Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe moet een zaadje in de grond : Kiem experimentje

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wietzaden: Hoe moet een zaadje in de grond : Kiem experimentje

    Korting op 420shop
    High folks,
    zaadje ontkiemd.jpg
    CIMG1571.jpg
    Nadat ik bovenstaand tekeningetje was tegen gekomen liet me de gedachte niet los dat we waarschijnlijk allemaal het voorgekiemde zaad verkeer om poten. Ik kwam tijdens het ontkiemen van men plantjes geregeld kiempjes tegen die de zaadhoes niet af konden werpen waardoor ik dit handmatig er af moest peuteren om indrogen te voorkomen wat het einde van het prille leven betekend. Tijdens dit gepriegel beschadig je onherroepelijk een deel van de zeer fijne haarworteltjes die je kiem net heeft aangemaakt en heel hard nodig heeft.
    Ik ging dus op zoek naar de rede waarom zo vaak de zaadhoes bleef zitten. De natuur heeft doorgaans perfecte disings dus de gedachte dat we ergens iets anders doen dan wat de natuur eigelijk bedacht heeft liet me niet meer los en ik ging wat experimenteren. In de natuur valt het zaad gewoon op de grond en blijft daar in rusttoestand gedurende de winter om int voorjaar als de omstandigheden goed zijn te ontkiemen. Tijdens deze rustperiode regent het zaad min of meer de grond in. Ik ben dit thuis eens gaan nabootsen met een paar zaadjes en een gieter. Het blijkt dat de zaden bijna allemaal, door hun vorm, met de spitse punt naar boven en de stompe punt (met kratertje) naar onder inregenen. zaadje.jpg







    CIMG1578.jpgDit deed me vermoeden dat we misschien wel allemaal het zaad verkeerd om poten. De wortel moet omlaag dus we poten het zaadje met de wortel omlaag echter in de natuur regenen de zaden dus andersom de grond in. Om het afwerpen van de zaadhoes eens wat beter te kunnen bekijken en volgen deed ik het volgende kiem experimentje. Ik plaatste enkele zaden langs de rand van een plastic doorzichtige beker zodat ik alles goed kon volgen. Nu blijkt dat de zaden die met de spitse punt naar boven de wortel na kiemen meteen een 180 graden bocht maakt om dan naar onder te groeien. Zodra de eerste haarwortels gevormd zijn en er wat houvast is drukt de zaailing deze bocht er weer uit (eerste stengelgroei)
    waardoor de zaadhoes door de aarde omhoog word geduwd. Door de wrijving blijft de zaadhoes in de bodem achter, zoals het hoort. De zaden die ik met wortel naar onder poote kwamen bijna allemaal met de helm nog op boven de aarde. Ik vermoet dus dat met eerst naar boven ontkiemen en dan 180 graden te draaien en naar onder groeien van de wortel een duidelijke functie heeft bij het afwerpen van de zaadhoes.voortaan poot ik dus alles met de wortel naar boven. rode cirkelte geeft de in de aarde achter gebleven zaadhoes aan.
    CIMG1557.jpg
    Attached Files
    Last edited by monty; 25 August 2010, 01:38.

    #2
    Re: Kiem experimentje

    goed topic monty, interessant om te lezen, en een leuke bij leerings kennis weer rijker

    groetjes staff

    Comment


      #3
      Re: Kiem experimentje

      Mooie uitleg Monty, ik heb bij 1 vd 4 schade aan het eerste echt bald door het zaadhoesje.

      Ook ik poot voortaan met de wortel naar boven, Tnx.

      Grtz.

      Comment


        #4
        Re: Kiem experimentje

        Knap bedacht man, heel interessant dit! Ga ik ook proberen

        Comment


          #5
          Re: Kiem experimentje

          Zeer intressante info, thanks monty.

          wel spoky foto's als je stoned bent
          Veel gestelde vragen over het forum
          JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL
          "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

          Comment


            #6
            Re: Kiem experimentje

            Dankjewel voor de interesse in mijn experimenteren. Leuk om te zien dat er mensen me bedenkingen volgen en willen uitproberen. Ik ben in elk geval er van overtuigd inmiddels en poot alles met de wortel naar boven voortaan.

            Grtz

            Comment


              #7
              Re: Kiem experimentje

              thx monty, bij vorige kweek ook alle zaad hoezen handmatig moeten verwijderen (1 plantje heeft hierdoor serieus wat schade opgelopen). nu weet ik dus hoe dit komt, voortaan worteltje naar boven

              Comment


                #8
                Re: Kiem experimentje

                Heel leuk en interessant Monty! Ga binnenkort met mijn eerste kweek beginnen en dit lijkt mij ook wel meer dan genoeg bewijs dat het worteltje naar boven moet. Als ik het kan onthouden zal ik nog reageren met resultaten.

                Comment


                  #9
                  Re: Kiem experimentje

                  Toch eens proberen! Goede tip over de zaadhoezen!

                  P.S
                  Eigenlijk kun je alle zaden, welke dan ook, zo in de grond gooien zonder te kijken wat boven of onder is.... De wortel groeit naar beneden en de stam omhoog (geotropisme). In feite is het zo dat de wortels door de zwaartekracht naar beneden worden getrokken en de stam/stengel de tegenovergestelde kant opgroeit...slim he?




                  Comment


                    #10
                    Re: Kiem experimentje

                    Dat klopt helemaal vale. in de wortelpunt zittebn cellen die de zwaartekracht kunnen waarnemen hierdoor word de hoofdwortel naar onder gestuurd en de zijworteld horizontaal gestuurt. Verder detecteerd de wortel ook blauwe licht fotonen die enkele cm diep in de aarde door kunnen dringen. Ook deze sturen de wortel naar onder. Echter als de wortel meteen naar onder groeit zonder bocht dan maakt de zaadhoes veel minder wrijving in de aarde en blijft er dan dus vaak opzitten. De eerste uren na boven de aarde komen is zeer bepalen voor de verdere ontwikkeling van de zaailing. Word je zaadje met de helm op geboren dan mist ze meteen waardevolle energie omdat ze niet kan fotosyntheren en verbruikt dan veel sneller haar reserve energie die in de lobbladen ligt opgeslagen.

                    Grtz

                    Comment


                      #11
                      Re: Kiem experimentje

                      Die met de duitse helm blijft idd kleiner of gaat kapot.. dus bij volgende keer probeer ik het.. the monty way

                      Comment


                        #12
                        Re: Kiem experimentje

                        ik zal er ook op letten volgende keer...
                        had ook een kleintje die met helmpje boven is gekomen, en hier is het resultaat.. rip
                        super sylver rip.jpg

                        Comment


                          #13
                          Re: Kiem experimentje

                          Heel mooi weer gegeven

                          Voorkiemen doe ik niet of ik moet weten dat het oude zaden zijn maar de meeste zaden die ik gebruik gaan zo de grond in , maar ik water daarna pas in en dit doe ik met een gieter met een broes/douche kop om zo de regen na te maken

                          ajo
                          Ventje
                          Living in Second live for real

                          Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

                          Comment


                            #14
                            Re: Kiem experimentje

                            Slim bedacht en mooi uitgetest!
                            Je hebt me wederom wat bijgeleerd, bedankt..
                            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                            Comment


                              #15
                              Re: Kiem experimentje

                              intressante info monty
                              zal ik binnen kort ook eens probeeren
                              bedankt ...
                              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
                              KEEP ON GROWING AND SMOKING

                              Comment

                              Bezig...
                              X