Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek op DWC

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zie hier een foto van afgelopen maandag.
    De plant is dus flink opgeknapt, maar nog steeds niet sterk genoeg naar mijn idee om ermee LST erop toe te passen. Eind volgende week nog maar eens beoordelen.
    Last edited by QnQ; 5 July 2019, 12:20.

    Comment


    • Wietefras
      Wietefras commented
      Editing a comment
      Deze plant is opgeknapt?

    • Nicle
      Nicle commented
      Editing a comment
      Op de vorige 3 foto's is die verbeterd, maar niet geheel beter.

    Wietefras ik zie bladeren langzaam verkleuren in geel.
    Volgens mij bedoel je dit door een voedsel probleem?

    De EC staat nu op 2.1.
    Is het zinvol om een hoger EC aan te maken, en hoe bepaal je dat?
    Het kan ook te veel voeding zijn.
    Ik zal ze tijdelijk geen voeding meer aanvullen.

    Kwa warmte is er geen probleem.

    Comment


    • Wietefras
      Wietefras commented
      Editing a comment
      Een (sterk) overvoede plant vertoont een heel scala aan problemen. Je krijgt dan allerhande blokkades en de plant kan niet genoeg water opnemen.

      In hydro is een EC van de helft van wat je nu hebt gebruikelijker. Zeker als de plantjes nog zo klein zijn.

      Als de planten aanslaan en ineens als een dolle gaan groeien dan kan wel er meer voeding bij.

    Wietefras de EC is inderdaad hoog, maar de grootste stijging kwam door toevoeging magnesium/calcium.
    Kweekwinkel zei dat deze toename verwaarloosbaar is voor de EC.
    Overmorgen krijgen ze nieuw voedingswater, en ik zal het waterpeil flink laten zakken.

    Alle bladeren die hangen.
    Ik weet niet hoe ik de planten krijg dat de bladeren naar boven staan, en dat ze juist duidelijk licht en voeding willen om te groeien.
    De HPS staat op 460 watt, met 1 ventilator aan de zwenkt over de planten, en 1 ventilator gericht op de HPS lamp. Afstand is dacht ik 80 cm vanaf de deksel, en grootste plant is ongeveer 14 - 15 cm hoog.

    Als ik online lees is de kans groot dat de planten te veel voeding krijgen.
    Te weinig zal het niet zijn.
    Ik probeer het nieuwe EC gehalte op 1.5 te krijgen.
    Last edited by Nicle; 6 May 2019, 19:29.

    Comment


    • Nicle
      Nicle commented
      Editing a comment
      Ik heb de EC teruggebracht door water toe te voegen.
      Per ongeluk te warm water gebruikt, dus meteen erna ijsblokken erin. Ik hoop dat de planten het pikken van me haha.

    Wietefras kan je mij uitleggen hoe ik weet of de VPD waarde goed of slecht is voor mijn kweekruimte?

    Comment


      Ik ben deze grafiek tegengekomen.
      Alleen drukt die de VPD uit in kPa.
      En ik weet niet hoeveel kPa is ten opzichte van de VPD.

      Iemand die dit weet?
      Last edited by QnQ; 5 July 2019, 12:20.

      Comment


        Joh, je denkt allemaal veel te ingewikkeld. Canabis is onkruid. Behandel het een beetje redelijk en het komt allemaal wel goed.


        Maar goed, de VPD (met eenheid kPa) kun je gewoon halen uit die tabel. Zoek links de temperatuur en boven de relatieve luchtvochtigheid.


        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          Zoals Wietefras al zegt denk niet te ingewikkeld denken, deed ik zelf ook.
          Je bent nu 3 weken bezig en hoe vindt je het zelf allemaal gaan?
          De planten moeten wel snel gaan verbeteren anders zou ik overnieuw beginnen.
          Een goede start maakt het veel fijner aangezien je nog een tijdje moet kweken.

          Comment


          • Nicle
            Nicle commented
            Editing a comment
            Ik ga ervoor om het te doen met de huidige planten.
            De bladeren hangen vaker wel dan niet.
            Ik vermoed een te hoog EC gehalte.
            Morgen krijgen ze vers voedingswater, dus doe boel leegpompen, en het nieuwe voedingswater toevoegen. Hiermee verwacht ik de balans weer te herstellen.

          • witpen
            witpen commented
            Editing a comment
            Je leert nu ook veel te begrijpen dat je lekker door gaat.
            Zo slecht is het ook allemaal niet.
            En nieuwe voeding zou zeker gaan helpen

          • Nicle
            Nicle commented
            Editing a comment
            witpen thanks.
            Inderdaad zo gauw geef ik echt niet op, en ik vind ook dat er nog best wat van de kweek te maken is.
            Nu de watertank leegpompen, en dan opvullen met vers water, en dan de benodigde supplementen toedienen. Daarna even de PH en EC noteren, en vanavond nog eens meten, of die stabiel is gebleven.

            Morgen mijn RDWC systeem leegpompen, en vullen met het nieuwe voedingswater.
            De vlotter komt redelijk laag te staan, omdat de wortels lang zijn.

          Ik heb het voedingswater gereed gemaakt.
          Voordat ik Magnesium/Calcium had toegediend stond de EC op 1.6, en na 120 ml te hebben toegevoegd, op EC 1.8, dat vind ik al aardig hoog, terwijl ik eigenlijk 235 ml moet toedienen.

          Mijn gevoel zegt dat ik dit beter niet kan doen.
          Aangezien de planten al beter aan het worden zijn, volgens mij moet ik hier de lijn trekken met het toevoegen van Magnesium/Calcium.
          Volgens mij is het juist de EC die nu boven de 2.0 staat de boosdoener dat de bladeren hangen.

          witpen wat denk jij?
          Last edited by Nicle; 7 May 2019, 15:43.

          Comment


            Ik zou het schema van plagron aanhouden en niet met magnesium/calcium werken.
            Eerste de basis goed hebben als dat niet is pas wat aanpassen.
            Schermafbeelding 2019-05-07 om 16.40.12.png
            Attached Files

            Comment


            • Nicle
              Nicle commented
              Editing a comment
              witpen gebruik jij een bevochtiger?
              Ook al kweek je op eb & vloed, de bovenkant heeft volgens mij wel een bepaald percentage vocht in de lucht nodig in de groei en bloei.

            • witpen
              witpen commented
              Editing a comment
              Die heb ik niet nodig gehad ik had zelfs een keer een luchtvochtigheid van 98%

            • Nicle
              Nicle commented
              Editing a comment
              Dat is erg hoog.
              Heb je water zitten sproeien?

              Met mijn Dimlux systeem is het wel zo leuk om het maximale eruit te halen.
              1 daarvan houdt in een juiste VPD te hanteren.
              Ik kan helaas nog steeds geen informatie vinden hoe ik zo'n grafiek kan samenstellen.

            Hoe kom je erbij dat je een grafiek moet maken dan ?
            Je hebt kennelijk de topics over VPD op JD nog niet gevonden.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • Nicle
              Nicle commented
              Editing a comment
              Ik vind niks begrijpelijks.
              En als ik kijk naar die grafiek, dan zit mijn VPD er kilometers naast.
              Temperatuur bij mij is zo'n 25 graden en lv rond de 23%.

            QnQ Ik lees hier een hele goede uitleg:

            De meeste onder ons regelen het klimaat doormiddel van een temperatuurregeling (afzuiging harder/zachter) en soms ook met luchtvochtigheidsregeling (hygrostaat met event. een luchtbevochtiger) We houden dan een bepaalde max. temperatuur aan in de dagperiode en een minimale in de nachtperiode. Bv 28 dag en 24 nacht.

            De luchtvochtigheid houden we in het begin hoog en deze zakt naarmate het gewas afbloeit. In de volksmond roept iedereen dat je luchtvochtigheid niet hoger mag dan 70% anders krijg je toprot en gaat je filter kaduuk.

            Met vpd krijgt dat hele verhaal een schop onder de kont en gaan we out of the box denken. Een hele andere manier van klimaat lezen en regelen. Het komt een beetje voort uit de co2 kweek maar daarover later meer.
            In het 1e bericht staat al een beetje wat vpd is. In plat hollands kunnen we het verdampingsdruk of dampdruk noemen.
            In een bladmondje heerst er een luchtvochtigheid (RH%) van 100%. In de lucht erbuiten (onze kweekruimte) heerst er een lagere RH%. Bijvoorbeeld 50%. Door het verschil kan het vocht in het bladmondje verdampen naar de lucht erbuiten. Als in de kweekruimte ook een RH% van 100% zou heersen, dan zou de plant niet verdampen. Als de RH% 10% zou zijn, dan kan de plant heel veel verdampen. Ik hoop dat het jullie een beetje logisch in de oren klinkt.

            Doordat de plant verdampt wordt het hele proces wat de plant in leven houdt in gang gehouden. Het tekort wat onstaat in het bladmondje wordt weer bijgevuld door de sapstromen in de wortels/stammen/takjes enz. In het kort kun je stellen dat hoe meer een plant verdampt, des te meer een plant drinkt, des te meer voedingstoffen kunnen er eventueel meegenomen worden, des te beter doet hij het.

            Nu zou je denken dat iedereen met een RH% van 10% gaat kweken want dan hebben we veel opbrengst! Fout! Er is nl een beperking. Als een plant nl meer verdampt dan de wortels kunnen aanvoeren, gaat het mis. Als de plant teveel gaat verdampen gaan nl de bladmondjes dicht. Dit doet de plant om zichzelf te beschermen. Als de bladmondjes dicht gaan, wordt de verdamping geremd. Er wordt minder water aangevoerd en minder voedingsstoffen. De assimilatie wordt minder en stopt zelfs helemaal.
            De plant heeft wel bepaalde reserves aan vocht, maar die raken uitgeput. Bij mensen met een lage RH% zie je dit meestal terug in de laatste 2 lichturen in de dag. De plant staat stil maar je lampen branden gewoon door, gevolg: verbrande blad(punten) en gele blaadjes. Je kan dan net zo goed je lampen uitmaken want er gebeurt toch niks meer.

            Doordat een plant water verdampt, koelt deze af. Maak je vinger maar nat en wapper hem heen en weer. Je vinger wordt koud. Een plant of een blaadje is dus bij een goede verdamping altijd kouder dan de lucht eromheen. Hier kunnen we dus aan zien of meten of een plant nog verdampt of niet. De temperatuur die de plant heeft noemen we de planttemperatuur of PT.

            Nu hebben zeer geleerde mensen een manier bedacht om te bepalen wanneer dat bladmondje nu het meest open staat. Je kan het nl niet zien en moeilijk meten. Daarom hebben ze er een formule voor bedacht. De formule berekend de verdampingsdruk doormiddel van ruimtetemperatuur, relatieve luchtvochtigheid en planttemperatuur. Dit is de formule;


            kPa
            where
            A = − 1.88x104 B = − 13.1 C = − 1.5x10 − 2 D = 8x10 − 7 E = − 1.69x10 − 11 F = 6.456

            Nu denke jullie, WTF moet ik hier nu mee? Dacht ik ook toen ik ermee begon. Daarom hier een link die het iets makkelijker maakt.
            https://cals.arizona.edu/vpdcalc/


            De uitkomst van de formule is de vpd. Als de uitkomst rond de 1 KPa zit, dan staan de bladmondjes het meest open. (regulier gewas).

            -

            Naar dat laatste stuk zal ik goed naar kijken.
            Last edited by QnQ; 5 July 2019, 12:17.

            Comment


            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Bronvermelding als je iets overneemt !!

            QnQ Volgens mij begrijp ik het.
            Heel eenvoudig, de VPD moet zich gewoon bevinden tussen bepaalde waardes, dan zit je goed, daarbuiten moet je iets aanpassen.

            Bij mij is het duidelijk de luchtvochtigheid.

            Ik koop nog een luchtbevochtiger.
            Tot die tijd maar sproeien met een waterspuit?
            Last edited by Nicle; 7 May 2019, 23:44.

            Comment


              De VPD is 1 van de allerbelangrijkste zaken van het kweken.
              Volgens mij zat je daarop te hinten of niet QNQ?

              Comment


              • witpen
                witpen commented
                Editing a comment
                Dat is niet het allerbelangrijkste. Ik denk dat veel mensen VPD niets zegt.
                Zelf nooit naar gekeken. En ik denk zoals de natuur het doet is prima is.
                Maak eerst maar de kweek goed af en ga na de kweek denken wat je wilt veranderen

              • Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                Zo kan het ook ja.
                Het wekt wel mijn nieuwsgierigheid, als ik het proces hiermee kan optimaliseren.

              Een linkje naar het topic waar die quote vandaan komt : Wat is vpd
              Die ene post zegt niet alles, ik zou het hele topic lezen als je er wat over wil weten.
              Nog eentje over vpd: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

              De VPD is niet het meest belangrijk, maar als je problemen hebt is dit alvast een goeie methode om te zien of het klimaat in de kweekruimte wel goed is.
              Als je planten er goed uitzien, dan is de vpd waarschijnlijk al prima.
              Maar hoe kom je dan aan een LV van 23 in huis ? Dat is niet gezond voor jezelf en iedereen die daar woont. Dat komt in een normaal huis (en buiten) niet voor.
              Heb je die LV sensor al eens getest ? Wat geeft die aan als je 'm buiten je kweekruimte hangt ? Hangt-ie wel op de juiste plaats ?
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


              • Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                Ik zal dat topic ook doornemen bedankt.

                De lv heb ik alleen in de kweektent gemeten, maar kan hem vandaag eens er buiten meten.

              • Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                Even uit nieuwsgierigheid: waarom is dat lid verbannen van dat topic?
                Die heeft over 4000 berichten.
                Ben benieuwd wat die geflikt heeft.

              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                De regels overtreden vermoed ik.
                Das verder niet zo interessant.

              Waardes zijn perfect, nu zo houden
              Last edited by QnQ; 5 July 2019, 12:17.

              Comment


              • witpen
                witpen commented
                Editing a comment
                Zo hoort fijn dat weer de goede kant opgaat

              • Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                Thanks.
                Inderdaad en geduldig leren zijn om van de planten af te blijven haha.

                Ik begin al de geur te ruiken, ben benieuwd hoe het is met het drogen.
                Dan heb je als het goed is de sterkste geur.
                Het filter in mijn droogtent is piepklein vergeleken bij mijn kweektent.
                Is dat wel goed?

                In theorie kan ik de cannabis ook laten drogen in de kweektent, maar die wil ik schoonmaken, en een nieuwe kweek opstarten, vandaar ook een aparte droogtent.

              • Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                witpen ben je nog van plan om te sparen voor een Dimlux set?
            Bezig...
            X