Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste bouwproject (Project Ready to Server) *mens wat een slechte naam*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mijn eerste bouwproject (Project Ready to Server) *mens wat een slechte naam*

    Korting op 420shop
    Ik ben dus heel slecht in namen verzinnen maar het spreekt wel tot de verbeelding dacht ik :

    Zoals ik al in mijn intro aangaf, zou ik een verslagje maken over de bouw van mijn hokkie. Omdat het nog on-going is dacht ik dat het te vroeg zou zijn om er al een topic voor aan te maken maar het gaat best snel nu dus waarom niet. Misschien kunnen jullie mij nog behoeden voor fouten.

    De basis zijn 2 giga grote serverkasten van zwaar metaal. Klepper zwaar en dus solide. 80 x 80 x 235ish

    Foto kasten dicht :




    Foto rechts :



    Foto binnenzijde :



    Afmetingen binnenzijde per kast :

    80 x 80 cm.

    Maar de bedoeling is om de kasten te isoleren dus : alles eruit:




    En PIR plaatjes erin :




    Foto 2 PIR platen



    Foto 3 PIR



    Foto 4 PIR



    En daarna zoveel mogelijk randjes en kiertjes afplakken met ALU tape :



    Plafonds eruit en dubbel isoleren :



    Plafonds er weer in :



    Beiden kasten a.h.v. zijrails op 15 plekken aan elkaar geschroeft ;



    Nadat ik alles compleet had afgetaped wilde ik de isolatie testen door er een rookmachine erin te zetten. Daar waar ik ook eruit zag komen kruisje gezet.



    Maar ik bleef kruisjes zetten dus heb ik wat grover geschut ingezet :



    Volrammen met PUR



    Daarna alles netjes en strak afsnijden en aftapen :



    En tapen :



    Door de overgang van de kasten staken er in het midden over de gehele lengte het stalen frame er doorheen. En dat veroorzaakt een zogenaamde koudebrug. Kan je isoleren wat je wil, de koude komt als het ware door het metaal als brug toch naar binnen. Ofetwel : Compleet aftapen en met extra isolatiezeil er overheen.

    Zo ook de scharnieren van de deuren :



    Dikke tochtstrip op de deuren :




    Eigen gefabriceerde afsluiting voor de bovenzijde.










    Plafond moet er nog in. Maar het begint erop te lijken.

    Volgende week begin ik aan de electra. Dit giet ik echt in een projectje. Alles eerst helemaal uittekenen enzo.

    Vanaf hier hou ik het elke keer bij. Zoals in mijn intro topic aangegeven kan het zijn dat ik soms dagen niks van mij laten horen.
    Mijn excuses op voorhand. Het is geen onwil maar dan kan ik gewoon echt niet reageren wegen tijdgebrek.

    Nou, ik hoop dat het een beetje interessant is om te volgen. Het is mijn eerste project dus schiet er op los zoveel je wil.
    Als alles klaar is kan ik wat meer info geven denk ik over specifieke zaken. Ik hou de begroting heel strak bij. De geplande begroting is € 1.700 in totaal en ik lig keurig op schema.

    Edit :



    Ik heb ook nog een mini kweekbak gekocht op basis van DWC kweektechniek. De Tregren Herbie. Ik wil dus op DWC kweken dus dan kan ik dmv deze mini setup de zaailingen laten ontkiemen.



    Adios!






    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 30 photos.
    Last edited by Willywonkah; 24 November 2019, 23:05.
    The lure of imaginary land. Traveling somewhere that doesn't exist. Of course I'm coming.
    - Floki -

    #2
    Ik kan helaas niks zien QnQ ?

    Comment


      #3
      Beste @Willywonkah

      helaas kunnen we je foto's niet zien maar
      vol verwachting klopt ons hart!!

      Waar je een foto wil plaatsen, in het vakje waar
      je een melding wil typen dan zie je links boven
      een camera staan, even op camera klikken en daarna na
      Upload klikken, dan komen ze prima aan hier...

      Dus in het vakje voor meldingen die je wil plaatsen
      wat je ons wil mededelen.....

      Succes!!

      Comment


        #4
        Foto's staan via google usercontent dus daar is ergens iets niet goed gegaan.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          De tekst was in ieder geval ook al leuk om te lezen. Dat lijkt me wel prettig werken met serverkasten

          Tenzij je met overdruk of CO2 gaat werken is het niet nodig om de kast volledig luchtdicht te hebben. Lichtdicht is wel belangrijk
          Als je zoals 99% werkt met onderdruk kan er geen geur weg lekken door kiertjes. Daar komt dan gewoon verse lucht binnen

          Of het helpt om de boel langer op temperatuur te houden? Ik betwijfel het. Je ververst de lucht in je hok continu. Die koude lucht komt dus sowieso wel binnen. Of je moet de binnenkomende lucht gaan verwarmen?

          Succes verder!
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


            #6
            Als het goed is zijn de afbeeldingen nu wel te zien.
            The lure of imaginary land. Traveling somewhere that doesn't exist. Of course I'm coming.
            - Floki -

            Comment


              #7
              Ik ben dus heel slecht in namen verzinnen maar het spreekt wel tot de verbeelding dacht ik :

              Zoals ik al in mijn intro aangaf, zou ik een verslagje maken over de bouw van mijn hokkie. Omdat het nog on-going is dacht ik dat het te vroeg zou zijn om er al een topic voor aan te maken maar het gaat best snel nu dus waarom niet. Misschien kunnen jullie mij nog behoeden voor fouten.

              De basis zijn 2 giga grote serverkasten van zwaar metaal. Klepper zwaar en dus solide. 80 x 80 x 235ish

              Foto kasten dicht :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191025_224457.jpg
Views:	166
Size:	31,6 KB
ID:	1458247


              Foto rechts :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191025_224442.jpg
Views:	156
Size:	55,1 KB
ID:	1458248

              Foto binnenzijde :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191025_224552.jpg
Views:	155
Size:	72,2 KB
ID:	1458249

              Afmetingen binnenzijde per kast :

              80 x 80 cm.

              Maar de bedoeling is om de kasten te isoleren dus : alles eruit:

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191102_142146.jpg
Views:	155
Size:	63,2 KB
ID:	1458250


              En PIR plaatjes erin :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191102_172810.jpg
Views:	156
Size:	77,9 KB
ID:	1458251


              Foto 2 PIR platen

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191107_204839.jpg
Views:	153
Size:	46,8 KB
ID:	1458252

              Foto 3 PIR

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191108_183125.jpg
Views:	152
Size:	54,1 KB
ID:	1458253

              Foto 4 PIR

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191107_204851.jpg
Views:	154
Size:	66,7 KB
ID:	1458254

              En daarna zoveel mogelijk randjes en kiertjes afplakken met ALU tape :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_114420.jpg
Views:	154
Size:	64,8 KB
ID:	1458255

              Plafonds eruit en dubbel isoleren :

              Click image for larger version

Name:	00000IMG_00000_BURST20191109182243038_COVER.jpg
Views:	149
Size:	88,3 KB
ID:	1458256

              Plafonds er weer in :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191110_185157.jpg
Views:	153
Size:	50,3 KB
ID:	1458257

              Beiden kasten a.h.v. zijrails op 15 plekken aan elkaar geschroeft ;

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191116_125423.jpg
Views:	156
Size:	63,1 KB
ID:	1458258

              Nadat ik alles compleet had afgetaped wilde ik de isolatie testen door er een rookmachine erin te zetten. Daar waar ik ook eruit zag komen kruisje gezet.

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191117_130827.jpg
Views:	148
Size:	25,2 KB
ID:	1458259

              Maar ik bleef kruisjes zetten dus heb ik wat grover geschut ingezet :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191116_145744.jpg
Views:	150
Size:	54,2 KB
ID:	1458260

              Volrammen met PUR

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191116_145744.jpg
Views:	149
Size:	54,2 KB
ID:	1458261

              Daarna alles netjes en strak afsnijden en aftapen :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_114416.jpg
Views:	153
Size:	70,4 KB
ID:	1458263

              En tapen :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_114430.jpg
Views:	151
Size:	59,0 KB
ID:	1458264
              Door de overgang van de kasten staken er in het midden over de gehele lengte het stalen frame er doorheen. En dat veroorzaakt een zogenaamde koudebrug. Kan je isoleren wat je wil, de koude komt als het ware door het metaal als brug toch naar binnen. Ofetwel : Compleet aftapen en met extra isolatiezeil er overheen.

              Zo ook de scharnieren van de deuren :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_114444.jpg
Views:	153
Size:	79,3 KB
ID:	1458265

              Dikke tochtstrip op de deuren :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_114521.jpg
Views:	152
Size:	57,0 KB
ID:	1458266


              Eigen gefabriceerde afsluiting voor de bovenzijde.

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_114542.jpg
Views:	153
Size:	152,7 KB
ID:	1458267Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_191157.jpg
Views:	148
Size:	44,6 KB
ID:	1458268


              Click image for larger version

Name:	IMG_20191124_191217.jpg
Views:	144
Size:	20,9 KB
ID:	1458269





              Plafond moet er nog in. Maar het begint erop te lijken.

              Volgende week begin ik aan de electra. Dit giet ik echt in een projectje. Alles eerst helemaal uittekenen enzo.

              Vanaf hier hou ik het elke keer bij. Zoals in mijn intro topic aangegeven kan het zijn dat ik soms dagen niks van mij laten horen.
              Mijn excuses op voorhand. Het is geen onwil maar dan kan ik gewoon echt niet reageren wegen tijdgebrek.

              Nou, ik hoop dat het een beetje interessant is om te volgen. Het is mijn eerste project dus schiet er op los zoveel je wil.
              Als alles klaar is kan ik wat meer info geven denk ik over specifieke zaken. Ik hou de begroting heel strak bij. De geplande begroting is € 1.700 in totaal en ik lig keurig op schema.

              Edit :

              Click image for larger version

Name:	IMG_20191122_175610.jpg
Views:	149
Size:	72,2 KB
ID:	1458271

              Ik heb ook nog een mini kweekbak gekocht op basis van DWC kweektechniek. De Tregren Herbie. Ik wil dus op DWC kweken dus dan kan ik dmv deze mini setup de zaailingen laten ontkiemen.



              Adios!
              Attached Files
              The lure of imaginary land. Traveling somewhere that doesn't exist. Of course I'm coming.
              - Floki -

              Comment


                #8
                @QnQ : Geen idee wat er fout gaat maar ik heb zo'n beetje alle manieren geprobeerd lijkt.
                The lure of imaginary land. Traveling somewhere that doesn't exist. Of course I'm coming.
                - Floki -

                Comment


                • QnQ
                  QnQ commented
                  Editing a comment
                  Ik zie nu overal foto's

                • Willywonkah
                  Willywonkah commented
                  Editing a comment
                  Ja, ik ook nu. Excuses voor de reuring.

                #9
                The lure of imaginary land. Traveling somewhere that doesn't exist. Of course I'm coming.
                - Floki -

                Comment


                  #10
                  Door de rommelige start heb je mijn eerste reactie volgens mij ook gemist?

                  Persoonlijk zou ik er geen dilemma van maken; tent in de kast/geen tent in de kast. Gewoon die hele kast benutten Zie ook niet in wat de winst zou zijn om een tent in die mooie kast te zetten? Maar dat ben ik

                  Maak anders eens een lijstje met voordelen en nadelen, dat helpt altijd om een weloverwogen keuze te maken.

                  En aangezien je schijnbaar toch van knutselen houdt.. Zo'n DWC systeem is echt mega eenvoudig zelf te maken. Scheelt ook weer een paar (veel) centen.
                  - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                  - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                  Comment


                  • Willywonkah
                    Willywonkah commented
                    Editing a comment
                    Tsjah, je begint met een idee en het wordt gedurende het uitwerken en bouwen steeds leuker en interessanter omdat er mogelijkheden ontstaan. Althans, die ga je steeds meer zien. Het voordeel van de tent is daar een goed voorbeeld van. De tent zelf was de uitgangsbasis maar moet in een koude schuur staan. Dus kast maken. Maar die kast is inmiddels zo goed dat het dus eigenlijk de tent vervangt.

                    Tsjah... Als ik mijzelf zo terug lees is het inderdaad geen dilemma. Ik kijk even of de hardware van die tent voldoende capaciteit heeft voor de kast. Zo ja, dan gaan we dat zeker doen.

                    En DWC zelfbouw moet inderdaad te doen zijn. Maar ik ga ook voor gemak, kopen blijft een optie.

                    Even de begroting erop naslaan.

                    Eerste comment inderdaad gemist. Dat is inderdaad nog wel een aandachtspunt. Ik ga eerst anders wat testen draaien hoe stabiel ik het klimaat in de kast krijg zonder dat de verwarming continu aan hoeft te staan. Er gaan 2 verwarmingselementen in van R ittal (zonder spatie dan). Zal de specs er nog even op naslaan.

                    Bedankt voor je input.

                  • kroket
                    kroket commented
                    Editing a comment
                    Als de lamp voor een oppervlak van 60x60 is, ga je daarmee niet succesvol een oppervlak van 150x70 belichten. Maar dat snap je zelf waarschijnlijk ook wel

                    Werken in een koude ruimte blijft lastig. Helemaal aangezien je de lucht eigenlijk naar buiten moet afblazen. Anders ga je geheid problemen krijgen met de luchtvochtigheid. Daardoor zuig je dus ook constant weer koude lucht aan..
                    Zo is een schuur 's winters bijvoorbeeld al snel te koud, en in de zomer te warm. In plaats van te investeren in het isoleren van de kast, zou je in zo'n geval beter kunnen investeren in klimaatbeheersing van de schuur.

                    Ik vind je plannen in ieder geval allemaal leuk om te lezen. Ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat worden

                  • Willywonkah
                    Willywonkah commented
                    Editing a comment
                    kroket : V.w.b. die lamp dat was inderdaad een lastige kwestie om het wel of niet te doen. Zo'n lampje kost aardig wat. Heb de bouwer gevraagd wat hij voor een tweede lamp wil, wacht ik even af. V.w.b. warmteverlies : daar ben ik dus heel benieuwd naar. Ik heb reeds een test gedaan en hij houdt het keurig op temperatuur maar de luchtvochtigheid daalt dan ook. Gaat overigens een wereld voor mij open : bij een lage luchtvochtigheid is het moeilijker warm stoken/houden dan een hogere luchtvochtigheid. Ach, kom je allemaal achter als je aan het bouwen bent, Maar dat is op te lossen met een luchtbevochtiger. Ik zal later nog een grafiekje hier plaatsen waar dat goed te zien is.
                    Maar als ik de koolstoffilter in de kast bouw, dan zuigt die waarschijnlijk alle warme lucht eruit... Daar ben ik dus wel benieuwd naar wat voor effect dat geeft.

                  #11
                  ""

                  Hahaha, ja idk why. Maar dit is gewoon grappig.. En zwaar kut begrijp me niet verkeerd.. Maar ik zie mezelf ook al kutten. xD

                  Hoeveel rollen heb je nog over xD
                  Had je niet bij rol 10 iets van leuk geweest..
                  sigpic

                  Comment


                  #12
                  Als je afzuiger draait dan ben je die warmte toch binnen een minuut kwijt ?
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                  • Willywonkah
                    Willywonkah commented
                    Editing a comment
                    Ja daar ben ik dus benieuwd naar. Degene die mij helpt zegt dat het wel meevalt maar die is kleine ventilatoren gewend. Zo'n koolstoffilter trekt natuurlijk veel meer. So far heb ik voor alle tegenslagen wel een oplossing gevonden. Het idee is eigenlijk al leip genoeg : in een stalen kast die in een steenkoude schuur staat een kweeksetup maken.

                  #13
                  Ziet er misschien ietsje overengineered uit.

                  maar welkom! Erg interessant!

                  Comment


                  • Willywonkah
                    Willywonkah commented
                    Editing a comment
                    Het valt op zich wel mee hor. Aansturing is met een STC 1000. Had ik ergens gelezen op een forum over zelf bier brouwen. De ventilator is gewoon een eenvoudige 12 v ventilator in een standaard frame. Verwarming is met een kastverwarmingselement die ook op die STC 1000 staat aangesloten. Meet hij waarde x temperatuur slaat de verwarming aan. Meet hij waarde y luchtvochtigheid slaat de ventilator aan. Daarnaast nog een extra venstertje wat altijd openstaat maar waar minimale lucht in en uit gaat maar wel voldoende om de circulatie op gang te houden. Het filter en lamp worden door die aansturingsmodule die bij die tomatotent zit aangestuurd. Dat zijn dus gewoon 3 stekkers. Enige wat nog aan elektrische componenten bijkomen straks zijn van het DWC systeem. Maar dat is 1 stekker voor de beluchting en een tweede voor de pomp. Maar vaak is het wel : idee is leuk maar als het eenmaal op de uitvoering aankomt... Maar ik heb goede moed.

                  • kelderkastje
                    kelderkastje commented
                    Editing a comment

                  #14
                  Hier trouwens het grafiekje. Schuur was ongeveer 7 graden. Verwarming aangezet (zonder die STC 1000) dus continu verwarmen. Kacheltje betreft de rittal 3105.380. Je ziet in de grafiek dat de temperatuur heel gestaag oploopt en de luchtvochtigheid afneemt. Ik ben gestopt bij 24 graden (moest naar bed) in de wetenschap dat het verwarmingselement voldoende was. Ik heb nog een extra die eventueel bijgeplaatst kan worden maar het was even voor de test.

                  Click image for larger version  Name:	6d4956c8-45cd-4859-ab99-d1e0e7958ca6.jpg Views:	0 Size:	34,4 KB ID:	1460864
                  De volgende dag wilde ik iets anders testen en dacht, ik zet er een hete lucht kacheltje + die rittal in om hem even snel op temperatuur te krijgen. Dat was binnen 5 minuten echter daalde de luchtvochtigheid onevenredig hard. Op het moment dat ik de heteluchtkachel eruit haalde DACHT ik dat hij hem wel op die temperatuur zou houden. Maar dat bleek niet het geval. De temperatuur daalde heel snel. Enige verklaring (en verschil in testopstelling) was het verschil in luchtvochtigheid. De schuur was tijdens die 2e test zelfs minder koud

                  Click image for larger version  Name:	b990b5fe-f013-4125-aa27-825f2d9d6a6b (1).jpg Views:	0 Size:	36,1 KB ID:	1460865
                  The lure of imaginary land. Traveling somewhere that doesn't exist. Of course I'm coming.
                  - Floki -

                  Comment


                  • kroket
                    kroket commented
                    Editing a comment

                  #15
                  QnQ
                  The lure of imaginary land. Traveling somewhere that doesn't exist. Of course I'm coming.
                  - Floki -

                  Comment


                  • QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Ik zie de twee grafiekjes hierboven gewoon tussen de tekst staan.
                    Firefox browser. Misschien ligt het daar aan ?

                  • kroket
                    kroket commented
                    Editing a comment
                    Ik zag ze overigens ook direct. Misschien een dingetje met cache, dan heb je het inderdaad niet als je incognito gaat. Of even op ctrl + F5 drukken (lang ingedrukt houden), dan zou je cache ook moeten verversen. Of was het nou shift + F5 in Chrome
                Bezig...
                X