding weer optimaal opgenomen worden. Stikstof had terug opgenomen kunnen worden, wat de hele essentie is.
          Hij heeft geen PowerZyme genomen omdat mensen het afraadde en nu zit hij met een product dat enkel werkt als je het de eerste vijf weken van de teelt toedient. Die PowerZyme werkt meteen. Dus ik bood wel degelijk een snelle EN effectieve oplossing aan.

        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Gij stopt ni met leuteren over die powerzyme he. Het gaat om dezelfde enzymen als in die van plagron, hoe kan het dan dat de ene ni werkt en de andere wel? Enzymen zijn enzymen. Omdat het zo op de fles staat? Het enige waar die van hesi in verschilt is de toevoeging van sporenelementen en die werken ook niet direct. Met beide producten had de vergeling zich doorgezet. Met direct toevoegen van minerale stikstofkorrels was het geminderd. En hoe gaan planten voeding opnemen? Door fotosynthese. GROEN bladeren. Ik stop er mee, het gaat er ni in, hoe logisch het ook klinkt.

        #35
        Om die reden Stemma moest mijn growshop Hesi uit de rekken halen. Hun etiketten volstaan niet voor Belgie.

        Verkoopspraatjes zijn het in de meeste gevallen. Het grooste voorbeeld voor mij, wortelstimulator. Hierbij een plant zonder wortelstimulator. Ik denk niet dat ze het nodig hebben. Dan kan je een etiket gaan lezen en ja, maar kijk. En het werkt want. Uhu.



        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


        • Organisch
          Organisch commented
          Editing a comment
          Wie blijft er nu constant over bezig? Ge moet geen Hesi pakken he, er zijn nog andere voedingslijnen die bodemverbeteraars (met enzymen) aanbieden. Ge kunt eenders wat zeggen hoe het bij u verloopt, daar zijn mensen niets mee diens planten vergelen. Die zijn an sich met deze sticky ook niets, tot ik er mijn mening over uitbraakte.
          Dan botste ik op weerstand van de TS en ken ik er zogezegd niets van. Nochtans heb ik het onderbouwd en niet met wikipedia links naar chemische stoffen en reacties. EC is meer dan de geleidbaarheid en om het probleem op te lossen moet je er niet meer op kappen dan al reeds opgestapeld is. Want in andere verslagen raadde men telkens bloeivoeding af in plaats van ze louter aan te passen. Beter nog, men raadde aan om nog meer stikstof toe te dienen. Het symptoom bestrijden in plaats van naar de onderliggende oorzaak te gaan dus. Er groeivoeding op gieten heeft niet mogen baten zoals we zagen in andere verslagen.
          Verbreed daarom je horizon eens en verplaats je buiten je huidig denkkader en paradigma.
          Ik heb het niet slecht voor, ik ben hier echt om bij te leren en als ik iets fout leer, corrigeer mij. Maar blijf toch niet koppig aan een idee fix hangen, stel je eens wat meer open voor de hele essentie in plaats van op komma's te vitten. Ik zou u immer zo dankbaar zijn.
          Last edited by Organisch; 7 October 2017, 13:19.

        #36
        Nee die controleer ik niet waarom wel?
        Mineraal is niet biologisch en bij biologische hoef je niet te meten en al helemaal geen minerale voeding toe te voegen.
        En niet alle voedingslijnen hoef je EC te meten, ik hoop dat je het snapt.

        Comment


        • Organisch
          Organisch commented
          Editing a comment
          Bij vergeling van de plant tijdens de bloei he witpen.... Niet iedereen kweekt bio.

        #37
        Ec meten met biologische voeding doe je ook niet. Wat voor zin heeft het om die te meten als je niet weet hoelang het duurt eer de voeding kan worden opgenomen en wat er opgenomen wordt? Resultaat zie je pas later. Biologisch kweken is daarom moeilijker, minder voorspelbaar en in zijn geheel natte vinger werk waarbij je naar je planten kijkt.

        Die chemie interesseert mij verder ook niet, ik heb geen vergeling gezien toen ik enkel met pk13-14 werkte. Integendeel, dan bleef alles groen tot op het eind. Wat er op papier staat interesseert mij niet, ik ben precies de enige die ipv de verwachte 'hoe interessant' te posten moet toegeven dat ik er niks van snap en nooit zal snappen. Ik studeerde taal en letterkunde en dat had een reden. Alle processen werken zoals het hoort en dat zie ik aan mijn planten. Ook met bloeivoeding vanaf dag 1 12/12, ook zonder supplementen toe te voegen.

        Comment


        • Organisch
          Organisch commented
          Editing a comment
          Fijn voor jou. Maar daar zijn mensen niet mee geholpen diens planten vergelen in de bloei.
          Gij maakt van bio teelten nat vinger werk. Maar zelfs ik meet de pH en EC van mijn substraat alvorens ik daar een plant in steek. Nu niet bij kant en klare grond. Maar ga ik daar supplementen bij voegen moet ik toch meten of alles goed zit? Na jaren ervaring met bodemmixen kan ik u zeggen dat dit zeker geen nat vingerwerk is en daarbij zeker goed afgemeten moet worden. Ik geef minder mee dan nodig. Ook heb ik bij mijn teelten de EC altijd onder de 1 gehouden in het water. Maar nu ga ik dus meten en aanpassen. Niet omdat ik vergeling heb, maar omdat het zo hoort.
          Ik wil van iedere teelt bijleren en als ik gele bladpunten kan voorkomen door te meten, doe ik dat op voorhand; Voorkomen is beter dan genezen. Meten is weten.
          Met nat vingerwerk gaan sjoemelen en bijsturen op verkleuring van de bladeren is eigenlijk niet hoe het hoort. Maar als jij het zo wil doen, jouw zaak. Ik geef liever zo weinig mogelijk mee en net datgene nodig is om tot een rijke bloei te komen.

        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Uw metingen zullen niet correct zijn. Ph is de zuurtegraad in een vloeistof, ec is de elektriche geleidbaarheid van een vloeistof. Wat gaat ge er aan toevoegen mss, en in zulke hoeveelheden, dat het de oorspronkelijke ph en ec zo zou aantasten zodat je zou gaan moeten bijsturen. En na 1 waterbeurt is dit mogelijk alweer anders aangezien je continue vloeistof aan het toevoegen bent. Zolang alles wordt opgenomen gaat er ook niks opstapelen.

        • Organisch
          Organisch commented
          Editing a comment
          Dat die pH meters voor aarde niet goed zijn, akkoord. Maar met een bodemmonster kan je toch veel aflezen? Ja jij neemt een monster van het vocht, maar het vocht is wel een aftreksel van uw medium he. Door metingen van de EC kan je nu ook meten hoeveel voeding de plant verbruikt. Aan de hand van die meting moet je dan meer of minder voeding geven. Als zo'n meting weergeeft dat de plant meer water dan voeding opneemt moet je je voeding verlagen. De hoeveelheid op het flesje volgen is maar een richtlijn en geen constante.

        #38
        Ik heb inderdaad geen adhd of autisme en het belangrijkste is naar de plant te kijken en als je voeding geeft enigszins de schema aanhouden.

        Comment


        • Organisch
          Organisch commented
          Editing a comment
          Dat is hier de mentaliteit, maar niet bij telers die op metingen afgaan. De meningen zullen verdeeld zijn. Maar je opperde zelf nog een link waarin naar voren werd gebracht hoe belangrijk meten is. Je past uw schema op de metingen aan, het fleske volgen is "blind voeden".
          Dit was de link die je gaf, waarvoor dank: https://www.cnnbs.nl/ec-waarde-meet-...g-wietplanten/

          Die link zegt:
          Ik teel voor de hobby en om mezelf telkens te verbeteren. Zeggen ze dat ik ben blijven hangen in de tijd Ja hallo seg

        #39
        Het wordt er allemaal niet duidelijker op, verwijzingen naar andere topics en leden, comment op comment op comment met hier en daar een quote en af en toe weer een edit op een comment.

        Als totale verwarring en schouderophalen het doel is van de discussie dan zou ik zeggen; Doel bereikt.
        Een beetje structuur, je mening simpel en kort uitgelegd, en plaats en respect voor andere meningen zou fijn zijn.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #40
          Ik vind van mezelf dat ik heel respectvol met jullie omga. Is het omgekeerde altijd even waar? Maargoed, ik ben geen huilbaby.

          Als het simpel "moet", vraag ik mij af hoeveel complexer ik het maak dan de openingspost?
          De openingspost gaat van een vergeling uit door de pk uit bloeivoeding. Daar het meer te wijten zal zijn aan boosters en andere stimulators. De stikstof bouwt zich automatisch af naar het einde van de bloei dus een geel bladje is zo abnormaal niet. Een totale vergeling dan weer wel.

          Aan de hand van dit verslag hebben veelal mensen verkeerd advies verspreid op het forum. Ik heb dat willen rechtzetten en heb daarvoor huiswerk naar voren gebracht.

          Dan kan ik er zogezegd niets van! Ik moest inderdaad nog veel bijleren over de EC. Maar als ik dan bijgeleerd ben, daar wat van zeg, kraak ik iemands paradigma en gaan we onnozel doen?
          Bloeivoeding is perfect samengesteld (mijne is 3-3-4), daar zit stiktstof, fosfor, kalium, ijzer, mangaan, borium en veel ander lekkers voor de plant in. Daar moet je dus absoluut niet mee stoppen en terugschakelen naar groeivoeding om het probleem op te lossen. Als er een "blokkade" is door teveel voeding, nemen wij een bodemmonster en zien wij hoeveel zouten er opgestapeld zijn in het medium. Als ja via het bodemmonster uitkomt dat er meer water dan voeding opgenomen wordt, moet je uw hoeveelheid bloeivoeding daarop aanpassen. Is de EC te hoog moet je spoelen, cannabisvriendelijke bodemverbeteraar toepassen, meten en adhv uw meting opnieuw afmeten.
          Niet stoppen dus.

          Ook in het geval van planten die in de groei vergelen is het eerste dat je doet: meten! Is de pH en de EC in orde? Dat stuur je dan bij en activeer je wederom met een cannabisvriendelijke bodemverbeteraar de wortels. Wortels moeten gespoeld worden met iets zuurstofrijk. In de jaren 90 deden ze dat met bruiswater

          Simpeler kan het niet en ik kan het evengoed complex inpakken. Maar wie is daar nu uiteindelijk mee gediend?
          Meten is weten, de ander heeft het misschien niet zo nodig. Maar mensen met problemen in de bloei zijn toch aangewezen hun voeding op de meting aan te passen.
          Waarom de plant lezen via blaadjes als we in deze moderne tijden meters hebben? Is voorkomen niet beter dan genezen dan?
          Last edited by Organisch; 8 October 2017, 05:20.

          Comment


          • Stemma
            Stemma commented
            Editing a comment
            Het verschil tussen bladeren lezen en meten is vrij eenvoudig. Een EC meter leest de 'totale' hoeveelheid voedingsstoffen maar geeft geen uitsluitsel over van welk element er teveel of te weinig inzit. Bij het 'lezen' van de bladeren, groeiwijze, buds etc. krijg je een beter beeld van welk elementen er te weinig of te veel aanwezig zijn en hier kun je dus gerichter op anticiperen.

          • Organisch
            Organisch commented
            Editing a comment
            Ik weet wat je bedoelt en waarom je zo denkt. Maar dat blijkt dus verkeerd te zijn. Met een correcte meting weet je ook hoeveel voeding de planten verbruiken. Door niet te meten stapelen de zoutwaardes zich eventueel op en krijg je ook bladproblemen. Zie het geval van Hazey Eyes. Blad vertoont mangaan tekort maar is misschien een pH probleem. Ga je dan mangaan bijvoeden of pH regelen? Met een te hoge EC kan je ook tekorten opbouwen maar daar dan meer op kappen maakt alles net erger. Eerst meten en dan pas bijvoeden.
            Last edited by Organisch; 8 October 2017, 14:23.

          • Stemma
            Stemma commented
            Editing a comment
            Voor mij werkt het prima, ik zie zo ook welke planten meer voeding verbruiken. Een mooi voorbeeld waarbij we ieder onze favoriete manier van kweken hebben. Ik gebruik vnl Biovoeding en nu dan de Aptus All in one, beiden schijnen geen zout te 'stapelen ' Ik gebruik alleen bij sommige kweken tensiometers, als het waterverbruik van de verschillende strains erg uiteenlopen.

          #41
          En uw antwoord op eender welk bladprobleem is dan enzymen en afhankelijk van het stadium groeivoeding of bloeivoeding? Want alles wat ze tekort komen zit in 1 van die 2? Als het zo makkelijk was waren er geen bladproblemen.

          Comment


          • Organisch
            Organisch commented
            Editing a comment
            Neen. Dat wil ik niet duidelijk maken. Wel spoel je beter met een zuurstofrijk supplement de wortels indien een te hoge EC waarde, een bodemverbeteraar ofzo. Dan meet je en pas je op die meting uw voeding aan. Die aangepaste waarde zal het probleem oplossen.

          #42

          Comment


            #43
            We gaan in herhaling vallen. Dat is allemaal reeds gezegd. Door uw metingen voorkom je net gele bladpunten. Kijken naar bladpunten om je voeding af te bouwen is niet hoe het moet he.

            Deze draad gaat over de oorzaak van het vergelen van planten. She is right on the money betreft EC. Maar wat doe je dan om het op te lossen? En daar kom ik met mijn uitleg. Maar gij acht dat overbodig omdat gij op Guano kweekt en geen hinder ondervindt. Die foto van uw doorwortelde plant zal niet in zaai en stekgrond gestaan hebben he. Guano is hoog aan fosfor en daarom heb je zulke wortels.


            trouwens. EC bodemmonsters zijn heel handig als ge op guano teelt. Je ziet hoeveel ze verbruiken. Die start al hoog en die zal lager eindigen.
            Last edited by Organisch; 8 October 2017, 16:45.

            Comment


            • Organisch
              Organisch commented
              Editing a comment
              Rustig blijven Beowulf. Laat mij U hier nogmaals herinneren dat ik spreek in termen van iemand diens plant reeds vergeeld is. Gij moet dat niet toepassen omdat gij zulke vergelingen niet hebt. Maar mensen die met een significante vergeling te maken hebben tijdens de bloei meten best hun EC waardes eens na. Die ervaring komt niet van wietforum, maar omdat ik de afgelopen dagen over de EC heb bijgeleerd op google. Ik kwam eigenlijk niet zo heel veel bij wietforum uit.
              Gij denkt dat uw way uniform opgaat voor iedereen en zo is het niet. Iemand dat met een "blokkade" zit dient zijn wortels met iets zuurstofrijk te spoelen, meten en opnieuw aanpassen. Als je met een vergeeld probleem op de natte vinger of het oog gaat werken kan je wel eens bedrogen uitkomen.
              Ga je daar dan niet mee akkoord?

            • beowulf
              beowulf commented
              Editing a comment
              Neen. Ge spoelt ni op aarde tenzij uw planten opt randje van dood zijn door overvoeding. Spoelen maakt alles erger. Ge kunt op coco's spoelen maar niet op aarde.

            • Organisch
              Organisch commented
              Editing a comment
              Volgens websites die de teelt van cannabis uitleggen moet je uw substraat wel spoelen met een zuurstofrijk supplement indien de EC te hoog is.
              Maar JIJ doet dat niet op aarde omdat JIJ op guano teelt. JIJ hebt de hele teelt geen problemen, maar mensen met zo'n "blokkade" duidelijk wel. Indien dan uit een bodemmonster blijkt dat de plant al die tijd geen voeding opnam (door de blokkade) MOET je dat eruit spoelen en uw EC verlagen. (Nogmaals Beowulf: indien we spreken van een plant die helemaal vergeeld he.)

            #44


            Lightmix
            Water pH 8.1 + Biobizz lijn.
            Geen pH aanpassen.
            Geen EC meten.
            Nooit spoelen.
            Kijken naar de plant.

            Het kan ook simpel. Ieder z'n manier eh...
            Onderbouw je filosofie met een kweekverslag.
            Ik lees graag mooie kweekverslagen met super oogsten.

            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • Organisch
              Organisch commented
              Editing a comment
              Met alle respect maar dan vond ik die van Beowulf toch veel gezonder en mooier ogen.
              't Is hier echt aan te zien dat de plant niet ideaal stond hoor.

            • Stemma
              Stemma commented
              Editing a comment
              Je kweekt toch niet alleen wortels

            #45
            Beowulf is ook een veel betere kweker dan ik.
            Ik geef alleen aan dat het anders kan.
            Jij bent ook elke keer bezig om overal maar tegenin te gaan terwijl je blijkbaar niet overloopt van praktische kennis.

            Bijdeweg; Als ik niet meer antwoord is dat niet omdat je gelijk hebt maar omdat ik m'n tijd beter kan besteden dan aan nutteloze discussies.
            Ik wacht wel op je kweekverslag, daar kun je me weer verwachten.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • beowulf
              beowulf commented
              Editing a comment
              Nu ook ni overdrijven Ik maak het mijzelf gewoon makkelijk. Bio voeding op lightmix zou bij mij niet goed aflopen.

              Enfin. Het verschil tussen een plant die net geoogst is en eentje die gaat worden overgepot. Ja dan ziet diegene die wordt overgepot er iets beter uit.
          Bezig...
          X