Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouwverslag klein budget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Ben nog niet veel verder, maar we kunnen weer een kleine update geven Ben nu op zo'n punt aangekomen dat het allemaal veel tijd kost, je veel doet, maar je weinig vooruitgang ziet.

    Filterruimte2C0DEE32-6062-4861-BFA7-C943D4A68300.jpeg

    Op bovenstaande foto is ook te zien dat ik de haken, voor het ophangen van het koolstoffilter alvast heb gemonteerd. Zes stuks, maar ik gebruik er slechts vier. De linker twee zijn extra, voor het geval ik ooit een groter (langer) filter monteer.

    De flens heb ik voorzien van isolatieband. Zo is de aansluiting mooi luchtdicht zonder dat ik tape of schroeven moet gebruiken. De overige aansluitingen op de afzuiger zal ik van dezelfde isolatieband voorzien. (Edit; tochtband om de afzuiger zelf veroorzaakte een probleem, daar heb ik dus toch tape moeten gebruiken.)
    BC77FA3A-7968-4B0E-B902-AB474A469A50.jpeg

    Afzuiger
    En toen was de tijd aangebroken om de afzuiger alvast te installeren. Dus ik moest ook met elektra aan de gang, iets waar ik een gigantische en verschrikkelijke hekel aan heb, alleen ik kom er niet onder uit
    De kabel heb ik zelf gemaakt zodat ik ook de kleuren kon bepalen. Anders had ik een aardedraad als schakeldraad moeten gebruiken, wat er gewoon niet netjes uit ziet. Zodra ik de kabel op maat kan knippen zal ik deze nog voorzien van een mantel ter bescherming.
    8C5B27A7-2A9A-4324-98E9-E76B136AD91D.jpeg DDB87058-D893-4E83-B0F1-93B6EDF004DF.jpeg

    Om trillingen en geluid te voorkomen heb ik wat extra aandacht besteed aan de montage van de ventilator. Ik heb een sandwich van MDF plankjes en rubberen tegels aan elkaar gelijmd wat eventuele trillingen hopelijk teniet doet. En dat ziet er uiteindelijk zo uit
    9CCCCB39-8080-46E5-B22E-85B5CE8DFEC6.jpeg

    De afzuiger betreft een Vents Quietline Duo 125mm, een 2 standen ventilator. In de toekomst wil ik middels een thermostaat tussen die standen schakelen. Om kosten te sparen zal ik dat voorlopig handmatig doen.
    Last edited by kroket; 17 November 2019, 00:36.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Beginner70
      Beginner70 commented
      Editing a comment
      Mooi gemaakt zeg, respect. Ik heb zelf een 60x60x140 tentje en zit naar een afzuiger te kijken. Deze vents is zuinig en voldoende lijkt me. Kun je hem met een schakelaar switchen tussen de 2 standen? Zou hij veel herrie maken in een tent. Ik kan hem niet zo mooi inbouwen als jij gedaan hebt.
      Je had problemen met geluid in combinatie met tochtband, hoe heb je dat opgelost? Wel een leuk goedkoop setje.
      Bedankt voor je reactie.

    #17
    Sjees netjes weer hoor! Voor het budget vind ik het prof!

    groet
    Ricky

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment

    #18


    WAUW

    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Gisteren was alleen een compleet weggegooide dag, weggegooid werk & weggegooid materiaal door een klein moment van onoplettendheid (plexiglas buigen door het te verhitten in de oven).
      Vandaag beginnen we weer halfvol goede moed en gaan we het opnieuw proberen, dan hopelijk vanavond een update dat het wel gelukt is

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      ?????
      Je maakt mij wel erg nieuwsgierig nu...

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Da's mooi, dan kom je vanavond misschien nog eens een kijkje nemen

    #19
    Netjes hoor!

    Kweek #2: De tweede ronde: White Widow & Sensi Star
    Kweek #1: De race naar resultaat met een minimaal budget

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Dank

    #20
    ziet er echt netjes uit
    jij bent echt een handig kroketje
    The dude with the AK420 sitting on his OG KUSHsion licking his GELATO41 and eating his GSC
    5 lekkere grieten onder de zon

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Knutselen is ook gewoon zo leuk En MDF laat zich zo makkelijk bewerken Bedankt Jamzieman!

    • Jamzieman
      Jamzieman commented
      Editing a comment
      Dat is waar ben benieuwd naar eindresultaat.

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Ik hou jullie op de hoogte

    #21
    En weer een kleine update
    Vandaag een tweede poging gedaan om beugeltjes te maken voor m'n sensoren. Gisteren mislukte het compleet, ik werd afgeleid door een telefoontje van m'n dementerende moeder, en daar moet je gewoon even de tijd voor nemen. Vandaag is het gelukkig wel gelukt

    Brandbeveiliging
    De sensoren maken deel uit van m'n brandbeveiliging, vandaar de titel Sensoren is eigenlijk een verkeerd woord, het zijn thermostaat schakelaars die de stroomkring verbreken als de temperatuur boven de 50 graden komt. De meeste automatische brandblussers treden in werking bij zo'n 67 graden, voor de zekerheid ben ik daar ruim onder gaan zitten.
    Eigenlijk had ik verder moeten zoeken naar thermostaat schakelaars die makkelijker te monteren zijn. Deze moeten ergens tegenaan geschroefd worden, maar ik wil ze vrij hebben hangen. Bovendien 'vallen' ze door hun eigen montagebeugeltje heen
    36321637-8BD9-4BEB-8C9B-5E0AFE5F38A8.jpeg

    Goed, we doen het er gewoon mee. Door plexiglas te verhitten in de oven kon ik het verbuigen en vormen tot geschikte beugeltjes. Ik ben begonnen met een plaatje met een gat in het midden. Daarmee kon ik het makkelijk centreren op mijn thermostaatschakelaarbeugelbuigconstructie (je zou het maar op je Scrabble bord hebben liggen ).
    C19B0FE8-77B8-4581-B744-65A5D0C150FC.jpeg 3FEC7CE2-C646-436D-900F-A286FEC6EF27.jpeg

    10 minuten in de oven op 180 graden bleek het makkelijkste te werken. Met 160 graden was het plexiglas ook te verbuigen, maar het koelde dan net iets te snel af. Na het verbuigen heb ik het plexiglas vastgezet en nog eens 10 minuten in de oven gedaan zodat het goed zijn vorm behoudt.
    80E22857-D4F7-4E76-9752-BA5953F2724B.jpeg

    Na het verbuigen zat de vorm er mooi in, maar waren ze niet meer mooi recht. Gelukkig hebben ze daar vijlen voor uitgevonden
    EFBD93C8-30EB-4A6A-85E9-94E8C0B70C49.jpeg

    Vervolgens moest ik nog een paar gaatjes boren. Het grote gat is conisch, daardoor valt de sensor er wel in, maar niet meer door zijn eigen montagebeugeltje heen.
    4F94E0D2-6482-43FC-A095-7696D776DDAB.jpeg
    F21120A4-12AE-4667-B185-8489FC783189.jpeg

    In totaal komen er 4 thermostaat schakelaars in de kast. De beugeltjes verschillen wel wat van elkaar, maar ben toch redelijk tevreden met het resultaat.
    2BD39BFF-8EEB-469A-A526-71D5AF24BFE0.jpeg

    Dat was het Takketoelli, maar nog niet het einde van de update.

    Filterruimte
    Omdat ik lekker bezig was heb ik er ook nog maar even de naaimachine bij gepakt Van een paar sjorbanden die rondslingerden en wat sleutelringen, heb ik banden gemaakt om het filter op te hangen. Ik heb ze nog voorzien van wat klittenband als extra beveiliging en zodat het bandje niet loshangt.
    EFFA46BE-F8E9-4332-A6ED-297830D140AB.jpeg

    Even uittesten, hangt mooi dacht ik
    60DD2804-B920-4C8F-98CA-3AF2679C5C38.jpeg

    Morgen weer verder
    Last edited by kroket; 9 November 2019, 21:55.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    #22
    Aluminium zou een stuk makkelijker zijn geweest Takketoelli Ik was echter bang dat het aluminium dan als 'koellichaam' zou gaan werken. En het aluminium dus ook eerst tot 50 graden moet worden verhit voordat de schakelaar intreedt.

    Yes, ze besturen een relais die de spanning uitschakelt. Het hele elektrische gebeuren wou ik verder bespreken als ik daaraan ben toegekomen, maar dat had je volgens mij al door

    Ach, laat ik het schema voor de 'brandbeveiliging' alvast nader toelichten..

    Brandbeveiliging (werking)
    D4824996-05EC-4882-ADD2-93C39F3EEC69.jpeg01595CB1-C727-4030-8B3F-5B4C397459DA.jpeg

    Het klopt dat daarmee de brand nog niet is geblust. Echter kunnen we er vanuit gaan dat een eventuele brand wordt veroorzaakt door een elektrisch apparaat of de warmte daarvan. Door de spanning uit te schakelen haal ik zo hopelijk de brandhaard weg.
    Maar nog belangrijker; vuur heeft zuurstof nodig. Doordat de lucht niet meer ververst wordt zal het vuur zichzelf hopelijk smoren
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Het zal zeker schelen, maar of het een vuur smoort... vooral ventilator en afzuiging zijn super dat die dan uitgaan!
      Top!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Laten we hopen dat we er nooit achter hoeven te komen

    #23
    Briljant stukje werk!!!!

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Thanks Ipie

    #24
    Waar haal je trouwens die fietser vandaan??
    Dat is wel handig en misschien ook wel gezellig!

    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Die wil ik ook wel!

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Ik was eerst!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Dat ben ik zelf natuurlijk, hometrainer in de kast en lekker fietsen in de natuur.

    #25
    Leuk hok gemaakt! Ben benieuwd naar de vorderingen, ik lees gezellig mee

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      We knutselen rustig verder, leuk dat je mee leest

    #26
    Je doet dat goed

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Doe m'n best

    #27
    Niet heel veel te melden, maar alle vordering is een beetje

    Liep gisteren tegen een probleem aan met m'n afzuiger, dat is gelukkig weer opgelost! Samenvatting; door de tochtband zaten de flenzen blijkbaar te strak om de afzuiger heen, waardoor deze veel herrie maakte.

    En vandaag zat ik te wachten tot ik de deur uit kon om materiaal te halen. Zo fijn die "we komen in de middag"-afspraken. Zodoende is er nog niet heel veel gebeurd.
    In de tussentijd heb ik wel mooi allemaal klemzadels kunnen aanbrengen in de filterruimte. Zo kunnen de kabels later mooi weggewerkt en vastgezet worden
    B8B6CA4A-6EA1-4870-80A7-A64BF67B5BF0.jpeg

    Verder de kast nog iets netter afgewerkt met een paar kleine plankjes. Before:
    C9639BD7-2F4F-4D8A-8851-0C1819FCF9C6.jpeg

    And after, ziet er toch net iets beter uit:
    E7D00C9F-50ED-4EDE-8AD9-15AD5214182D.jpeg

    Even later kwam de afspraak (monteur), die na een bakje koffie weer verdween. Hij had het verkeerde materiaal meegenomen
    Goed, ik kon in ieder geval weer de deur uit om onder andere een (hydro) gipsplaatje op te halen. Deze heb ik vastgelijmd op een plaat hout en mag nu een nachtje drogen.
    73B18830-B7B0-4C78-BAA9-2C11F523D742.jpeg
    81324AA6-1D74-4B62-B547-C61577B34E98.jpeg

    Volgens mij heb ik wel genoeg lijm gebruikt Al het schakelmateriaal wordt op deze gipsplaat gemonteerd. De gipsplaat dient dus als extra bescherming tegen eventuele hitte daarvan.

    Last edited by kroket; 11 November 2019, 22:48.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Komt vast goed.. Veel dingen bedenk ik ook pas op het moment dat ik ermee bezig ben. Dan doet de oplossing zich vanzelf aan

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Lees je naaimachine comment net pas, waarschijnlijk waren we tegelijkertijd aan het typen Maar een goed idee Takketoelli!
      Had ondertussen al een kabeldoorvoer opgehaald die je ook vaak in een bureau ziet. Zo'n rond ding die je kan verdraaien om het gat groter/kleiner te maken. We zien wel hoeveel licht daar doorheen komt, het gaat allemaal via de filterruimte dus het zal wel meevallen.
      Last edited by kroket; 15 November 2019, 23:45.

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Dat is ook een goeie inderdaad! Mooi

    #28
    Dat is oprecht te weinig lijm.





    Ik zou nog wat extra doen

    Zorgvuldig,
    Mooi update!

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Plankje gleed er zelfs vanaf, vandaar de gewichten aan de zijkant. Dus ik een waterpas op m'n vloer leggen, maar de bubbel kleurt nog binnen de lijntjes, oops
      Ach, daar weet MDF en gipsplaat zich wel raad mee, maar los komt het niet meer

    • Nonsense
      Nonsense commented
      Editing a comment
      Lol nice comment .. ik adviseer high tac kit kroket daar kan je met weinig veel mee vast zetten

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Da's mooi spul inderdaad! Ach, dit plankje zit wel vast

    #29
    Succes!

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Thanks. Hopelijk snel weer een update, afgelopen dagen maar weinig kunnen doen.

    #30
    Ik heb eindelijk weer wat te melden Afgelopen dagen weinig kunnen doen door afspraken en een oude polsblessure, die weer opspeelt (door het klussen).
    Daarnaast heb ik ook nog eens een blow-pauze ingelast, waardoor ik me minder goed / slecht kan concentreren. Goed, genoeg gemekkerd.. update time

    Voorbereidende werkzaamheden
    Veel heb ik niet te melden, maar toch is er redelijk wat gebeurd MDF is nogal gevoelig voor vocht als men het niet goed behandeld. Daarom wil ik alle schroefgaten hebben gemaakt voordat ik ga verven. Op de foto is dus nog niet veel nieuws te zien.
    8F2477AF-DAFF-4B69-8384-0509828F4AE5.jpeg

    De plank + gipsplaat, waar alle elektra op komt is gemonteerd. Nee de plank is niet te klein Ik heb een beetje ruimte aan de zijkant gelaten, zodat ik later nog in de filterruimte kan komen. Het plankje dat er voor komt ligt al klaar op de foto. Dat schuine ongeverfde stukje hout is alleen even om de boel te klemmen, terwijl de lijm droogt.
    Verder de bovenste rand ook voorzien van een klein plankje, het oog wil immers ook wat

    Om alle schroefgaten alvast te hebben gemaakt moest ik de rookmelder ook even monteren. En daar raakte ik even op een zijspoor Er zit namelijk een klein knipperend ledje in. Alhoewel het totaal onzinnig is wou ik daar wel vanaf. Afplakken vind ik niet mooi, dus wie zich nog afvraagt hoe een rookmelder er van binnen uitziet..
    132EC465-277A-4F7E-95E6-C5FC4D52375B.jpeg

    Die is wel makkelijk te verwijderen Soldeerbout op 180 graden, zodat het tin wel smelt maar de printplaat er niet onder te lijden heeft. Tinpompje erbij..
    D45B0509-130B-41E2-AAD1-9E1D128D5011.jpeg
    Tadaaaa die is eruit! Daarna heb ik de melder natuurlijk nog even goed getest door een sigaartje op te steken
    61D75CB4-DA7F-4CFC-8D0F-C144696871AF.jpeg862B4A37-F26D-4069-BFC8-EB312A1C18E9.jpeg

    De kast is nu bijna klaar, morgen kunnen we hopelijk aan de grondverf beginnen. Maar nu ga ik lekker naar de kwalificatie kijken, go Max Verstappen!
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • WillyWally
      WillyWally commented
      Editing a comment
      Zelf schilder ik zulke lichtjes met maquette verf

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      En er staat nog wel expliciet 'do not paint' op die rookmelders WillyWally
      (Alleen het ledje schilderen maakt niet uit natuurlijk.)

    • WillyWally
      WillyWally commented
      Editing a comment
      kroket Rules aren't for rebels
Bezig...
X