Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e kokos mislukking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1e kokos mislukking

    Korting op 420shop
    Lezers,

    Bij deze een verslag en vraag om advies bij mijn 1e kweek.

    Te beginnen met mijn setup:
    • CNNBS G-kit met de Hanspanel 100
    • Canna Coco
    • Coco A+B
    • 5X 6,5l potten
    • Milwaukee Ph en EC meter
    • natuurazijn
    Verder heb ik AK020 en White Choco zaadjes van Amsterdam Genetics.

    Het ontkiemen met de koffiefilterzak liep gesmeerd. Vervolgens plantte ik ze in een 450ml yoghurtbak gevuld met cocos. Die heb ik eerder doorgespoeld met afgezuurd water (5,8).
    De zaailingen kwamen snel op. Ze hadden voor mijn gevoel een lange steel. Wellicht hing de lamp te hoog (30cm volgens mij). Toen begon ik ze te voeden met alleen Coco A+B, ph 5,8, EC 1-1,1, volgens het canna schema. Al snel hadden ze 2 setjes gekartelde blaadjes. So far so good..
    Na 2 wkn gingen de blaadjes hangen.. te nat dacht ik.. ik liet ze uitlekken in het bakje waar ze in stonden. Ze zullen wel natte voeten hebben dacht ik.

    Ik begon ze net genoeg water te geven dat het niet doorlekten. Dat kwam neer op 15-20ml...
    Aan het begin van de 3e week begonnen de blaadjes geel te kleuren.. shit.. Begon meer Coco A+B te geven, EC 1,6, maar nog steeds weinig water, niet meer doorspoelen. Dat leek te werken, de vergeling stopte en de blaadjes hingen niet meer. Ze groeiden nog verder en kregen meer bladeren. In totaal hebben ze 4wkn op 18/6 gestaan.
    Verpotten dus. Gevulde potten doorgespoeld met iig afgezuurd water. Weet niet meer of ik A+B erbij had gedaan. Schakelaar op 12/12, nog geen bloeistand op de led ingeschakeld. Plantjes maakten een groeispurt. Ik voedde ze verder volgens het schema maar ik liet de potten weer niet doorlekken. Had ondertussen uitgevonden dat de potten niet doorlekten als het totaal gewicht voor 30-35% uit water bestond (wegen als ze nat en droog zijn).
    Geen goed idee denk ik achteraf. Na 2 wkn waren ze niet veel meer gegroeid, vertoonden ze geen bloeiverschijnselen en sloeg de vergeling hard toe. Ik kwam toen op het heldere idee om ze toch maar door te spoelen en voor de gein het drain water te meten... raad eens wat ik had gemeten? Bijna 0... ik dus de eerst volgende waterbeurten de EC verhoogd naar 2 en 3. Het drainwater kreeg hierdoor een hogere EC, maar ik ben er nog niet. Mag 1,5-1,8 zijn dus nog 1 of 2 keer spoelen. Maar dan nog staan de planten er denk ik slecht bij en ik vraag me af of ze nog zullen bloeien. Ben nu in bloeiweek 3, led op bloei gezet maar ik zie nog steeds niets. Ze groeien ook niet echt volgens mij.

    Dus ja.. ik kijk het nog een week aan en als er geen bloei meer is, gaat de stekker uit deze kweek.

    Ik weet wat sommigen denken: informeer je beter amateur.. maar feit is dat ik dat ook heb gedaan. Maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Als je eerst naar de site van de fabrikant gaat, lees je dat het nagenoeg niet mis kan gaan. Kijk je verder op fora dan lees je zowel positieve als negatieve ervaringen. Je kijkt of iets ook van toepassing is op jouw situatie, maar een identieke situatie bestaat niet dus je kijkt wat je wel of niet kan overnemen. En dan is het tijd om vieze handen te maken.

    Wat ik wil weten is het volgende:
    • Ben ik de fout ingegaan door niet door te spoelen?
    • heb ik de HELE lijn canna additieven nodig of kan de hele kweek met alleen Coco A+B? Het staat namelijk niet expliciet op de site van Canna.
    • Is deze kweek nog te redden?
    Jullie mogen me best een sukkel vinden maar ik hoop dat je naast je hoon en spot ook advies en antwoorden op mijn vragen geeft.

    Hier nog wat pics.

    Ontkiemd en in de yoghurt pot




    Hangende en vergeelde bladen




    Verhoogde EC, plantjes verder gegroeid, foto vlak voor het verpotten





    Verpot, verdere vergeling, vlak voor het doorspoelen met hogere EC






    Nu


    #2
    ik ben eigenlijk al halverwege je verslag gestopt met lezen... coronie79...
    je probeert veeeeeeel te hard je best te doen, waarom maak je het jezelf zo moeilijk ?

    Probeer het volgende eens;

    gewone potgrond, zaadje er in beetje water en wachten, als het uitkomt, je plantje gerust laten, vervolgens gewoon basis verzorging, nix speciaals ( alleen water), de natuur trekt z'n plan wel hoor. Na ongv 3 weken kan je beetje groeivoeding geven enz enz... je plantje 'lezen' signalen opvangen en er goed op reageren. Dat is iets wat je moet leren.

    Als je geen ervaring hebt is cocos echt geen strak plan.. Het zou zonde zijn dat je de hobby de rug toekeert omdat je verkeerd begonnen bent, niet?

    Nog beter, probeer eerst eens een succesvol buitenkweekje te organiseren... Daar ga je al heel veel uit leren, binnenkweek is in mijn ogen de volgende stap...

    Comment


      #3
      Advies?

      Simpel beginnen.................
      Last edited by Ipie; 12 July 2018, 22:46.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door philly View Post
        ik ben eigenlijk al halverwege je verslag gestopt met lezen... coronie79...
        je probeert veeeeeeel te hard je best te doen, waarom maak je het jezelf zo moeilijk ?

        Als je geen ervaring hebt is cocos echt geen strak plan.. Het zou zonde zijn dat je de hobby de rug toekeert omdat je verkeerd begonnen bent, niet?
        Mja in het verslag klonkt het misschien zo maar het enige wat ik deed is voeding mengen, ec en ph meten en dat geven tot dat ik die blaadjes "dingen" zag doen. Blijkt dus dat het bestwel nauw luistert en vrij arbeidsintensief is. Dat lees je niet op de site can canna (niet dat ik hun de schuld geef). Ik ga niet stoppen, ik heb nog wat cocos over dus de volgende keer doe ik 4 in aarde en 1 pot cocos om verder te experimenteren.


        Maar ik wil evengoed weten of ik ook rhyzotonic, zym, pk en boost had moeten gebruiken.


        Welle bijvoedingheb ik minimaal nodig als ik Plagron Royal- of Batmix wil gebruiken? Op een gegeven moment is dat op...
        Ik vraag het omdat ik heb gelezen dat sommigen zeggen dat het een hele kweek mee gaat terwijl anderen na 4-6 weken echt bij moesten gaan voeden. Sommige voeders gebruiken alleen basisvoeding terwijl anderen 2 of 3 additieven gebruiken..

        En tot slot: hoe krijg ik die foto's goed erop? Moderator?

        Comment


          #5
          Het antwoord is al gegeven ; houdt het simpel.

          Koop een zak potgrond met een hoog N gehalte, plant je zaden en geef voorlopig eens alleen water. Na een tijdje als de voeding opraakt geef je een beetje groeivoeding.
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


            #6
            Is dit je eerste kweek? Zoja waarom begin je niet zoals de meesten met een gewone doodsimpele AF voor buiten. Let op, ik wil zeker niet denigrerend overkomen ofzo, maar ik merk zelf dat dit al moeilijk genoeg kan zijn. (Ben niet compleet groenevingerloos ook, we hebben bij ouderlijk huis namelijk een redelijk grote tuin..)
            Ik ben zelf bezig met m'n eerste plantje en heb ondanks inlezen en voorbereiden een flater van jewelste gemaakt, dat heb ik sedert enkele dagen nog maar door. Het is door te doen en fouten te maken dat je bijleert. Maar het blijft een feit, zoals de meesten op dit forum ook zeggen. Hoe minder je je aantrekt van de plant hoe beter.
            Als ik jouw verhaal lees denk ik aan teveel water icm teveel voeding.
            Het mijne staat gewoon op de vensterbank en doet het 'prima', mits rekening gehouden met m'n bemestingsflater en het feit dat het een eerste uitprobeerplant is.
            met kweken op cocos heb ik al helemaal geen ervaring, ik denk dat voor de beginner goedkope onbekend merk Tuinaarde het best werkt. Geen hopen voeding erin als start en de plant kan toch minstens 6-8 weken weg zonder bijvoeden. Er zijn er zelfs die daarop kweken van zaad tot oogst zonder bijmesten.
            Als ik iets zou proberen dan is het even alle meters en dergelijke wegleggen en de potten mooi laten opdrogen tot ze licht zijn en droog aanvoelen. Niet de eerste paar cm, Maar ook droog dieper in de pot, vervolgens terug wat water geven, kleine beetjes in een keer. Vervolgens terug laten opdrogen, gewoon regenwater ofzo, dus geen ph, ec enz. Gewoon heel basic. Als je die dan ziet hervatten / beteren kun je misschien alsnog verder doen met deze..

            Foto's..

            1. In het begin tot je x posts hebt zul je ze moeten bijvoeren als attachment, ze zullen ook geresized moeten worden normaal. Max 30.

            2. Via deze knop kun je maar 1 foto bijvoegen in het begin, na x posts zul je er 10 kunnen plaatsen, dan komen die in een gallerij te staan.

            Succes
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.
            - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
            - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

            Comment


              #7
              Zo zien ze er na 6/7 wkn uit.

              En ja, was er al uit dat de volgende X in aarde moet met alleen water.

              Maar de vraag blijft: welke flesjes MOET ik halen van Plagron?? Zoals ik al zei is er een hele lijn en ik wil weten welke ik minimaal nodig heb.
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.

              Comment


                #8
                De groeivoeding is een must. Al het andere is overbodig. Zelfs in de bloei.
                Ik kan wel weer opnieuw uitleggen waarom, maar dat heb ik de afgelopen maanden elke maand een paar keer gedaan.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Bedankt voor de duidelijke reply.
                  ik heb wat posts van je gelezen en ik ben het met je eens dat het allemaal heel erg commercieel is. Ik heb ook geen zin om te hannessen met meerdere flessen.

                  Ik haal een fles alga grow (en toch maar bloom, is niet zo duur) en ph- maar daar blijft het wel bij.

                  Of kan ik blijven afzuren met azijn ofzo? Moet je pas afzuren als je gaat bijvoeden? Heb gelezen dat je in het begin niet moet afzuren (kraan ph is hier 8 maar als plagron dat zegt zuur ik niet af).

                  Maar als ik je begrijp moet ik dus aan Coco A en B genoeg hebben? Is immers groei (en bloei) voeding?

                  En weet jij zo of ik ontkiemde zaadjes in een pot met gespoelde royal mix kan planten?

                  Comment

                  Bezig...
                  X