Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PC GrowBox project voor stekjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    PC GrowBox project voor stekjes

    Korting op 420shop
    Daar zijn we weer om mn naam wat eer aan te doen moest het wel een weer een maf projectje worden. Het leek me leuk om wat te gaan experimenteren met stekjes maken en deze in verschillende media te laten wortelen en kijken wat voor mij het makkelijkste werkt om uiteindelijk in de kleikorrels te gaan verder groeien en bloeien. Al snel had ik 15 stekjes gesneden om mee te experimenteren, en ging van 5 planten naar 20 ​ en dat slaapt opeens een stuk minder fijn​ Dus hier ontstond het plan om een stealth kastje te maken waarin ik de experimenten kan uitvoeren en hopelijk overzien word bij een evt bezoek van blauwpet. Al met al mocht het niet te veel kosten dus een gezond budget gesteld van max 100 euro en zoveel mogelijk gebruik maken van materiaal wat al in huis/garage ligt te rond te slingeren.


    Hierbij het eerste eindresultaat in mijn beleving ziet het er al aardig goed uit.

    IMG_0110_cr.jpg


    wat ik heb bedacht zal zo langzamerhand wel duidelijk beginnen te worden

    Ben begonnen met een lege pc kast, deze gekocht bij een plaatselijke groothandel a €15 waar deze in de showroom had gestaan en een kleine schade had opgelopen. Deze komt standaard al met een 12v pc fan geleverd dus die was al weer mooi meegenomen. Vervolgens alles uit de kast gestript wat me in de weg zat. En toen gestart met het afwerken van de achterzijde van de pc kast, met als doelstelling dat dit er geloofwaardig uit moet zien als een echte computer.

    2003140544.jpeg.jpgIMG_0694.JPGIMG_0706.JPGSL-B8R2N70LAWW.JPG
    een leuk stripje gevonden van 28cm lang wat mooi past in de pc kast. Gekozen 5000K, dit leek me wel heerlijk kleurtje voor de stekken of evt jonge zaailingen om lekker gedrongen te blijven. Aangestuurd met een 1 Amp driver zou deze goed moeten zijn voor 22,3W met 192 lumen/Watt. Nu had ik nog een 1,05amp driver liggen dus deze hiervoor gebruikt. Maar het is teveel licht voor stekken om te wortelen, dus zal de propagator eerst proberen af te dekken om het licht te dempen beter is een dimbare driver maar dat kan alsnog als het afdekken niet succes vol blijkt De strip moet ook een beetje gekoeld worden en dit word veelal gedaan met aluminium u profiel, maar dat vond ik hier nergens. Beetje rommelen en vond nog een dik stuk alu wat ik ooit eens van het werk had over gehouden, 10cm breed en cm dik. Leek me wel zat voor een 22w strip Na wat zagen boren en schroeven is dit er uit gekomen.

    IMG_0714.JPGIMG_0684.JPGIMG_0688.JPG


    een 12v voeding voorziet beide ventilatoren van spanning.

    Om het geheel nog wat geloofwaardiger te maken moest de pc kast natuurlijk ook werkelijk iets kunnen laten zien, hier had ik het volgende idee voor een oude android tv box, met als beeldscherm een oude tv waarvan de afstandbediening module kadukk is maar nog wel aan wil met het knopje op de tv zelf

    22.jpg

    hier hangt de draadloze muis en toetsenbord aan, en met wifi had ik het internet er ook zo op. Een kleine tijdschakelaar moet nog worden toegevoegd om de verlichting paar uurtjes per dag uit te zetten. En een warmtematje voor onder propagator met thermostaat, zit te denken om de tijdschakelaar en thermostaat zelf te maken van arduino grut. Verder is de kast ready om te gaan testen met de stekken.

    1 deze dagen ga ik stekken snijden en zal het hier eens delen hoe die het gaan doen in de kast.


    GreetzzZ Mafferd
    Last edited by mafferd; 26 April 2020, 17:09.

    #2
    Leuk verhaal, je bent flink aan de knutsel geweest Kan de foto's alleen niet zien (enkel de tv box).
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


      #3
      damn zit je dan een uur druk voor te zijn.. maar ff enigzins opnieuw geprobeerd.. is zo wel alles zichtbaar?
      Last edited by mafferd; 26 April 2020, 17:11.

      Comment


      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Jep, maar dat had je waarschijnlijk al door aan de andere reacties Mooie ledstrip!

      • mafferd
        mafferd commented
        Editing a comment
        Is idd mooi spul Het Werkt ook echt easy met die strips. Het is wel beetje overkill voor deze kast vandaar toch maar dimmen. Maar denk als je er onder zou willen bloeien dat het echt een sterk zonnetje is. Leuk om jou hier ook weer rond te zien hangen. Zal eens ff kijken wat je allemaal hebt uitgespookt :p

      #4
      Stekken hebben nauwelijks licht nodig inderdaad.
      Ik hield ze onder gewone coolwhite TL op 20cm afstand met de kap nog op de prop.

      Leuk project.
      Die strips had ik ook al eens bekeken.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #5
        Thanks! Die strips zijn wel belachelijk fel zeg kan tegen mn CXB3070 cobs nog wel inkijken maar de strip is teveel van het goede. Zal gelijk maar eens rondkijken naar een dimbare driver, als ik het goed heb uit gerekend dan zou deze hoeveelheid licht eigenlijk al teveel zijn op dit oppervlak om te bloeien zonder licht stress te krijgen.

        met de influx strips word aangeraden om max 300W per m2 te hebben.De kast is 0,066M2 ofwel 15x past er op 1m2. 300W door 15 gedeeld zou dan 20W zijn. En stuur nu ook de strip nog eens iets te hoog aan met 1,05amp ipv de 1amp aanbevolen.

        Comment


          #6
          Leuk verslagje van een mooi project!
          2e
          3e

          Comment


            #7
            Mooi en leuk gedaan

            Comment


              #8


              gelijk maar even werk gemaakt om een dimbare driver te bestellen
              driver.jpg

              en met wat zoeken tussen elektra gerei vond ik deze schakelklok nog in een schakelkast.
              microrex.jpg Dus dat ook weer getackeld, vanavond nog even in de kast bouwen.

              Verder past de propagator niet in de kast dus daar mag de action een mooi transparant bakje voor leveren altijd gezellig, rolmaat mee en bakjes staan opmeten

              Comment


                #9
                Erg gaaf en mooi gemaakt!!

                Top
                "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
                "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
                "Ajeto" - Buurman en Buurman

                Comment


                  #10
                  Nice! Deze hou ik in gedachten voor als ik in de toekomst ooit op lekkere feno's ga jagen!

                  Hoeveel stekken verwacht je kwijt te kunnen in 1 zo'n kassie?
                  Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
                  Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

                  Comment


                  • mafferd
                    mafferd commented
                    Editing a comment
                    eigenlijk nog geen idee. Zoveel als er erin passen of als ik kan snijden. Maar denk dat 10-15 kleine stekjes te doen moet zijn. Maar eenmaal geworteld zal er ruimte gemaakt moeten worden. Dat doe ik dan gewoon op selectie van welke ik mooi vindt gaan. Het idee is voornamelijk van de bloeiende planten een backup proberen te hebben, deze is dan bedoeld om mee te gaan kruisen. Als het erg goed gaat dan maak ik van een stek weer nieuwe stekken tot ik de uitslag weet hoe de bloeiende plant zich heeft bewezen of juist niet, dan gaan die stekken de kliko in. Loop zo al een tijdje te klieren en heb ondertussen een selectie van 30 planten gedaan en twee mooie mamas behouden die ik wil gaan bestuiven, een SilverHaze x Widow en nog een andere Haze hybrid. De vader word een Afghan/widow die sterk naar de afghan zijde hangt. dit om de bloei tijd wat omlaag te brengen en geheel wat meer punch te geven.

                  #11
                  Kleine update propagator gelijk twee gehaald die passen evt op elkaar, en twee extra deksels die ik nog wat ga bewerken zodat deze geventileerd zijn. Na 4dagen met een dichte propagator zet ik doorgaans de schuifjes open om wat meer lucht toe te laten. Dat doe ik dan door een ander deksel erop te doen.

                  860D2359-6922-4C53-98FF-0CDF26CFBD06.jpeg

                  Comment


                  • Gijsch
                    Gijsch commented
                    Editing a comment
                    Super mooi "stealthy" kastje geworden! Die Minix er in is wat overkill maar die maakt het wel helemaal af! It's all in the details! Complimenten!

                  #12
                  Hi JD,


                  Conrad was wat traag helaas maar goed, heb de nieuwe driver binnen. Een MeanWell LPF-25D-24 door middel van twee 20K weerstanden parallel aan te sluiten op de dim draden van de driver is deze gedimd naar 10% van zijn normale output. Dit even nagemeten met een multimeter en de output naar de strip is nu 0,110 A, met een thermocouple de temperatuur op de strip gemeten en deze kwam niet boven de 35graden naar 24h aan gestaan te hebben.

                  De Samsung calculator spuugt de volgende gegevens uit.. een astronomische 2,3W verbruik samen met de pc ventilators word er nu 5,7W uit de muur getrokken.
                  specs.jpg

                  een 18W tl buis heeft 1350lumen waarvan zeker de helft niet in de goede richting uitstraalt. Door zo grof weg te redeneren denk ik dat het nog wel eens kon gaan lukken hiermee stekken te wortelen en zaadjes op te starten. Kan het uiteraard zo weer opvoeren mocht het te weinig blijken te zijn. Misschien keer een stekje afbloeien in het kastje ben wel benieuwd wat er uit te persen valt


                  IMG_0916.JPG



                  Morgen hopelijk wat tijd om stekken te snijden Tevens heeft Digikey vandaag een mooi doosje bezorgt Mafferd mag nog een led lamp/frame gaan bouwen om een van mn oude cob setups te gaan vervangen erg leuk werk

                  Comment


                    #13
                    Tof project leuk om te zien dat je zo ver gaat om het een echte pc te laten lijken

                    suc6

                    Comment


                      #14
                      5.7W
                      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
                      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

                      Comment


                        #15
                        Cool gemaakt ! Goed idee ook, ditto uitvoering !
                        Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                        Comment

                        Bezig...
                        X