Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek - 250W HPS - Tent - Aarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    QnQ als ik op bovenstaande link VPD klik en begin te lezen voel ik me net een mummie(ingewikkeld).
    Alhoewel ik de theorie begrijp lijkt het mij erg ingewikkeld om de ideale omstandigheden hier thuis te bereiken, aangezien het een combi van verschillende factoren betreft.
    Wel fuc*ing interessant trouwens.
    Ik hou de temperaturen hier nog maar even voor wat het is. Minimaal 20 graden voor pot en omgeving als de lamp uit is.
    Last edited by Hoeloes; 16 December 2017, 10:29. Reden: spelling
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Er zijn ook VPD calculators
      ff googelen

    • Hoeloes
      Hoeloes commented
      Editing a comment
      Thx Q let's Google

    #32
    Hoeloes Wel we hebben besloten om het te proberen met een warmtekabel aan de wortels. En alle planten in 1 grote bak waar deze kabel onderaan in zit. Thermostaat erop en meten midden in het substraat.

    Verder ook een ventilator bovenaan in de tent.
    Om de lucht beter te circuleren, en de warmte terug naar beneden te blazen.
    Beetje wind maakt de plantjes ook iets sterker las ik ergens.

    Ik begrijp je verhaal dat de temperatuur in de natuur niet van onderen komt.

    Maar dat klopt niet echt, want in de nacht zal de grond ook warmer zijn dan de omgeving toch?

    Het idee is dus om de wortels op temperatuur te houden via de warmte kabel. Maar dus enkel op temperatuur houden, niet heel de tent proberen verwarmen. Anders gaat het daar beneden inderdaad onnatuurlijk warm worden .

    En de omgevingstemperatuur laten we voorlopig wat het is! Kijken we even wat dat geeft... Jullie zien het wel!

    Tegen dat de zaailingen in de tent komen gaat het waarschijnlijk februari zijn. Geen idee wat het weer dan gaat geven... Hopelijk weer een zachte winter

    Bedankt voor jullie reacties allemaal!

    En QnQ, alle informatie is welkom.
    Hoe uitgebreid deze ook mag zijn.
    Anders leren we het nooit.

    Comment


      #33
      Zondag, tijd om weer even wat te knutselen!

      Gisteren nog een paar dingen gaan halen (o.a. een kleine ventilator en een warmte kabel van 9m 80W)
      Moesten we ook nog even langs de beter doe-het-zelf zaak.

      Daar zag ik een rol heavy duty bubblewrap liggen!

      Had het idee wel al eens in mijn hoofd gehad om rond het tentje toch iets van isolatie te plaatsen.
      Maar ik moest steeds denken aan panelen en glaswol-achtige dingen... Vrij duur en moeilijk vast te maken rond de tent.
      Bij veel manipuleren vallen die dingen ook gewoon uit elkaar lijkt me.

      Maar ik zag de bubble wrap en dacht (hopelijk) DE oplossing gevonden te hebben.
      Kost niet veel, makkelijk te verwerken en geeft toch wat isolatie!

      Dus deze voormiddag even een winterjas gemaakt voor de tent!

      Attached Files

      Comment


      • Hoeloes
        Hoeloes commented
        Editing a comment
        Heerlijke warme winterjas!!

      #34
      Ja, hopelijk houdt het de warmte ook goed vast! Dat moeten we nog gaan testen...

      Comment


        #35
        QnQ
        bedankt,
        Moeilijk, maar super interesant die vdp waarde!
        heb die waardes eens met de online calculator berekent en ik mag niet klagen met mijn nieuwe tent. Door deze grotere oppervlakte is de temperatuur aanzienlijk gedaald! Eerst dacht ik dat negatief was, maar nu ik naar de vdp waarde kijk zou ik goed moeten zitten?!
        ​​​​​​​
        Attached Files

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Yep, dat lijkt me geen probleem.

        #36

        Comment


          #37
          Zoals beloofd nog een paar sfeerbeelden

          Voor alle duidelijkheid, de VSA is niet rechtstreeks op de houten plaat bevestigd.
          Hier zitten voldoende metalen ringetjes onder zodat de warmte steeds weg kan.
          Attached Files

          Comment


            #38
            knap gedaan en goed begin is succes verzekerd in 2018
            grt DannyDV

            Comment


              #39
              Yep, mooie space cabin.
              Hoe hard ze groeien hangt af van de hoeveelheid licht en wortelruimte.
              Veel licht, veel water en veel ruimte groeien ze hard van.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #40
                Leuke om te volgen en slim gedaan! Succes!

                Comment


                  #41
                  Bedankt, volg gerust even mee! De show gaat zo dadelijk beginnen !

                  Ontkiemen staat gepland voor volgend weekend!

                  Comment


                    #42
                    Attached Files

                    Comment


                    • Hoeloes
                      Hoeloes commented
                      Editing a comment
                      Alleen het wiek-systeem en de reis begrijp ik niet.
                      Altijd weer spannend zo een ontkiemfase.
                      Ik vergelijk het wel eens met een geboorte, das ook iets spannends.
                      Good luck

                    #43
                    Wel de plantjes zullen een weekje alleen achterblijven. Niemand die ze water zal geven dan.

                    Via de wieken (wollen draad) wordt water uit het reservoir gezogen. Zo blijft de aarde vochtig.
                    En drogen de plantjes niet uit!

                    Comment


                    • Hoeloes
                      Hoeloes commented
                      Editing a comment
                      Och ja de ski vakantie natuurlijk.
                      En ik ben benieuwd of dat wieken systeem wat ik op de foto zag de juiste vochtigheid van de potgrond gaat reguleren. Voor hoeveel tijd kan zoiets max water geven?
                      Last edited by Hoeloes; 14 January 2018, 21:07. Reden: Spelling

                    #44
                    Dat is een zeer goede vraag
                    Werkelijk nog geen idee van nu.

                    Maar de container heeft een inhoud van ongeveer een halve liter. Dus hier zouden ze toch even mee moeten toekomen vermoedt ik. Plantjes zullen nog niet zo groot zijn die week.

                    Momenteel is de grond mooi vochtig.
                    En er is geen verlies via de onderkant van de potjes. Er loopt dus niets meer in dan de aarde kan vasthouden.

                    Dit was wel het geval wanneer het reservoir hoger geplaatst werd dan de potjes. Ook heb ik 1 woldraad in 3 gedeeld. Per potje 1 volledige woldraad bleek ook teveel van het goede.

                    Comment


                      #45
                      Ze zijn nu alle drie boven grond en groeien echt snel! Toch sneller dan ik verwacht had.

                      ​​​​​​Het 2de setje blaadjes is volop in groei bij alle drie de plantjes! 1tje is een beetje kleiner dan de andere twee. Deze was ook later boven de grond gekomen.

                      Ze lijken wel ietsje te strekken naar de lamp. Of is dit normaal? De steeltjes zien er iig wel stevig uit.
                      Attached Files

                      Comment

                      Bezig...
                      X