Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek - 250W HPS - Tent - Aarde

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Eerste kweek - 250W HPS - Tent - Aarde

Korting op 420shop
    Welkom welkom !
    Fijn dat jullie al even binnenspringen...

De kweek is nog niet van start gegaan, de voorbereidingen al volop bezig!

Zoals jullie kunnen lezen in de titel gaat dit onze (vriendin en mezelf) eerste kweek worden...
    Daarom licht ik graag het plan even toe.
    Zodat er hier en daar misschien nog iets bijgeschaafd kan worden voor we van start gaan.

Ik zal zelf zo goed mogelijk proberen toe te lichten waarvoor we gekozen hebben en waarom .
    Graag horen we dan jullie feedback en ervaringen!

Het plan :

We zijn reeds in het bezit van volgende zaken:

Secret Jardin DS60 : 60 x 60 x 170 cm tent
    Tent kost €90 en heeft eigenlijk alles wat we nodig hebben! Ik kan het zelf niet beter maken voor dat geld. Dus hebben we deze gekocht.
    Groot voordeel vonden we ook dat deze indien nodig mooi kan worden afgebroken en opgeborgen kan worden!

Can Fan afzuiging + koolstoffilter + Fan controller
    Afzuiging 240m³/h en filter 300m³/h.

Waarom deze (voor zij die het niet zouden weten) gekozen?
    Bedoeling is om de lucht 3 x per minuut te verversen in de tent (inhoud tent is 0.6*0.6*1.7m = 0.612m³)
    Dus 0.612m³ * 3 * 60 (minuten) = 110,16m³/h
    Dit wil zeggen dat onze afzuiging ruim voldoende zwaar zou moeten zijn als ik mij niet vergis.

Ook indien je de regel van 1m³/h afzuiging per Watt van de lamp zou nemen zijn we in orde met onze afzuiging.

Inlaat is passief.

Osram 250W HPS + 250W VSA

Deze lamp is ook voldoende zwaar voor het te belichten oppervlak.
    0.6 * 0.6m = 0.36m³ , heb gelezen dat 250W voldoende zou zijn voor 0.5m² te belichten.

Ook gekeken naar CFL/TL en LED, maar toch voor HPS gekozen.
    Was zeker geļnteresseerd in een testopstelling met spaarlampen
    Maar uiteindelijk is dit niet goedkoper en leek mij het resultaat onder HPS beter te zijn.
    En zeker voor een beginner een meer beproefde (makkelijkere?) methode.

Davin 250W schakelkast

Deze heb ik achteraf nog besteld, daar veiligheid toch echt wel primeert.
    Het moet een leuke hobby blijven zonder zorgen of stress.
    Wederom denk ik dat ik voor de prijs dat zo een ding kost, het zelf niet beter&goedkoper had kunnen doen.

We willen enkele plantjes zetten in potten van 11 liter (24*24*27,7cm) en aarde gebruiken van Plagron Bat Mix.
    De groei gewoon op deze grond zonder extra voeding. Pas vanaf de bloei terug beginnen te voeden met bloeivoeding Plagron Terra Bloom.
    Zijn voorlopig niet van plan om een pH- of EC-meter te hanteren.

We zouden graag een kleine soort kweken (zie tent), overheersend Indica, met korte bloeifase.
    Eigenschappen: Happy High en zoete smaak.
    Zelf vonden we Sensi Skunk een kanshebber, maar staan zeker nog open voor suggesties?

Zelf hadden we nog volgende vraag:

Onze tent staat in de kelder: temperatuur varieert nu tussen de 9-11°C met hoge luchtvochtigheid 75%-95%.
    Dit gaat vermoedelijk problemen geven wanneer de lamp niet brandt.
    Hier mensen met ervaringen/oplossingen? (liever geen kacheltjes oid)
    Moeten nog testdraaien om te kijken wat dit geeft in de tent. (komt in update)

Dit is voorlopig wel voldoende tekst denk ik ,
    Laat gewoon even jullie feedback achter, dan nemen we zeker een goede start!

Holy C.

Ik zet m’n stoeltje en kom je lekker volgen hiero

Succes
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

Comment

Welkom Hoeloes, front row seat

Comment

Update:

Vandaag even test gedraaid.

Temperatuur in de kelder zoals ik al aangaf rond de 10°C , Lv +/- 90%.

Steek ik de lamp aan met de ventilator op +/- 35% is het toch snel 24°C met een LV van 50%.
        Dit is gemeten op de bodem van de tent, lamp helemaal bovenaan.

Op het eerste zicht is dit dus niet slecht.

Lijkt me wanneer de lamp brandt, er geen probleem is ivm LV of temperatuur.

MAAR zodra deze uit gaat...
        Zie je de temperatuur snel dalen en de LV stijgen.

Geen verrassing uiteraard

Ik heb reeds besloten dat ik de boel daar niet wil gaan verwarmen (kosten,gevaren,Xtra vermogen...)

Dus overweeg ik momenteel volgende opties:

Om een AF soort te kiezen, waarbij het licht langer aan kan blijven?

Of heeft iemand ervaring met Ruderalis soorten die beter bestand zijn tegen donkere periodes met lage temperaturen (10°C)?

En om de boel niet te saai te laten worden hier, een foto van de setup! (kan maar 1tje posten?)

​​​​​​​
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

Comment

Leuke setup heb je daar!
          Met die hoge lv moet je wel opletten dat je filter goed blijft werken. Het zit namelijk zo dat als je lv langdurig boven de 70% is je filter slecht kan gaan werken en/of kapot kan gaan.
          Misschien een ideeėn voor een ontvochtiger of vochtvreters van bv. bison.
          Die 10 graden is ook wel erg koud, wat als het straks gaat vriezen?
          Last edited by Hoeloes; 8 December 2017, 23:30. Reden: spelling
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

Comment

Bedankt voor je reactie Hoeloes,

Terechte opmerkingen, LV is zeker te hoog en de temperatuur een pak te laag.

De enige optie nu, lijkt me, is lucht aanzuigen vanuit een verwarmde ruimte... Zou beide problemen in 1 keertje oplossen!

Ik bekijk wat mogelijk is

Comment

Inderdaad, warme lucht aanvoeren is de oplossing. Ik heb eerder in de garage een tent gehad, die kreeg ik niet warm gestookt. Tegenwoordig heb ik een hok in de kelder, dat heb ik gemaakt van hout en geļsoleerd met Rockwool. Scheelt ook al een hoop.
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

Flip Hasjkip En jij trek ook warme lucht binnen in je hok?

Want isoleren gaat mij niet veel opbrengen wanneer ik constant koude lucht binnen trek, vrees ik.

Of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt voor je reactie!

Comment

Op het moment heb ik een warmtelamp, zo’n keramieke die geen licht geeft. Met een fan blaas ik de warme lucht rond. De isolatie helpt ook tegen kou van buitenaf.

Ik ben bezig om een metalen behuizing ervoor te maken, daar wil ik dan de lucht door aanzuigen.

Comment

Je maakt dus een bak waarin je lucht wil verwarmen met een lamp?

Was initieel ook iets waar ik aan dacht, maar heb geen idee of een lamp de hoeveelheid aangezogen lucht effectief ook kan verwarmen?

Zeker als het temperatuurverschil zo groot is (5 a 10°C)

Comment

Een keramische lamp, die gebruiken ze ook in de stallen of in een kippenhok. Daar komt geen licht vanaf, alleen warmte. Ik heb er een van 150 watt.

Naamloos.jpeg

Daarvoor heb je ook een speciale fitting voor, een keramische. Een normale fitting wordt te warm en smelt met alle gevaren vandien. Ik heb een oude boxafzuiger, daar wil ik de afzuiger uithalen en de lege metalen box deze lamp monteren. Of het gaat werken, geen idee. De lamp hangt nu los in het hok en de temp. komt niet onder de 20 graden als het licht uit is, buiten temperatuur 0 graden.
                      Last edited by Flip Hasjkip; 13 December 2017, 19:09.

Comment

• DannyDeVito
                        DannyDeVito commented
                        Editing a comment
                        ik bezit zo'n twee (650 watt) keramische rechthoekige verwarmingselementen op metalen voetjes gewoon aansluiten op verlengsnoer zonder aarding en ik ga die inpluggen in stopkontakt met thermostaat die ik midden in mijn tent onderaan ga zetten tussen mijn potten en op 19 graden instellen dan gaan ze aan bij 18 gr en gaan ze uit bij 20 gr
                        die worden wel zeer warm nota bene
                        https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel...ampaign=active
                        es proefdraaien overdag of ik met eentje mijn tent verwarm krijg
                        is zelfbouwtent van isolatieplaten van 8 cm dik isover met alu bekleding voor en achter en tand en groef

grt en suc6 DannyDV
                        Last edited by DannyDeVito; 9 December 2017, 23:02.

• QnQ
                        QnQ commented
                        Editing a comment
                        en ?

Die ceramic heaters werken erg goed!
                      heb ze jaren gebruikt toen ik mijn reptielen nog had.
                      gaan zeer lang mee en geven een hoop warmte af...
                      strak plan om die te gebruiken flip

benieuwd welke strain het zal worden
                      ik volg.

Comment

Bedankt voor de vele reacties, die keramische lampen hou ik zeker in mijn achterhoofd!!

Ben momenteel doorvoer aan het maken naar de verwarmde gang.
                        Even kijken of we daarmee alles een beetje warmer krijgen

Voor de LV gaat dit zeker al een goede zaak zijn!

Flip Hasjkip Moest je die box testen ben ik best geļnteresseerd in het resultaat!

Comment

Kleine update,

De doorvoer is ondertussen volledig geļnstalleerd.
                          En ik heb reeds een kleine test gedaan van de nieuwe opstelling.

Het goede nieuws is dat de LV echt veel beter is.
                          Waar het in de kelder 80-90% is, krijg ik nu in het tentje (lamp uit, afzuig aan 30%) een max LV van 65%!

Het slechte nieuws? Dat de temperatuur nog steeds te laag is! Met de lamp uit haal ik net de 11°C. Nog steeds veel te weinig.

Dit komt vermoedelijk omdat de lucht vlakbij de grond aangezogen wordt in de gang. Dit kan niet anders om de afstand van de luchtslang te beperken. En om het beetje subtiel te houden!

Dus nu overweeg ik om toch iets van verwarming in de tent te plaatsen.

Tentje is 60 x 60 x 170. Secret Jardin DS 60.

Door de kleine ruimte denk ik aan een warmte mat of een tube heater. ( Ook het lage wattage is ideaal)

Iemand ervaring met deze dingen?
                          Welke van de 2 lijkt jullie de beste optie?
                          Welk wattage te kiezen voor de te overbruggen temperatuur en het volume vd tent?

Alvast bedankt.

Holy C.

Comment

Leuke setup, nu het klimaat nog correct zien te krijgen, zoals flip aangaf is gebruik van een warmtelamp (keramisch) een goed idee, misschien ook nog even slim om erbij te vermelden waarom je ook een keramische fitting nodig hebt.

Die warmtelamp word veels te warm waardoor een gewone fitting kan smelten met dus kans op brandgevaar.

Ook zag ik dat je wil gaan kweken met batmix, hiervoor kun je als beginner beter alga bloom gebruiken als terra, aangezien plagron alga bloom biologisch is heb je dan geen ph en ec meter nodig.

Als je elke dag bewaterd en voed dan houd met een biologische kweek de grond zelf de juiste ph waarde.

Voor de rest heel veel succes en we hopen op een mooie oogst.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                            Bezig...
                            X