Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslag van een newby 1.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Kweekverslag van een newby 1.0

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Sinds gisteren lid van het forum, dus tijd om aan een verslagje te beginnen. Ik zit inmiddels in de 5e week van mijn kweek, dus ik zit inmiddels op de helft.
    Omdat ik op alle vlakken nieuw ben begin ik bij het begin.

    Ik heb een aantal keer buiten gekweekt met zeer wisselende resultaten. De keren dat het verkeerd ging waren links om of rechtsom meestal te herleiden naar vochtproblemen, van verzopen plantjes tot en met toprot. Mijn broertje daar in tegen kweekte al jaren in een door hemzelf gefabriceerd kastje in zijn woonkamer. Zijn kweekjes waren dan ook een stuk beter en de oogst idem dito.
    Lang verhaal kort, dat wilde ik ook.

    Na veel lezen heb ik zelf een kast in elkaar geflanst waarin ik wilde gaan kweken.
    IMG_20191123_151045.jpg IMG_20200120_223404.jpg IMG_20200304_211540.jpg IMG_20200213_220655.jpg
    De kast is zo gemaakt dat de binnenruimte 1x1x1.80 is, precies hoog genoeg voor het lage plafond van een van de logeerkamers. De wanden zijn van 5 mm multiplex versterkt met een raamwerk van vuren. Het raamwerk is geisoleerd met 20mm piepschuim en daarna bedekt met Mylar-folie.

    De bodem verwijderbaar en is 14 cm hoog. In die 14 cm heb ik aan de achterkant de luchtinlaat gemaakt die aansluit op de kast. De lucht komt binnen via een 50 tal gaatjes in de bodem met het idee dat ik overal frisse lucht krijg. De afzuiging wordt verzorgd door een regelbare tubefan van Ali die via een slang door het klapraam naar buiten loopt (350CFM) Deze zal op den duur worden vervangen door een softbox want ik denk niet dat hij voldoende afzuigt in de zomer. Voor nu is het prima. De fan hangt in rubbers en is daardoor niet stil maar te tolereren.

    Voor de luchtbeweging heb ik 4 regelbare computerfans aan stukjes draadeind in elke hoek van de kast gemonteerd.

    Als licht heb ik gekozen voor de Viparspectra 600, deze viel op dat moment binnen mijn budget en leek genoeg voor de afmetingen van mijn hok. Dat ik gekozen heb voor LED heeft voornamelijk te maken met het feit dat ik bang ben voor brand en omdat het zachter is voor de portomonnee. De Viparspecra kwam niet beroerd uit verschillende tests die ik las.

    Voor de verwarming heb ik gekozen voor een vloermat van 90x90 op een thermostaat. De voeler zit in de grond en slaat aan op 23C en af op 24C. Omdat ik begonnen ben in januari heb ik ook een Tubeheater geinstalleerd van 80 watt die ook weer aangesloten is op een thermostaat. Deze slaat aan op 20 graden en af op 21C.

    Met het idee dat ik tijdens de laatste fase van het bloeiproces alvast weer wilde beginnen met de stekjes voor de volgende kweek heb ik ook mijn aquarium omgebouwd tot babykamer. Zelfde idee, verwarmingsmatje, computerfan, tubeheater. Als verlichting 4 Chinese ledstripjes en 1 cool white TL-buisje. De binnenkant is bekleed met radiotorfolie.

    IMG_20200120_223344.jpg

    Vanaf hier begint het kweekproces (en de eerste fouten waarvan ik weet )

    Ik ben begonnen met 5 zaadjes Pinapple Chunck van Barney's farm. Deze heb ik 24-01-2020 gepoot in stekgrond van de plaatselijke tuinmarkt en in de "couveuse" gezet.
    Binnen 24 uur zag ik de eerste kiempjes en na 48 uur stonden er 5 kleine steeltjes.So far so good

    Jammer genoeg had ik gekozen voor zo'n zwart 6-vaks plastic kweekbakje waardoor ik geen idee had wat er onder de grond gebeurde, alleen wat er boven de grond gebeurde (fout 1 waarvan ik weet)
    Binnen 1 week ontwikkelden zich de eerste zaagblaadjes maar werden ook de lobblaadjes geel.(Helaas geen foto's)

    Als newbie meteen in paniek omdat ik dacht (misschien terecht) dat dit wees op een gebrek aan voeding. Ik gaf al wel wortelsimulator van Plagron en een beetje voeding van Plagron, maar beiden 25% van de aanbevolen hoeveelheid. In mij hoofd werd het dus tijd voor actie en moesten de zaailingen verhuizen naar de grote kast in de grotere potten (11 liter)

    Op dat moment kwam ik erachter dat ik A. Die plantjes met geen mogelijkheid uit die bakjes kreeg en B. Dat ik weinig wortelontwikkeling had (Chinese lesdtripjes?). De kluit was zeer los en van een aantal zaailingen bleven er stukjes wortel achter in de stekbakjes.

    Mooi klote, maar een wijze les. De potten gevuld met Plagron Allmis en flink doorspoeld met water. even gewacht en daar de gemartelde zaailingen in gepoot.
    De lamp op de groeistand en elke dag iets laten zakken tot 90 cm (volgens het boekje)

    8 dagen na het overpoten stonden (15 na het poten) stonden de plantjes er zo bij:
    IMG_20200213_210059.jpg
    Beetje klein nog maar wel in leven.

    Vanaf toen begonnen met water geven met wortelsimulator voor zover dat nodig was. De grond was immers zeiknat (fout 2 waarvan ik weet)
    Ondanks de moeilijke start ging het gestaag met de plantjes, maar als newby was (en ben) ik veel te zenuwachtig en moet ik wel 10x per dag even kijken hoe ze er bij staan waardoor ik ze eigenlijk niet zie groeien (het zijn net puppies)

    Na 3 weken:
    IMG-20200221-WA0006.jpg

    Precies 4 weken na de kweek stonden ze er zo bij:
    IMG_20200225_194735.jpg
    Kleine, gezonde planten (naar mijn mening)
    Op dit moment heb ik de Bloeiknop ook omgezet (volgens handleiding) waarna ik kon verwachten dat de boel enorm ging strekken.
    Omdat ik een beperkte hoogte heb (180 -14 cm bodem = 166) en de lamp hangt en dus ook wat ruimte nodig heeft heb ik besloten over te gaan op de bloeifase en heb ik de timer op 12/12 gezet.
    Tevens heb ik zo'n klein ventilatortje met een zwenk kop gekocht die je om een buis kan klemmen voor extra beluchting.

    Na precies 5 weken heb ik besloten de natuur niet de vrij loop te laten. Van de 5 planten waren er 4 van gelijke grote en bleef er 1 achter. 2 grote heb ik getopt en 2 grote heb ik gedieft tot de 2e internode.
    Ik heb er zojuist wat foto's van gemaakt zonder goede verlichting, maar zo staan ze er nu bij:

    IMG_20200304_211447.jpg
    IMG_20200304_211530.jpg

    Er zijn nu 2 dingen die me opvallen. het blad is donkergroen (te veel voeding of precies genoeg?) en ik heb sommige kanobladeren ( Dit kwam voornamelijk voor bij de 2 planten die het dichtst bij de ventilator stonden, dus die heb ik uit gezet.

    Tot zo ver de stand van zaken tot nu toe. Sorry voor het lange verhaal, maar ik had wat in te halen omdat ik al bijna op de helft ben.
    Tips zijn altijd welkom.

    Alvast 2 vragen van mijn kant:

    Vraag 1:
    Omdat ik begonnen ben met zeer natte aarde ben ik voorzichtig met water geven. De dames hebben nu al 4 dagen geen water gehad maar als ik mijn vinger in de aarde steek blijkt deze na de eerste paar centimeter nog steeds vochtig. Het lijkt er dus op dat mijn plantjes, in tegenstelling tot de baas zelf, niet erg dorstig zijn. Zal dit te maken kunnen hebben met de beschadigde wortels in de zaailingfase? De temperatuur in de pot is 23C, de kast met lamp aan tussen de 25 en 27 graden en met lamp uit tussen de 20 en 21 graden. LV is 45 (vrij stabiel

    Vraag 2:
    Onder die grote dekbladeren beginnen zich natuurlijk zijtakken te ontwikkelen. Deze krijgen nu helemaal geen licht en zijn dan ook licht van kleur en een beetje "schrompelig".
    Ik moet mijzelf ernstig bedwingen om niet een paar dekbladeren weg te snijden.
    Is dit terecht? What would you do?





    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    Last edited by Gijsch; 4 March 2020, 22:37.
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    #2
    P.S. Sorry voor die extra kast foto, geen idee waarom dat ding daar staat. Ff wennen denk ik.
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • Pantera
      Pantera commented
      Editing a comment
      Het is wel een hele mooie kast zo iets wil ik ook maken echt mooi

    #3
    blad gewoon lekker laten zitten,en potjes wegen met een weegschaal en pas weer wateren als ze echt lichter worden
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #4
      Je bent miss wat vroeg geschakeld!
      je kunt de planten beter wat uit elkaar zetten zodat ze allemaal ruimte hebben.
      water gewoon nog mee wachten je ziet en voelt idd vanzelf wanneer het daar tijd voor is.
      bladeren weg halen zou ik zeker nog niet doen daar je nog niet heel veel plant hebt!!
      verder lekker bezig leuke hokjes lekker aant knutselen geweest!
      miss een goede tip haal automatische brandblusser hoef je minder bang te zijn voor brand want kan nu net zo makkelijk gebeuren uiteraard.

      verder veel suc6 hoe ze groen

      Comment


        #5
        Ik zou ze ook een beetje uiteen zetten je lamp heeft toch die 1 vierkante meter belicht dus geef ze wat ruimte.
        Ik zou van die bladeren blijven probeer ze wat opzij te trekken of vast te maken zodat je internodes meer licht krijgen.
        Water geven is een test voor iedereen als je dit goed doorhebt dat is al een grote les geweest.
        Mooi staaltje van kweekhok bouwen netjes.
        The dude with the AK420 sitting on his OG KUSHsion licking his GELATO41 and eating his GSC
        5 lekkere grieten onder de zon

        Comment


          #6
          Netjes, komt wel goed. Succes. Mooi hok.

          Comment


            #7
            In het begin hoef je ook niet te zien wat er onder de grond gebeurd.
            Je kijkt naar de plantjes, dat was dus geen fout, onder de grond heb je niks te zoeken.

            De lobblaadjes bevatten voeding voor de beginperiode.
            Hoe armer de grond, hoe sneller ze geel worden.
            Geen probleem, ook dat is normaal.
            Als ze geel worden is dat een teken dat je wat moet doen.
            Minimaal bijvoeren of gewoon overpotten.

            De lamp heeft een groei en bloei stand.
            Vaak wordt vanaf dat de plantjes 6-7 nodes hebben beide standen aangezet.
            Dan geeft de lamp het meeste licht en groeien de plantjes het best.
            De bloeistand (alleen de rode leds) is goed voor de laatste 2-3 weken van de bloei.
            Het is niet de kleur van het licht waardoor ze gaan bloeien, maar de lengte van de donkere periode

            Let wel goed op de lamphoogte tijdens de hele kweek.
            Ga zeker niet onder de minimumhoogte, dan bestaat de kans op bleaching (witte toppen)

            Mooi hokkie!
            De setup lijkt een beetje op mijn eerste hok, alleen had ik 5mm MDF aan de buitenkant, en gewoon zw-witfolie aan de binnenkant.
            Piepschuim plaatjes er tussen inderdaad, beetje ducktape, veel nietjes en gipsplaatschroeven
            Lucht aanvoer ook via de bodem, dat werkt super, geen gedoe met lichtinval.
            Ik zie wel folie op de bodem liggen, dus hoe de lucht er dan in kan bij je snap ik niet zo ?
            Ik had de planten op de bodem met gaten staan, zodat de lucht langs de planten omhoog kwam.
            50 gaatjes heb je het over. Als het te warm in de kast wordt dan is dat het eerste wat je kunt uitbreiden. (grotere of meer gaten) want 50 is niet veel, als ze minder dan 20mm zijn.

            Plantjes een beetje uit elkaar zetten inderdaad.
            Bladeren kun je eventueel ook wat opzij buigen.
            Hopelijk gaan ze nog wat groeien he, zo groot zijn ze nog niet.
            Succes!

            Ach, een heel verhaal weer, maar jij begon

            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #8
              Bedankt voor je reactie/tips!

              Ik heb radiatorfolie verlijmd op de bodem en daarna de gaten door het geheel heen geboord.
              In de zomer zal ik je tips over die diameter ter harte nemen.

              Ik hoop ook dat ze nog wat gaan groeien, ik heb inmiddels wel door dat ik iets te vroeg heb geschakeld.
              Volgende kweek (Die er tot nu toe zeker komen gaat, de zaden liggen al klaar) doe ik veel dingen anders (en hopelijk beter!)
              Eerste binnenkweek 2020
              Buitenkweek 2020

              Comment


                #9
                Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                De lamp heeft een groei en bloei stand.
                Vaak wordt vanaf dat de plantjes 6-7 nodes hebben beide standen aangezet.
                Dan geeft de lamp het meeste licht en groeien de plantjes het best.
                De bloeistand (alleen de rode leds) is goed voor de laatste 2-3 weken van de bloei.
                Het is niet de kleur van het licht waardoor ze gaan bloeien, maar de lengte van de donkere periode
                Is het niet zo dat blauw licht meer zorgt voor kortere nodes en rood licht meer zorgt voor strek? Meende ik ergens te hebben gelezen..
                Eerste binnenkweek 2020
                Buitenkweek 2020

                Comment


                • QnQ
                  QnQ commented
                  Editing a comment
                  Nee, blauw licht (4000K en hoger) krijgen ze kortere internodes van.
                  Dat is de ruimte op de hoofdstengel tussen de vertakkingen. (de vertakkingen zijn de nodes)
                  Als die tussenruimte kleiner is krijg je dus meer zijtakken op dezelfde lengte van de plant.
                  Rood licht veroorzaakt strek omdat de plant zoekt naar beter licht. Dat rode vind ze niet goed genoeg.
                  Strek heb je eigenlijk niks aan.
                  De ruimte tussen de nodes wordt groter dus je krijgt minder zijtakken = minder toppen.
                  Het nadeel van alleen blauw tijdens de groei is dus dat ze langzamer in de lengte groeien, maar je krijgt er meer zijtakken voor terug.
                  Vandaar de tip zet rood en blauw aan. De lichtopbrengst is dan ook hoger.

                  *** en wit natuurlijk als je 3 kleuren hebt.
                  Last edited by QnQ; 7 March 2020, 15:40.

                #10
                Ziet er goed uit. Succes!

                De famkes van Waldpiek https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...s-van-waldpiek

                Comment


                  #11
                  Sorry, ik bedoelde natuurlijk internodes inderdaad. Dus die 4 weken voorgroeien met alleen blauw licht was geen belachelijk idee. Het probleem daarvan vind ik alleen dat ik overal op het forum dikke struiken zie van een halve meter terwijl ik met 5 internodes net op 25/30 cm zit. Dat lijkt negatief, maar is dus eigenlijk best positief?
                  Volgende keer dus alleen langer voorgroeien. Ik zal nog wat rondneuzen op het forum over strek en wat te verwachten. Ik ben denk ik bang geworden van verhalen van plantjes die 3x zo groot werden in de bloeifase, maar dit zal per strain verschillen.....huiswerk dus.
                  Last edited by Gijsch; 6 March 2020, 10:47.
                  Eerste binnenkweek 2020
                  Buitenkweek 2020

                  Comment


                    #12
                    42 dagen sinds de zaadjes de grond in gingen.

                    Na bijna een week geen water werden de bladeren eindelijk wat minder "fluwelig", dik en opgezwollen. Ook de kleur is langzaam overgegaan van donkergroen naar een iets lichtere variant.
                    Gisteren per plant 500ml water ( incl. Plagron Alga Grow ,Power Roots en Vita Race) vanaf de bodem gegeven en een klein beetje gewoon water van boven.
                    Dit vonden ze blijkbaar lekker, want vandaag stonden de dames er fier bij.

                    IMG_20200306_155457.jpg
                    De bladeren richten zich weer een beetje op, wellicht mede dankzij hun wijdere leefomgeving (Bedankt voor de tips)
                    Ook groeien ze weer een beetje na mijn top/dief actie. Oordeelt u zelf:

                    IMG_20200306_155517.jpg
                    De tijd dat ik mijn lamp omhoog moet takelen zit er aan te komen!

                    Oh ja, deze vond ik nog uit de oude doos. Ergens aan het eind van de buitenkweek van vorig jaar.
                    5 Special Queens hybrides van Royal Queen seeds in een emmer potgrond. Uitsluitend gevoed met koemestkorrel en regenwater.
                    Zoals je ziet netjes verdekt opgesteld achter de brandnetels

                    IMG_20190925_151630.jpg



                    Last edited by Gijsch; 6 March 2020, 16:19.
                    Eerste binnenkweek 2020
                    Buitenkweek 2020

                    Comment


                    • QnQ
                      QnQ commented
                      Editing a comment
                      Zou de volgende keer geen witte emmers gebruiken.
                      De planten zie je misschien niet van 100m afstand maar die emmers vallen wel op

                    • Gijsch
                      Gijsch commented
                      Editing a comment
                      Hahaha, ja dat klopt. Die planten hadden hiervoor de hele tijd gewoon in de voortuin gestaan, achter een heg.
                      Ik woon in het buitengebied dus het is niet zo dat iedereen zo mijn tuin in kijkt.
                      Het was pas toen er toppen begonnen te verschijnen dat ik bang werd voor diefstal en ze wat meer verdekt op ben gaan stellen.
                      en het belangrijkste argument om witte emmers te gebruiken? Deze waren gratis.

                    #13
                    Ziet er prima uit toch!? Leuk kastje! veel succes!

                    Ik heb ook een keer een Special Queen in mijn raamkozijn gehad, werd rustig een meter 30 groot!

                    Comment


                      #14
                      Ja, waren aardige knoeperts! Helaas heb ik na deze oogst geleerd dat je de planten niet nat moet knippen en daarna in een tupperware bakje zonder deksel moet laten liggen om te drogen.
                      Ik had er 3 fatsoenlijk geoogst, opgehangen, gedroogd en geknipt maar bij die laatste 2 werd ik lui.
                      Needless to say, die laatste 2 konden in de prullenbak.
                      Eerste binnenkweek 2020
                      Buitenkweek 2020

                      Comment


                        #15
                        Zondag klusdag. Ter voorbereiding op de volgende kweek alvast mijn Chinese ledlampjes vervangen door 2 TL-lampen. Uit mijn aquariumtijd had ik nog een daylight lamp liggen, eens kijken wat dat doet als ik hem combineer met een Cool white.

                        IMG_20200308_141310.jpg
                        De stekjes die ik nu heb geknipt na het dieven liggen (volgens instructies van enkele bronnen op het interwebs) in een sealbagje te wachten in de groentelade.
                        Volgens deze bronnen kunnen de stekjes 6 weken goed blijven in de koelkast, en dat zou in mij geval 3 weken voor het einde van de bloeitijd zijn. Met een beetje mazzel kan ik ze dan 2 weken laten wortelen en 1 of 2 weken laten voorgroeien onder TL voordat ik de grote wisseltruck kan toepassen.

                        Als back-up heb ik nog 5 AF Gorilla Glue zaden liggen die de couveuse in gaan als mijn stekplan mislukt.

                        Vandaag de eerste bloeiharen gespot. Helaas ben ik niet zo'n begaafde fotograaf als sommigen van jullie,maar ik heb mijn best gedaan;

                        IMG_20200308_141143.jpg IMG_20200308_141158.jpg IMG_20200308_141239.jpg IMG_20200308_141226.jpg
                        Attached Files
                        Eerste binnenkweek 2020
                        Buitenkweek 2020

                        Comment

                        Bezig...
                        X