Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

    Inderdaad. Heb geen idee van de prijzen.
    Maar kost een variac ook niet vlug een 50euro?
    Mss is zoiets dan handiger voor u. Afzuig + controller in 1
    https://www.desjop.nl/index.php?item...l#.WAEvHnNcJnE
    verslag 1, verslag 2

    Comment


      #32
      Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

      Oorspronkelijk geplaatst door ergonaut View Post
      Inderdaad. Heb geen idee van de prijzen.
      Maar kost een variac ook niet vlug een 50euro?
      Mss is zoiets dan handiger voor u. Afzuig + controller in 1
      https://www.desjop.nl/index.php?item...l#.WAEvHnNcJnE
      Oh die ziet er ook erg goed uit! Raad u dan aan om er een 300m3 filter erop te doen?

      Heb trouwens ook deze pagina gevonden, weet niet of ik de link wel mag posten.
      http://www.rollingstoned.nl/kies-de-juiste-afzuiger/

      Daar zeggen ze:

      "Bereken de benodigde capaciteit als volgt. Met HPS lampen: (inhoud kweekruimte) x 3 x 60
      Zonder HPS lampen: (inhoud kweekruimte) x 12
      "

      de factor 3, moet tussen 3-5 zitten.
      Mocht ik een 200W afzuiging nemen, dan zit ik tussen de factor 4 a 5.

      Maar ik sta nog steeds open voor ideeen.
      Mocht inderdaad zo'n variac duur uitkomen, dan overweeg ik misschien die van Ergonaut wel!

      Comment


        #33
        Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

        Zie net u plan. U inlaatgaten gaan licht binnenlaten in de donkerperiode he zo.
        Achteraan de gaten en ietske van de muur valt ook minder op. Of je bouwt m met een dubbel bodem met roostertje zoals bovenaan. zet er poten onder en zuig ergens onder de kast in bodemplaat aan via een gat zoals ge bovenaan dubbele bodem maakt.

        Filter neem je de max capaciteit van u afzuig of'meer... Minder zou k niet doen.

        De vuistregel voor hps zover ik weet is:
        U wattage lamp bv 400watt /2. + 20℅ van het wattage. Bij 400watt is dit dus 280kubiek per uur.
        Dit is voor een normale aanzuiglucht temperatuur van pak m beet 20graden he, op een 30graden zolderke heb je beter nog wat meer...
        U lamp wattage is meestal aangepast aan het formaat van u hok. Denk dat deze beter is dan hokformaten nemen als berekening. Die zijn meer gericht op voldoende verse luchttoevoer dan hitteafvoer denk ik.
        In een 50x50x1m hokje hangt men geen 1000watt he...

        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

        Denk dat ge ondertussen al best weet wat gegoogled en gelezen voor ff
        Je zit vlug aan een 400euro spullen eer ge alle basics hebt...
        Dan heb je meestal nog geen ph, ec meters,voeding,.. indien gewenst.

        Alvast succes!!

        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

        Vond net het linkje waar ik de berekeningen destijds las. https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-afzuiging
        Last edited by ergonaut; 14 October 2016, 21:41.
        verslag 1, verslag 2

        Comment


          #34
          Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

          Oorspronkelijk geplaatst door ergonaut View Post
          Zie net u plan. U inlaatgaten gaan licht binnenlaten in de donkerperiode he zo.
          Achteraan de gaten en ietske van de muur valt ook minder op. Of je bouwt m met een dubbel bodem met roostertje zoals bovenaan. zet er poten onder en zuig ergens onder de kast in bodemplaat aan via een gat zoals ge bovenaan dubbele bodem maakt.
          Ah opzich een goede! Had zelf eigenlijk het idee en lap stof te timmeren voor de gaten. Zodat het wel donker wordt.

          Nieuw ontwerp:

          3109bb1c996380f638690d0ad3f49f77.png

          dc8d4ed9782aa0278ea6639adbe36bde1.png


          Met de formule die u mij heeft gegeven, zit ik nog steeds < 200 kub (175), dus zit wel prima. (Met een 250W lamp)
          Bedankt voor een extra referentie!

          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          Zou dit overigens kunnen werken voor de fan die ik gedachten had?

          https://www.ventilatieshop.com/toere...ouw-en-opbouw/

          voor:

          http://www.thegreenvilla.nl/a-202286...n-125mm-200m3/
          Last edited by BlazeCake; 14 October 2016, 23:28.

          Comment


            #35
            Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

            Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
            Ik gebruikte zo'n badkamer afzuiger voor voor te groeien onder 250 watt metalhalide. Dan was een filter nog niet nodig. De "tent" stond ook half open in een donkere ruimte. Dat ging. Maar in een afgesloten ruimte met filter en 24/24 aan, nope. Geen goeie keuze.

            Als je ruimte ni warm genoeg is dan ga je in de 12 uur donkere periode het ook te koud hebben. Dan is het contrast met de warme hps nog groter en krijg je een veel te hoge LV.

            Bij HPS hoort een deftige buisafzuiger. Daar hoort ook een dimmer bij tenzij je in een alleenstaand huis woont, of je buren horen de brom die dat ding maakt. Softbox heeft dat probleem niet, maar die heeft alleen aan of uit stand.

            Voorbeeldje van 250 watt waar de winflex het dus ni gekoeld krijgt:

            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-Bonanza-250
            Je gaat die 250watter niet fatsoenlijk gekoeld krijgen met 175m3 fan. Heb hier ook gedraaid met een 250w en daar had ik een 350m3 voor plus een actieve inblaas. Dit ging vrij goed tenzij het buiten al plus 25graden was.

            Comment


              #36
              Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

              Oorspronkelijk geplaatst door mafferd View Post
              Je gaat die 250watter niet fatsoenlijk gekoeld krijgen met 175m3 fan. Heb hier ook gedraaid met een 250w en daar had ik een 350m3 voor plus een actieve inblaas. Dit ging vrij goed tenzij het buiten al plus 25graden was.
              Hoe groot was de ruimte waarin je werkte?

              Comment


                #37
                Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                60x60x150

                Comment


                  #38
                  Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                  Oorspronkelijk geplaatst door mafferd View Post
                  60x60x150
                  Heb je heel misschien een tekening of foto van je kast?
                  Ik vraag me namelijk af hoe 2 formules die schijnbaar goed werken voor anderen, dan niet goed zouden werken in jouw geval?

                  Dit maakt mij allemaal een beetje angstig

                  @ergonaut, zag nu pas eerder je gelezen bericht. Als hij echt waardeloos zal zijn, dan ga ik denk ik toch voor de buisfan die u eerder beschreef.
                  Last edited by BlazeCake; 14 October 2016, 23:29.

                  Comment


                    #39
                    Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                    Was gewoon een kweektent.
                    het was de zelfde tent als deze:
                    http://www.desjop.nl/index.php?action=article&aid=13173


                    Boven in 1 afzuig gat van 125mm met daarop de 350m3 fan. Dan zit er op de zijkant onderaan een lucht invoergat van 125mm waar ik een 200m3 pc fan liet inblazen.

                    Die 350m3 had ook iets overcapaciteit maar dat is ook wenselijk anders staat dat ding de hele tijd vol gas te draaien en des te meer lawaai te produceren. Dit alles stond in een geventileerde ruimte. 5mx4m

                    Comment


                      #40
                      Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                      Kzeg niet dat ge nu specifiek die moet nemen, was eerder een voorbeeld dat er ook bestaan met ingebouwd systeempje. De eerste die k vond zowat gewoon via google.

                      Voor wat extra aanvoer ( noodplan) kan ge binnenin u dubbel bodempje een pcfan voor die gaten hangen via een gsm adaptor. Op een hete dag, kan m van pas komen en plug je hem in.

                      Vergeet geen steunpootje in het midden naar de vloer. Zou ik toch doen tegen het doorbuigen van mn planken, door gewicht van pot(ten).

                      Wat zowat iedereen hier u wil duidelijk maken is. Dat goedkoop vaak duurkoop is. vlug zal je merken dat het een start was, en ge gaandeweg zowat alles waarop ge bespaarde vervangt. Dus doe je het beter direct "goed".

                      Denk eraan dat hoe kleiner de gaten die je maakt, hoe meer de lucht erdoor suist, mss beter ergens 2 grotere gaten achteraan, dan vele kleine. Zorg dat ge u pot er niet bovenopzet. Die grote gaten past een pc fan ook beter voor (stofnetje voor de gaten)
                      Last edited by ergonaut; 15 October 2016, 00:25.
                      verslag 1, verslag 2

                      Comment


                        #41
                        Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                        mijn ervaring met 250W HPS in een 80x80x160 is ook dat je echt serieus moet afzuigen, komt een bak warmte van af. Ff terugkijkend in mijn dagboeken, was mijn eerste projectje, had ik een 250m3 afzuiger met een 250m3 filter plus een EVSA, kreeg het nauwelijks onder de 30graden zelfs met een serieuze actieve inlaat er bij. Werd uiteindelijk een teringherrie plus er kwam een serieuze bak warme lucht uit mijn afzuiger. Daarna overgegaan op LED, die kreeg ik wel richting de 25 graden met ruim 300W aan lampvermogen, moest de afzuiger (geen actieve inlaat) wel op 80-90% draaien. Oogst was overigens een stuk kleiner, alhoewel dat tegenwoordig met COB Leds al een stuk beter zou moeten gaan.
                        ps. ik had wel 2m slang in een kronkel lopen die voor de nodige weerstand zorgt....

                        Comment


                          #42
                          Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                          Oorspronkelijk geplaatst door ergonaut View Post
                          Kzeg niet dat ge nu specifiek die moet nemen, was eerder een voorbeeld dat er ook bestaan met ingebouwd systeempje. De eerste die k vond zowat gewoon via google.

                          Voor wat extra aanvoer ( noodplan) kan ge binnenin u dubbel bodempje een pcfan voor die gaten hangen via een gsm adaptor. Op een hete dag, kan m van pas komen en plug je hem in.

                          Vergeet geen steunpootje in het midden naar de vloer. Zou ik toch doen tegen het doorbuigen van mn planken, door gewicht van pot(ten).

                          Wat zowat iedereen hier u wil duidelijk maken is. Dat goedkoop vaak duurkoop is. vlug zal je merken dat het een start was, en ge gaandeweg zowat alles waarop ge bespaarde vervangt. Dus doe je het beter direct "goed".

                          Denk eraan dat hoe kleiner de gaten die je maakt, hoe meer de lucht erdoor suist, mss beter ergens 2 grotere gaten achteraan, dan vele kleine. Zorg dat ge u pot er niet bovenopzet. Die grote gaten past een pc fan ook beter voor (stofnetje voor de gaten)
                          Ja klopt!
                          Ik ben een beetje wezen kijken.
                          Nu heb ik er 1 op het oog voor 55 euro.
                          https://www.spirototaal.nl/index.php...aign=marktfeed

                          Deze om exact te zijn, 2 snelheden, 280m3 en 220m3. Ik neem aan dit voldoende zal zijn, mocht het inderdaad te warm worden, zullen wij als extra de kleine fans gebruiken.

                          Inderdaad, ook ik had het idee om een steunpoot toe tevoegen, anders sloopt de pot zo je kast nog
                          Ik merk inderdaad dat de kosten nu al oplopen, maar als we het later vertalen naar eu/gram, zal het onwijs meevallen (vergeleken met coffeeshop)

                          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Meglow View Post
                          mijn ervaring met 250W HPS in een 80x80x160 is ook dat je echt serieus moet afzuigen, komt een bak warmte van af. Ff terugkijkend in mijn dagboeken, was mijn eerste projectje, had ik een 250m3 afzuiger met een 250m3 filter plus een EVSA, kreeg het nauwelijks onder de 30graden zelfs met een serieuze actieve inlaat er bij. Werd uiteindelijk een teringherrie plus er kwam een serieuze bak warme lucht uit mijn afzuiger. Daarna overgegaan op LED, die kreeg ik wel richting de 25 graden met ruim 300W aan lampvermogen, moest de afzuiger (geen actieve inlaat) wel op 80-90% draaien. Oogst was overigens een stuk kleiner, alhoewel dat tegenwoordig met COB Leds al een stuk beter zou moeten gaan.
                          ps. ik had wel 2m slang in een kronkel lopen die voor de nodige weerstand zorgt....
                          Dit klinkt ook niet fijn hm...

                          In mijn geval is de slang kort, zou 280 dan voldoende zijn?

                          Comment


                            #43
                            Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                            U linkje,
                            Via externe schakeling! Hij kan 2 snelheden, als ge er een controller ofzo bijneemt. Ik denk dat die niet in die prijs zit.
                            Tenzij je die binnenin appart kan aansluiten met 2 kabels naar elk een schakelaar of stekker. Zo 1 heb ik voor mn badkamer naar een dubbele lichtschakelaar. Maar dat vond ik er niet in terug
                            Last edited by ergonaut; 15 October 2016, 01:18.
                            verslag 1, verslag 2

                            Comment


                              #44
                              Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                              Ja!
                              Ik heb het er nog even goed over gehad met mijn huisgenoten en 80x80 wordt iets te groot en we willen het heel graag wel stealthy aanpakken!
                              Dus ik ben van plan te kijken naar een T-neon of led setup. En hopelijk halen wij er een prima winst uit! Hopelijk minstens 0.5g/watt minstens.

                              Ik neem aan dat het kwa kosten ook een stuk minder wordt.
                              Even onderzoek doen en dan kom ik terug!

                              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...Neon-kweekkast
                              Last edited by BlazeCake; 17 October 2016, 00:28.

                              Comment


                                #45
                                Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                                Als kosten het ding zijn, kijk dan tneon. Led is stukje duurder (in aankoop)
                                verslag 1, verslag 2

                                Comment

                                Bezig...
                                X