Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #91
    Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

    Handige topic voor de doe-het-zelvers

    Comment


      #92
      Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

      Heb dankzij je artikel net twee mini koolstoffilters gemaakt met elk +- 250 gram actieve kool. Per filtertje een 12V pc fannetje (0.25A) en dat werkt perfect. Bedankt !

      Comment


        #93
        Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

        Weet er iemand goede alternatieven voor die potjes, het 'gaas'?
        En waar je die dan kan kopen?
        Alvast bedankt!
        ***

        Comment


          #94
          Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

          zoals je zelf zegt, gaas. Kippengaas! Dan wel kleinmazig pakken (dat rechthoekige gaas me echt hele kleine gaatjes) Dat is stevig en de gaatjes zijn niet te groot zodat je netkous er niet uit komt puilen

          CELIS OUT
          grow da weed, smoke it's buds

          Comment


            #95
            Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

            Bedankt daarvoor. Weet je waar je zoiets kan vinden in BE?
            ***

            Comment


              #96
              Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

              in de gamma. Ik raad je wel aan om dan ook nog vliegenraamgaas te kopen, dan komt er zeker niet door de gaatjes uit puilen. Kost geen drol en kan je ook vinden in de gamma, van de rol af

              CELIS OUT
              grow da weed, smoke it's buds

              Comment


                #97
                Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                Heeft hier iemand ervaring met een growshopfilter in samenwerking met een pc fannetje. Werkt dat?

                Comment


                  #98
                  Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                  Heeft iemand misschien ook een idee hoeveel m3 een pc fan verzet? Want ben van plan om er een in een kast van ongeveer 60dieptex100breedx120hoog te hangen met filter.

                  Mvg,

                  Geo

                  Comment


                    #99
                    Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                    Ik, als noob, denk niet dat ie dat trekt. Heb zelf een fan voor de inlaat, als ik die door een filter zou laten afzuigen komt het denk ik niet goed.. Trekt dan niet hard genoeg..
                    Als inlaat dik prima. Eventueel een tweede op die ruimte.. Maja, wellicht dat iemand anders er anders over denkt.

                    Daarbij komt dan ook nog dat je 'm zelf wel kunt afstellen, dus exact valt zo niet te zeggen hoeveel m3.. Hoe groot is je fan? 80mm, 120mm? Vaak staat er dan een CFM op: Cubic Feet/Minute.
                    Dit kun je dan weer terugrekenen (http://www.metric-conversions.org/vo...bic-meters.htm) En dan ben je weer een stapje dichterbij.
                    Een beetje standaard 120mm pakt zo'n 0.3m3 per minuut, dus 19-20m3 per uur..
                    Shmoking weed, shmoking wizz, doin' coke, drinkin' beers, drinkin' beers beers beers

                    Comment


                      Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                      Een gewone fan is niet sterk genoeg om door een filter te blazen/zuigen.
                      In een kastje van 60x100 zal je toch redelijk wat verlichting moeten ophangen dus je krijgt er ook je warmte niet mee weg door een filter.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                        Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                        dus je krijgt er ook je warmte niet mee weg door een filter.
                        Toch wel even benieuwd naar dit stukje - Als de afzuiging hard zat is, en door een filter trekt (mijn geval, erdoorheen blaast), koelt 't dan zoveel minder af? Ofwel, is inlaat dan ineens stukken belangrijker? Want ik had begrepen dat het zelfs mogelijk is om met passieve inlaten te werken als afzuiging hard genoeg is?
                        Shmoking weed, shmoking wizz, doin' coke, drinkin' beers, drinkin' beers beers beers

                        Comment


                          Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                          Een computerfan geeft een luchtverplaatsing van ongeveer 20 m3 per uur. Als je deze fan in een muurdoorvoer monteert zal de afzuiging gelijk maar waarschijnlijk minder zijn dan de luchtverplaatsing, omdat je de lucht door een opening moet persen. Als lucht door koolstof wordt geperst dan geeft de koolstof ook een bepaalde weerstand. Hoezeer je fannetje ook zijn best doet, het zal toch de weerstand moeten overwinnen en dus lang geen 20 m3 per uur afzuigen. Vergelijk het maar met fietsen: trap je 200 watt vermogen met de wind in de rug dan rijdt je sneller dan met 200 watt vermogen op de trappers bij tegenwind. Nooit op een wc gezeten met mechanische afvoer, terwijl de wind loodrecht op het muurrooster staat? Je hoort gewoon dat de ventilator moeite heeft om de lucht naar buiten te persen, terwijl het vermogen van een wc- of badkamerventilator veel groter is (ongeveer 100 m3) dan van een computerfan.
                          Last edited by Xtreme; 13 January 2012, 15:18.

                          Comment


                            Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                            Cruyfiaans: Ja maar da's logisch.
                            Vraag blijft echter: Hoe belangrijk is de invoer ten aanzien van de afvoer: afvoer is sterker ('bijbehorende' fan) (maar moet door het filter heen), invoer is pc fan. Krijg ik dan al gauw te maken met oplopende temperaturen omdat de invoer niet sterk zat is? Of te maken met onderdruk zelfs? En is dit met evt. passieve inlaat te verhelpen?

                            p.s. mods, mocht dit niet gepast zijn in dit topic spijt me dat en mogen mijn posts weggehaald/verplaatst worden..
                            Shmoking weed, shmoking wizz, doin' coke, drinkin' beers, drinkin' beers beers beers

                            Comment


                              Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                              In een klein kastje volstaat een passieve invoer. Alleen, je computerfan heeft waarschijnlijk onvoldoende capaciteit (vermogen) om door de weerstand van de koolstof te komen. De manier om je tempertuur te sturen is een fancontroller. Zodra de temperatuur een bepaalde waarde overstijgt laat je fancontoller de afzuiger harder draaien.

                              Comment


                                Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                                Nice!

                                Comment

                                Bezig...
                                X