Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stef's zolderkweekjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Goedemorgen daar zijn we weer!

Vorige week een kweekje opgestart, 2 plantjes; de Strawberry Cough van Dutch Passion en de Sour Diesel van Barneysfarm. Beide in het tentje. Ik was eerst van plan om ook Mokum's Tulip te zetten in de MGB maar ik heb genoeg indica op het moment😁.
    De Strawberry Cough is nu 6 dagen boven de grond en de Sour Diesel 4 dagen.
    Uiteraard ging het niet zonder slag of stoot🤣.
    Ik heb nog weinig ervaring met deze (verstelbare end dimbare) verlichting dus ik had in eerste instantie de verlichting op 135PPFD gezet. Hierdoor ging de SC behoorlijk strekken. Toen ik dit zag had ik de PPFD verhoogd naar 180, en later naar 260 en dit bleek teveel van het goede en resulteerde in wat vergeelde blaadjes. Opgezocht en dit zou licht stress moeten zijn. Nu de PPFD verlaagd naar 200 en een DLI van 13.
    De SD had problemen met z'n helmpje dus had ik die er vanaf getrokken en trok ik een lobbeblaadje mee🙈. Ze lijkt hier wel van hersteld. SD had ook wel last van teveel licht intensiteit en is ook wat gelig vind ik.

IMG_4497.jpg
    IMG_4496.jpg
    Links de Strawberry Cough en rechts de Sour Diesel.

IMG_4495.jpg
    De Sour Diesel, 4 dagen boven grond.

IMG_4494.jpg
    De Strawberry Cough, 6 dagen boven grond.

De begin fase, vind ik altijd het lastigst. Ze hebben wat vertraging opgelopen maar komt goed
    Alle tips voor hoe om te gaan met verlichting zijn welkom😊. Ik ben wel benieuwd, hoe stellen jullie de verlichting in, in het begin?
    Last edited by stef273; 6 September 2025, 07:29.

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Ooit begonnen met 800 ppfd volle bak op een zaailing zonder problemen alleen trage groei🤣 maar wat ik zei werkt voor mij prima

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Ik heb geen vaste regels eigenlijk

Maar als ik van 49watt cosmorrow naar 400 watt cobs ga krijg ik herma's. Dus ik bouw om de drie dagen de sterkte op in 4 fases
      Oppe gevoel zeg maar

Hoogte in bloei speel ik zelden mee; gewoon hoog en lamp voluit. Knallen

Al dat meten met apps enzo wil ik niet doen, simpelweg geen zin in 😀

• stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Dat vind ik dan wel weer grappig om zo nu en dan te doen.
      Maar niet dagelijks zoals met minerale voeding geven😉

Misschien is dit makkelijk om te hebben.
    Snap ook niet dat zoiets niet bij die strips zit maar goed ze werken wel perfect.
    Attached Files

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Ik hang hem (te) hoog en volopen. Zo hoog dat er geen problemen kunnen ontstaan, en dan nog wat hoger
      Dan kunnen evt problemen ook nooit daaraan liggen, en hoef ik mij niks wat dat betreft af te vragen uit te zoeken en er constant mee bezig te zijn

Zoveel mogelijk wegstrepen zeg maar

Lamp hoog
      Water blumats
      Voeding biotabs
      Niks meten

HEERLIJK

• stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Nou theoretisch zouden dan kunnen strekken toch Takketoelli? Ik heb helaas beperkte hoogte😊

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Dat valt best wel mee, zodra ik kan trainen schakel ik om
      Maar met beperkte ruimte moet je wel spelen met de lamp he

Dubbelpost
    Last edited by stef273; 8 September 2025, 08:49.

Comment

Ik heb besloten opnieuw te beginnen. De Sour diesel blijft een klein opdondertje en de strawberry cough is ook behoorlijk gehavend. De pen wortel van de SD was ook een mager stengeltje vergeleken met wat ik tot nu toe gezien heb. Denk een mongooltje ofzo. De SC maakt wel een nieuwe set blaadjes aan maar daar is ze al dagen mee bezig en is nog steeds super klein en vervormd.
      Ben al begonnen met ontkiemen .​

Comment

• stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Thanks!

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Hmm echt jammer man

• kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Soms gaat het mis. Next.

Nu 9 dagen boven de grond, de plantjes ontwikkeld wel nieuwe bladeren maar gaat errug langzaam. De SD blijft ook nog steeds erg klein, de SC overigens ook maar ontwikkeld wel sneller..
      IMG_4558.jpg
      Links Strawberry Cough, rechts Sour Diesel
      IMG_4557.jpg
      Sour Diesel 8 dagen oud
      IMG_4556.jpg
      Strawberry Cough, 9 dagen oud

Zoals gezegd heb ik nieuwe zaadjes ontkiemt.
      IMG_4563.jpg
      De strawberry cough laat wel al een mooie penwortel zien dus die heb ik nu naast het huidige plantje geplant. Het huidige plantje heb ik mbv een beugeltje iets schuin gezet zodat het geen licht blokkeerd voor het nieuwe zaadje.
      IMG_4564.jpg

Het Sour Diesel zaadje laat nog geen penwortel zien overigens us die zit nog in het koffiefilter.
      Wat vinden jullie, hoe zien de huidige plantjes er uit? Ontwikkeling gaat wel erg langzaam zo toch? Nog ff laten gaan zo, of maar weghalen?
      Overigens denk ik niet dat de aarde te nat is, het is wel vochtig maar niet te nat denk ik. Potten zijn wel aan de zware kant, dat wel. Heb wel voor de zekerheid de blumats iets dichtgeschroefd.

Comment

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Traag zaad**

• Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Teveel vocht bovenin en de lamp te dichtbij.

Te vroeg met blumat begonnen.

• stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Nah het was niet te vochtig. De sour diesel was slecht zaad (had een erg mieserig penworteltje) en de SC had ik verkloot met de lamp idd.
        De nieuwe sour diesel zaadje heeft ook nog steeds geen pen wortel en de nieuwe SC wel al lang en zit al in de aarde. Slechte batch ofzo

Net het zaadje van sour diesel getjekt en zag een penworteltje, kan me herinneren dat de eerste SD zaadje een dikker penworteltje had. Maar goed, wel gewoon geplant net.
      We gaan het meemaken.

IMG_4577.jpg

Comment

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Ik haal ze pas uit de koffie filter als de penwortel 2cm is, hoe doen jullie het?

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Zodra de pennetjes zichtbaar zijn (nu dus) de grond in

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        Mijn chilis/paprikas/komkommers/syphalis/pepinos ontkiem ik allemaal in potjes op de verwarmingsmat en ingepakt in plastic.

Momenteel een ontkieming gaande op 33°c topwarmte en 43°c bodemwarmte, zou 10/20 dagen moeten duren maar op dag 5 had ik al eentje met helm dat mis ging, en vandaag weer eentje boven de grond.

De strawberry cough was gister avond ook al boven piepen. Ik merk dat de SC erg snel is, in ontkiemen en boven aarde komen💪. Ze had het helmpje er nog op. Deze heb ik vanmorgen vochtig gemaakt en voorzichtig afgepeuterd, dit ging vrij soepel. Nu de Sour Diesel nog, ik las dat die vaker een trage start hebben (al merkte ik daar bij mijn vorige kweekje begin dit jaar niet veel van).

IMG_4605.jpg
      Strawberry Cough

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        En weer verder

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Kijk zijn samen rond de zelfde tijd papa geworden🤣 gefeliciteerd, op naar een dikke opbrengst!

• stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Haha thanks, zo is het. Op naar een dikke opbrengst!😄

Ik denk dat de oorzaak van de trage/slechte groei wel gevonden heb, diertjes!
      Ik had gisteravond voorzichtig forensich onderzoek gedaan bij SD zaadjes omdat ik geen teken van leven zag en zachtjes aarde weggeveegd totdat ik het zaadje zag. Zaadje weer bedekt met klein beetje aarde en vanmirrgen gekeken of ik vordering zag en nee, helemaal niets. Het zaadje uigegraven en zag meteen een aantal larvjes die zich zaten te verschranzen op het zaadje. Het worteltje was ook nauwelijks gegroeid, dood dus.

IMG_4633.jpg
      Zaadje Sour Diesel

Ik denk vrm aangezien ik die eerder gespot heb. Ik had aaltjes binnen gekregen en die gelijk uitgezet vanmorgen. En aangezien ik met blumats werk en het overgrote deel van het oppervlak van de aarde droog is heb ik de aaltjes in de vochtige spots bij de blumats uitgezet in de hoop dat ze zich onder de grond gaan vermenigvuldigen en verspreiden (als iemand hier een andere visie op heeft hoor ik dit graag!).

De SC was al eerder boven gekomen en had wat issues met het helmpje. Die had ik er vanaf gepeuterd maar de lobbe blaadjes gingen maar niet/nauwelijks uiteen. Die heb ik gister avond iets geholpen. En vanmorgen zag ik dat de eerste set blaadjes zijn gegroeid. Gaat toch wel goed dus denk ik. Hier ook aaltjes uitgezet. Ik ga er vanuit dat ze hier ook een feestje houden . De aarde rondom de zaailing was al wat vochtig dus om het niet vochtiger te maken heb ik niet rondom het plantje gedaan maar meer ook bij de blumats. Hopelijk verspreiden ze zich richting het plantje.

IMG_4632.jpg
      Strawberry Cough.

Comment

• stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Precies andersom inderdaad .
        Nou ja hopelijk heb ik de matjes goed uitgezet en doden ze alle larvjes😈

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        Effe potje kaneel koken, half uurtje en dan laten afkoelen en filteren of met spuit de toplaag eraf halen, je kan er een gelijke hoeveelheid water bij doen.

Effe gebruiken bij je grond voorbereiding en geen vrm meer.

• stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Dat is wel een goeie idd, die onthoud ik

IMG_4658.jpg Het lijkt goed te gaan met de kleine Strawberry Cough 👍

IMG_4657.jpg

Comment

Sour Diesel is nu ook ontkiemt en is de aarde in gegaan vanmorgen.
        IMG_4670.jpg
        De penwortel ziet er wel steviger uit dan de vorige 2. Ik vermoed dat misschien mijn temperatuur iets te laag was eerder wat resulteeerde in magere pen wortels. Ik had het koffie filter in de kast gedaan. Deze had ik in mijn kweektentje gedaan in een lichtdict doosje, waar het warmer is. Overdag is het wel warm genoeg op zolder (22 graden ofzo) maar het kan in de nacht wel afkoelen natuurlijk.. Even wat beter bovenop zitten de volgende keer! Drie keer scheepsrecht?
        IMG_4669.jpg
        De Strawberry Cough is zich prima aan het ontwikkelen.
        Last edited by stef273; 16 September 2025, 07:13.

Comment

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Warmtemat aanschaffen, net een paar zaden binnen 3/6 dagen ontkiemd waar normaal 10/20 dagen voor staat, lekker ingepakt , geen wietzaad.

• stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Ja ik heb er een, zal ik volgende keer wel gebruiken. Nu heb ik dat doosje met zaadje er in op m'n lampen in m'n tentje gezet, ook lekker warm

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Ik hang het altijd in me keuken kastje binnen 2 dagen ontkiemt oudere zaden 3/4 dagen

Super sativa seed club zaadjes met 50% korting nu op dp site, voor de geïnteresseerden

Comment

IMG_4715.jpg

De Sour Diesel is boven komen piepen.

IMG_4716.jpg
          De Strawberry cough is nu 8 dagen oud. Ik zou nu wel willen schakelen zodat ze niet te groot wordt maar tegelijkertijd zou ik de Sour Diesel ook wel een weekje 18/6 willen geven.
          Ik bedacht me ook voordat ik de SD in z'n eindpot te planten om haar een weekje in een klein voorgroei bakje in de MGB voor te groeien alvorens in de eindpot te doen (zodat ik de SC al zou kunnen schakelen ) maar helemaal vergeten haha. Nou ja, nog 1 of paar dagen 18/6 dan misschien 😏

Comment

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            De wortels blijven wel groeien hoor, plantjes groeien ook 2/3 weken door hè, de zogenaamde strek, die bij sativa erger is.

• stef273
            stef273 commented
            Editing a comment
            Tuurlijk groeien de wortels door, en het plantje zelf. Totdat het ontwikkeld genoeg is om hormonen aan te maken en in bloei te gaan. Maar de groei gaat allemaal een stuk langzamer op 12/12 wat resulteert in een kleiner plantje
            Last edited by stef273; 20 September 2025, 07:25.

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Duidelijk, klokje om dan maar op 12/12😁

Kijk hier zie je het verschil goed. Links de blueberry og, indica met 4 weken 18/6 en rechts de sour diesel, sativa met 3 dagen 18/6, een stuk kleiner.

IMG_2615.jpg

Comment

Net de AC Infinity Thermoforge t3 besteld bij greensell. Ik heb nu een heater tube en een matje die ik niet echt veilig genoeg vind (het staat niet echt stabiel) dus in het kader van brandveiligheid dat ding besteld.
            Mijn plan is om deze als actieve, verwarmde lucht inlaat te gebruiken om zo mn tentje te verwarmen en schimmel te voorkomen (ja ik luister wel naar je Hork :-p). Dan hoef ik mijn luchtonvochtiger ook niet meer te gebruiken hoop ik.
            Ik zal mijn extractor en de T3 op elkaar aanpassen zodat ik als nog een onderdruk houd.

Comment

• stef273
              stef273 commented
              Editing a comment
              Dat is waar inderdaad👍

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Dat harder blazen komt omdat de spoelen dus "gekoeld" worden door de wind die er langs blaast, zo raakt dat niet "oververhit", doet mijn kacheltje ook.

• stef273
              stef273 commented
              Editing a comment
              Zou goed kunnen inderdaad

Mogge!

Na een ietwat trage start hebben de kleintjes de smaak wel te pakken. Ik vind ze beiden wel iets bleker dan normaal. Als het licht net aangaat zijn ze ietwat gelig, maar gedurende dag trekt dat bij en zijn ze voor het licht uitgaat fris groen. Ik dacht dat de Strawberry Cough ook frommelblad kreeg maar bleek wel mee te vallen. Ik vind SC wel wat hoog. Ik be lage brede plantjes gewend in het begin. Mischien dat ze toch wat meer licht nodig heeft (stond op 200ppfd en 3 dagen geleden naar 230ppfd gegaan, ik stuur nu op de kleinste). De SC is nu 12 dagen oud.

IMG_4814.jpg
            De Sour Diesel is nu 6 dagen oud. Zelfde verhaal, ook wat gelig bij licht aan, frisgroen voor licht uit.
            Verder na de aaltjes te hebben ingezet geen larvjes of mugjes meer gezien.
            IMG_4815.jpg

IMG_4813.jpg

IMG_4812.jpg

Ik heb 3 dagen geleden (21 sep) geschakeld naar 12/12. Omdat ze bleker waren dan normaal, de blumats ook verder dicht gedraaid (ook al vond ik de aarde niet te vochtig, zeker niet vochtiger dan normaal) voor de zekerheid. Als ik merk dat ze te weinig vocht krijgen draai ik ze weer verder open.

Hopelijk komt mijn nieuwe kacheltje vandaag binnen en kan ik daar mee aan de slag
            Attached Files
            Last edited by stef273; 24 September 2025, 08:03.

Comment

• Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Ik denk dat je iets dieper moet zaaien de volgende keer. Als je niet diep genoeg zaait laat het zaadhulsje te laat los van de zaailing, of komt mee naar boven. Ik denk dat er een verband is tussen zo'n zaadhulsje en frommelblad

• stef273
              stef273 commented
              Editing a comment
              Denk ook dat ik wat dieper moet zaaien want ik heb zowat elke keer dat gekloot met die zaadhulsjes.. Hoe diep zaai jij doorgaans? Ik zit meestal tussen de 0,5-1cm denk ik.. MIsschien meer 0,5 dan 1

• Minigrowcase
              Minigrowcase commented
              Editing a comment
              Hopelijk wel als ze als een speer gaat haha😁
          Bezig...
          X