Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plagron potgrond spoelen voor gebruik?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Ik kwam het onderwerp 'vooraf spoelen' van de potgrond weer in een ander topic tegen. Daarbij vraag ik me toch nog wat af..

    Voor ik de vragen stel, nog even een uitstapje, inwateren:
    Om nieuwe potgrond ongeveer op de juiste vochtigheid te krijgen, wordt vaak geadviseerd om de potgrond eerst 'in te wateren'.
    Men legt bijvoorbeeld een zeil op de grond, voegt ongeveer 10% water toe (10 liter potgrond = 1 liter water) en mengt dit goed met de hand.


    Ik heb inmiddels gemerkt, dat de planten met bovenstaande verhouding al vrij nat staan. Kijk ik vervolgens naar het advies van exmember47012 over het spoelen:
    Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
    ..In een 10 liter pot 5 tot 10liter water bijvoorbeeld..
    Zou ik verwachten dat zoveel water problemen moet geven. De manier waarop het geadviseerd wordt doet namelijk overkomen dat de plant, direct na het spoelen, overgepot kan worden..

    QnQ zegt nog wel het volgende:
    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
    En daarna kan je het een week op een zeil laten liggen om weer op te drogen denk ik ?
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


      #17

      Comment


        #18
        Bedankt voor je antwoord exmember47012 Waarom jullie adviseren de potgrond te spoelen is me duidelijk. Ik heb alleen nog steeds wat moeite met het idee, dus ik ga nog even verder..

        Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
        Spoelen voor het plaatsen in de aarde doe je om de teveel opgebouwde voedingsstoffen weg te spoelen. Het is lang niet altijd nodig, maar wij weten niet hoelang het substraat in de growshop blijft liggen voor het verkocht wordt. Het is de bedoeling dat de oudste producten als eerst weg gaan, maar eenmaal in de winkel kunnen wij dat niet controleren.
        Schuilt hier niet een 'gevaar' in?
        De potgrond wordt bijvoorbeeld verkocht met de woorden; "6 weken voorbemest". Als het lang bij de verkoper ligt, is dit eigenlijk meer. Vandaar adviseren jullie ook om de grond te spoelen, heb ik dat correct?

        Stel ik koop een zak potgrond en krijg een 'verse' zak geleverd, vrijwel direct uit jullie fabriek. Theoretisch hoef ik die niet te spoelen, maar ik volg het advies op en spoel toch. Ik ben een beetje enthousiast en spoel grondig, 10 liter water per 10 liter potgrond..
        Bestaat dan de kans dat de potgrond nog maar voor (bijvoorbeeld) 2 weken is voorbemest?

        Krijg ik een hele oude zak geleverd, die jaren bij de verkoper heeft gelegen, is spoelen zeker nodig. Ditmaal ben ik wat minder enthousiast en spoel ik met 5 liter water per 10 liter potgrond..
        Bestaat dan de kans dat er alsnog voor 8 weken voeding in zit?

        Tezamen met het advies om te spoelen, zou ik zeggen dat de bewering "6 weken voorbemest" erg onbetrouwbaar wordt. Afhankelijk van de 'leeftijd' van de potgrond, zou men hele andere resultaten hebben.

        Misschien is het raadzaam om een "best before" datum te introduceren? Bijvoorbeeld met de volgende toelichting erbij:
        "De potgrond kan het beste gebruikt worden voor *datum*. Na deze datum kan de potgrond nog steeds gebruikt worden, maar adviseert Plagron de potgrond eerst te spoelen. (+ uitleg waarom, + hoeveel water per liter potgrond)"

        Het zal verkopers ook motiveren om de potgrond volgens de FIFO methode te verkopen en minder groot in te slaan (oftewel een verse voorraad behouden).

        Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
        Het is echter niet zo dat de substraten moeten opdrogen voor je ze gebruikt. Het water loopt immers ook weg, en onze substraten zijn van goede kwaliteit welke een goede drainage kennen.
        Dit spoelen doe je ook 1x. Niet herhaaldelijk, het substraat zal niet al het water vasthouden. Veel loopt er gewoon uit.
        Ik snap dat het meeste water er gewoon uit zal lopen, gelukkig maar
        Ik heb een zaaigrondmix gemaakt met Plagron pro mix, megaworm, lavameel en brekerzand. Brekerzand zorgt ervoor dat de potgrond minder water vasthoudt en maakt het geheel wat luchtiger. Echter is deze mix nog steeds in staat om te veel water vast te houden, terwijl het dus minder water vasthoudt als 'pure' pro mix..

        Om te zeggen dat de potgrond, na het spoelen, niet eerst hoeft op te drogen, lijkt mij dus ook niet helemaal verstandig
        Tenzij het gepaard gaat met het advies om eerst al het overtollige water eruit te persen? Maar dat heb ik dan gemist..

        Stel (gaan we weer), ik spoel de potgrond, gebruik een 30 liter pot en gooi daar direct een zaadje in, 36 Watt TL erboven.. Die staat de eerste weken geheid te nat. Onderin de pot blijft het misschien zelfs zo lang nat, dat er problemen optreden..
        Maar heb ik een volwassen plant in een 3 liter pot staan, die verpot ik naar een 11 liter pot met gespoelde potgrond (dus maar 8 liter nieuwe potgrond nodig), 600 Watt hps.. Die zal er weinig last van hebben..

        Daar zit natuurlijk nogal wat verschil in, maar het advies luidt hetzelfde..

        Dit accepteer ik wel gelijk
        Last edited by kroket; 30 January 2020, 18:40.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


        #19

        Comment


        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Oh en het grote voordeel van al dat bodemleven is om de toevoeging van meststoffen, of dat nu organisch of kunstmest is, tot een minimum te beperken. Wederom spreekt elk kweekschema dat jullie al uitgebracht hebben dat tegen. Waar je al vanaf het begin bv met power roots zou moeten werken. Waarom nog iets gaan toevoegen als het bodemleven al voor een uitstekende wortelgroei zorgt?

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          LOL beo..

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Zou het met dat wortelwater niet een kwestie zijn van aanbod door vraag ?
          Eigenlijk weten we allemaal dat al die wortelwatertjes niet zoveel doen behalve een leuk kleurtje aan je water geven.
          Mja, als er vraag naar is .....
          (dat zou het ook niet goed maken natuurlijk)

        #20

        Comment


        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Als je je de vraag moet stellen waarom je als hobbyist steriel zou willen kweken dan heeft verder discussieren geen zin. Potgrond wordt steriel gemaakt door verhitting en op die manier haal je er de ziektes, beestjes en overgebleven zaden uit. Da's de situatie die je binnen wil. Het levert ook gewoon sterkere planten op.
          Ik heb een kleine 10 jaar op batmix gekweekt. Nooit schimmels gezien. En met vers van de pallet bedoel ik dus 'sorry de batmix is op, morgen wordt er geleverd. Zo vers van de pallet. Ik heb ondertussen een aantal rondes gekweekt met toevoeging van mycorrhiza en zag duidelijk een verschil in wortelstructuur, met op het einde zelfs een paddestoel die naar boven kwam. Da's het verschil tussen kweken met bodemleven en kweken met pure potgrond. En die myco voedt zich met het wortelstelsel van de plant. Voeg je myco toe zonder dat er een plant in staat dan is die na 48 uur weer verdwenen. Net zoals het bodemleven uit jullie wormenhumus op korte tijd ook verdwenen is. Wat nu net mijn punt is. En waar jij als enige antwoord op hebt dat het dan wsl slecht is opgeslagen. Terwijl er in de praktijk altijd genoeg tijd zal tussen zitten, waardoor beweren dat er voldoende bodemleven in zit waardoor je met een bio lijn binnen kan kweken onzin is. Wat er dus ook voor zorgt dat je hier tent na tent ziet met vergeelde bladeren omdat er geen voeding opgenomen wordt. Wat ik zelf ook heb mogen meemaken en wat mij aan het denken gezet heeft over heel dat biologisch indoor kweken.

        • exmember47012
          exmember47012 commented
          Editing a comment

        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Ik weet wat steriel betekent en ik weet wat ze ermee bedoelen als het over potgrond gaat. Ik vertrouw eerder op websites die puur informatief zijn, niet op verkoopspraatjes van fabrikanten. Die websites geven allemaal aan dat de meeste en beste potgrond verhit is en dus steriel is en geen bodemleven bevat.
          Dat organisch kweken ging mij trouwens heel goed af die twee rondes dat ik het geprobeerd heb met toevoeging van myco en wormenhumus uit mijn eigen wormenbak. En dan heb ik het ook toegepast zoals het toegepast moet worden, nl zo goed als zonder toevoeging van voeding. Dat bodemleven onderhoudt zichzelf dan in de pot maar dan heb ik zowel het micro als het macro biologisch leven met ook de negatieve kant ervan. Ik weet de theorie achter het organisch kweken en ik heb zelf ook de problemen gezien bij mezelf en bij heel veel leden op dit forum toen ik royalmix gebruikte en de alga lijn zonder toevoeging van myco. Een compleet vergeelde tent in week 2-3 van de bloei. Dat lag niet aan mij, dat lag aan het feit dat ik vertrouwde op verkoopspraatjes waar je leest dat royalmix vol bodemleven zit waar de praktijk het anders heeft uitgewezen. En daar is jullie antwoord dus dat het aan de manier van opslagen ligt. En ja, die zakken liggen wsl al een aantal weken binnen. Maar dat lees je er niet bij. Nee, die zak zit vol bodemleven. Just niks. Bodemleven werkt als je het er zelf bij kapt. En als het effectief werkt dan kom je toe met 3-4 voedingsbeurten wat tegen jullie eigen winkel spreekt. En dat is dus organisch kweken voor mij. En ik heb hier zelf 10 are moestuin, met vanalles en nog wat. Dus ik weet ook goed genoeg wat ik doe ondertussen.

        #21
        Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
        Maar claimen dat wij geen organische substraten hebben omdat jij geen beestjes kan zien lopen is ook aardig kort door de bocht. De term 'vers van het pallet' is ook enorm twijfelachtig, want wat is vers? Wie weet staat dat pallet er ook gewoon al 2 maanden in onprettige omstandigheden.
        Waar beweer ik dat?

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Mogelijk in comment 19.2.

        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Ni echt. Plagron zegt dat geen enkele potgrond steriel is, zeker niet de organische. Elke potgrond is organisch, als het niet minimum voor 20 a 30 % organisch materiaal bevatte dan is het geen potgrond. En een groot deel van de potgrond is steriel gemaakt door verhitting of stomen, invriezen of wat dan ook. Tegen beestjes, tegen schimmels, tegen ziektes, tegen onkruidzaden. Als je nooit beestjes ziet noch schimmels noch ander teken van ondergronds leven dan ga ik ervan uit dat die potgrond steriel is gemaakt. Waarom zou je het uberhaupt niet doen, het heeft enkel voordelen.

        #22
        Ik heb het er moeilijk mee als verkoopspraatjes mijn jarenlange ervaring met een bepaald product compleet tegenspreken.

        Comment


          #23
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #24
            Goed, het was inderdaad niet de bedoeling dat er weer een nieuwe discussie zou oplaaien. Maar het is netjes verlopen en was ook best interessant om te lezen (al zijn er volgens mij ook wat berichten verwijderd ).

            exmember47012 in ieder geval bedankt voor de antwoorden.

            Of binnen organisch kweken mogelijk is of niet.. Ik heb simpelweg niet de ervaring om daar wat over te zeggen. De tijd zal het snel genoeg leren aangezien ik het mijn huidige ronde ga proberen
            Voor mij ben je de eerste beowulf die zich er zo negatief over uit (je goed recht en ik waardeer het als iemand een kritische kijk op zaken heeft). Dat de voeding eerst omgezet moet worden en dat dit proces zo'n 2 weken duurt, heb ik wel eerder de revu zien passeren. In vergelijking met minerale voeding is dat ook wel een groot nadeel.
            Dat terzijde, zijn er inmiddels zoveel producenten die inzetten op organische substraten/voeding, dat ik wel in de mogelijkheid geloof..

            De gouden bergen die beloofd worden door een producent (welke dan ook), kijk ik wel doorheen. Uiteindelijk is het gewoon een simpele bult potgrond

            (Ik zie ook dat het topic gesloten is, maar vond het nog wel netjes om even te reageren.)
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment

            Bezig...
            X