Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e keer hydro: 4x RQS Special queen met RDWC systeem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1e keer hydro: 4x RQS Special queen met RDWC systeem.

    Korting op 420shop
    ----------------------------------------------------------

    ----------------------------------------------------------

    Goedemiddag!

    Na mijn vorige (eerste) kweek op aarde leek het me leuk om een andere kweekmethode toe te passen, namelijk hydro! Ik heb zelf een RDWC systeem in elkaar geflanst wat hier te vinden is:

    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...f-rdwc-systeem

    Uit de praktijk moet nog blijken of het systeem zich sterk houdt, er zijn namelijk een paar concessies gedaan en met dit systeem vermoed ik dat ik drie uitdagingen voor de kiezen krijg, namelijk:
    • Kunnen de plantenbakken het gewicht van de plant aan?
    • Zijn de bakken wel groot genoeg voor belachelijke wortelgroei op hydro?
    • Is de temperatuur te handhaven?
    Omdat de bakken eigenlijk gewoon curver-bakken zijn van de action moet nog blijken of ze het gewicht aan kunnen. Mocht ik halverwege de groei het vertrouwen opzeggen ga ik toch maar weer ScrOG toepassen zodat die het gewicht een beetje draagt.

    Als de wortelen echt de pan uit groeien kan het zijn dat het systeem gaat verstoppen. Ik heb bewust gekozen voor PVC leidingen van 32mm om met dit "probleem" rekening te houden.

    Aangezien water op hogere temperaturen minder zuurstof vast kan houden is het belangrijk om de temperatuur van het water op ~20 graden te houden. Al ga je hier dik overheen kan dit leiden tot wortelrot en andere problemen. Gezien het seizoen zal die 20 graden niet gehaald worden. Volgende week kan ik een 2ehands waterchiller ophalen die gebruikt is geweest om een computer te koelen. De werking en capaciteit is onbekend dus het is even afwachten hoe dat gaat aflopen.


    ----------------------------------------------------------

    ----------------------------------------------------------


    Er zijn nog een hoop dingen die ik met de tijd wil veranderen aan m'n setup. Als het RDWC-systeem bevalt wil ik hierna gaan investeren in een Bluelab guardian die continu de pH, EC-waarde en temperatuur meet van de vloeistof. COB leds lijken me ook leuk en ik zou het kweekoppervlak graag willen verhogen naar 240x120cm maar ik wil eerst nog wat meer ervaring opdoen met het kweken zelf.

    Als zaad gebruik ik dus de eerder genoemde Special Queen #1 van Royal queen seeds, op de onderstaande link te vinden is. Het is een kruising van 50% sativa en 50% indica. Ik heb deze gekozen op aanraden van een vriend van me, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken!

    https://www.royalqueenseeds.nl/gefem...l-queen-1.html

    De zaden heb ik uit laten kiemen in een blok steenwol en staan momenteel in een netpotje onder een lamp. Ik wacht totdat ze een beetje gestrekt zijn tot over de rand van het netpotje en ik zet ze daarna in het RDWC-systeem. Als vanavond de lamp aan gaat zal ik even een foto schieten!
    Attached Files
    "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

    #2
    Hangmat ophangen gaat
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #3
      Mooi intro, ik ben benieuwd.
      Succes!
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Ik ben ook benieuwd, leuke setup! Veel succes, ik zet m'n stoeltje hier neer en ga het volgen
        2e
        3e

        Comment


          #5
          volg!

          Comment


            #6
            Statusupdate:
            Weeknummer 1
            Temperatuur lucht 25
            Luchtvochtigheid 31
            pH 5,56
            Geleidbaarheid 1,27 mS
            Temperatuur water 25
            De eerste lobbladeren zijn zichtbaar en ik heb vandaag dus het systeem in gebruik genomen. Hiervoor stonden de stekken alleen op steenwol en gaf ik ze af en toe water maar nu staan ze "voor het echie" op hydro! Ik had vijf zaden besteld bij RQS maar de RDWC biedt ruimte voor 4 dus ik dacht er eentje op aarde te toen, kijken hoe het verschil is met groeien

            8372f487-6263-4862-9cb7-eae6b3231c11.jpg01063409-0094-4f55-9f0c-922c6f13ed45.jpge437549b-2882-40cb-ba63-a77f5e618c2d.jpgee4ff1ba-d099-4647-bdb5-3ec77a6b059c.jpg
            5585f623-cdd2-4c01-b271-e7820d805a6f.jpg71166151-bb09-4411-b132-bc638c6ac26d.jpg
            Last edited by StanLee; 23 April 2019, 02:01.
            "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

            Comment


              #7
              Mooie setup en setup van het verslag
              succes met je kweekje

              Comment


                #8
                Nou de temperatuur van het water is wonder boven wonder helemaal klote met 25 graden. Ik hoop dat de waterchiller het doet, anders ga ik koelelementen kopen bij de blokker en die invriezen.
                "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                Comment


                • StanLee
                  StanLee commented
                  Editing a comment
                  Als dit de soep in loopt ga ik dat ook zeker doen!

                #9
                leuke setup! Gaat zeker goed komen; in de toekomst kan een groter vat zeker de temperatuurschommelingen verhelpen. je hebt dan een groter buffer. Ik heb zelf een vat van 220liter, blijft vrij stabiel...

                Comment


                • StanLee
                  StanLee commented
                  Editing a comment
                  Wat ik volgende keer ook anders ga doen is de "control bucket" buiten de tent plaatsen, scheelt toch weer met de warmte, daarnaast kan je je onderhoud doen zonder de tent te openen.

                #10
                Nou, vandaag de computerkast opgehaald waar de waterchiller in zit. Ik hoopte meteen van start te kunnen gaan maar er zijn een paar obstakels, het systeem moet namelijk nog voorzien worden van stroom er is zit geen stekker bij. Het relais is makkelijk aan te sluiten op 230v met een afgeknipte snoer ergens van af maar het display/thermostaat loopt weer op 12v, daar zou ik een adapter voor moeten aanschaffen. Al met al wel weer wat werk voor iets wat vijftien jaar stil heeft gestaan en misschien nieteens werkt ....

                Dit is waar we het over hebben:

                58380503_2333054923607385_8623977855702794240_n.jpg57624950_325450458163067_5499489229190725632_n.jpg



                "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                Comment


                • StanLee
                  StanLee commented
                  Editing a comment
                  Iets van 1.20 ofzo al wil ik nog een beetje effectief kunnen belichten

                #11
                Statusupdate:
                Weeknummer 2 (30-04-19)
                Temperatuur lucht 16.5 - 28.1
                Luchtvochtigheid 29 - 45
                pH 4.8
                Geleidbaarheid 1,67 mS
                Temperatuur water 26
                Zoals te zien is is de pH dalende en de geleidbaarheid stijgende, ik denk dat ik dat kan verklaren doordat ik pH- en voeding heb toegevoegd terwijl het nog niet goed gemengd was. Ook in de control-bucket zie ik zouten op de bodem liggen. Ik denk dat ik, als ik er tegenaan loop, een pomp met een grotere opbrengst ga kopen om van dit probleem af te komen. Ik wacht nog een dag of wat en dan ga ik weer een nieuw bad aanmaken.

                De output van de lamp heb ik vandaag verhoogd naar 400w, de nieuwe temperaturen moeten nog gemeten worden. Zodra er meer bladoppervlak is ga ik hem opschroeven naar 600w.

                Het projectje waterchiller staat momenteel even stil wegens gezondheidsklachten maar zodra ik weer in de running ben is dat het eerste waar ik weer op ga focussen.

                b89bc173-2e68-4c9b-bad8-db05f0f6532c.jpg
                "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                Comment


                  #12
                  Jouw systeem ziet er echt top uit, is net echt

                  Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                  Comment


                    #13
                    Statusupdate
                    Weeknummer 3 (7-05-19)
                    Temperatuur lucht 16,4 - 26,0
                    Luchtvochtigheid 21 - 41
                    pH 5,1
                    Geleidbaarheid 1,28 mS
                    Temperatuur water 23 - 26
                    Afgelopen week hebben de planten een beste groei laten zien, toch maak ik me nog steeds zorgen om het zuurstofgehalte in het water. Het valt me op dat de planten op hydro wat meer hangen ten opzichte van de plant op aarde. Een plant heeft wat vergeelde bladeren aan de onderkant maar daar maak ik me nog geen zorgen over. De wortelen van de eerste plant tonen ook een beetje gelig, zodoende mijn vrees dat er een zuurstoftekort is.

                    d520fd24-ac19-4774-a559-40e9df770c50.jpg38f12dea-1611-4ab0-8e3b-95d2352d817b.jpgebf89138-854d-436f-ba69-e2952fb5007e.jpgdc114866-d25f-4c28-9611-97a4c824dd5d.jpg0a0d4a43-d5d5-41dc-8955-2770c54ed5d1.jpg
                    ba9aaa23-442f-45f1-86b3-9927be689eab.jpg518c482c-2ba6-4e98-b3ec-c3790587865f.jpg
                    Attached Files
                    "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                    Comment


                      #14
                      Moet het waterniveau niet omlaag zodat niet alle wortels helemaal onder water staan? Of lijkt dat maar zo op de foto?
                      2e
                      3e

                      Comment


                      • EasyW
                        EasyW commented
                        Editing a comment
                        Dan heb ik het helemaal mis....... ik dacht op mijn zoektocht naar filmpjes over Eb&Vloed kweekjes filmpjes van DWC tegengekomen te zijn waarbij slechts de helft van de wortels onder water hingen. Maar die hadden denk ik geen luchtstenen, dat zou het kunnen zijn

                      • StanLee
                        StanLee commented
                        Editing a comment
                        Wat je OOK nog hebt is de kratky methode, daar zijn de wortelen voor een gedeelte boven het water en naarmate er steeds meer water wordt opgenomen daalt het vloeistofniveau waardoor de wortels steeds meer lucht kunnen opnemen.

                      • EasyW
                        EasyW commented
                        Editing a comment
                        Thx voor de toelichting, zo heb ik vandaag weer wat geleerd, die methode moet het dan geweest zijn inderdaad. Dat is precies de uitleg die ze gaven in dat filmpje....

                      #15
                      Laatst het zuurstofgehalte gemeten in mijn water en die is schrikbarend laag, 4 ppm. Om het te bemonsteren heb ik een testkitje gekocht bij de lokale aquariumboer, ik heb wat meer over die test geschreven bij deze topic:

                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...n-hydrocultuur

                      Anyways, ik heb er 3 extra luchtpompen en luchtstenen bij gegooid om het gehalte wat omhoog te krijgen. Ik denk dat ik echt te lage bakken heb genomen voor het RDWC systeem, hierdoor is de verblijftijd van de luchtbellen erg kort natuurlijk.

                      Ik heb er toch wel een beetje spijt van om voor RDWC te gaan en denk dat de volgende kweek een eb-vloed systeem gaat worden. Dit zijn de nadelen die ik tot nu toe ondervonden heb ten opzichte van eb-vloed:
                      • Een nieuwe bak aanmaken duurt lang omdat het eerst moet circuleren voordat je representatieve meetwaardes hebt.
                      • Zuurstofcijfers zijn lastig op peil te houden.
                      • Het water wordt erg warm waardoor het minder zuurstof vast kan houden en er kans optreed op wortelrot.
                      • De luchtpompen en waterpompen die continu aanstaan maken herrie en kosten stroom.
                      Ik hoop dat ik deze kweek tot een goed einde kan brengen. De plant op aarde staat er momenteel het beste bij ....
                      "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                      Comment


                      • StanLee
                        StanLee commented
                        Editing a comment
                        Heb je een linkje waar die dompelpomp voor dat bedrag te koop is? das wel erg nice!

                      • StanLee
                        StanLee commented
                        Editing a comment
                        Ik zie het al ... Ali is er ook nog een nederlandse webwinkel die het ongeveer voor die prijs doet?
                    Bezig...
                    X