Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De boerderij van Norseman

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

De lampen weer wat hoger gehangen en feller gezet.

Nu niet helemaal volgens schema. Ook met de officiële diffuser is de Photone app namelijk niet 100% accuraat en het is ook geen harde regel dat cannabisplanten maximaal 40 DLI kunnen hebben.

Ik heb gemeten wat de maximale DLI per lamp is bij de hoogste toppen. Dat lag rond de 44. Nadat ik de lampen heb verhoogd heb ik ze weer op dezelfde waarde afgesteld.

Zo lang ik geen signalen van stress zie laat ik het zo, of doe ik er zelfs nog een beetje bovenop.

20250103_183417.jpg

Comment

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het gaat prachtig mooi!

Ziet er top uit
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

Comment

Het gaat z'n gangetje, gewoon prima eigenlijk.

20250107_164517.jpg

Toppen zullen er komen.

2025-01-07_16-46-18.jpg

2025-01-07_16-46-30.jpg

Comment

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        Altijd lekker van die hoogblonde dames in de tent

De bloeimest was bijna op, dus weer een kilootje besteld.

20250108_173025.jpg

Comment

En als je toch een paar klonten hebt? Geen probleem, in heet water zo opgelost 👍👍

20250108_204602.jpg

20250108_204649.jpg

Comment

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Geen reden nors te worden om wat klonten!

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        "Een klont mest in de hand is meer waard dan lucht in het land."

-- ChatGPT

Weer een plaatje, niet veel te melden, bijna 5 weken 12/12.

Saai die bloeitijd want er gebeurt niet veel, maar wel lekker weinig werk.

Als ik ook nog een vlotter in het reservoir en een mestcomputer zou hebben..

20250109_173628.jpg
      Last edited by norseman; 9 January 2025, 18:27.

Comment

• Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Des te jonger des te kleiner en ook makkelijker te conditioneren.

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Op I.P.H. (Ideale Plantverzorgingshoogte) A.U.B.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        En dan doodleuk vragen zeg kom je hier om te quacken of om te....?

Er valt me een patroon op als ik naar de temperaturen en luchtvochtigheid van de tent kijk.

In de ochtend om 7 uur als de lampen aangaan dan knalt de temperatuur omhoog. Vanaf een uur of 8 begint de temperatuur wat te dalen. Hij schommelt dan tussen de 25 en 27 graden.

Maar zo tussen 16 en 17 uur gaat hij weer stijgen, tot wel bijna 28 graden. Tot 19 uur, waarna het licht uitgaat en de temperatuur weer naar beneden knalt.

image.png

Kijk ook even naar de luchtvochtigheid. Die doet het omgekeerde, wat niet perse logisch zou zijn als de hoeveelheid vocht in de lucht hetzelfde zou blijven. Maar....

image.png

Ik heb een theorie, die is als volgt:
      1. Om 7 uur 's ochtends gaan de lichten​ aan, die geven warmte af.
      2. Omdat de lucht relatief droog is gaat de temperatuur snel omhoog, tot soms wel bijna 28 graden.
      3. De luchtvochtigheid is nog steeds relatief laag.
      4. Om 7.30 uur gaat de vloeipomp 10 minuten aan, de planten gaan lekker drinken en dan veel water verdampen.
      5. De luchtvochtigheid in de tent stijgt zo'n 5 procent.
      6. De warme vochtige lucht die afgezogen wordt, zorgt ervoor dat de temperatuur in de tent zakt en tussen de 25 en 27 graden blijft.
      7. Om 12.30 uur gaat de pomp nogmaals aan, de planten drinken dan wat minder, maar ze kunnen lekker blijven dampen.
      8. De temperatuur blijft aan de lage kant en de luchtvochtigheid blijft relatief hoog.
      9. Vanaf een uur of 16 gaan ze een stuk minder verdampen. De luchtvochtigheid daalt een stukje.
      10. De temperatuur stijgt tot weer bijna 28 graden omdat de lucht nu droger is en minder warmte afvoert.
      11. De lampen gaan uit, de planten verdampen nog minder dus de luchtvochtigheid daalt verder. De temperatuur ook.
      Nou vraag ik me af.

Zou ik met nog een keer watergeven kunnen voorkomen dat de temperatuur straks wel een keer de 29 graden aantikt omdat de planten wat langer blijven verdampen?

Of gaan ze gewoon minder drinken in voorbereiding op de nachtrust? Ik heb al wel vaker gemerkt dat de planten dat al even vantevoren aan voelen komen en daarop anticiperen.

Last edited by norseman; 10 January 2025, 21:31.

Comment

• Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Zal idd zo zijn zoals je denkt, ik wist ook niet dat de lv zoveel invloed had op temp!

De vloedbak hindert mss de werking van een warmtemat maar dat is maar heel tijdelijk dan ?

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        LV heeft alles te maken met de temperatuur. Het heet niet voor niks relatieve luchtvochtigheid, omdat het relatief is aan de temperatuur.

Ik mis even waarom ik een warmtemat zou moeten hebben..? Het is juist eerder te warm dan te koud..

• Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Nee doelde eerder op wist niet of je een had fniet, dat het water de warmte zou blokkeren op dat moment, was n brainfart. Ik ken de werking in principe niet van een vochtmeter, ga ik es opzoeken. Maar temp is hier ook wat raar , en werk ook met oliekacheltje erbij he.

Vandaag officieel 5 weken 12/12. Nog zeker 5 weken te gaan.

Ze geuren heerlijk, een heel apart geurtje. Ik ken de G13 Haze strain natuurlijk als gedroogde wiet in een zakje, maar zo "live" is natuurlijk een heel andere ervaring.

20250112_174540.jpg

2025-01-12_17-46-18.jpg

2025-01-12_17-46-27.jpg
      Last edited by norseman; 12 January 2025, 18:00.

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork ze zijn als eenvoudig shopje begonnen maar nu wat mij betreft de beste van Noord Nederland, in een wijde omtrek.

G13 en G13 Haze zijn wel 2 verschillende strains. G13 Haze heb ik tot nu toe alleen van Barney's Farm gezien.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ik zit even te kijken op het menu van Dikrayaat en vind die O.G. Kush flink aan de prijs. Waarom is die twee keer zo duur als de andere soorten?

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork Die cali soortjes komen vaak ook daadwerkelijk uit de U.S.A. dus import maakt ze duur. Soms staan ze er ook wel voor minder op, maar niet voor mij weggelegd.

Voor de volledigheid post ik de menukaart even die online staat.

Dikrayaat20220803Mod1.jpg
      Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• sprinterke
        sprinterke commented
        Editing a comment
        Blij dat ik dat niet hoef te betalen 🤮🤣

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Ik hoef het gelukkig ook niet te betalen omdat ik doorgaans genoeg van mezelf te roken heb. Maar af en toe wil ik eens wat anders en dan ben ik blij dat er een kwalitatief aanbod is en betaal ik daar graag ietsje meer voor.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ik koop heel af en toe wel eens hasj in de coffeeshop maar duur blijft het!

Ik was een klein beetje lui geworden en had al eventjes de EC van het vat niet meer gemeten. Momenteel houd ik die tussen de 1,9 en 2,1, maar hij was opgelopen tot 2,4.

Oeps! Er zijn ook een paar bladpuntjes bruin geworden, maar niks rampzaligs.

Dus heb ik maar even een paar liter osmosewater toegevoegd. Dat is de snelste manier om de EC weer naar beneden te krijgen.

2025-01-13_17-49-10.jpg
      Last edited by norseman; 13 January 2025, 18:03.

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Ik geef liever niet teveel, want te- is nooit goed, behalve tevreden. Bovendien kost het meer geld want mest is duur

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ik kijk ook naar de randen van het vat of zich daar ook zout ophoopt. Zo ja, dan veeg ik dat er van af laat het vat vollopen en meet de Ec. Ik ga dan zeker 0.2 - 0.4 punten lager in de voeding als de vorige keer. Desnoods een keer vloeden met alleen kraanwater en de resterende Ec.

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Tequila is ook een goeie 'te'

De extra waterbeurt om 15.30 heeft geen enkel effect op de temperatuur en luchtvochtigheid. Die gaan gewoon onverminderd respectievelijk stijgen en dalen.

Ik vermoed toch dat het met de "voorbereiding" op de nachtrust van de planten zelf te maken heeft. Ik heb namelijk geen aanleiding om aan te nemen dat het met de omgevingstemperatuur te maken heeft, want die wordt niet ineens om 15.30 veel hoger.

Toch ga ik ook buiten de tent nog een sensor ophangen om dat uit te sluiten.

To be continued...

Screenshot_20250114_181508_Home Assistant.jpg

Comment

• Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Het lichaam moet afkoelen om beter te kunnen slapen. Mss idd bij de plantjes ook zo dat ze dingen regelen om te anticiperen . Is redelijk out the box wederom lol

Weer even een plaatje..

20250115_173730.jpg

In de tussentijd ben ik aan het denken over een manier om koelere lucht in en om de tent te krijgen zonder airconditioning.

Mijn idee is om koele lucht van buiten te gaan inblazen op het moment dat de temperatuur boven de 28°C komt. Ik ga het niet rechtstreeks in de tent blazen, maar in de ruimte om de tent heen.

20250115_181351.jpg

Het onderste kiepraampje wordt gebruikt om koude lucht aan te voeren. Het bovenste kiepraampje staat op een kier om warme lucht af te voeren. Er mag iets overdruk zijn om de koude lucht de tent in te forceren en te zorgen dat er niet alsnog warmere lucht van elders aangezogen wordt.

Wat op deze tekening niet zichtbaar is, is dat de tent naar zolder afzuigt. Een andere ruimte dus, waar genoeg kieren zijn en tocht is om de warmte en het vocht af te voeren.
      Last edited by norseman; 15 January 2025, 18:54.

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork de buurman zit ver genoeg weg. En de zolder zit er nog tussen.

Laat ik zeggen dat als de zolder parfumeert, je dat in andere delen van het huis wel ruikt, zonder al teveel prijs te geven van de architectuur
        Last edited by norseman; 15 January 2025, 22:30.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ow dus daar woon je!!

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork shit heb ik het toch verklapt..

Mmmmmmm

9gsgyl.jpg

Comment

De pieken en dalen van de longkamer zijn zeker terug te zien in de tent, maar met een vertraging en een stuk afgevlakt.

Screenshot_20250116_193538_Home Assistant.jpg

Hork zal ongetwijfeld gelijk hebben dat zijn planten het bij 35 graden nog prima deden. Maar optimaal is het niet en het hele idee van mijn metingen en automatiseringen is om dichterbij het optimale te komen.

De grootste pieken en dalen in de longkamer hebben nu vooral te doen met mij die het raampje open en dicht doet. Met mijn plannetje gaat dat straks ook geautomatiseerd. De belangrijkste onderdelen heb ik al besteld.

Screenshot_20250116_194025_Chrome.jpg
        Last edited by norseman; 16 January 2025, 19:50.

Comment

Nog een projectje waar ik mee bezig wil. Ik weet niet of ik er deze ronde nog wat aan heb.

Het voordeel van een veelgebruikt model lamp en een veelgebruikt automatiseringssysteem is dat je vaak niet de enige bent met hetzelfde idee..

20241212_181802.jpg

De dimmers hebben 2 RJ11 poorten. Je kunt ze daarmee daisy chainen om de lampen met 1 dimmer te bedienen. Dat betekent ook dat je de individuele dimmers via die poorten kan aansturen hoe je maar wil, als je het signaal kan simuleren dat de "master" poort uitstuurt.

Gelukkig heeft iemand anders dat al voor me uitgezocht. Maar dan voor basilicum, tomaten en bloemetjes, maar beslist geen rookwaren 😆

I recently setup a small grow station for basil, tomatoes, flowers (no nothing you smoke!) and so on for my wife and kids to have fun with. Of course, since the Mars Hydro TS1000 can be dimmed via an RJ11 port, I want to do so using ESPHome! My first struggle is to pinpoint whether the TS1000 uses 0-10V or PWM as there appears to be no technical information online. The light I purchased has a Mars Hydro branded LED driver which I’ve read is different from the MeanWell branded one the old versio...
          Last edited by norseman; 17 January 2025, 21:54.

Comment

Bezig...
          X