Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Potgrond herbruiken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Potgrond herbruiken

Korting op 420shop
    Hallo allemaal!
    Hier ga ik laten zien hoe ik potgrond opnieuw gebruik na een kweekje.

Ten eerste haal ik de grond uit de pot en doe ik het in een lege emmer. (in deze emmer zit nog een klein beetje potgrond, ik gebruik die emmer altijd bij het vullen van potjes)
    image_142476.jpg
    image_142477.jpg
    image_142478.jpg

Dan maak ik de grond kapot met een grote schroevendraaier, en haal ik de grote stukken wortel eruit. www.bongify.nl

image_142479.jpg
    image_142480.jpg
    image_142481.jpg
    image_142482.jpg
    Dan is het tijd voor de mest. De hoeveelheid ligt aan de soort mest die je gebruikt.
    Ik gebruik hier bio supermix van plagron, naar mijn mening goed spul. (stinkt wel )
    image_142483.jpg
    image_142484.jpg
    image_142485.jpg
    Dan een beetje mengen en dan doe ik er wat kokend water bij om eventuele organismen te doden. Je weet maar nooit wat er in je grond zit na een buitenkweekje
    20130105_140247.jpg
    Dan meng ik de grond nog eens goed en dan is het klaar voor gebruik!
    20130105_140433.jpg

Edit: Je kan trouwens ook nog wat cocos, perliet of turf of iets dergelijks toevoegen, dat ligt eraan waar je de grond voor wil gebruiken.
    Attached Files
    Last edited by poepzak200; 11 March 2019, 17:27.
    Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

Re: Potgrond herbruiken

je gooit de beste mest weg.... de wortels!
    hergebruiken en bemesten gebruik ik wel wat meer als supermix
    compostversneller, bloedmeel, beendermeel, kalk, kiezeriet
    alle gebruikte grond in grote bakken(60 liter bv) dumpen samen met bladafval en goed mengen met de compostversneller enz...
    bak wormen erbij die de grond volpoepen en je hebt er meteen verse wormenmest bij.
    als je dit in oktober november had gedaan kon je die weer fijn gebruiken in maart april.
    geen zin om zo lang te wachten, koop dan meerdere bakken waar je alles in kan recyclen zodat je ten alle tijden GOED bemeste growmix tot je beschikking hebt.

er zit al meer dan genoeg perliet in de gebruikte aarde
    deze verteerd niet dus waarom onnodig nog meer perliet erbij gooien?
    HOE MOET IK ONTKIEMEN
    JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Zet je die dan van november tot april binnen of buiten in de regen ?

Comment

Waarom zou je aarde herbruiken? Je wil toch goede en mooie planten gooi die gebruikte aarde in de tuin en koop voor paar euro goede zak aarde
        God was never on your side..

Comment

gebruikte aarde is niks mis mee @bella.

@francis, ja gewoon buiten laten staan in de regen.
          eventueel afdekken zodat het geen modderzooi word of onder in de bak gaten maken zodat het water eruit kan.
          HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Heb je ook een manier om condooms te herbruiken?
            Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
            Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Comment

• Baba
              Baba commented
              Editing a comment
              gewoon omdraaien dacht ik net zoals met je vuile onderbroeken

condooms hergebruiken kan maar 1 keer, binnenstebuiten draaien.

aarde hergebruiken ben ik zeker een voorstander van en dan ongeveer zoals angel zegt.
            ieder zn eigen recept denk ik he.
            maar je kan je aarde gewoon een aantal jaar opwaarderen hoor.
            mischien beter dan iedere paar maanden even 100 zakken een woning in en uit slepen

Comment

dat gesleep met zakken valt teveel op hier in mijn straatje dus...
              HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Voor beginners is het wel lastig om precies te bepalen wat er aan stoffen uit je aarde verbruikt is en wat er weer bij moet.
                Wat verhoudingen als leidraad zou wel handig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door angel777 View Post
                  dat gesleep met zakken valt teveel op hier in mijn straatje dus...
                  Precies, das nou de voornaamste reden om je aarde te herbruiken. Maar dat mot niet zo'n probleem zijn voor jouw geval, jij bent Dhr. Open & Bloot

Wat te denken van mapito dan?
                  Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
                  Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Comment

Koop zak nieuwe aarde da scheel iedereen een hoop ellende want straks heb je tekorten en 3 raden waarom
                    God was never on your side..

Comment

Alleh dan zal ik ook eens uit de doeken doen hoe dat hier gaat.

Ik hergebruik ook me "oude" aarde. Waarom¿ Nou, ik zit hier 3 hoog op flatje, minder gesleep en minder kans dat iemand het in de gaten krijgt. Verder is het zo dat zelf je grond mengen voordelen heeft. De samenstelling van kant en klare grond kan onderling en plaatselijk aanzienlijk verschillen. De grond moet goed gemengd zijn, en dan bedoel ik ook echt GOED gemengd!
                      Bij machinale, grootschalige verwerking kan je nog wel eens heel slecht gemengde grond aantreffen, dan ontstaan er problemen die van pot tot pot verschillend kunnen zijn. In de ene pot verbranding, terwijl de andere bemest moet worden.
                      Als je zelf je grond samenstelt/hergebruikt/opwaardeert en mengt weet je in elk geval dat het goed gemengd is en alle ingrediënten homogeen verdeelt zijn. Als de onderlinge verhouding of samenstelling van je voedingstoffen niet helemaal klopt dan heb je dat aan je zelf te danken en kan je hieruit leren. Na een paar keer weet je dan wel ongeveer wat je lievelings-strain het beste bevalt.

Zand zijn gewoon hele kleine steentjes en die zijn al heel oud hoor die gaan heus niet kapot van een paar kweken achter elkaar hergebruikt te worden. Het Kalk aandeel moet weer aangevuld worden net zo als het Mg aandeel. Dit kan prima met zeewierkalk of mearl. Verder herbemest je de grond opnieuw met NPK voedingsstoffen. Verder zit er in een growmix droge stof, humus en kleideeltjes. Vooral dit humus/klei (onderlinge verhouding 70%-30%) aandeel wordt naarmate je de aarde vaker hergebruikt minder en minder en moet je dus na verloop van tijd aanvullen. Dit kan met Zwartveen, witveen en turf. Het bodemleven verbruikt namelijk deze vezelstoffen.

Komen we meteen bij rede drie waarom ik mijn aarde hergebruik. Een stabiel en evenwichtig bodemleven opbouwen kost tijd. De drie maanden die een growmix doorgaans meegaat is veel te kort om binnen deze tijd tot een volwaardig en stabiel bodemleven te komen. Je kan wel bacto en zulke zaken toevoegen maar als je deze grond zou gaan analyseren dan blijkt dat er maar een paar bacteriesoorten en een paar schimmelsoorten aanwezig zijn. In een evenwichtig bodemleven bestaat dat uit vele verschillende strains schimmels en bacteriën, die elkaar ondersteunen of juist in toom houden. Er zijn schimmels die je wortels en plant helpen maar ook schimmels die de plant schaden , net zo bij de bacteriën. In een evenwichtig bodemleven is hier een evenwicht in ontstaan. Dit lukt niet binnen 3 maanden en je zal dus als je telkens met steriele grond opnieuw beging nooit een volwaardig bodemleven ontwikkelen.

Ik probeer mijn kweken altijd netjes te eindigen m.b.t. de bodem E.C. en P.H. en in de laatste twee a drie weken geef ik geen voeding meer enkel water met enzymen. De enzymen helpen bij de afbraak van eventuele ballastzouten en wortelresten. Ik laat mijn potten ook niet volledig droog vallen in de laatste week. Ik zet ze wel op een water arm rantsoen maar ik zorg wel dat me grond vocht blijft bevatten. Ten eerste om mijn bodemleven niet helemaal om zeep te helpen maar ten tweede en zeker zo belangrijk om de vezels in de grond niet volledig uit te drogen. Een volledig uitgedroogde vezel verliest zijn absorberend vermogen en neemt geen water meer op. Het vocht vasthoudend vermogen van je grond gaat dan verloren. Misschien heb je dit wel eens zelf gemerkt bij een erg droge pot die je dan water geeft. Het water loopt er dan onder gewoon weer uit maar de grond is plaatselijk nog kurkdroog. Het absorberend en vasthoudend vermogen is om zeep. Je kan uitgedroogde vezels wel weer activeren door deze een paar uur te laten weken. In bovenstaand voorbeeld zet ik zoon pot dan gewoon een aantal uur in een schotel water en trekt de pot zich van onderop weer langzaam vol en weken de vezels weer op. Dit duurt echter een aantal uur voordat je vezels weer goed werken en deze tijd staat je plant dus zuurstofarm. Netjes eindigen is al het halve werk!

Ik heb een aantal grote stapelbakken met deksel (tuut tuut, dat is snel, je kent ze wel) waarin ik mijn "rustende" grond in bewaar na opwaarderen en die ik gebruik om in te mengen. Na de oogst trek ik de wortelkluit aan het stukje nog overgebleven stam in zijn geheel uit de pot. De penwortel en grote zij-wortels en een deel aarde wat vlak rond de penwortel gezeten heeft komt dan in zijn geheel eruit, maar de haarwortels breken af en blijven achter in de grond. Dat is ook de bedoeling. Met de andere hand houd ik de aarde zoveel mogelijk in de pot zodat dus enkel het hoofd-wortelgestel er uit komt met niet al te veel aarde.

Vervolgens en dit is ERG BELANGRIJK! verwijder je de bovenste 10 cm grond. Deze gooi je weg in de vuilbak, je tuin is hier ook niet blij mee namelijk. Je plant heeft drink-steun- en afzetwortels. De afzet wortel zitten in de bovenste 10 cm van de bodem. Hier zet de plant afvalstoffen in de vorm van zouten af. Deze zouten zijn voor de plant afval en gift en deze wil je dus zeker niet weer terug in je grond hebben. Ze verhogen namelijk je bodem ec zonder dat de plant er iets mee kan, sterker nog het kost de plant energie om deze zouten buiten haar wortel te houden. Daarnaast mis je dus dat stukje ec voor je voedingszouten.

Wat er dan overblijft is dus nog maar de helft van de grond. Deze grond kieper ik dan allemaal bij elkaar in zoon grote bak en woel dat eerst met de handen los, heerlijk, lekker ff in de aarde wroeten. Alleen al om het lekker met je handen door de grond gaan alleen zou ik me aarde hergebruiken, een vierde rede dus, het is leuk. Zoon grote stapelbak met deksel werkt voor mij prima. Een grote speciekuip in een kruiwagen of gewoon in je badkuip gaat natuurlijk ook.

Het eigenlijke mengen.
                      Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, je grond echt goed mengen zodat het allemaal mooi homogeen verdeeld is, is echt van groot belang en je zal van die twee uur werk zeker veel profijt gaan hebben. Twee uur¿ ja maak je borst maar nat. Om alles goed te mengen heb je ruimte en tijd nodig en er zin aan hebben. Als je een betonmolen tot je beschikking hebt dan is dit ideaal en tijd sparend maar handmatig zand goed door elkaar mengen gaat heel erg moeizaam. Misschien heeft een van jullie nog wel eens specie met de schop gemaakt, 5 schoppen zand en 1 schop cement klets water en omschoppen maar. Een ieder die dit wel eens gedaan heeft zal kunnen vertellen dat die cement maar verrekte moeilijk homogeen door de zand te verdelen is door deze enkel een paar keer om te schoppen ben je er niet en zal je muurtje later keiharde blauwe brokken cement en stukken zand bevatten wat er zo uit valt. Als je dit in je pot hebt dan kun je dus heel snel plaatselijke een te hoge of te lage ec creëren wat natuurlijk alle gevolgen van dien heeft

Om weer 100 liter hergebruikte grond over te houden gaat er bij de oude grond +/- 35 liter goede nieuwe potgrond. Deze bestaat voor 70% uit veenaarde (witveen,zwartveen, turf) en voor 30% uit klei. Kijk dus op de zak wat er in zit en waaruit de potgrond is samengesteld. Goedkope goedkope bloemengrond is 100% veenaarde en die moet je dus niet hebben. Ook de lang voorbemeste gronden niet nemen. Deze zijn voorbemest voor 3 maanden met langzaam vrijkomende meststoffen wat in onze korte kweekcyclus voor problemen gaat zorgen.

Als je er aan kan komen dan gaat hier 3 liter perliet bij zodat de potgrond ook 10 % perliet bevat net zoals je hergebruikte growmix al deed. heb je perliet nodig om voor een goede beluchting van de wortels te zorgen. Perliet kan bovendien een grote watervoorraad bufferen.Als je geen perliet hebt kan je ook seramis of verticul gebruiken. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de oude grond aan te vullen met standaard growmix of een lightmix.

Verder voeg ik dan 2 liter koemestkorrel, 0,5 liter beendermeel, 0,5 liter hoornmeel, 0,5 liter bloedmeel, 0,25 lavameel, 0,25 liter oergesteente meel en 0,25 liter zeewierkalk toe. Allereerst meng ik dan met de handen en armen de zaak eens heel goed, en ik bedoel dan dus ook HEEEL goed door elkaar. Vervolgens meng ik dat met een verfmenger op een boormachine langdurig. Alles moet echt heel gelijkmatig verdeeld zijn!

Als alles dan uiteindelijk goed vermengd is dan neem ik een grondmonster en meet ik de PH en EC na. Als de EC je niet bevalt dan kan je dit nu nog aanpassen. De bodem PH kan je nog wat beïnvloeden met de PH van het water waar we de bodem nu mee gaan inwateren. Je wil tussen de 5,5 en 6,5 uitkomen met je bodem PH. Ik water in met bacterial en wortelstimulator en laat vervolgens die aarde een paar dagen rusten in de stapelbakken. De bodem PH en EC kan zich dan goed instellen en na een paar dagen meet ik dat dan nog eens na allemaal.

Bovenstaande verhoudingen en toevoegingen zijn een leidraad! Dit is geen heilig recept. Ik zelf weeg of meet het eigenlijk niet eens echt af allemaal maar dat gaat met handjes en snufjes kletsjes en flurken. Je kan er ook nog een deel cocos onder kappen of andere zaken. Momenteel heb ik een zak vijverbodemgrond eronder gekapt om meer klei in me mix te krijgen als test. Zo kan je van alles experimenteren natuurlijk en uiteindelijk tot het voor jouw best werkende "geheime"recept te komen. Want alles verklappen doen we natuurlijk niet he, ghehehehehe.

Als ik dan weer een kweek begin vertellen me plantjes me wel hoe goed of slecht ik het gedaan heb en dan stuur ik achter af via me voedingsgiften wel bij. Deze aarde is te rijk om er meteen in te kiemen dus je moet wel eerst in een kleine pot zaai en stekgrond de eerste 3 weken overbruggen vooral je ze in deze mix zet.

Veel mengplezier, Grtz

P.S. Wat Bella hierboven zegt klopt natuurlijk voor een deel. Bezint eer gij begint. Om te kunnen zien hoe goed je je grond hebt gemaakt moet je dus wel je planten goed kunnen lezen. Verder is het af te raden om je grond te hergebruiken als je plagen ziektes PH of EC problemen had tijdens de voorgaande kweek. Dan is het idd veel verstandiger om gewoon een kant en klare mix te nemen of bovenstaand recept te gebruiken zonder de oude aarde maar dus enkel met +/_ 85 liter nieuwe goede potgrond.
                      Last edited by FlintStoned; 8 January 2013, 16:08.

Comment

Ik zou wel oppassen met beendermeel en hoornmeel, ook met vis- en kipafval. Er zijn nogaleens mensen die zo veterinaire ziekten hebben opgelopen. Draag minstens een (verf)masker en handschoenen bij het mengen! Stukken bot in je longen lijken mij onsmakelijker dan toprot.
                        In de mengsilo's en grondbedrijven die zelf mixen hebben ze die voorschriften niet voor niets. Er bestaat ook zoiets als Composteerderslong.. Dat verzin ik niet!
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

· Algemene beschermings- en gezondheidsmaatregelen:
                          Vóór de pauze en aan het einde van werktijd handen wassen.
                          Bron
                          Ghehehehe Ecostyle is zich dit niet bewust schijnbaar. Toch een hele goede waarschuwing van je. Geen zin in een prion ziekte of iets dergelijks en een compostlong wil ik al helemaal niet oplopen, ik belast me longen al meer dan genoeg. Nu moet ik wel zeggen dat het in deze kleine opzet allemaal wel meevalt hoor. Als je een beetje normaal dat beendermeel rustig uit het pak schept en uitstrooit dan sta je echt niet in een stofwolk te werken maar je weed maar nooit. Een fijnstofmasker is dus zeker geen slechte aanrader.

Comment

Beendermeel en dergelijke producten worden ook niet zo massaal gebruikt als spuitverf en asbest. Maar zelfs daar hebben waarschuwingen zo'n 30 jaar op zich laten wachten. Rather safe than sorry!
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
                            X