Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ik reken met het aantal weken dat de zaadboer aangeeft. Zij gaan niet uit van daadwerkelijke bloei maar het moment van 12/12. Dat is voor deze soort 10 tot 11 weken, dus ga ik uit van 12. Dan zijn we dus op de helft. En we gaan niet allemaal voor 100% amber Takketoelli ik wil ook nog wat kunnen doen als ik gerookt heb š
Weer een paar fotos. Ik zie hier en daar iets opduiken dat op een calciumtekortje lijkt dus ik ga maar weer eens wat calmag toevoegen aan het reservoir.
Na zo'n 3 kleine gietertjes (+/- 6L) van boven gegeven te hebben en dat af laten lopen, was de EC van het reservoir van 2,2 EC naar 2,7 gestegen..
Misschien maar eens tijd om de overige potten ook van boven een spoelingkje te geven. Het reservoir zelf is ook lekker aangekoekt. Ik heb nog wel een half flesje van deze meuk, speciaal gemaakt om aangekoekte zouten op te lossen.
Een wat hogere lekbak werkt wel makkelijker vind ik. Slabs direct op de grond leggen kan nog wel eens resulteren in droge plekken zeker als het een glad oppervlakte is. Zelf leg ik slabs liefst in kratten zodat ik ze ook kan verplaatsen indien nodig. Palm Urban Store in Drachten verkoopt lekbakken.
Hork ik zal nog eens denken over de vloedbak of lekbak zoals jij het noemt. Zelf iets maken met hout en vijverfolie sluit ik ook niet uit. Dan kan ik het oppervlak optimaal benutten.
1. 50L afgezuurd water met FlashClean maken. 0.4EC en 5.6PH.
2. 20L verdeeld over alle 4 de potten van boven gegeven.
3. Het reservoir zoveel mogelijk leeggemaakt.
4. de wanden van het reservoir en vloedbak schoongemaakt. Ook de zijkanten van de potten een beetje.
5. Het reservoir gevuld met FlashClean oplossing.
7. De circulatiepomp een uurtje laten lopen, de EC steeg naar 0.6.
8. De vloedpomp een kwartiertje aangehad. De EC steeg naar 1,2 EC.
9. Morgenavond zien we verder, de EC zal misschien nog wat stijgen. Gaat er wat afgepompt worden en weer verse mestoplossing bij. Een schone lei.
Ik heb vandaag de EC een punt zien dalen van 1.9 gister naar 1.8 nu. Dat betekent dat de planten meer voeding hebben opgenomen dan water, verhoudingsgewijs.
Maar in plaats van meteen in te grijpen ga ik even afwachten, want mijn ervaring is ook dat de EC vooral stijgt naarmate het reservoir nog iets leger wordt dan het nu is.
Iedere 3 dagen kan er 20L bij. Ik houd de EC wat erin gaat laag, rond de 1,6. Want het was in drie dagen alweer gestegen van 1.8 naar 2.1. Dat is verder ook alleen maar gunstiger voor de portemonnee..
Ik zit toch te denken of ik niet op een of andere manier kan doorkweken in de zomer. De huidige setup wordt nu al soms te warm, laat staan als het buiten 35 graden is. Maar misschien op een kleinere schaal is er wel wat te doen, met minder watts ook minder warmte.
De jaarlijkse klapper van mijn huidige tentje wil ik blijven maken, maar die is net niet genoeg om het jaar rond te komen. Grotere tent is momenteel niet mogelijk, misschien in de toekomst wel. Buitenplantjes zijn leuk, maar het weer is te onvoorspelbaar om daar op te rekenen.
Ik heb wel een soort van keldertje, daar blijft het koelste van het hele gebouw. Toevallig zit dat keldertje precies onder de tent, die in de (voormalige) bedstee staat. Je kunt er niet staan en vrij lastig bij. Maar met de nodige automatiseringen hoeft dat niet zo vaak...
Als jullie willen meedenken, graag en bedankt alvast!
Hork een kas wordt ook inderdaad veel te warm en te vochtig, tenzij je er een professioneel ventilatiesysteem enzo inbouwt. Maar in een tunnelkasje wordt het bovenin 50+ graden. Dat overleefden mijn tomaatjes ook niet. Een storm later lag de tunnel ook in het weiland hiernaast, dus daar heb ik het maar bij gelaten voorlopig.
50 graden heb ik het nog nooit gehad in mijn tent zelfs niet met tropische temperaturen buiten. Wel 40 + graden maar nooit nadelige gevolgen van ondervonden. Sterker nog, ik heb wel eens een kachel erbij gezet om te compenseren voor de koudere nachten en zo dauwpunt te voorkomen.
Nou ja, misschien moet ik het gewoon eens proberen. Ik kan ook eerst een keer 1 of 2 plantjes doen onder 1 lamp van de 3. Zoveel extra heb ik ook niet nodig.
Buiten kweken gaat goed als je kan verduisteren, van begin mei tot begin juli groeien,1,5 maand verduisteren, eind augustus begin september de bijl erin.
Ik hoef jou niet te overtuigen (gaat me niet lukken en is niet nodig ) maar zoals ik al aangaf is de toegangkelijheid van het vat beter naar mijn mening. Naast de tent in plaats van erin, wat hoger geplaatst en ook groter.
Nee ik verander toch niks meer aan mijn set up maar een groter vat buiten de tent kan ook met een eb- en vloedsysteem. Langs onder bewateren is gewoon efficiƫnter.
Comment