Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Her-gebruiken van Lightmix geen probleem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Her-gebruiken van Lightmix geen probleem?

    Korting op 420shop
    Ik ga het wel weer mengen met een nieuwe laag lightmix bij het verpotten straks. Dus dan doe ik een kwart gebruikte aarde en drie kwart nieuwe aarde in een pot nadat de zaailingen 3 weken in hun 700ml potjes hebben gezeten. Misschien een keer wat groeivoeding geven eerder dan normaal om het toch optimaal te houden. Is dat te doen? Zijn er meerdere leden die dit doen?


    rec.jpg
    Wel zo goed voor de natuur en mijn portemonnee
    Ad usum proprium!

    #2
    Wat supermix erbij en klaar. Uiteindelijk gaat het toch om een zo goed als leeg medium.

    Comment


      #3
      Dat ligt eraan wat er bij het vorige gebruik allemaal is gebeurd.
      Als je beestjes hebt gezien zou ik het niet hergebruiken.

      En wat er aan voeding in is achtergebleven natuurlijk.
      EC, pH
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Gewoon enzymen gebruiken om uit te spoelen en dan kan je die zeker paar maal hergebruiken of een hoopje wormen bijkappen, die herwaarderen de grond ook.
        Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

        A. The cop!

        Comment


          #5
          Mijn potgronden gaan meestal een ronde of 3 mee, totdat er geen organisch materiaal meer overblijft.
          Opwaarderen doe ik met meststof (NPK korrels samengesteld naar eigen wens) en niet te vergeten: sporenelementen.

          Opwaarderen doe je het best met een zo compleet mogelijk voeding. Dat is in mijn geval (toevallig of word ik toch gesponsord?!) allemaal van Pokon. Zowel de korrels, als de sporenelementen (groenblijver). Als backup heb ik pokon wateroplosbaar. Da's ook compleet. Meestal maak ik een oplossing van 1L voor een emmer van 10L. Met een 10x te hoge EC.
          Die ene liter voeding saus gooi ik in de emmer (zonder gaten) en laat ik daarin opdrogen. Dan een keer mengen en de pot zit op een 1x EC (ik begon met 10x te hoog, maar ik heb het verdeeld over 10L.. 10/10=1).
          Voor de lol gooi ik er ook nog wat humic en fulvic acid bij, omdat ik het heb liggen. Met een flinke kneep honing. Dat vind het bodemleven altijd wel leuk. Een schepje wormencompost kan ook geen kwaad.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Super Allemaal een andere inbreng. Met de gegeven info kan ik met volle vertrouwen de lightmix van de vorige kweek opnieuw gebruiken.

            beowulf
            Ik wilde juist dit keer even geen nieuwe grond kopen. Maar kan altijd nog een zak allmix halen mocht het toch nodig zijn..

            QnQ
            Nee heb geen last gehad van beestjes gelukkig en daar ben ik heel blij mee! Daarvoor heb ik gekweekt met universele bio potgrond en daar had ik wel last van beestjes mee gehad. Het was wel zo dat de planten waren gegroeid op het balkon en hebben gebloeid in de tent, ik weet het, dan vraag je om problemen. Trips in overvloed. De EC waarde kan ik niet aflezen aangezien ik daar geen metertje voor heb maar de grond zou nu volledig voeding loos moeten zijn zonder enige restanten van de vorige ronde.

            Smoking Fifi
            Alle potten vier dagen terug gespoeld met elk 1 liter water + florakleen en na het drogen van de grond heb ik deze in een vuilniszak gedaan om te bewaren.
            Wormen op lightmix is dat geen probleem? Dacht dat ze het niet zouden overleven

            LR2
            Conclusie. Wormencompost Hahaha LR
            Ad usum proprium!

            Comment


              #7
              Supermix is geen grond, mix van plagron met vanalles en nog wat in om grond op te waarderen. Paar lepels per 10 liter grond ofzo is voldoende.

              Comment


              • ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Last edited by ganjagast; 17 January 2018, 00:25.

              #8
              Hoe zit het met wormen icm lightmix, is dat geen probleem? Heb trouwens 500gr Supermix en kalk korrels gescoord bij een maat van me dus kan ik ook altijd nog gebruiken.
              Ad usum proprium!

              Comment


                #9
                Als je je grondje niet volledig laat uitdrogen en een mini hoeveelheid organische voeding onder de grond mengt lukt dit meestal wel (ik mixte in het verleden meetsal een zeer kleine hoeveelheid compost tussen mijn grond). ik heb bv eens +3j op dezelfde grond gekweekt in een grote aardebak waar ik na elke kweek een kleine hoeveelheid (enkele handjes compost op 500/600L aarde in de grond werkte). Bij het opstarten de eerste maal heb ik schimmels etc aan de grond toegevoegd om bodemleven te bevorderen, daarbij ook enkele honderden regenwormen.

                Het enige wat ik nadien deed was met bio voeding lichtjes bijvoeden tijdens de bloei en verder kwam ik zo weinig mogelijk aan de grond. Er zaten twee grote drainage buizen in mijn bak en via deze gaf ik de planten water. Op het einde van de kweek trok ik de planten uit de grond en stak de nieuwe plantjes in de grond, ohja juist en om de zoveel kweeks deed ik een kleine hoeveelheid fishmix in de grond en liet ik deze een weekje rusten
                Die grond werd nooit omgewoeld door mij en op het einde na +3j had ik nog steeds mooie oogsten geen bladproblemen. Toen ik de grond eruit schepte op het einde zaten er nog tal van wormen in de grond. Maar ik moest verhuizen dus die grond moest weg...
                Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                A. The cop!

                Comment


                  #10
                  Das ook nog eens goed voor het milieu en zo bespaar je ook nog wat centen. Mooie post Fifi.
                  En weet je wat, ik ga het gewoon proberen, even wat wormen scoren en kijken hoe ze het gaan doen. Deze stop eerst ik eerst tussen de paprika zaailingen Vandaag begonnen met het ontkiemen van Yolo wonder ook wel bekend als paprika die ik dit jaar op het balkon ga zetten straks .
                  Last edited by ganjagast; 22 January 2018, 17:28.
                  Ad usum proprium!

                  Comment

                  Bezig...
                  X