Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

COB DIY bouwverslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    COB DIY bouwverslag

    Korting op 420shop
    Hi guys Daar is tie dan!!!

    Het bouwverslag van de cree cob 3590 (5x50w)
    Ik heb de set online besteld bij Rubol,
    na het binnen komen van de onderdelen begonnen met het maken van het frame.

    Ik heb gebruik gemaakt van hoeklijn 30x30x3 lengte 150cm aluminium, dit is lekker licht, makkelijk te bewerken en vrij sterk.

    na wat simpel rekenwerk begonnen met het boren van gaten in beide kanten van de hoeklijn.

    Twee stukken hoeklijn vormen samen een frame.
    Ik heb besloten twee frames met 2 en 3 lampen te maken (kast 180x60x200cm)
    Zie foto 20190612_184454.jpg

    (Bovenstaande frames zijn deelbaar)

    Na het bevestigen van de heatsinks wat tussenschotjes bevestigd voor wat extra stevigheid.

    Ook heb ik de driver en de twee dwarshoeklijntjes waar ik de ophanging aan wil bevestigen gemonteerd.
    zie foto 20190613_183024.jpg




    Vergeet niet om de koeltape op de diode te plakken!
    verwijder het velletje en plak ze erop.

    let op ze zijn zeer kwetsbaar, helaas heb ik er een gescheurd...

    Je kunt ook gebruik maken van koelpasta!


    20190613_192259.jpg

    En dan het bedraden! Makkie!
    Onderstaande foto voor aansluit info
    Screenshot_20190613-190602_Samsung Internet.jpg
    Links op het schema zie je de input dus de 220v uit de muur.

    Rechts zie je de output dus de gelijkstroom kant.

    Op dit voorbeeld zie je goed dat de lampen in serie staan!

    blauw -
    rood +



    Ik heb bedrading gekocht bij een bouwmarkt, het gaat hier om 0.75mm2 (1300w bij 220v) koper soepel 2 fases,waarvan 1 gebruikt dus alleen blauw.
    aangezien je de draad in de COB holder drukt heb ik de uiteinden vertind met een gasaansteker.

    het vertinnen van de draad zorgt ervoor dat deze stijver word en hierdoor makkelijker in de 'klikkers' van de holder gaan en blijven.
    zie hier de aansluiting.

    20190613_212903.jpg



    ZORG ERVOOR DAT DE DRIVER CONTACT MAAKT MET HET FRAME!!!

    De driver is geaard op zijn behuizing door contact te maken met het frame aard deze alles.

    De 220v kant is aangesloten met een 2fase + aarde kabel,deze is aangesloten met drie wago klemmen(soort kroonsteen)

    Ook de andere zijde van de driver is met wago klemmen verbonden, dus de min gaat naar rechts en de plus naar links.

    Ik hoop dat het duidelijk is, ik hoor het wel?!?


    Op de onderstaande foto het resultaat.
    De voeding 220v zit niet aangekoppeld op de
    foto!
    Voor de test even de dimmer vast getaped
    Helaas een foto zonder licht maarja dan zie je niets

    groetjes!!! Ricky


    20190613_212943.jpg
    Last edited by Rickysticky; 13 June 2019, 22:39.

    #2
    Netjes, meet ff ohms door op je dimmer, heb recentelijk gehoord hier dat je op 100kOhm wilt komen om het maximale uit je driver te halen.

    Had die van mij gemeten en ik kwam met mn 100kOhm potmeter uit op max 90kOhm dus heb een 10kOhm weerstandje gekocht om die in serie met de potmeter te zetten..
    Ik wacht alleen nog op een paneelmeter van aliexpress en dan ga ik ze beide monteren op mn frame.
    Gebruik zelf 4 cobs op 250w totaal
    Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

    Comment


    • Wietefras
      Wietefras commented
      Editing a comment
      Ha ja zie je wel! Die potmeters zijn inderdaad niet erg nauwkeurig.

      Ik haal zelf de dimmer los als ik voor vol vermogen wil gaan. Dan geeft de driver maximaal stroom. Bijvoorbeeld door een klein schakelaartje in lijn met de potmeter te zetten ipv een extra weerstandje ertussen.

    • Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      Eg zo simpel weer en toch denk ik daar niet aan haha , dat had idd ook gekund maar was toevallig in de stad en daar hebben we een zaakje wat daadwerkelijk ieder component verkoopt. 10k weerstandje was 5 eurocent

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Hallo mannen van de cobs!

      Dit is echt abracapokuspas voor mij...ik ga mij er de komende dagen in verdiepen aangezien ik mijn cobs lamp wat wil gaan upgraden, dwz nettere aansluitingen enzo. Die potmeter wil ik ook wel ff checken, en Wietefras zijn schakelaartje ertussen zetten.

      Heeft iemand misschien een linkje naar het verslag waar dat 100 Ohm verhaal beschreven staat?

    #3
    Leuk bouwverslag Ik ben nog wel benieuwd naar een prijslijstje.

    Had het elders ook al gezegd maar gebruik liever adereindhulzen als je draad met soepele kern gebruikt. Vertinningspasta of flux zijn niet de meest fijne middeltjes voor de mantel van je bedrading. Verder mooi gedaan allemaal
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Rickysticky
      Rickysticky commented
      Editing a comment
      Thnx!!! Prijslijst is wat lastig boutjes moertjes en hoeklijn van het werk mee.... zelfs de voeding komt daar vandaan ghehe... groetjes!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Altijd fijn als dat kan.

    #4
    Op zich een mooi verslag, maar waarom niet de COBs wat meer envenredig verdelen over het oppervlak? Hoe beter je ze verdeeld hoe lager het frame kan hangen en hoe minder licht je op de wanden verliest.


    Waarom ook niet voor led strips gegaan? Het is zo'n gedoe met die grote zware koelvinnen. Strips geven ook veel beter verdeeld licht.


    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


    • Rickysticky
      Rickysticky commented
      Editing a comment
      Hey @wietefras

      Hoe bedoel je meer evenredig verspreiden?
      Tja waarom ik voor cobs ben gegaan eigenwijs he.... excuus voor de late reactie!

      Gz Ricky

    • Wietefras
      Wietefras commented
      Editing a comment
      Het lijkt alsof je ze per 5 nogal dicht op elkaar hebt hangen. Als je ze bijvoorbeeld in twee langre rijen van 5 zet dan heb je al veel meer spreiding lijkt me.

      ps Ik ben er ook niet vaak, dus van mij ook een late reactie

    • Rickysticky
      Rickysticky commented
      Editing a comment
      Het frame is ong 40 x 150 cm de lampen zitten vanaf de middenlijn ongeveer cob lengte van elkaar af geloof 16cm.
      De onderlinge afstand heb ik verdeeld tot 22.5 cm vanaf de kant van de kast.

      Gz Ricky

    #5
    Hallo Rickysticky!


    Jij hebt op 10 cm na mijn ideale kast!! Ik wil er een van 80x160x200 - 80x180x210, tussen deze waarden.

    Vandaar dat ik ook cree cobs heb aanbeschaft, zodat ik later alleen een ander frame hoef te bouwen. Ik wil zelf nog een set erbij halen, zodat ik 2x 200 watt heb.
    Of ik haal een nieuwe driver en losse onderdelen, daar ben ik nog niet uit.

    Zodra de laatste plant de tent uit is ga ik mijn lamp wat upgraden. Rechthoekig frame, betere ophanging, doosjes om de connectors in weg te werken en het potmeter verhaal van hierboven.

    Heb je de kast zelf gemaakt?

    Grote Groeten
    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


    • Rickysticky
      Rickysticky commented
      Editing a comment
      Dat is een aanname ghehe...
      Helaas zijn de meeste aannemers enorm druk, dusja even wachten dan maar..

      Heb op het moment wel wat buiten staan 2x cheese auto 9x blackberry dus hoop voorlopig wel even voort te kunnen

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      9? Favoriet zeker

    • Rickysticky
      Rickysticky commented
      Editing a comment
      Nee een actie van fastbuds 5+5 gratis helaas 1 overleden en 1 is stervende, had ook een amnees auto helaas niet geboren... zielig he??
Bezig...
X