Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Hoe wiet curen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hoe wiet curen?

    Korting op 420shop
    Ben onlangs een mooi postje tegen gekomen en omdat er vaak toch nog vrij veel onwetenheid
    is over hoe nu precies te "curen" hier even wat verduidelijking met de nodige uitleg.

    Hallo ,
    kweken is een ding , en oogsten /drogen/bewaren , is een ander ding

    Je kan de lekkerste wiet kweken maar als ie slecht gedroogd of bewaard wordt , kan het zeer onsmakelijke wiet worden
    Nu voor commerciele kwekers zal dit een worst wezen , zijn drogen en verkopen het gewoon , zij nemen de tijd niet om te curen

    Maar wij , hobbykwekers, kweken zodat wij geen geld meer moeten verspillen aan coffeeshopwiet , buiten de geld factor is er ook de kwaliteit ,
    tegenwoordig weet je niet meer wat je koopt.

    Daarom is het voor ons van belang dat we de wiet lang kunnen bewaren zonder verlies aan kwaliteit , we moeten er immers een jaar of jaren van roken
    Na meermaals wiet in weckpotten te hebben gestoken , heb ik het vaak voorgehad dat de wiet gewoon vies en zuur werd , niet smakelijk.
    Ik heb nu 3 manieren gevonden die erg goed werken

    Methode 1: air curing

    Dit houdt in dat je enkel de grote fanleaves verwijderd en alle andere blaadjes eraan laat.

    De wiet zal dan heel langzaam drogen , dus je hebt extra geduld nodig. , maar op deze manier blijft het aroma en de geur perfect behouden ,
    de smaak is dan ook veel zachter omdat de wiet heel langzaam droogt.

    Na een 1-3 maanden kan je dan simpelweg met je handen en vingers de blaren snel verwijderderen omdat ze dan droog en broos worden
    Belangrijk detail , als het een dag regent , zul je merken dat je toppen sponzig worden, minder droog en dat dit de smaak negatief beinvloed

    Wel wacht dan gewoon tot er 5 dagen zonder regen zijn en dan zijn ze terug droog en kan je ze eventueel bewaren.
    als je deze manier volgt heb je heerlijk geparfumeerde aromatische zachte wiet(op de keel zacht he niet in het koppeke)

    wiet-plant-oogst.jpg
    -------------------------------------------------------------------------------------

    Methode 2: pot curing

    Dit houdt in dat je alle toppen knipt , je kan ze dan best nat helemaal knippen

    De reden hiervoor is dat met deze methode , de toppen de glazen potten in moeten als ze nog erg vochtig zijn.
    Als je dan alle blaren niet verwijderd , en je moet ze na 5-7 dagen drogen verwijderen , dan zal je zien dat het heel moeilijk gaat.

    Blaren knip je of wel vers ofwel kurkdroog , niet ertussen in.

    In ieder geval dus je droogt ze ongeveer 5-7 dagen , waar je op let, is dat de tak in het midden van de top niet knakt , ze moet echt nog buigen/flexibel zijn
    De wiet is op dit punt ook nog best nat en plakkerig en zeker nog niet rookbaar.

    Je gooit de wiet in je potten en je haalt je bij amazon een caliber 3 digitale hygrometer , deze kosten slechts +/- 20 euro.

    Je laat de wiet in de potten voor 24 uur en na 24 uur kijk ja naar de RH op je meter
    *****als je ziet dat je binnen een paar uur een rh van 70+ hebt , moeten de toppen uit de pot en nog 12-24 uur open liggen

    Aan de hand van de RH , moet je bepalen wat je volgende stap gaat zijn

    +70% RH - te nat , moet nog 12/24 uur drogen

    65-70% RH - het product is bijna in de "cure zone" , je kan de RH langzaam laten zakken door de pot 2-4 uur te openen per keer

    60-65% RH - het stammetje in het midden van de top knakt , de toppen zijn plakkerig en het product is aan het curen

    55-60% RH - op dit punt kan je de pot voor langere perioden dicht laten , zonder je zorgen te moeten maken voor schimmel , de wiet zal blijven curen zoalng ze in de pot ligt

    onder 55% RH - de RH is te laag , het curingsproces kan niet plaatsvinden bij zo lage RH , niks wat je op dit punt doet , zal de wiet beter maken , als je wiet op dit punt in de pot duwt , zal je een hooigeur krijgen en zal de iet zelfs viezer worden in potten

    Nu nogmaals die RH % , daarvoor moet je 24 uur wachten , dus als je toppen de pot ingaan en je ziet na paar uur 55% , wacht dan gewoon zeker en vast de volledige 24 uur , dan pas heb je een betrouwbare meting

    Curen kan wiet geweldig maken! Zodat je een pure joint zonder ook maar een keer te hoesten kan roken vol met smaak , curen kan ook rampzalig zijn als je het verkeerd doet
    Over het alegemeen zul je na 2-3 weken curen lekkere wiet hebben , maar eigenlijk moeten ze minstens 8 weken curen vooraleer ze hun echte karakter ontwikkelen

    Nu nog een klein detail , als je in de 60-65 zone zit en je product is aan het curen , dan moet je dagelijk even de pot open doen de toppen even eruit doen vb op een papier en dan weer onmiddelijk terug in de pot steken , op die manier verlucht en verplaats je alles

    de pot kan al haar gassen bij wijze van spreken uitboeren
    Je kan potten erg lang curen , als de RH op 59 staat kan de pot maanden en maanden dicht houden.

    Als je wiet langer als een jaar wilt bewaren , dan vries je de wiet best in na 6 maanden curen
    ik zou zeggen probeer het eens , je MOET wel die caliber 3 kopen want op deze meter zijn deze percentages gebaseerd , koop je een andere meter , dan ben je blind aan het autorijden

    want neem nu dat jou meter zegt 59% , maar die caliber vb 63 % , dan ga jij je pot dichthouden omdat je denkt dat het dan goed zit, terwijl het dan eigenlijk te vochtig is en bijgevolg zal gaan schimmelen

    Het beste resultaat heb ik met wiet die 4-5 maand op 65% RH heeft gecured, je moet de pot dan wel elke week een half minuutje openen zodat het niet schimmelt
    gallery_22070_9843_64472.jpg
    -------------------------------------------------------------------------------------
    Methode 3 (perfect voor als je verdampt)

    Dit is de snelle stressloze manier
    Je droogt de wiet met suikerblaadjes aan voor 14-18 dagen, zodra de tak knakt in het midden(dus niet knakken als ne droge lucifer)

    Dus zodra de tak niet meer meebuigt, dan verwijder je de blaadjes en zet je ze een paar uurtjes in een pot of tupperware zodat de tak beter knakt en het vocht zich herverdeelt
    dan verpak je de wiet(vb in strijkzakken op maat geknipt)- en stop je het in de diepvries

    Je wiet zal zo blijven voor jaren
    De wiet zelf is dan nog best plakkerig en vochtig en toch zacht en smaakvol

    Wat je ook kan doen is de wiet eerst curen volgens methode 1 en 2 en dan invriezen
    gallery_8570_6357_719681.jpg

    --------------------------------------------------------------------------------------
    methode 4

    Je laat de wiet tussen 5-10 dagen drogen
    Je verwijdert enkel de grote fanleaves en hangt de plant ondersteboven op in een donkere ruimte rond de 18 graden
    Hoe lang hangt af van de rh en temps, in de zomer vb droogt het sneller als in de winter

    Waar let je op?

    -Je moet de blaren kunnen verwijderen met je vingers, dus zonder schaar , de blaadjes aan de buitenkant moeten goed droog zijn zodat ze makkelijk loskomen zonder trekken

    -De toppen zijn dan nog goed vettig, de tak knakt een beetje maar buigt ook nog een beetje

    Dan maak je alles dus zuiver(je mag dus tuurlijk een schaar gebruiken, dat met de vingers dient enkel om te weten of je zover bent)
    Dan als alles zuiver is sluit je de wiet 4-8 uur op in een tupperware(of ev. pot)

    Doordat je ze even opsluit trekt het laatste vocht van de takjes de top in
    De top wordt natter, het takje droger, dat noemt hij het terugslaan van het vocht)
    Dan daarna na die 4-8 uur haalt hij het deksel eraf en laat het nog 2-5 dagen langer drogen

    Hoe weet je wanneer het klaar is? Door elke dag vanaf dan te testen!

    Zodra goed en klaar ONMIDDELIJK verpakken!!!!
    Best in strijkzakken/ seal a meals
    NIET in potten, doordat je strijkzakken of seal a meals gebruikt , heb je telkenskleine portie die op topniveau blijven

    In totaal duurt het MAXIMAAL 16 dagen en MINIMAAL 9 dagen
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Methode 5: Water curren

    water curen
    Last edited by Jointjedraaien; 11 November 2018, 23:32.

    #2
    Re: Hoe wiet curen?

    Zijn er toevallig mensen die van een van deze methodes filmpje of foto's hebben? of zouden willen maken?
    Ik ben hier erg benieuwd naar. Alvast bedankt,

    Groetjes LazyAssGrower

    Comment


      #3
      Re: Hoe wiet curen?

      Comment


        #4
        Re: Hoe wiet curen?

        Waar kan ik die caliber 3 in nl bestellen dan??
        aaaaahhhh nu komt de joint uit de mouw!

        Comment


          #5
          Re: Hoe wiet curen?

          ebay, anders is de growshop vast ook een optie kijk wel evens of je de waarden dan overeenkomen met die van de caliber 3!

          Comment


            #6
            Re: Hoe wiet curen?

            50% rh is 50% rh.
            Dat zou op elke meter gelijk moeten zijn eh..
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Hoe wiet curen?

              in het prenciep wel ja, maar als elke meter een andere rh aangeeft ben je nu enkel iets met die van de caliber, deze info heb ik puur informatief geplaats en niet uit persoonlijke ervaringen

              Comment


                #8
                Re: Hoe wiet curen?

                hallo iedereen,
                Zoeven heb ik net mijn 2 plantjes geoogst en nu lees ik dat behalve drogen ook curen erg belangrijk is.
                Het probleem is dat ik steeds 6 weken van huis ben, nu las ik hier de methode air curing methode 1 van Mister Frank, dat zou ideaal zijn voor mij.
                Nu mijn vraag : als ik de planten 6 weken weg hang om te drogen,wat is dan beter, 1) in het schuurtje met dus buitentemperatuur eventueel opgerold in tuit van krantenpapier, of 2) op de zolder waar een constante temperatuur van rond de 12 graden heerst.
                Alleen is er op de zolder geen ventilatie.
                Ik hoor graag snel een reaktie van iemand want dinsdagavaond moet ik alweer op route.
                Vast bedankt Ruud

                Comment


                  #9
                  Re: Hoe wiet curen?

                  ventilatie is essentieel, hang ze zelf buiten te drogen maar dan moet je oppassen dat het niet te vochtig word, dus zou enkel de kleintjes blaadjes er nog beetje aan laten hangen dat je geen botrytis gaat krijgen of dat de kans allezins al minder groot is, en uiteraard zonder kranten rond ea!, moest je binnen gaan weer zelfde probleem 12 is niet zo warmis die ruimte groot oke dan valt dat te overwegen hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

                  Comment


                    #10
                    Re: Hoe wiet curen?

                    hoi frank,
                    Bedankt voor je reaktie.
                    afgaande op jouw reaktie raad je me gewoon aan om ze op de zolder te drogen te hangen en er dus zeker geen krant om te rollen?
                    die zolder is inderdaad groot genoeg, donker en constante temperatuur.
                    CU Ruud

                    Comment


                      #11
                      Re: Hoe wiet curen?

                      oke perfect veel succes!

                      Comment


                        #12
                        Re: Hoe wiet curen?

                        Wat voor pot gebruiken Jullie?

                        ik zie mensen met een schroefdeksel potten , ik zie mensen met echt een weckpot met van die klemmen , maar zie ook dat er mensen groenten en jam potten gebruiken (b.v Hak groenten potjes)

                        wat is een aanrader van alle potten? en maakt het ook nog uit hoe groot de bovenkant is ivm burpen als de deksel er af en toe af is?
                        sigpic
                        LED there be light

                        Comment


                          #13
                          Re: Hoe wiet curen?

                          Ik zie toch meestal weckpotten. Bij de Xenos te koop voor een paar euro.
                          [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

                          Comment


                            #14
                            Re: Hoe wiet curen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ip20 View Post
                            Ik zie toch meestal weckpotten. Bij de Xenos te koop voor een paar euro.
                            ik zie het ja bij Xenos op hun site.
                            Zelfs online te bestellen

                            thx man
                            sigpic
                            LED there be light

                            Comment


                              #15
                              Re: Hoe wiet curen?

                              Die heb ik ook, werkt prima!

                              Comment

                              Bezig...
                              X