Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plagron potgrond spoelen voor gebruik?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Plagron potgrond spoelen voor gebruik?

    Korting op 420shop
    exmember47012 en natuurlijk alle anderen die een antwoord hebben op m'n vraag.

    Ik heb een zak Plagron potgrond besteld bij onlinetopgarden.com, daarbij viel het mij op dat bij de 100% natural / bio varianten (met uitzondering van de promix) het volgende wordt gezegd:
    Voor gebruik doorspoelen met water om de direct opneembare voedingsstoffen uit te spoelen.
    Kan iemand dat toelichten? Het voelt een beetje apart om nieuwe potgrond eerst te spoelen, om het van voedingsstoffen te ontdoen. Bovendien is de potgrond daarna veel te nat.
    Ben erg benieuwd

    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Hi kroket...


    het spoelen is niet het wegspoelen van voedingsstoffen.
    het is meer het oplossen van ophopingen dus concentraties zegmaar!

    succes groetjes

    Comment


      #3
      Er gaan een hoop verhalen over rond.
      Bijvoorbeeld ook dat de voedingsstoffen “geactiveerd” moeten worden.
      Als Plagron op z’n eigen site aangeeft dat het is om voedingsstoffen uit te spoelen, dan is dat het dus.

      En daarna kan je het een week op een zeil laten liggen om weer op te drogen denk ik ?

      idunno, ik gebruik het niet.
      Ik zie teveel problemen met batmix, dan kies ik nog eerder voor standaard potgrond van het tuincentrum.
      (dat in bijna heel Gelderland geen Plagron te vinden is helpt ook)

      Ohja er is ook een topic voor vragen aan Plagron.
      Daar had dit wel ingekund.
      Ergens in het forum over voeding.
      Zal het verplaatsen volgende keer
      Last edited by QnQ; 11 November 2019, 07:27.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Ipie
        Ipie commented
        Editing a comment
        Eens..............

      #4
      Nou ik ben deze ronde met de lightmix begonnen maar ben toch meer tevreden over de canna proff.

      bij canna zitten er veel meer vezels etc etc in je merkt het gewoon aan de grond al plus deze grond neemt moeilijker water op vind ik persoonlijk
      Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

      Comment


        #5
        Beetje vreemd dat ze het dan uitspoelen noemen Rickysticky. Misschien verkeerd vertaald ofzo

        Altijd fijn als er vele verhalen over rondgaan QnQ (volgende keer zal ik het Plagron topic opzoeken). Het activeren kan ik me nog voorstellen, maar uitspoelen.. Waarom stoppen ze het er dan in?

        Ben erg benieuwd naar het antwoord van exmember47012. Want de aarde vervolgens een week moeten laten drogen vind ik ook niet bepaald handig.

        (Ik heb trouwens de pro mix gehaald waar het niet bij staat, maar ik bleef wel met deze vraag rondlopen.)

        Ben benieuwd hoe het mij bevalt Weske. Heb juist een zak van Plagron opgehaald omdat ik er veel goede ervaringen over las. Ik ga het gebruiken als zaaigrond en meng ook nog wat door m'n gewone potgrond heen.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          #6
          Hey kroket , goede vraag!

          Met de promix hoef je niets te doen, die kan je direct gebruiken als zaaigrond.

          Verder zit het als volgt: Batmix is een hoogwaarde, organische bodem. De hele zak batmix zit vol bodemleven en voedsel voor het bodemleven. Dit bodemleven genereert weer plantvoeding. Zodra de zak hier weg gaat, weten wij dat het in orde is. Alleen wij weten niet hoelang de growshop of het tuincentrum erover doet om de zak te verkopen en of zij deze bijvoorbeeld FIFO (First in, first out) verkopen. In de tussentijd genereert dit bodemleven nog steeds plantvoeding. Wij raden aan om de batmix daarom eerst wat te spoelen. (In een 10 liter pot 5 tot 10liter water bijvoorbeeld). Hierdoor spoelen veel direct opneembare stoffen en ophopingen weg en genereert de Batmix weer haar voeding terwijl de plant erin staat. Omdat er nu ook een plant in staat die de voeding opneemt, zal er veel minder ophopen.
          Het hoeft dus niet altijd; het doorspoelen van de batmix. Wij zien ook genoeg kwekers die het simpelweg niet doen. Maar ik raad het wel aan, zeker als je een kleinere pot hebt.

          Overigens is batmix nooit geschikt om cannabis in te zaaien. Er zijn enkele kwekers die dit wel doen, maar zaaien en ontkiemen in batmix raad ik bij cannabisplanten af.

          Comment


          • exmember47012
            exmember47012 commented
            Editing a comment
            Autoflowers houden niet van zware bemesting over het algemeen. Dus inderdaad..

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Voor ieder wat wils Ipie Als het jou maar bevalt, dat is het belangrijkste!

          • Ipie
            Ipie commented
            Editing a comment
            Vriendenlik bedankt kroket ik kan niet anders dus...voldoende voor mij !

          #7
          Duidelijk verhaal exmember47012Edit:
          Het roept zelfs nog een derde vraag op
          Kraantjeswater bevat chloor; is het bij het uitspoelen van belang dat het gebruikte water eerst 24u (of langer) heeft kunnen 'uitdampen' om het van chloor te ontdoen?
          Last edited by kroket; 11 November 2019, 10:28. Reden: Nog een derde vraag
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


          • JFall
            JFall commented
            Editing a comment
            Hoi, kleine aanvulling...hoop ik.....in Nederlands kraanwater zit( al een tijdje ?) geen chloor meer,.....

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Oh echt? Daar had ik geen idee van En ik m'n water altijd maar 24u laten rusten..

          • exmember47012
            exmember47012 commented
            Editing a comment
            Goede vragen wederom!

            Het zou niet zo moeten zijn dat een oude zak batmix minder lang voorbemest is. De stoffen die het bodemleven uitscheidt maken de plantvoeding, simpel gezegd. Het bodemleven zelf zal deze stoffen niet opeten. In oude batmix zal dus misschien wat meer zitten. In ieder geval voor ongeveer 6 weken.

            Het invriezen of compleet uitdrogen van de grond zal het bodemleven geen goed doen. Het bodemleven heeft een bepaalde temperatuur en vochtigheid nodig, welke bij complete uitdroging of invriezing niet aanwezig zullen zijn. Als je na het compleet invriezen/uitdrogen niks toevoegt, dus puur de batmix gebruikt, zal het bodemleven niet zoals gewenst terugkomen. Een bepaalde tijd hieraan koppelen is niet mogelijk. Wanneer je na het compleet invriezen/uitdrogen zelf bodemleven toevoegt, zoals alga voeding, supermix of grond die nog wel genoeg bodemleven bevat duurt het een week of 2 wanneer deze grond weer in gezonde toestand is.
            Ook wil het helpen het bodemleven van voedsel te voorzien door bijvoorbeeld koolhydraten als melasse in het voedingswater te doen.

            Om rouwvarenmug te bestrijden zou je eventueel aaltjes in kunnen zetten of de toplaag van de grond bedekken met fijn zand.. Heb je rouwvarenmug gekregen door onze grond? Zou je me dan het batchnummer kunnen toesturen en eventueel een foto? dan ga ik er direct mee aan de slag..

          #8
          Ah wat een topantwoord exmember47012, daar kunnen we wat mee

          Interessant dat in oude batmix dus misschien zelfs meer plantvoeding zit. Al zou de voeding voor het bodemleven zelf waarschijnlijk wel in mindere mate aanwezig zijn (bijvoorbeeld koolhydraten/melasse wat je noemt).

          De varenrouwmug komt (gelukkig) niet uit jullie potgrond weg. Wel top dat je eventueel bereid was om dit verder te onderzoeken!
          Ze zijn ooit eens meegelift met potgrond uit de supermarkt/bouwmarkt/tuincentrum, maar de grootste bron bevindt zich op het balkon.
          Nou heb ik al jaren niet binnen gekweekt, maar het zal een kwestie van tijd zijn voor ze m'n nieuwe kweekruimte weten te vinden.

          Aaltjes heb ik vaker mee gewerkt, maar de mugjes komen altijd terug. Sinds deze zomer werk ik (na een testje) ook met fijn zand. In de winter heb ik er gelukkig altijd wat minder last van. Maar hoe het straks gaat als we binnen kweken... We komen er snel genoeg achter.

          Je antwoord over het invriezen en uitdrogen van de aarde vind ik erg interessant, daar heb ik veel aan
          Ik heb wel wormenmest en bat guano mee besteld, daarmee kan ik het bodemleven dus weer een mooie boost geven. Maar ik zal vanaf heden ook altijd wat gezonde aarde onbehandeld laten, om door de behandelde potgrond te mengen.

          Ik wil nog even zeggen dat ik het geweldig vind dat je je op dit forum bevindt, en mensen altijd voorziet van waardevolle antwoorden. Een groot pluspunt voor mij als het gaat om het uitkiezen van potgrond & voeding.
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Ik dacht neem olie, net zoals dat ander merk/granulaat.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment


            .

          • Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Ik kan het zo snel niet vinden ( je moet er echt naar zoeken (?)), maar neemolie inderdaad. Plus zowat alle voedingsstoffen, tot Cu en Fe aan toe. Vandaar mijn gele blaadjes bij de nieuwe lichting vermoedt ik...
            Maar geen VRM meer!

          #9
          Takketoelli Oei.. dat klinkt wel rot, 2 zakken besmet dus met RVM naar jouw idee? Mocht het nog een keer voorkomen, zou je me dan de batchcodes kunnen geven? dan kunnen we misschien wat uitsluiten of juist vaststellen..

          Bedankt voor het compliment!

          Comment


          • Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Zal ik zeker doen!

          #10
          Bedankt voor de antwoorden plagron!

          Comment


            #11
            Een simpele test spreekt heel die theorie echter tegen. Zet een paar pieren in batmix en na een paar dagen zijn die allemaal dood. Je kan ook niet verlost zijn van de varenrouwmug en tegelijk het bodemleven houden. Dat gaat mee kapot bij de verdelging van de muggen.

            Comment


            • beowulf
              beowulf commented
              Editing a comment
              En hoe krijg je dat er terug in? Met een emmer compost. En een week later heb je varenrouwmug en ander beestjes. Die manier van kweken is goed voor buiten; binnen geven ze er maar een naam aan.
              Mycorrihza kan helpen, maar of de cyclus van een wietplant lang genoeg duurt om er de voordelen van te hebben is mij nog ni duidelijk. Maar dan zie je soms helemaal op het einde wel is een paddestoel naar boven komen. Dat zal je puur op batmix nooit zien, die grond is morsdood in tegenstelling tot wat beweerd wordt.

            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              Heb gewone potgrond van de bouwmarkt (Florentus) en Plagron promix & cocos slab. Dat meng ik met elkaar, een beetje lavameel en handje scherp zand. Het scherp zand omdat de Florentus mij iets te veel water vasthoudt. Het aandeel cocos ga ik nog verrijken met de wormenmest en bat guano van Plagron.

              Enkel de Florentus vries ik in, de rest van het mengsel mag de Florentus dus weer tot leven wekken. Daar krijgt het een aantal weken de tijd voor.

            • Ipie
              Ipie commented
              Editing a comment
              Ik sluit me bij het onderstaande verhaal aan bij beowulf
              @kroket.......

            #12
            Ik kan je verzekeren dat pieren in de batmix niet dood gaan onder normale omstandigheden. Batmix is wel degelijk een volwaardig organisch substraat. Om rouwvarenmug tegen te gaan en het bodemleven te behouden kan je de planten ook iets droger houden en Steinernema feltiae inzetten tegen de larve.

            Comment


              #13
              Ik reageerde vooral hierop:
              Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
              Hey kroket , De hele zak batmix zit vol bodemleven en voedsel voor het bodemleven. Dit bodemleven genereert weer plantvoeding.
              Leg een bananenschil in batmix en na x aantal weken is dat nog steeds een bananenschil. Leg ze op de composthoop en ze wordt onmiddellijk verwerkt.

              Het is een organisch substraat ja. Maar het bevat geen bodemleven. Ik overdreef met een paar dagen, maar lang hebben ze het zonder voedsel ni getrokken. Dus er zit geen voedsel voor bodemleven meer in, dat zouden onverwerkte plantenresten zijn en die vind je niet meer in veen.

              Comment


                #14
                Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                Ik reageerde vooral hierop:

                Leg een bananenschil in batmix en na x aantal weken is dat nog steeds een bananenschil. Leg ze op de composthoop en ze wordt onmiddellijk verwerkt.

                Het is een organisch substraat ja. Maar het bevat geen bodemleven. Ik overdreef met een paar dagen, maar lang hebben ze het zonder voedsel ni getrokken. Dus er zit geen voedsel voor bodemleven meer in, dat zouden onverwerkte plantenresten zijn en die vind je niet meer in veen.

                Comment


                  #15

                  Comment

                  Bezig...
                  X