Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Co2 zakken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Co2 zakken

Korting op 420shop
    Iemand ervaring met co2 zakken? Op internet zegt de helft dat die niets doen dus dacht ik even aan de pro’s hier vragen op het forum

Alhoewel ik geen pro ben, is mijn mening dat het niets doet. Er is in cannabisland een hoop mythevorming waar men de bij elkaar gekweekte centen graag aan verspilt. Dat en aan vakanties.
    Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

In een gesloten systeem kan het opvoeren van de CO2 wel zin hebben. Als je een normale ventilator draait dan trek je die CO2 lineaal rectaal naar buiten.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ik vraag het me gewoon af omdat als de afzuigers niet constant volle snelheiddraaien omdat als de luchtvochtigheid en temperatuur in de tent optimaal is. Dan draaid de afzuiger niet dus geen verse co2

Comment

• Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Voor het eerst kweekt met co² maar niet uit zakken.

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          De afzuiger moet altijd draaien en dán moet de temp en lv in orde zijn. Verse lucht aanzuigen is essentieel.

Het zou boven de 30graden in de bloei wat moeten toevoegen z’n zak.. ik had ze hangen in de zomer maar kan niet zeggen dat er een verschil was.

wanneer de planten te klein zijn en je hangt z’n zak op is m’n ervaring dat dat de groei niet bevorderd. Ik gebruik ze niet meer.

Comment

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het werkt optimaal in een gesloten systeem zodat de co2 in de lucht blijft.

Oorspronkelijk geplaatst door NewNoobie View Post
        Ik vraag het me gewoon af omdat als de afzuigers niet constant volle snelheiddraaien omdat als de luchtvochtigheid en temperatuur in de tent optimaal is. Dan draaid de afzuiger niet dus geen verse co2
        Planten ademen ook CO2 uit en je bodem doet dat ook. Zelfs diffusie zorgt voor een redelijke menging van verse CO2 in stilstaande lucht. Het duurt best wel lang voordat alle CO2 in een ruimte is opgebruikt door een plant.

Als we een grove berekening doen, dan neemt een heel erg gezonde plant in perfecte condities, met een VOLLE bedekking van 1m3 ongeveer 6 gram CO2 per uur op.
        Lucht bevat ongeveer 4 gram per kubieke meter.
        Je ventilator hoeft dus maar 1.5 kubieke meter per uur te verplaatsen om alle CO2 te vervangen die een plant heeft opgebruikt. Da's iets meer dan tweemaal de gemiddelde ademsnelheid van een mens.

We hebben echter nooit te maken met een volle bedekking op een kubieke meter, dus we zitten met 0.5m3 ook al aardig, dat is minder dan een ademend mens.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ik heb het ook gedaan.
          Maar als je genoeg ververst is het niet nodig cq een meerwaarde.

Gesloten systeem heb ik niet.
          geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat het daar wel een meerwaarde is!

Comment

Ik gebruik geen CO₂-zakken maar wel actieve CO₂ in een vergelijkbare tent, dus ik pak het even technisch en concreet. Een cannabisplant kan niet onbeperkt CO₂ blijven verwerken; er is een harde biologische limiet. Die limiet ontstaat doordat drie factoren samen bepalen hoeveel CO₂ een plant per seconde kan omzetten: licht (fotonen), temperatuur (enzymactiviteit) en bladcapaciteit (Rubisco). Bij normale omstandigheden ligt die limiet bij ongeveer 25–30 µmol CO₂ per m² per seconde. Omgerekend is dat zo’n 4–5 gram CO₂ per m² per uur. Dat is de maximale opname bij 400 ppm, zelfs als je het licht absurder hoog zet: de plant heeft dan gewoon niet meer CO₂ beschikbaar om die fotonen te gebruiken.

Als je de CO₂-concentratie verhoogt naar 1000–1200 ppm verschuift die limiet omhoog richting 40–45 µmol per m² per seconde, dus ongeveer 6–7 gram CO₂ per m² per uur. Er is dus een bovengrens, maar die wordt hoger als je meer CO₂ aanbiedt én de rest van de omgeving dat ondersteunt (genoeg licht, genoeg warmte). Verhogen boven 1500 ppm geeft bijna geen extra winst omdat de plantenzymen dan het nieuwe knelpunt worden. In andere woorden: “meer CO₂ → meer opname” geldt maar tot een bepaald punt, daarna vlakt de curve af.

Mijn tent is 240×120×200 cm (5,8 m³) met twee 720W LM301H EVO lampen die samen ongeveer 1300 PPFD leveren. Bij dit lichtniveau zit je precies in het gebied waar de plant bij 400 ppm al tegen die eerste limiet aanloopt. Dat betekent dat een deel van het licht niet benut kan worden: de plant kán simpelweg niet meer CO₂ verwerken. Bij 1200 ppm kan dezelfde plantmassa ongeveer 50–60% méér fotosynthese uitvoeren, puur omdat die limiet wordt verschoven.

Mijn CO₂-generator levert rond de 700 gram CO₂ per uur. Met een afzuiger op 30% (~225 m³/u) kom ik dan rond 1800–2000 ppm uit, en op 100% nog steeds rond de 900–1000 ppm. De planten gebruiken daarvan maar een paar procent, maar dat is genoeg om ze structureel op hun hogere limiet te laten draaien. Als ik alles hetzelfde houdt maar zonder CO₂, dan blijft de tent gewoon rond buitenlucht hangen (400–600 ppm) en loop ik direct tegen die lagere limiet aan. Dan is dus een deel van mijn 1440 W lampvermogen letterlijk verlies: de plant kan het niet benutten omdat CO₂ de beperkende factor wordt.

CO₂-zakken produceren in vergelijking extreem weinig, eerder grammen per dag dan honderden grammen per uur, en in een tent met afzuiging wordt dat direct verdund en afgevoerd. Daardoor kom je er nooit mee in de buurt van de hogere biologische limiet waar extra fotosynthese vrijkomt. In een geventileerde tent doen zakken dus weinig tot niets, terwijl echte CO₂-voorziening wél zin heeft in setups zoals de mijne waar licht en temperatuur al boven de ondergrens zitten.

Kort samengevat.. CO2 zakken voegen niets toe maar dat maakt het toevoegen van CO2 niet automatisch onzin
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

Bezig...
            X