Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DiY relaisschakeling tot 1100watt +- 30euro (+geheime bouwtekeningen cob lights )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    DiY relaisschakeling tot 1100watt +- 30euro (+geheime bouwtekeningen cob lights )

    Korting op 420shop
    https://www.conrad.be/p/stroomstoots...term=&vat=true

    230v AC / 6A zekering-automaat~~~~~~ 4,40 euro

    https://elektronica-online.nl/produc...tomaat-6a-8312


    Tijdschakelaar ~~~~~~ 12 euro

    https://www.grandado.com/products/da...15898736361566



    Dussss , nu hebben we onze componenten en die kun je dan op een Dinrail bevestigen of plank gewoon in een plastic doosje o.i.d .

    FF wat basic relais theorie hieronder en hoe we deze componenten aansluiten en wat ze doen
    relais 101.png

    De onderdelen volgens de links :
    Relais :
    image.jpg
    Timer:
    SKU099964_20_2.jpg

    zekering-automaat:
    41894.jpg

    Het schema :
    schakeling 1000W.png

    Extra uitleg:

    Belangrijk voor deze schakeling te laten werken !!
    Meet met een goedkope multimeter ff je stopcontact en noteer welk gat je nul is en welke je fase OF kijk achter het kapje >>( Blauw = NUL //Bruin = Fase ///groen=Aarde)
    <<voor de noobs , zet je meter op volt~ ac , rode elektrode in het ene gat en je zwarte op de aarde , meet je 0v heb je de NUL te pakken , meet je 230v heb je de fase>>
    Zorg dat je stekkers zo zijn bedraad dat de fase op de fase wordt aangesloten en de nul op de nul.



    De timer staat uiteraard 24/7 onder spanning want anders kun je niks instellen.
    De timer heeft een wisselcontact alleen de wisselfunctie gebruiken wij niet , wisselcontacten in de praktijk kun je als voorbeeld pakken normale verlichting in een gebouw en wanneer dat uitvalt gaat er een noodlamp branden....

    Wanneer het wisselcontact wordt gemaakt en de (NO) aansluitingen die wij gebruikt hebben sluiten dan gaat er een stroom lopen vanuit het 2de stopcontact richting de zekering.
    De zekering kan een 6A aan dus ga niet 3000w aan lampen ophangen want dan heb je een andere zekering nodig !! (hobbykweken ))
    Vanuit de zekering loopt de stroom gezellig door naar de Ballast en vanuit de ballast loopt er weer een nulleider terug naar het stopcontact.

    In het Davin relais zit een smeltzekering ,, die zou je dus moeten vervangen .
    Met deze setup hoef je alleen maar de switch terug aan te zetten (nadat je de oorzaak van je shutdown hebt gevonden ofc ) .

    Dat is t zo'n beetje ... OMG EXTRA GOODIES ??
    Ik had nog een schemaatje liggen voor een 250w diy cob lamp maar uiteindelijk niet meer gebruikt omdat de onderdelen duurder waren als ik dacht (BTW verhaal).
    Maar mischien dat iemand er nog wat aan heeft

    <extra tippie van QnQ > tussen je dimmer en de driver kun je nog een weerstandje zetten om volledige kortsluiting te voorkomen.
    Of je zorgt dat je niet volledig opendraait (weerstand wordt 0 Ohms ) , mja foolproof eh
    schema cob grow light.png

    Als er vragen zijn stel ze.
    Mischien als er andere zijn die het op een andere manier doen , deel het.

    Laterss
    Last edited by Ketelhuis; 30 May 2019, 21:07.
    Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

    #2
    Thx, mooi DiY topic!! We kunnen weer eens knutselen
    2e
    3e

    Comment


      #3
      Als je een enkelpolige schakeling maakt is het wel zaak dat je de stekker niet andersom in de wcd steekt anders ben je de nul aan het schakelen.

      Nog een puntje, een weerstandje van een paar K toevoegen in serie met de dim-potmeter om totale kortsluiting van de driver te voorkomen.

      Als je de cobs parallel schakelt gaan de andere cobs een stuk feller branden als er 1 uitvalt.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Ah ok , dacht dat het hoge weerstand lage stroom was , maar ik denk dat het intern anders is geregeld dan.

        Vond t al raar dat mn lichten zwakker werden bij een lage weerstand.

        Mn potmeter gaat tot ongveer 90k zoiets idd

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        /me gaat een 10M weerstandje opsnorren

      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Martoparts bestel ik me spul , anders moet ik naar grootaers rijden in maastricht en dat is altijd zo klote met parkeren enzo.
        Heb hier ook me potmetertje besteld en knopje voor erop

      #4
      Mooie uitleg, stickywaardig wat mij betreft
      Men zou de hele schakeling nog netjes en veilig kunnen wegwerken in een behuizing. AliExpress verkoopt ze uiteraard ook, een willekeurig voorbeeld:
      49954974-E742-4FB0-B59B-BA05C56C808F.jpeg

      Wat ik me af zit te vragen.. Voor hen die geen geaarde stopcontacten hebben. Is dat te realiseren door deze schakeling nog iets aan te passen? Met een aardlekschakelaar bijvoorbeeld?
      Dus input; 2 polig (L + N), output; 3 polig (L + N + aarde).
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Duidelijke uitleg betreft de aardlekschakelaar, ik wist het niet meer
        En zoals ik begrijp raad je aan om van een geaard stopcontact een aardedraadje te trekken. Moeten we dat maar doen, 3 hoog vanaf m'n appartementje een pen in de bestrating slaan wordt 'm niet :p

      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Tja , je hebt geen aarde nodig voor de werking van je setup maar is wel zo veilig , vanuit een ander stopcontact kan.... maar waarom niet een verlengsnoer vanuit dat stopcontact dan ?

      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Omdat ik niet dezelfde groep als de wasmachine wil gebruiken, qua belasting zou het geen probleem mogen zijn maar draai een kweekje liever op een aparte groep

      #5
      Oorspronkelijk geplaatst door Ketelhuis View Post
      ...Het Davin relais bestaat uit een simpel AC relais , een tijdschakelaar en een smeltzekering...
      (vergeet alle verzendkosten niet)

      Je kunt (en moet) alles ook netjes inbouwen, en zo'n kastje hierboven kost al een tientje of drie.
      Zelf iets bouwen doe je (ik) ook meer als hobby of omdat het niet te koop is (zoals m'n vertrager)
      Veel goedkoper is het meestal niet als je alles optelt
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Dat klopt idd , installatiedraad ook nie vergete bijv . Kabelschoentjes... maar dit is vooral als rode draad bedoeld .
        Je hoeft niet perse deze onderdelen te gebruiken en je kunt ook vaak bij elektronikawinkels of bouwmarkten deze onderdelen kopen zonder verzendkosten en dan merk je het wel in je portomonee.

        Uiteraard moet je een beetje avontuurlijk zijn aangelegd

        Marktplaats werkt ook goed ofc , heb laatst een foodtruck volledig van elektra voorzien met abb groepenkast 2 aardleks en 8 groepen voor minder dan €200 door de onderdelen op marktplaats te kopen. Foodtruck van familie dus heb daar niks voor gerekend uiteraard

        Ps , ik geloof gezien te hebben dat een dv12 een glaszekering heeft. Draai je er uit en moet vervangen worden bij een overbelasting.
        Last edited by Ketelhuis; 4 June 2019, 22:42.

      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Zo'n kastje kost je misschien 10 euro op AliExpress (inclusief verzending). Verder natuurlijk een beetje geduld

      #6
      Kga dan ook maar eens een weerstandje nog kopen , binnekort zal me volt/amp paneelmeter binnenkomen van ali en dan doe ik ze beide in 1 keer monteren.
      Weer iets bijgeleerd tnx wietefras en QnQ
      Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

      Comment

      Bezig...
      X