Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe ronde nieuwe poging : Blue Cheese

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46

    Comment


      #47
      exmember47012 Ik heb graag eerlijke meningen daar leer ik weer van
      het plastic zit erboven omdat de bovenste laag helemaal uitdroogde
      combie van de warmte en de zaai en stekgrond denk ik
      volgende ronde zaai ik ze in lightmix in

      dat gaat dan hopelijk beter
      ik ga nu water bij geven elke dag tot de potten rond de 700 g wegen en kijken wat dat geeft samen met de 1 ml voeding

      Comment


        #48
        Hmm het verergerd wel heel erg snel
        ik had gehoopt dat ze gewoon dorst en honger hadden en dat het zo simpel was

        maar aan dit tempo kan ik over een week opnieuw gaan ontkiemen vrees ik

        Comment


        • Tsjara
          Tsjara commented
          Editing a comment
          Ipie , hier is dus het bericht, of een deel ervan, dat je ook in mijn topic ergens zette waar ik een vraagteken bij had gezet ...

        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Niks mis met het afdekken van de potgrond Nonsense Maar je hebt 'afdekken' en 'afdekken'...
          In dit geval, met doorzichtig plastic; gaat het licht erdoorheen, warmt de bodem op en de warmte kan er niet meer uit. Dat is ook duidelijk te zien aan de condens die zich vormt. Global warming op hele kleine schaal zeg maar

        • Nonsense
          Nonsense commented
          Editing a comment
          kroket klopt je heb gelijk zelf zou ik ook niet iets doorzichtig pakken je creeerd klein broeikas effectje .
          En ik zou gewoon iets pakken wat op de rand van me potje zou kunnen rusten met wat ruimte ertussen en een gleufje voor mijn stammetje zodat het nog kan luchten .

        #49
        Wat is je bodemtemperatuur? Met dit doorzichtige plastic op de bodem kan dat wel eens behoorlijk gaan broeien..
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


        • Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Met alle gevolgen van dien
          Wel eens een pot zand gezet
          zonder ventilatie? ............

        • Tsjara
          Tsjara commented
          Editing a comment
          Opletten voor schimmel onder zo een plastiekje ... warme vochtige grond zonder luchtcirculatie heeft nogal de neigilng om te schimmelen.

        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Vandaar ook m'n vraag

        #50
        Er zit genoeg ruimte tussen, dat plastic biedt alleen maar voordelen.
        Het zou nog mooier zijn als je zwart-wit folie daar voor had gebruikt, dan komen de wortels echt naar de oppervlakte en gebruikt de plant alle grond.

        guytuyt.jpg jkdfjkdfjkdfjk.jpg

        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Ik weet het!

          Ik ben niet zo genuanceerd met mijn
          antwoorden maar dit is appels met peren
          vergelijken, kom op zeg!

          Tussen die foto's zit een Wereld van verschil.
          Geheel afgedekt of voor de helft ......
          Zo lust ik er nog een paar.......

        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Een zeldzaamheid: Ik ben het niet volledig met je eens QnQ ​​​​​​​

          Met doorzichtig plastic kunnen de potten behoorlijk/te veel opwarmen. Zeker als de planten nog klein zijn en weinig/geen schaduw geven.
          Simpel voorbeeld; in een kas is het ook veel warmer..

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          (ik heb het ook altijd over zw-wit plastic)
          Een kas is ook niet te vergelijken. Over appels en peren gesproken.
          Dan moet Hz smoker even een thermometer in de pot steken, diep genoeg natuurlijk, en dan hoeftie niet te wachten op allerlei verschillende meningen.
          Dat is sowieso beter dan zomaar iemand blind volgen omdatie een leuke alias heeft of zo aardig overkomt

        #51

        Comment


        • Nonsense
          Nonsense commented
          Editing a comment
          En ook hier zie ik geen overdreven natte grond het enige wat ie beter had kunnen doen is een niet doorzichtig plastic nemen .

        • Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Klopt @Nonsense!
          Vocht stroomt hier naar het bolle gedeelte
          van het plastic, dat kan en is niet gezond!

          Heb je ventilatiegaten, links, rechts boven enz
          is het een ander verhaal..........

        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          De grond ziet er inderdaad niet te vochtig uit, mij gaat het dan ook puur om de bodemtemperatuur..

        #52
        Het is in de kast nooit warmer als 25 graden tot nu toe
        hoe meet ik de grondtemperatuur ?

        dat goed zand uit de jumbo zit vol beestjes die ik nie in mijn tent wil straks dus daar pas ik voor
        da gebruik ik buiten wel

        alle opbouwende kritiek word erg op prijs gesteld ma dan wel graag even alles lezen

        ik gebruik tleds dus de warmte die naar de potten / aarde “straalt “ is in mijn ogen te verwaarlozen ( denk ik dan ,verbeter me maar als ik het mis heb hoor )
        maar ik voel op 1 cm van de lamp zo goed als geen warmte op me handpalm
        die warmte word langst boven afgevoerd

        ik dacht met doorzichtig plastic te zorgen dat als de wortels boven kwamen ze licht zouden zien
        ik vervang het morgen wel even door iets ondoorzichtigs das weer wat geleerd
        thanks QnQ en Nonsens

        Comment


          #53
          Ow en aangezien ik er toch maar niet
          achter kom wat er misgaat ontkiem ik morgen 5 nieuwe zaden
          moesten deze er dan toch doorkomen word het een volle tent
          maar die tent mot vol ik rook te veel om geen vooraad te hebben

          Comment


            #54
            Seg ni te rap van stapel lopen !!

            Effe geduld met de peuters , dat komt wel in orde ; ik had het zelfde voor !!

            Ge moet maar eens naar mijn kweek verslag kijken dan kun je het zien !!
            🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

            👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

            Comment


              #55
              hoe meet ik de grondtemperatuur ?
              Met een thermometer (bijvoorbeeld een thermometer voor voedsel, met zo'n prikker).

              ik gebruik tleds dus de warmte die naar de potten / aarde “straalt “ is in mijn ogen te verwaarlozen ( denk ik dan ,verbeter me maar als ik het mis heb hoor )
              maar ik voel op 1 cm van de lamp zo goed als geen warmte op me handpalm
              Licht is energie, die energie wordt omgezet naar (bijvoorbeeld) warmte als het wordt geabsorbeerd.
              Daarom warmt een zwart oppervlak ook meer op in de zon dan een wit oppervlak (wit weerkaatst meer licht). Net zoals ik het koud heb als ik nu buiten loop, maar loop ik een onverwarmde kas in, kan de jas uit.

              Dat je dus geen stralingswarmte voelt, zegt niks over het licht en zijn potentie om de bodem op te warmen.
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


                #56
                Ow en de plastic ligt gewoon plat hoor niks hol en bol gedoe
                buiten leg ik al jaren de eerste 2 weken een oude cd over de zaailingen om uitdroging te voorkomen daar had ik aan moeten denken gelukig heb ik die goede raad hier dan wel gekregen

                Comment


                • Remco
                  Remco commented
                  Editing a comment
                  CD'ke goe gezien !!

                #57
                Remco Ik zal eens gaan lezen altijd goed om wa bij te leren
                kroket intresant en bij HPS snap ik dat dan nog wel daar komt een hoop vanaf
                ik dacht dat dit bij led niet zo een probleem was
                zo een thermometer heb ik helaas niet lijkt me wel interessant om het eens te meten das immers zeker weten

                Comment


                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  Met LED heb je inderdaad veel minder warmte dan met HPS. Daartegenover staat weer dat de warmte zich kan ophopen met dit doorzichtige plastic

                #58

                dat doorzichtig plastic vervang ik morgen door iets ondoorzichtig

                Ik heb een digitale laser thermometer ik zal eens kijken welke temperatuur die aangeeft voor de aarde
                oops die meet zo aan de bovenzijde een kleine 30 graden dat zou ik nou nooit gedacht hebben

                heb de plastic nu verwijderd en de lamp iets hoger gehangen

                Comment


                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  Meten is weten

                  Lichte kleuren zoals wit, reflecteren meer licht als donkere kleuren. Zoiets als zwart-wit folie is dus ideaal (voorbeeld van QnQ hierboven). Daarmee reflecteer je veel licht, en het zwarte aan de onderzijde maakt het lekker donker voor de worteltjes

                  (Was misschien niet nodig om je lamp te verhogen, hou je dames even in de gaten of ze gaan strekken hierdoor.)

                • Nonsense
                  Nonsense commented
                  Editing a comment
                  Mooie van dat plasticje zoals q dat doet is : als je met de hand water geeft je het altijd netjes aan de buitenkant pot geeft en niet tegen de stam aan

                #59
                Nou net nog eens de temperatuur gemeten bovenzijde van de potten en die lag nog op 30 graden
                dus maar snel even wat witte plastic op de aarde gelegd

                het water wat ze gisteren gekregen hebben was vandaag bij het wegen niets meer van te bespeuren
                dus ze hebben nu elk 40 ml afgezuurd water ( PH 6 ) en 1 ml terra grow verdeeld over 1 l gekregen dat is dan 10 ml meer als gisteren

                de lv in het kassie blijft erg hoog
                ligt rond de 80 a 90%
                meschien dat er toch wat extra verluchting in moet komen

                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 7 photos.

                Comment


                  #60
                  Wacht, dit is allemaal nog op zaai en stek grond? Ik dacht batmix te lezen. Maar je hebt nu dus niks gevoed, op die 1ml terra grow na? En per pot maar 40ml afgezuurd water?

                  Ik zie namelijk meerdere gebreksverschijnselen. Kenmerkend zijn de dikke bladeren, dikke randen. Die lijken erg op een Zinc gebrek.

                  Als het bovenstaande klopt, 1 ml terra grow in zaai en stekgrond zou ik meer voeden en al helemaal wat meer water geven. 40ml is gewoon niet genoeg, zeker niet in 15 liter potten. Geef gerust een halve liter..

                  Comment


                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    Ik herinner mij iets over grond laten verzadigen in een teiltje, eerder in dit topic.

                    Is daar iets over te zeggen!?

                  • exmember47012
                    exmember47012 commented
                    Editing a comment
                    Een teiltje, hoe bedoel je precies? ik kan het niet direct vinden..
                Bezig...
                X