Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het water geven - hoe doen jullie het?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Het water geven - hoe doen jullie het?

    Korting op 420shop
    Hoi hoi

    Ik kwam net bij het puntje 'water geven' bij het plannen van m'n binnenkweek. En hoewel ik heel veel kweekverslagen lees om ervan te kunnen leren, heb ik toch enkele vragen bij het onderwerp 'water geven'. Niet over hoeveel, wanneer en wat, maar hoe? Ik vraag me dus af hoe jullie bij de achterste potten komen om water te geven? En vooral wanneer er ScrOG wordt toegepast... Dan is het dek dusdanig dicht, en ook mede door het ScrOG-net wordt je gedwongen om onder het bladerdek water te geven. Maar hoe kom je bij de achterste planten?
    En dan heb ik het niet alleen over het water in de pot krijgen, maar ook over de controle of het genoeg is, of er dus langs onderen water is doorgelopen. Hoe kan je dat controleren bij de achterste potten en planten?

    De ruimte waarin de kweektent zal staan, is relatief klein. Naast de kweektent zal ik bijna geen plek meer over hebben. In elk geval niet genoeg om rondom de tent te kunnen lopen. In mijn oude kweekhok kon ik langs de zijkant en langs achteren bij de planten. Dit zal nu dus niet mogelijk zijn. Hoe lossen jullie dat op?

    Alle input is zeer gewaardeerd!

    Alvast bedankt!
    Last edited by OudHollander; 3 September 2019, 13:33.
    > Back to the future Haze run <

    < Kweek Down Memory Lane >

    #2
    Lege fles, gaatje bovenin, in de dop dan
    moet het lukken toch?

    Mocht dat niet zo zijn ff een fotootje........

    Comment


      #3
      Goedemiddag OudHollander!



      20190903_140030.jpg

      Ik heb of had hetzelfde 'probleem'



      Grote Groeten
      "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
      "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
      "Ajeto" - Buurman en Buurman

      Comment


      • OudHollander
        OudHollander commented
        Editing a comment
        Kijk, het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn Goed idee Takketoelli

        Hoe doe je dan de controle? Ik bedoel: hoe weet je zeker dat je genoeg hebt water gegeven?

      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment

      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Dit heb ik ook.

      #4
      De tip van een stuk slang is al gegeven (die zou je natuurlijk ook rechtstreeks op de gieter kunnen monteren).

      Een andere mogelijkheid is het gebruik van Blumats. Die geven automatisch water als de potgrond begint op te drogen. Voorwaarde is dus wel dat je potgrond gebruikt.

      Als je wel zelf water wil geven zou een tensiometer uitkomst kunnen bieden. Die je dan in de achterste potten zet en hopelijk nog kan aflezen als je onder het net doorkijkt.
      Als je er nog bij komt zou je in plaats daarvan ook een simpele sateprikker kunnen gebruiken.

      Je kan ook cocos overwegen, dat kan je eigenlijk niet overwateren. Dan moet je alleen nog wat bedenken om de runoff af te voeren.
      Bij cocos is het wel belangrijk dat het medium niet uitdroogt. Nou zullen je voorste planten een aardig idee geven van hoeveel de achterste planten willen hebben. Ga je daar iets boven zitten voor de zekerheid en voer je de runoff af, dan zou dat ook goed moeten komen.

      Verder zou ik aanraden om voor elke plant een individueel scrognet te gebruiken. Dan kan je de potten ook gewoon individueel uit de tent halen / verplaatsen.
      Da's ook wel zo fijn als er problemen optreden, of wanneer je bijvoorbeeld op verschillende tijdstippen moet oogsten.

      Of even outside the tent denken (alle input is welkom toch?).. De ruimte / kweektent aanpassen zodat je er wel omheen kan. Bijvoorbeeld door de tent op een draaibaar / verrijdbaar plateau te zetten.

      Hopelijk staat er iets nuttigs tussen
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


        #5
        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
        De tip van een stuk slang is al gegeven (die zou je natuurlijk ook rechtstreeks op de gieter kunnen monteren).

        Een andere mogelijkheid is het gebruik van Blumats. Die geven automatisch water als de potgrond begint op te drogen. Voorwaarde is dus wel dat je potgrond gebruikt.
        Bedankt voor de tip kroket
        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
        Als je wel zelf water wil geven zou een tensiometer uitkomst kunnen bieden. Die je dan in de achterste potten zet en hopelijk nog kan aflezen als je onder het net doorkijkt.
        Als je er nog bij komt zou je in plaats daarvan ook een simpele sateprikker kunnen gebruiken.
        Heb ik ook aan gedacht en over gelezen, maar ik denk dat dit niet echt haalbaar is met een dicht bladerdek t.g.v. scrog.

        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
        Je kan ook cocos overwegen, dat kan je eigenlijk niet overwateren. Dan moet je alleen nog wat bedenken om de runoff af te voeren.
        Bij cocos is het wel belangrijk dat het medium niet uitdroogt. Nou zullen je voorste planten een aardig idee geven van hoeveel de achterste planten willen hebben. Ga je daar iets boven zitten voor de zekerheid en voer je de runoff af, dan zou dat ook goed moeten komen.
        Het is niet zozeer de schrik om teveel of te weinig water te geven, mijn post ging vooral over het 'hoe' je de achterste planten water kan geven bij een dicht bladerdek
        Hoewel ik coco's een zeer interessant medium vind! Staat op m'n lange termijn planning

        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
        Verder zou ik aanraden om voor elke plant een individueel scrognet te gebruiken. Dan kan je de potten ook gewoon individueel uit de tent halen / verplaatsen.
        Da's ook wel zo fijn als er problemen optreden, of wanneer je bijvoorbeeld op verschillende tijdstippen moet oogsten.
        Dat klopt! Alleen is het de eerste keer dat ik ga scroggen en ik wil dus eerst de techniek onder de knie krijgen. Er zijn meerdere factoren die anders zijn dan ik gewend ben, dus ik wil niet te veel hooi op m'n vork nemen. Wel interessante denkpiste.

        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
        Of even outside the tent denken (alle input is welkom toch?).. De ruimte / kweektent aanpassen zodat je er wel omheen kan. Bijvoorbeeld door de tent op een draaibaar / verrijdbaar plateau te zetten.
        Heb ik ook aan gedacht... Maar ik heb maar 20cm meer over in de hoogte (tussen de tent en het plafond) Genoeg voor ene verrijdbaar platform, maar ik heb andere doeleinden met die 20cm. Ik ga ze namelijk gebruiken om de tent van de grond te halen en te isoleren tegen de kou. De tent komt in de garage te staan en de grond kan daar best koud zijn. Dus de plantjes krijgen gezellig isolatie onder hun kont

        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
        Hopelijk staat er iets nuttigs tussen
        Bedankt voor je nuttige bijdrage! Vooral de Blumats hebben m'n aandacht getrokken
        > Back to the future Haze run <

        < Kweek Down Memory Lane >

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Heb zelf ook al eens gedacht aan zo'n ring installeren op een Blumat-kegel, maar het zou niet nodig hoeven te zijn. De capillaire eigenschap van potgrond zorgt er wel voor dat het water zich verdeelt over de pot. Zo'n systeem druppelt heel langzaam dus er is ook genoeg tijd voor.
          Dat gezegd is het natuurlijk wel leuk om uit te proberen, daar hou ik wel van. Wie weet geeft een druppelring nog een mooie verbetering.

          Neem anders ook eens een kijkje bij het kwartet van Takketoelli. Hij (of zij) heeft laatst nog een hele mooie update geschreven over de Blumats:
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...96#post1434796

          Scroggen is leuk en een heerlijk excuus om lekker met je plantjes bezig te zijn. Alvast veel plezier daarmee

        #6
        Werkt perfect!!!!
        waterpistool 12cm enkel bgi-800x800.jpg
        Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

        Comment


          #7
          Waarom geen hydro!?
          waarom geen en en vloed systeem!?
          Ben je gelijk van het hele gesodemieter af.

          Kijk eens op cultureindoor.be wat er aan bevloeings/irrigatiesystemen zijn.

          Eventueel librabakken van 20x100 cm met steenwol, die trek je zo uit een rek, druppelaartje derbij, hatsjee.

          Comment


          • Weske
            Weske commented
            Editing a comment
            Hahaha echt hoor!!!!!

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Wat heb jij gerookt Rreppell ?
            Da's goed spul denk ik, je wordt er wel een beetje druk van eh

          • Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Hahaha
            Leuk dit

          #8
          Even zonder kutten ik neem aan je het onderste bladen takken weg haalt?

          Dan kan je toch makkenlijk met een gieter van 1l over de potten heen en aan de grond kan je voelen of ze droog zijn
          Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

          Comment


            #9
            Nog nooit z'n lange discussie gehoord over een beetje water hahah!

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Ring!!?????????

              Istie niet voor de andere kant..prins Charles!?

              meende ik?

            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Is een mooi iets hoor, water
              Maken zo bier van

            • Jamzieman
              Jamzieman commented
              Editing a comment
              wahahaha ik ga hier neer

            #10
            Hahaha! Ik heb de raad opgevolgd en een nieuwe 'verzamel topic' gestart. Ik krijg ook nekpijn van die forumtennis

            Je kan hem >> hier << vinden
            > Back to the future Haze run <

            < Kweek Down Memory Lane >

            Comment


            • Weske
              Weske commented
              Editing a comment
              Nicle onder een andere naam?

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Neehoor dan was-ie al gevlogen

            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Hehehe

            #11
            ik hang colaflessen buiten de tent ondersteboven met bodem eruit. gaatje in dop boren, darm erin, dichtdoen met silicone en darm door afvoergat naar de planten doen .... per plant dus een fles... ik weet hoeveel ik geef.

            een druppelraar vertrouw ikniet: niet overal evenveel druk en na paar keer gaan de gaatjes dicktkalken of komen er algen op ofzo ...

            Comment


              #12


              fles + blumat
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


              • OudHollander
                OudHollander commented
                Editing a comment
                Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn

                Ik overweeg dit als blijkt dat de planten een individuele voeding nodig zouden hebben. (i.p.v. allen op dezelfde reservoir zoals nu het geval is)

              #13
              dit is ook handig


              en met deze achteraan zie je of ze droog of nat staan

              www.123planten.nl/vochtmeter.html
              Attached Files
              Last edited by Jura; 10 October 2019, 16:34.

              Comment


              • Modest
                Modest commented
                Editing a comment
                Heb je ervaring met deze vochtmeters? Rood is droog en blauw is vochtig? Zijn deze enigzins bruikbaar of betrouwbaar?
                Ik wil al lang wat tensiometers kopen, maar als ik er eentje voor elke pot moet kopen is dat nogal een kostelijke zaak...

              • Jura
                Jura commented
                Editing a comment
                Nee maar is toch niet veel om eens uit te testen
                ga deze zeker eens uit testen
                Last edited by Jura; 11 October 2019, 17:29.

              #14
              Handig is een lege fles cola met een gaatje in
              de dop...........Pak een liter fles en je weet precies
              hoeveel en waar je het geeft.......

              Comment


                #15
                met dit systeem drinken de planten naar eigen behoefte , natuurlijk moet je ruimte hebben voor tank van 47 liter


                www.autopot.nl/shop/1pot-xl-smartpot-systeem

                Comment


                • Ipie
                  Ipie commented
                  Editing a comment
                  Als je groter kweekt ...ja.....
              Bezig...
              X