Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    Dank je Flint

    9 april

    Ontkiemd :
    P2 (Punisher#2) 29 maart
    P2 getopt/gefimd op 7 april
    DD (Dark Devil) 30 maart
    DD getopt/gefimd op 9 april

    Temp 20-27 C
    LV 42-76

    Licht 17/7

    Gisteren twijfelde ik nog , maar vandaag zie ik duidelijk dat de groei bij de P2 zich, ontdanks de onthoofdingen,
    gewoon door zet. Ik weet niet of er nog een latere stilstand op kan treden ?
    Er is een hele kleine kans dat alle P2 planten NON-AF zijn maar dat lijkt mij sterk.

    De DD vandaag dus ook maar gefimd, node 3 was ontwikkeld dus de ontluikende node 4 met mijn scherpe en schoongewassen nagels er tussen uit geplukt.
    Ik vind de DD veel fragieler overkomen en vraag mij af of ze net zo goed zal reageren op de fim als de P2.
    We shall see......

    De foto's
    9 april en 7 april, zie het verschil
    P1020653-1-1.jpgP1020652-1-1.jpg

    De DD ontdaan van de 4e node
    P1020655-1.jpgP1020656-1.jpg

    Diverse P2 op 9 en 7 april, de groei gaat gewoon door...
    P1020657-1.jpgP1020638-1.jpg
    P1020660-1.jpgP1020641-1.jpg
    P1020658-1.jpgP1020650-1.jpg
    P1020661-1.jpgP1020643-1.jpg
    P1020662-1.jpgP1020646-1.jpg

    Ik ga de planten zo weer wateren met wat Root Juice, het lijkt mij verstandig om nog paar dagen te wachten met de Biogrow.

    Tot de volgende update big-smile2-smiley.gif
    Last edited by Stemma; 9 April 2015, 15:01. Reden: Foto's juist plaatsen
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    Comment


      #47
      Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Die hebben in ieder geval geen honger...
      Donkergroen, ik zou enkel water geven nu en lekker laten gaan.
      Staan ze niet een beetje te nat, je bladeren hangen zo af?
      Last edited by De Witte; 9 April 2015, 15:01. Reden: water
      Handen in de lucht en groeten aan je tante...

      Comment


        #48
        Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

        Daar dacht ik ook al aan Witte, maar die bovengrond is zo droog.

        Ik vraag mij af of een tensiometer nu al zin heeft, ik zal ze klaarmaken voor gebruik,
        maar het meten van worteldruk bij zulke kleine plantjes ?

        Zal ik anders gewoon een beetje sproeien voordat het licht uitgaat vannacht ?
        Stemma doet het forum, stout 2017

        Stemma doet stout (2016)
        Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

        Comment


          #49
          Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Ik heb een klein planten spuitje gekocht om de bodem af en toe nat te nevelen, zoiets als de kapper gebruikt om je haar nat te houden.
          Werkt perfect, 1 keer per dag sprayen en de topaarde blijft vochtig, een tensio zou ik nu niet gebruiken, vooral op het blad afgaan en potten heffen, laat maar eens droogtrekken.
          Last edited by De Witte; 9 April 2015, 15:37.
          Handen in de lucht en groeten aan je tante...

          Comment


            #50
            Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

            Zal ik doen, bedankt !
            Stemma doet het forum, stout 2017

            Stemma doet stout (2016)
            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

            Comment


              #51
              Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

              Ik vraag mij af of een tensiometer nu al zin heeft, ik zal ze klaarmaken voor gebruik,
              maar het meten van worteldruk bij zulke kleine plantjes ?
              Een tensio meter meet geen worteldruk maar de zuigspanning van de grond. Of daar nu wel of geen plant instaat maakt natuurlijk geen reet uit.

              Droog laten trekken vind ik een zeer slecht advies. uitgedroogde aarde verliest zijn water vasthoudende capaciteit en de ec stijgt enorm als je het te droog laat komen, niet doen dus.
              Last edited by FlintStoned; 10 April 2015, 15:12.

              Comment


                #52
                Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                Oh Flint, ik haal het weer eens door elkaar ik begreep wel dat de zuigspanning van de grond wordt veroorzaakt door het "zuigen"van de wortels of heb ik dat ook verkeerd ?


                (Pompmechanisme van een plant bestaat uit twee onderdelen: zuigspanning (de zuigkracht in de gehele plant) en turgor (worteldruk))


                Stemma doet het forum, stout 2017

                Stemma doet stout (2016)
                Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                Comment


                  #53
                  Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                  Yep, als de pot groot genoeg is, kun je er een tensio inproppen.
                  Omdat, zie hierboven.
                  Paar druppies Biogrow doe ik er al vrij snel bij. Ik wacht niet tot ik een tekort zie, dan loop je achter de zaken aan.
                  (of geef je bladvoeding ? Dan is Biogrow zeker nog niet nodig)
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #54
                    Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                    Sind ik het schema van 1 dag water met voeding, een dag gewoon water, en een dag gewoon niets geven aanhoud heb ik in ieder geval minder last van te vochtig staan.

                    Te droge top aarde bevochtig ik met een plantenspuit, dit breekt de bovenste droogte van de aarde waarna ik gewoon terug langs boven water kan geven en het mooi in de aarde zakt zonder plasjes die langer op die aarde blijft staan. Zelfs bij aarde uit de zak doe ik dit want mijn zaaiaarde neemt niet goed water op als ik de potjes vul hoewel deze aarde helemaal niet droog is, het zakt gewoon niet. Na een paar knijpen van de plantenspuit zakt het water perfect.
                    Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                    Comment


                      #55
                      Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                      Dat gaat hier goed zo te zien

                      Comment


                        #56
                        Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                        (Pompmechanisme van een plant bestaat uit twee onderdelen: zuigspanning (de zuigkracht in de gehele plant) en turgor (worteldruk))
                        De hier benoemde zuigspanning in de plant ontstaat doordat er boven via het blad water verdampt en dit natuurlijk moet worden aangevuld via de wortel. Plant verdampt water waardoor er in de bast en houtvaten een onderdruk ontstaat, dit noemt men dan zuigspanning.

                        Worteldruk ontstaat doordat er een accumulatie van mineralen plaatsvindt in het merg-parenchym (weefsel rondom het xyleem). Hierdoor stijgt de osmotische waarde in het mergparenchym en verplaatst water zich vanuit het schorsparenchym (cortex) via de endodermis naar het mergparenchym. Het water wordt dan in de houtvaten geperst in verband met de overdruk die is ontstaan en het water wordt omhooggedrukt.

                        Als je over de zuigspanning van grond praat wat dus iets anders is dan zuigspanning in de plant. Dan meet je welke zuigkracht er nodig is om water uit de aarde te trekken. Je tensiometer boods in feite een wortel na. Cees legt het als volgt uit:

                        Gronddeeltjes, water en lucht vormen de bodem rond de wortels van de plant.

                        Het water kan zich niet vrij bewegen in de bodem, maar wordt vastgehouden tussen de gronddeeltjes.

                        Hoe makkelijk water zich in de bodem kan bewegen is dus afhankelijk van de grondsoort, de capillaire werking van de grond (aantrekkingskracht) en de hoeveelheid water. Deze waarden bepalen hoe makkelijk plantenwortels het water op kunnen nemen.
                        Wanneer er veel water in de bodem aanwezig is en dus de grote ruimtes tussen de gronddeeltjes gevuld zijn met water, zal de plant dit vrij makkelijk op kunnen nemen.

                        Wanneer er weinig water in de bodem aanwezig is en dus alleen de kleine ruimtes tussen de gronddeeltjes gevuld zijn met water, zal de plant veel meer "kracht" moeten uitoefenen om het water op te nemen.

                        Bij te veel water in de bodem kunnen de gronddeeltjes het water niet meer vasthouden en ontstaat er drain, de grond is verzadigd.

                        Bij heel weinig water in de grond moet een te grote zuigkracht uitgeoefend worden om het water aan de bodem te onttrekken en zal de plant het overgebleven water niet meer op kunnen nemen, dit is het verwelkingpunt.

                        Grondvochtigheid kunnen we bepalen door middel van zuigspanning te meten ! En nu gaat SpeesCees jullie ff uitleggen hoe dat zit !

                        Zuigspanning kun je meten via een tensio-meter, en geloof me, als je leert werken met een tensio meter... ga je een dubbele stap vooruit. Een tensio-meter is in feite niet meer als een holle buis waar aan de onderkant een soort porseleinen klomp aan is bevestigd.Op de top zit een meter die de zuigspanning aangeeft. Het verhaal is in feite dat we grondvochtigheid kunnen bepalen dmv die zuigspanning. De buis van een tensio-meter is aan de bovenkant afgesloten d.m.v. een rubber stop.

                        Deze buis wordt gevuld met demi-water en in de grond geplaatst. Het water kan nu via het porselein de buis in en uit. Wanneer de bodem droger wordt, en er water uit de buis gezogen wordt, ontstaat er in de buis onderdruk. Wanneer deze onderdruk gelijk is aan de zuigspanning van de bodem, zal er geen water meer uit de buis gezogen worden.
                        Als de bodem vochtig gemaakt wordt door een watergift zal de tensio-meter door de onderdruk zover gedaald zijn dat deze weer gelijk is aan de zuigkracht van de bodem.

                        Wanneer de bodem zoveel water bevat dat hij verzadigd is, kan het water vrij in en uit de buis stromen. Er is dan geen zuigspanning van bodem en de druk in de buis zal dus gelijk zijn aan de omgevingsdruk.

                        De tensio-meter wordt dus als een kunstmatige wortel van een plant gezien waarin de onderdruk altijd in evenwicht is met de zuigspanning van de bodem.

                        We kunnen dit als maatstaf gebruiken voor de zuigspanning die een plant moet uitoefenen om water uit de grond op te nemen. De grondvochtigheid wordt gemeten in hPa.

                        Hier een grove indicatie van de bodem toestand voor een plant.

                        Meetwaarden in de wortelzone.
                        Zoals al gezegd heeft de bodem een verzadigingspunt en een verwelkingpunt.

                        Bij het verzadigingspunt is de zuigspanning 0 hPa, en bij het verwelkingpunt is de zuigspanning 15000 hPa. Tussen deze waarden kan de plant water opnemen.

                        In de praktijk ligt de zuigspanning echter meestal tussen de 0 en 800 hPa, en wordt de watergift hiertussen geregeld. Voor Cannabis kun je aannemen dat de hPa waarde ligt op een punt dat in de reguliere tuin en kassenbouw extreem is. Dat houdt dus in dat de droogte tolerantie erg hoog ligt. Met dank aan Dirk van de firma Vos BV in Sprang-Capelle in Brabant het volgende: zorg dat hPa waarde rond de 80 ligt, en ons geliefde plantje zal erg tevreden zijn. De kritische zuigspanning ligt rond de 400 hPa. Dus op dat punt mag je niet meer wachten en moet je bevloeien. Dat je pH en EC moeten kloppen mag voor zichzelf spreken. Het waarom blijkt uit het onder geschrevene.

                        Daarom nu in grote lijnen aangeven hoe de bodemtoestand tussen 0 en 800 hPa is voor een plant.


                        Waterbalans in de bodem.
                        0 hPa
                        Een zuigspanning van 0 betekent dat de grond volledig dat de grond volledig verzadigd is. Dit is te verwachten na een grote watergift. Als de zuigspanning voor langere periode 0 blijft krijgen de wortels van de plant zuurstofgebrek en ontstaan er ziektes.

                        0-50 hPa
                        Als de zuigspanning tussen de 0 en 50 hPa ligt is er een overvloed aan water voor de planten aanwezig. Deze zuigspanning komt vaak voor na een watergift.
                        50-200 hPa
                        Een zuigspanning in dit bereik betekent dat er voldoende water en lucht in de bodem is voor een optimale groei van de plant.

                        200-400 hPa
                        De zuigspanning is goed voor plantengroei in een bodem met normale of fijne structuur, maar in een zanderige bodem kan de zuigspanning snel stijgen waardoor watergebrek ontstaat.

                        400-600 hPa
                        De zuigspanning is goed voor een bodem met een fijne structuur. Maar in andere bodems kan de zuigspanning snel stijgen waardoor watergebrek ontstaat.

                        600-800 hPa
                        Het beschikbare water voor de planten is schaars. Ook in een bodem met zware klei kan de zuigspanning snel stijgen waardoor schaarste ontstaat. Let wel, een redelijk percentage klei in je medium zal ons geliefd plantje altijd ten goede komen.

                        Dit is een grove indicatie van de bodemtoestand voor een plant. In de praktijk is de bodemtoestand afhankelijk van grondsoort en bodemstructuur. Daarnaast is de ene plantensoort gevoeliger voor droogte dan de andere. Hierdoor zal het moment van water geven per gebruiker verschillen.
                        Bron: no mercy suplies

                        Comment


                          #57
                          Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                          @Q, ik heb ze toevallig net 0,5 ml biogrow en 1 ml Root Juice op een halve liter gegeven( omdat de groei er vandaag ook weer goed inzit dacht ik dat ze dat wel konden gebruiken)
                          Ik zal de tensiometers klaar maken voor gebruik. In de 16 liter potten kunnen ze met gemak, voor de kleinere potten zal ik een paar Seramis vochtmeters kopen.
                          @De Witte, ik heb lightmix misschien scheelt dit iets ? Zowiezo heb ik zeker de eerste dagen veel gesproeid omdat ik de zaadjes gelijk onder HPS had en ik deze noch wilde wegspoelen noch wilde laten uitdrogen.
                          @Dieseltj, bedankt !
                          @Flint, wederom bedankt voor dit "college" Ik begreep (Wietforum) dat 80 hPa wordt aanbevolen voor onze planten ?

                          10 april


                          Ontkiemd :
                          P2 (Punisher#2) 29 maart
                          P2 getopt/gefimd op 7 april
                          DD (Dark Devil) 30 maart
                          DD getopt/gefimd op 9 april

                          Temp 21-28 C
                          LV 38-76 (denk dat ik de max heb vergeten te resetten)

                          Licht 17/7

                          Vannacht de aarde besproeid met water en zojuist per plant ca 50 ml water gegeven met een kwart van advies Biogrow en de helft van het advies Root Juice
                          De groei zit er nog lekker in, ook de hoogte gaat wel goed (denk ik, hoop ik....)

                          De foto's
                          10 april en 9 april
                          P1020665-1-1.jpgP1020653-1-1.jpg
                          en de hoogte op 10 april
                          P1020666-1.jpg

                          Zelf gok ik dat plantje 1,4 en 6 mannetjes zijn. Puur qua stakerigheid.

                          Tot de volgende update
                          Last edited by Stemma; 10 April 2015, 15:24. Reden: Ineens meer reacties boven deze update :-)
                          Stemma doet het forum, stout 2017

                          Stemma doet stout (2016)
                          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                          Comment


                            #58
                            Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                            Ja bij cannabis hanteert men 80 hecto pascal

                            Comment


                              #59
                              Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                              Lekker hoor! Die gaan rap!
                              Door het toppen en fimmen zou ik ook zeggen dat 1 wel erg veel op een kerel lijkt. Maar daar heb ik me vaker gruwelijk in vergist.
                              Dus datsoort voorspellingen maak ik niet graag meer. Nummer 3 ziet er trouwens heel leuk uit!

                              Is er al wat te ruiken als je over de steeltjes wrijft?
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment


                                #60
                                Re: Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                                Ik kom er bij hangen stemma, heel duidelijk en mooi verslag kan ik wat van leren! Succes en ps die devil ziet er lekker uit
                                HOBBY GROWER

                                Comment

                                Bezig...
                                X