Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Om de dag voeding fenomeen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Om de dag voeding fenomeen.

    Korting op 420shop
    Als ik zo links en rechts rondkijk merk ik dat er nog genoeg mensen zijn die om de dag watergift/voeding geven.
    Mijn broer is er ook zo een.. heeft zijn timer voor zijn druppelaar zo ingesteld staan dat de plantjes om de dag een X hoeveelheid water krijgen.

    Waar komt dit idee vandaan? Wat is het idee achter dit systeem? over bewatering tegen gaan? dat heb je toch zelf in de hand?
    Als ik zelf om de dag te drinken krijg ga ik echt niet beter presteren.
    If life keeps putting you down, You better stay high

    #2
    Re: Om de dag voeding fenomeen.

    Bwaaaahhhh... Je plantje kan zelf wel tegen een beetje droger staan, maar als je bio kweekt, dan gaat je bodemleven verzwakken als je ze regelmatig langer zonder water laat staan.
    Je houdt best een zo stabiel mogelijk niveau aan, en dat kun je oa doen door elke dag een beetje water te geven.
    "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

    Comment


      #3
      Re: Om de dag voeding fenomeen.

      Als je grote planten hebt met een kleine pot dan kun je niet een dag watergift overslaan.

      Als je je aarde wat droog laat trekken dan groeien de wortels wel beter (in heb begin van de groei dan).
      Misschien komt het daar vandaan.

      Comment


        #4
        Re: Om de dag voeding fenomeen.

        Ik krijg altijd N-blokkades als het te lang nat is. Vandaar dat de pot soms bijna helemaal droog mag vallen, dat opdrogen duurt in mijn geval (onder spaarlamp) een dag of drie. Hoe groter de plant, en kleiner de pot, hoe sneller. Ik geef niet eens iedere waterbeurt voeding, want ik kweek 'bio' (de benaming vind ik niet leuk, ik heb nooit anders gekweekt dus waarom het opeens biologisch moet heten?). De grond mag niet compleet droogvallen in verband met de wormen en schimmels die erin leven, die sterven bij watergebrek. Maar als het gebeurt; dan is het niet anders. Wormen, en de schimmels kweek ik ook zelf, dus enige navulling is geen probleem. Je zou ook kunnen redeneren dat er meer opneembare zuurstof in de pot is, wanneer de grond droger wordt. Wat goed is voor de wortels. Ook zullen ze wat harder groeien bij 'iets te droog' ten opzichte van 'iets te nat'.

        Te lang te nat heeft een boel nadelen: grotere kans op wortelrot, wortelrot trekt beestjes aan, blokkades, etc.
        Maar een plant kan zich prima aanpassen, hoe problematisch het kan zijn/worden hangt ook daar van af.

        Om de dag heeft niet mijn voorkeur, maar als het droog is, dan is het droog en moet er water bij. Waar het om-de-dag fenomeen vandaan komt, weet ik niet.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Om de dag voeding fenomeen.

          Het hangt er een beetje vanaf hoe groot je pot is lijkt me. Ik heb nou van die smartpots (8 liter) en die moet ik wel twee keer per dag bewateren. Als je wat grotere plastic potten hebt dan kan ik me wel voorstellen dat je ze niet elke dag hoeft te bewateren. Is dan wellicht gewoon minder werk ook?

          Beetje droog laten vallen zou helpen met de wortelgroei.

          Is wel nog iets wat ik een keer wil testen als ik mijn geautomatiseerde bewateringssysteem ooit af maak. Of het echt uitmaakt of je de tensiometer constant rond de 80mbar houdt of dat je varieert tussen de 50 en 150.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Om de dag voeding fenomeen.

            Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
            de benaming vind ik niet leuk, ik heb nooit anders gekweekt dus waarom het opeens biologisch moet heten?
            "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

            Comment


              #7
              Re: Om de dag voeding fenomeen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Bombadil View Post
              ...wat volledig haaks staat op het force-feeden dat minerale voeding doet
              Je moet het ook weer niet overdrijven. Bio is net zoveel "force feeden" als mineraal. In Bio zit ook gewoon dezelfde zooi alleen komt het dan uit gemalen botten, opgedroogd bloed of schijt

              Ik merk wel dat de plant een enorm goed doorgroeide wortelkluit heeft in plaats van zo'n muur van wortels aan de binnenkant van de pot. Zo'n plastic pot is toch meer het force feeden van je plant terwijl die met een smartpot vrij kan scharrelen

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: Om de dag voeding fenomeen.

                What about turf potjes? lijkt me hetzelfde effect als smart pots.
                If life keeps putting you down, You better stay high

                Comment


                  #9
                  Re: Om de dag voeding fenomeen.

                  Voor mij een praktische reden.

                  Ik heb 5 plantjes die ik, zeker in het begin, weinig water geeft. Elke dag dan 500ml aanmaken met afzuren is niet handig of heel makkelijk. Druppeltje pH- kan dan al teveel zijn. Kortom, een gedoe.

                  Dan maak ik liever om de dag een litertje aan.
                  Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                  Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                  Comment


                    #10
                    Re: Om de dag voeding fenomeen.

                    Nee ok dat snap ik, ikzelf heb ook een 15 liters emmer waar ik me voeding in klaarmaak.
                    Het draaide me meer om het ene dag wel voeding geven dan dag niks dan weer voeding dan weer niks etc.
                    If life keeps putting you down, You better stay high

                    Comment

                    Bezig...
                    X