Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste keer Hydro onder Chinese LED-panelen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Ik zat me zo eens af te vragen.... de JBL PH-controller heeft een nachtventiel voor de CO2 dosering wat er op neerkomt dat zodra de lampen uit zijn hij geen CO2 meer doorlaat. De gedachte erachter is dat je bespaard op de CO2. Maar..... de PH wordt naar beneden bijgesteld door diezelfde CO2. Is het dan niet zo dat de PH-waarde 's nachts oploopt? (tot nu toe hangt deze super stabiel op 5.9 zonder CO2).
    De chiller heb ik nu ingesteld op een deadband van 0.5 graden. Dat betekend dat de chiller begint te koelen bij 18.5 en begint te verwarmen bij 17.5. Ik heb dan ook nog geen andere temperatuur gezien dan 18.0. Zou het beter zijn om de temperatuur op 19 graden te zetten met een deadband van 1.5 graden? Dan begint hij te verwarmen bij 17.5 en te koelen bij 20.5 maar heb je wel af en toe wat temperatuurschommelingen waarvan ik niet weet of die juist wenselijk zijn of niet.
    Lopend Verslag

    Comment


    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Koolzuurgas.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      kelderkastje kan je nog spreken van koolzuurgas als het met 200 bar in een fles gepompt wordt of moeten we het dan koolstofdioxide noemen? Het is dan namelijk vloeibaar (wat ook duidelijk voelbaar is). Serieus bedoelde vraag btw

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ok... ook in vloeibare vorm is het koolzuurgas... je hebt gelijk, mijn excuses heb het direct aangepast

    #17
    Nou... en dan denk je: He, het lijkt wel of er minder licht van mijn lamp komt. Dan kijk je en zie je dat 1 van de 4 panelen dus gewoon niet brand. Beetje jammer weer maar gelukkig is er nog niets boven de grond. Nieuwsgierig als ik ben wilde ik natuurlijk wel weten of het aan de driver lag of aan het quantumboard. Het was de eerste, er bleek een NTC weerstand te ver doorgesoldeerd waardoor deze net wel/net niet contact maakte met de aluminum behuizing. Hierdoor is de soldeertin opgelost en dan doet hij het dus niet meer. Nou ja, dat was een simpele fix, beetje nieuw tin erop, volspuiten met met lijm en hij doet het weer. Uiteraard heb ik wel even de verkoper op de hoogte gesteld, ik neem aan dat die mij een nieuwe driver gaat toesturen.

    IMG_2508.jpeg IMG_2509.jpeg IMG_2511.jpeg IMG_2512.jpeg IMG_2510.jpeg IMG_2513.jpeg
    Last edited by Voor het eerst; 28 February 2021, 22:34.
    Lopend Verslag

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Je moet de juiste fabrieken uitzoeken. Ik haal echt topkwaliteit zakmessen voor een prikkie uit china. Die worden door de europese bedrijven ook gewoon daar besteld. Sanrenmu en kizer bijvoorbeeld

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nou dat en natuurlijk ook een beetje een kwestie van geluk hebben en jezelf goed inlezen. Als je de specificaties van een product niet begrijpt moet je wellicht niet bestellen

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Niks met een stekker eraan

    #18
    Ok.... heel bijzonder is het voor jullie niet maar ik wil het toch even delen...
    Nog minimaal 3 te gaan, hopelijk 4
    IMG_2519.jpeg
    Lopend Verslag

    Comment


    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      Ze staat in nen steenwol pot ??

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      ja klopt..

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Best wel bijzonder. Proficiat!

    #19
    Mooi mooi en weten dat dit een stevige dame gaat worden !!
    images.jpeg
    🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

    👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Tsja.. ik vind het ontkiemen meestal wel redelijk spannend. Aan de andere kant.. als ik alle instructies goed begrepen heb staan ze zo ongeveer onder de ideale omstandigheden dus zou het goed moeten gaan. Alleen de luchtvochtigheid is vreemd genoeg erg aan de lage kant

    #20
    Doe je ook water van boven, langs de rand?

    Tot de worrels beneden zijn.

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      nee, maar dat is volgens mij ook niet nodig. de hydrokorrels blijven lekker vochtig en de steenwol blokken ook

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Misschien toch maar doen ... hydro toch?

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Zou dat nodig zijn dan? Ze staan met de voetjes wel continu in het water namelijk

    #21
    E24C825E-5B45-4F2D-AD5C-74A25210B344.jpeg Even tussendoor... mijn andere project

    Lopend Verslag

    Comment


    • Francoisca
      Francoisca commented
      Editing a comment
      Die zien er alvast mooi uit.

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Ik zou ze toch allemaal toppen, die kast komt wel vol

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Paprika's scroggen

    #22
    Tsja.. het ontkiemen duurt altijd best wel lang dus heb ik toch maar even gekeken hoe ver of ze zijn.. Nou, ze zijn zeiknat maar echt opschieten doen ze niet. Nou ja, ik kijk vandaag nog even aan en anders zet ik 4 nieuwe zaden en dan toch maar de koffiefiltermethode (gelijk even 4 zaden (super skunk) in de filters gedaan voor de zekerheid). Op aanraden van takketoelli heb ik ze nu wel even van bovenaf wat water gegeven hoewel ze dus op zich vochtig genoeg zijn. Ben wel benieuwd hoe alles nu verloopt, heb even met de CO2 fles gespeeld (kort het ventiel handmatig opengezet) en je ziet de PH-waarde met 0.1 zakken naar 5.7. Dat valt nog binnen de hysteresis dus geen paniek in de tent .
    Weet nu dan ook hoe het apparaat werkt en dat is best handig. Zodra de PH-waarde boven de 5.89 komt gaat het magneetventiel open en doseert net zo lang tot PH 5.7 bereikt wordt. Zodra deze bereikt wordt gaat het vertiel weer dicht. Omdat er enigzins een vertraging zit tussen het moment van doseren en circuleren daalt de PH-waarde tot 5.65 om vervolgens te kunnen stijgen tot 5.89.
    Mijn vraag is dan ook... is dit strak genoeg of moet ik de hysteresis op 0.05 zetten? Dan blijft de PH-waarde binnen de range van 5.75 en 5.85 maar ik neem aan dat het ventiel dan veel vaker open en dicht gaat (dit leidt tot CO2 verspilling). Ik weet het, absolute beginnersvragen maar ik heb de mogelijkheid om het zo strak als mogelijk te regelen maar wil het niet overdrijven.

    62BCF361-FD6E-42F1-A268-74CF135B5FE8.jpeg C8D4A3E0-C927-4EC7-9468-1DBF38E533AD.jpeg 2D452286-008F-4BE2-86CF-35A40DECED5E.jpeg
    Attached Files
    Last edited by Voor het eerst; 3 March 2021, 12:13.
    Lopend Verslag

    Comment


      #23
      Tsja... wellicht had takketoelli gelijk want ontkiemen schiet nog niet echt op. 2 boven nu... 2 zijn slechts nog sliertjes... Aan de andere kant... de 4 zaden die ik gisteren in filters heb gestopt vertonen ook nog geen teken van leven... Ben ik te ongeduldig??? Wellicht.

      Maar goed, op deze manier krijg ik wel een idee van wat de waterwaarden doen terwijl het de planten er nog niets mee doen. Zeer stabiel, co2 computer heeft nog niet in hoeven grijpen. Chiller was dus een verstandige aankoop want deze hoor ik wel met enige regelmaat aanslaan (met name de laatste paar uur voordat het licht uit gaat wat op zich logisch is). Dit zal straks op 12/12 ook wel minder worden neem ik aan. De PH blijft schommelen tussen de 5.75 en 5.8, lijkt me prima, de EC-waarde zit nu op 1.0. Temperatuur is 18 graden voor het water, 27,8 graden voor de ruimte overdag, 20,9 's nachts. Ofwel volgens mij gaat het daar voorlopig niet aan liggen. Helaas is de RH wel aan de lage kant (zeg gerust HEEEEEL laag) met 37%.

      Nou ja, op advies van Takketoelli geef ik nu dus 's morgens ook wat water van bovenaf (dit haal ik gewoon uit de vaten want loopt toch direct terug) en hopelijk draagt dat bij aan een goede start. Weet wel dat ik weer blij ben als alle koppies boven zijn.

      IMG_2545.jpeg IMG_2544.jpeg IMG_2543.jpeg Geen idee of dit nog goed komt maar na een week lijkt me dat niet.. Slechte score...
      Lopend Verslag

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Mij niet hoor, maar ere wie ere toekomt he

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Daar heb je dan ook weer gelijk in.. Bij deze... Rreppellsteeltjam bedankt! Heb overigens ook de temperatuur met een halve graad verhoogd.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ik ben duidelijk geweest, eerst ontkiemen, daarna behandelen als met een potje grond, niet te nat en onder een tl lamp ofzo laten wortelen, daarna in de potten.

        Het had ook gewoon goed kunnen gaan, bij jou.

      #24
      Tsja... het ontkiemen duurt nou eenmaal erg lang dus heb ik nog steeds weinig te melden afgezien van het feit dat er 1 duidelijk sneller is dan de rest. Ik heb van de week al voor de zekerheid 4 nieuwe zaden te ontkiemen gelegd, deze hebben ook al wortelpuntjes (alle 4) en wellicht dat ik er dus gewoon nog 4 gaten bij maak en deze erbij zet (dit doe ik alleen indien einde van deze week ze nog niet alle 4 boven zijn). De 2 die al wel boven zijn hebben ook hun eerste wortel in het water hangen dus vanaf nu mag ik niet meer spelen met de waterwaarden

      Nou ja, die zijn evengoed wel stabiel dus heb daar ook niet echt een reden voor, ben wel benieuwd of deze 2 nu ze eenmaal in het water hangen ook ineens veel sneller gaan. De twee die nog niet boven zijn mogen nog tot vrijdag. 1 ervan zag ik al wel een groen blaadje dus met een beetje geluk heb ik er zometeen in ieder geval 3. Aangezien deze allemaal OG Kush zijn en de zaden die ik ter ontkieming heb liggen skunk hoop ik eigenlijk dat ze gewoon hun ding doen. En anders worden het er 6/7. We zien wel.

      Zo ziet het er nu in ieder geval uit. De ene heeft heel vreemd blad maar dat heb ik vaker gehad en zie ik niet direct als een probleem. Zou goed een calciumgebrek kunnen zijn want de EC van mijn kraanwater is maar 0.2.

      28D03063-926E-4693-8978-2B4B1760B0AA.jpeg 70D25281-8C7C-48DF-8417-9E24709EA2DF.jpeg 3138D82C-9AAD-4B00-AB8F-265C8E8301AD.jpeg B40CEFD0-6789-45E6-ADE9-BE30447B71D5.jpeg
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ec minimaal op 0.8.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Heb de EC nu op 0.95 staan. Wil deze verhogen naar 1.2 zodra alles boven is. De EC van 0.2 is de EC van mijn kraanwater.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Op hydro, hoor je vanaf worrelvorming, al op 0.8 minimaal te zitten.

        En niet in 1 keer naar 1.2 gaan, maar met 0.5 verhogen per dag.

      #25
      Goedemorgen.. Aangezien het nog steeds niet heel hard gaat plaats ik alleen maar een update met de verandering. Inmiddels is de derde ook zo goed als boven (kan me niet herinneren dat ooit na een week nog wat boven kwam) maar de 4 nieuw te ontkiemen zaden beginnen het ook te doen. Mochten deze nou wel gelijkmatig boven komen deze week dan zet ik deze erbij, anders alleen de 2 snelsten. Waarden zijn stabiel, EC was gezakt naar 0.8 en heb ik bijgesteld naar 1.1 na bijvullen van water. Daarna was de PH 5.7 (net iets lager dan wenselijk) maar dat loopt vanzelf wel weer op naar 5.8 denk ik. Temperatuur blijft consequent 18 graden dus daar hoef ik me echt geen zorgen over te maken.

      De vreemd gevormde begint een normale vorm aan te nemen dus dat zal ook wel goed komen.. Het nog niet opgekomen exemplaar is inmiddels wel een wortel van een centimeter of 5 dus ik vermoed dat deze ook niet al te lang meer op haar laat wachten. Het kleintje.... tsja, zo begonnen de andere 2 dus ook... Wellicht toch een beetje veel licht voor een zaailing, iets anders kan ik niet bedenken (hoewel een lage luchtvochtigheid (23%) er ook wel eens wat mee te maken kan hebben maar die krijg ik niet omhoog totdat er flink blad aan zit.

      Gelukkig gaat er in ieder geval 1 goed, volgende keer dus meer aandacht aan het ontkiemen besteden want heb weer eens te gemakkelijk gedacht. Kost me dus een onnodige week
      7A52D59C-51B1-41D8-933F-3B553B8915E7.jpeg 5D060960-C083-4BAD-834C-52E5B3731DB1.jpeg 3E2628BF-100C-40DE-9BCD-AF3D41D8260B.jpeg
      Lopend Verslag

      Comment


      • Remco
        Remco commented
        Editing a comment
        Al doende leert men , u te kennen komt dit wel goe

        Wel mooi om te zien prachtige duidelijke foto's mmm keep it green !!

      • Elkwazizi
        Elkwazizi commented
        Editing a comment
        Bij mijn eerste twee keer hydro waren de bladeren ook zo gedraaid, geen idee waarom....
        Ik dacht dat je in het begin gerust rond de 5.6Ph mag zitten omdat dit de stikstofopname bevorderd (tip van @rreppelsteeltjestam of Hork )
        Als je LV omhoog zou moeten, kan je best een fan in de ruimte hangen: door de luchtverplaatsing zal er meer water verdampen
        Ik had deze ronde ook een dame die bijna een week later is bovengekomen maar die zit nu dus lekker hoog bij de rest licht op te vangen, het kan allemaal.
        Veel succes nog!

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik ben er ook niet volledig ongerust over... heb al eens 12 dagen verschil gehad (jack herer rondje) en dat kwam ook goed uiteindelijk. Maar omdat ik overal lees dat weekje voorgroei op hydro meer dan zat is kom ik in dat geval in tijdnood. Wat betreft de PH... is 5.8 net gewoon prima dan? Daar hoef ik namelijk vrijwel niets voor te doen (30 druppels CO2 per minuut is schijnbaar voldoende). Nou ja, als het goed is hoef ik me daar vanaf volgende week niet meer druk om te maken (licht ik in een andere post toe). Maar evengoed bedankt voor het advies

      #26
      Opmerkelijk... De Super skunk heeft er al 3 van de 4 boven. Ik ga dus gaten snijden en deze bijzetten. Dan zie ik wel wat ik uiteindelijk overhoud. Wel even noteren want die zullen wel aardig verwarrend zijn.
      Lopend Verslag

      Comment


      #27
      Tssss... Nou ik heb vandaag alle water ververst want vanmorgen stond mijn PH ineens op 1.4. Nou goed dus opnieuw gevuld en met schoon kraanwater nog steeds PH 1.4
      Mmm nou weet ik vrij zeker dat mijn PH van mijn kraanwater niet deze waarde heeft dus maar snel naar Arnhem gereden en een nieuwe PH-probe aangeschaft voor de Bluelab (mooi kut want deze had ik net te koop gezet ivm aanschaf NidoPro). Nou ja, nieuwe proberen eraan, direct opnieuw gekalibreerd en nu een PH waarde van 7.8 (wat ik gewend ben). Voedingsoplossing erin tot EC 1.2 en vervolgens was de PH nog maar 6.5. Beetje PH- erin (11ml) en nu PH 5.8 en dus vanavond nog maar eens controleren. Best jammer want water wilde ik eigenlijk volgende week pas verversen en dat zal alsnog moeten gebeuren.
      Lopend Verslag

      Comment


      • Waterfall420
        Waterfall420 commented
        Editing a comment
        Wat is dat met die PH pennen, hier ook een nieuwe probe besteld, stuk na 3 weken. Nu een nieuwe meter die ik na aanraden van Q in zo'n KCI vloeistof bewaar.

      #28
      Goedemorgen allen,

      Nou het ontkiemen van de SS is wel goed gegaan, ik heb nu dus 2 Super Skunk en 2 OG Kush links staan. Met een flink verschil in afmetingen. Besloten deze af te bloeien en dan rechts 4x purple haze van wietzaadjes.nl. Deze moeten nog binnenkomen maar omdat ik heb besloten deze na ontkiemen gelijk op 12/12 te zetten zie ik dat niet als een probleem. Normaliter zou ik gewoon alles er uit gegooid hebben en opnieuw begonnen zijn... op dit moment is dat nog niet aan de orde. Mochten de zaden van wietzaadjes.nl nou wel alle 4 ontkiemen dan kan het maar zo eens zijn dat ik deze keuze alsnog maak.

      Verder lijken de 2 OG kush zaden die wel ontkiemt zijn zich aardig te redden, wortels mooi wit en al aardig vol.
      40197E3B-9D10-457A-BC58-4BD32531E35E.jpeg E118650F-22FB-4DEA-AD0F-760303297269.jpeg
      Lopend Verslag

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        het eerste wat ik doe als ik een stekkerdoos koop is het rode lampje eruit halen... Dat deed ik al voordat ik kweekte want kan slecht tegen dat soort lampjes. Doe ik ook met zaken als een subwoofer etc. Wat betreft stekkers buiten de tent... tja, dat zou veel makkelijker zijn echter was in mijn geval nu net de opzet dat er buiten de tent absoluut niets zichtbaar is. Dat is gelukt. Soms moet je daar wat concessies voor doen, die probeer ik allemaal steeds beter weg te werken. Ik krijg eind deze week begin volgende week de Nido binnen, wellicht dat ik daar even een schakelkastje voor aanleg. Puur voor het esthetische zeg maar.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        O.

        Zet er effe een plank of een zak potgrond voor dan.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik heb hem opgehangen.... zie je hem ook niet meer

      #29
      Nou... ik ben even klaar met de zaden van seedstockers... kan ook gewoon pech zijn maar ok. We gaan dus door met 2x OG Kush en 2x Super Skunk aan de linkerzijde. Dat is niet zoals de planning was maar goed, ik heb ook geen zin om met allemaal ongelijke planten te werken, temeer omdat ik weer wil scroggen. Wietzaadjes.nl was zoals vanouds weer supersnel en mijn eergisteren bestelde zaden zaten dus gisteren weer netjes in mijn brievenbus. Deze gelijk in de watten gelegd (4 stuks) en zodra deze groen worden gaan ze in de bakken direct onder 12/12. Ben benieuwd want heb eerder deze zaden gehad en die deden het erg lekker. Heb ook besloten dat ik het rechter paneel (Chinese led) vervang door 2 MH 2000 panelen. Deze ga ik niet op vol vermogen draaien want 600W op 0,6 M2 is een beetje overdreven. Het idee is om ze tussen de 60 en 80 % te zetten zodat ik profiteer van de spreiding. Feitelijk heb ik dan straks 2 scrogjes naast elkaar. Hoe ik dat ga doen met de voedingsbehoefte weet ik nog niet maar anderzijds denk ik dat het wel losloopt als ik ervoor kies om de oudsten aan de onderwaarde van de EC zet en de jongsten aan de bovenwaarde.

      Maar goed, zoals je ziet beginnen ze nu wel eindelijk te groeien, de OG Kush heeft zelfs al wortels onder het potje hangen ondanks het zeer kleine formaat. Ik weet nu wel zeker dat het ontkiemen echt niet op de huidige manier moet gebeuren en ik heb dan ook voor de volgende ronde besloten maar eens met een propagator te werken.

      IMG_2623 (1).jpeg IMG_2624 (1).jpeg IMG_2625 (1).jpeg IMG_2626 (1).jpeg

      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ja, wat kleikorrels onderin en klein laagje water.

      #30
      Hoi Voor het eerst mooi dat je een nieuw projectje bent begonnen, ik zie dat je zaadjes niet goed opkomen in de steenwolblokken, heb je de steenwolblokken wel afgezuurd want die hebben standaard een ph waarde van 8+, dus die moet je eerst 24 uur in een oplossing met een ph waarde leggen van 5,2, na die 24 uur zal de blok een waarde hebben aangenomen van rond de 6 waarin je dan je zaadje kan plaatsen en dan in een propangator op ongeveer 22 graden en dan gaan ze het zeker doen.
      Heb ook een aquarium gehad met co2 en ik haalde mijn co2 altijd bij een drankenzaak, de eerste keer was dat geloof ik iets van 125 euro met statiegeld voor de fles, daarna 25 euro voor nieuwe fles, suc6 met je kweek, heb je gesubt.
      buiten-2020, 2021, 2022
      Hydro-met afjes-2022

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Nou in principe heb ik wel ongeveer die methode geprobeerd echter ben ik iets te snel geweest met de blokken uit het aangezuurde water halen vermoed ik. Daarnaast heb ik totaal geen rekening gehouden met de temperatuur en zal deze dus circa 18 graden geweest zijn wat natuurlijk aan de lage kant is. Dus we proberen het deze keer iets beter te doen en vooral wat later in de potjes.
    Bezig...
    X