Mededeling

Collapse
No announcement yet.

diy co2 bron zelf maken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

diy co2 bron zelf maken

Korting op 420shop
    na lezen over de voordelen van co2 tab had ik ineens een idee
    je neemt een fles water en doet er300g suiker in 10g gist
    de gist breekt de suiker af in co2 en alc.
    je laat deze openstaan met een waterslot tegen vuil en geur
    en bam een natuurlijke co2 bron voor een week die nog geen euro kost
    idiaal voor binnen of micro kweekjes
    wat denken jullie vh idee

Re: diy co2 bron zelf maken

ik heb het bij men laatste kweek gebruikt maar heb geen groot verschil gemerkt!
    ik denk dat je meer dan 1 fles moet zetten om genoeg te verkrijgen, maar alle beetjes helpen
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...of-the-woods!!

Comment

Denk dat je de CO2 vrij snel weer afzuigt.

Als je thuis binnen kweekt dan kweek je sowieso al met een extra CO2, want dat ademen we uit. In kantoren of woonhuizen is het CO2 gehalte hoger dan buiten.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Dat daar nou niemand anders op gekomen is eh...

Maak een slang aan je inlaat, en leg die onder je bed.
        's Nachts lamp aan, als jij op bed ligt.
        Dan heb je meer CO2 dan van zo'n fles.

Een afzuiger zuigt in 2 seconden weg wat zo'n fles in 3 uur maakt.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Er wordt al cannabis met CO2-toevoeging gekweekt, maar dat idee is technisch wel wat verder uitgewerkt in vergelijking met suikerwater en gist.

Je moet dan werken met een gesloten systeem, bijvoorbeeld de Opticlimat, die door middel van (heel veel) water de lucht in de tent -als de lampen aan staan- terugkoelt en in de donkerperiode de lucht op temperatuur houdt en uiteraard ook de luchtvochtigheid op de ingestelde waarden handhaaft.
          Dus die de lucht zonodig ontvochtigt, reinigt en schimmels doodt.

Verder heb je een CO2 generator nodig en een CO2 sensor/controller, want meer CO2 dan 1200 ppm vinden je planten niet meer lekker, een bladtemperatuurcamera en een maxi-controller van bijvoorbeeld Dimlux.
          Die dimt namelijk traploos de lampen als de bladtemperatuur te hoog wordt.

Om optimaal van je CO2-toevoeging te profiteren, moet de temperatuur ook omhoog tot ongeveer 30 graden Celsius of nog wat hoger.
          Bij deze temperatuur past een rv (relatieve vochtigheid) van 90 %.
          Bij een lagere rv -bij deze temperatuur- sluiten de stomata (huid/bladmondjes) zich, vanwege een onjuiste VPD (Vapour pressure deficit).
          Zowel bij een te hoge als een te lage dampdruk sluiten de stomata: dus dan heb je geen profijt van je dure CO2 toevoeging.

Een koolstoffilter is dus onbruikbaar bij een rv van 90 %: een rv van 70 tot 80 % is het maximum voor een koolstoffilter.
          Een kleine afzuiger -voor de noodzakelijke onderdruk- in combinatie met een (Uvonair) ozonsysteem is de oplossing om reukloos af te zuigen zonder filter.

Om het rendabel te houden kun je het best een paar Dimlux nano-armaturen -een stuk of zes bijvoorbeeld, meer mag uiteraard ook- van 1000 watt erbij aanschaffen.
          Je moet dan wel met een ingewikkeld slangen systeem de lucht van buiten de ruimte met een afzonderlijke afzuiger aanzuigen, door de namobuizen bij de lampen voeren en buiten je kweekruimte wegblazen.
          Als die slangen goed geïsoleerd zijn, daalt de ruimte temperatuur met ongeveer 6 graden Celsius en kun je de 1000 watt Dimlux-lampen ook nog boosten tot 1200 watt.

Voor een gesloten (Opticlimat)-systeem met een lamp of zes van 1000 watt, met alle randapparatuur, ben je al snel 10.000 euro kwijt.

Maar dan heb je ook wat.

Deze manier van kweken -hoe interessant die ook mag zijn- leent zich overigens niet voor een kweekverslag op dit forum.

Dus CO2 kweken kan wel, maar niet met een fles met suikerwater en gist met een kostprijs van een euro per week.
          Als het zo eenvoudig was, stonden de kassen in het Westland vol met flessen suikerwater en gist: die gebruiken vaak CO2, die vrijkomt uit hun WKK-installaties.
          Last edited by Kwasimodo; 8 September 2014, 20:12.
          [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
          mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

Comment

Beetje offtopic kheb me planten eens bruisend water gegeven ,veel
            Maar geen verschil op het eerste zicht en nu na 2dagen nogaltijd niet
            Wel wat duur dus eenmalig nu er toch geen verschil is

Verstuurd van mijn GT-I8150 met Tapatalk

Comment

Misschien omdat er geen bladmondjes in de wortels zitten die CO2 opnemen.

Comment

Je hebt wel van die CO2 tabletten voor in de grond of voedingswater toch? Nooit echt begrepen wat daar nou het nut van was, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

In het aquarium werkt bio-co2 zoals je beschrijft wel als een tierelier xD

Comment

Klopt. Ik heb ook zo'n fles in m'n garnalenbak hangen
                    De co2 sensor staat elke dag groen voor een week of 3.

Mooie lampjes inderdaad, met die nanobuizen.
                    Als het binnenkort legaal wordt maar eens een bron boren en zo'n systeempje opzetten.
                    Lijkt me mooi om zo te kunnen kweken.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Mooi prijsje ook: de 1000 watt Dimlux nanolamp kost 515 euro.
                      Door de geforceerde koeling kan een 1000 watt lamp tot op 70 cm boven het gewas hangen.
                      Daarbij wordt een oppervlakte van 1.4 m * 1.4 m gelijkmatig belicht met meer dan 1000 umol/m2/". (micromol/meter/seconde).
                      Om de bladtemperatuur niet te hoog te laten oplopen kan het IR weggefilterd worden met een ir-scherm, wat overigens leidt tot een opbrengst verlies in PAR-licht van 5 %.

Ik heb een proefopstelling gezien met 10 nanotubes en het was indrukwekkend.
                      Door de nano technologie zie je de tubes nauwelijks: alleen de glasranden zijn goed te zien.
                      De nano's zijn een verbeterde versie van de cooltubes: cooltubes absorberen vrij veel licht, nanotubes nauwelijks.
                      Bij cooltubes in rij wordt de eerste lamp sterk gekoeld en de laatste veel minder. Bij de nano's worden alle lampen gelijkmatig gekoeld.

Deze kweker had zijn flexibele afvoerslangen van de nanotubes geïsoleerd, omdat die toch nog behoorlijk warm werden van de door de lampen verwarmde lucht.
                      En hij zoog niet af, omdat de afgezogen lucht ongeveer 60 graden Celsius is. Met zijn "afzuiger" blies hij koude lucht door de aanvoerslangen naar de tubes: hij was bang dat hij met de afgezogen warme lucht de motor van zijn afzuiger zou beschadigen.
                      Dus de afzuiger werd als inblazer gebruikt.

En het waterverbruik moet je ook niet onderschatten: een Opticlimat verbruikt tot wel 9 liter leidingwater per minuut.
                      Dat is te vergelijken met permanent de wc doorspoelen.
                      Misschien is een put slaan een optie om te voorkomen dat je gepakt wordt op een hoog waterverbruik al dan niet in combinatie met een hoog stroomverbruik.

Er bestaan ook systemen met nanobuizen, waarbij niet allen de warme lucht in de tent wordt afgekoeld ook de afgezogen warme lucht van de lampen: dus een koelsysteem in de tent voor de recirculatie en een koelsysteem voor de afgezogen lucht uit de nanotubes.
                      Hierdoor wordt warmtedetectie van de afgevoerde warme lucht onmogelijk.

Overigens zijn de Opticlimats ontworpen voor ruimtes, waarbij de lampen niet -zoals de nanotubes- geforceerd worden gekoeld. Ze hebben dus overcapaciteit.

Als er ooit een mini-Opticlimat op de markt komt -met een capaciteit afgestemd op een of twee geforceerd gekoelde lampen- is de verleiding wel erg groot om die aan te schaffen.
                      Last edited by Kwasimodo; 9 September 2014, 11:12.

Comment

Of je zwembad verwarmen met die Opti.

Comment

Verwarmen met het warme water wordt wel als opti(e) aangedragen. Als je met de controller twee ruimten "om en om" aanstuurt, kun met het warme water uit de ruimte waar de lampen aanstaan, de ruimte -via metalen buizen- verwarmen waar de lampen uit zijn.
                          Het wordt dus geen zwembad maar een tweede ruimte, waar overigens ook een Opti moet staan, maar die hoeft dan niet de ruimte op nachttemperatuur te brengen.
                          De techniek is vergevorderd en reikt dus verder dan uit een colablikje een reflector te fabrieken voor een spaarlamp.

Comment

Ja ik heb die tabletten van no mercy er zit wel veel in een doosje maar veel goed of kwaad doet het niet

Verstuurd van mijn GT-I8150 met Tapatalk

Comment

Het heet niet voor niets koolzuur, zodra het met water mengt. Dus het verlaagt de PH iets (denk aan cola, bier, etc).
                              Dat kan handig zijn, maar ik zie niet waarom; goede compost/aarde ademt ook co2 uit. Pas werd in de keuringsdienst van waarde nog verteld dat veenwinning een ontzettend groot aandeel heeft in het klimaat, omdat daarbij net zoveel co2 vrijkomt per hectare als bij een flinke productielijn. Dus tuinieren is zo groen nog niet
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
                              X