Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Rommeltopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: LR2's Rommeltopic

    Klinkt veelbelovend LR2!
    Zal de linkjes zo op mijn desktop kijken
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    Comment


      Re: LR2's Rommeltopic

      Top dit soort linkjes hier kunnen een hele hoop mensen wat van leren, waaronder ik zelf ga hier veel plezier aan beleven thnx alvast!!!
      https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

      Comment


        Re: LR2's Rommeltopic

        Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
        ... Misschien komt een verdwaalde bezoeker hier terecht en leert hij/zij nog wat tussen het plaatjes kijken door...
        verdwaald....check

        leert hij....doet een goeie poging het te begrijpen




        fantastisch man, stoned zijn en surfen door het forum....
        Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dan men karakter heeft...

        Comment


          Re: LR2's Rommeltopic

          Een poging tot is de sleutel tot iets helemaal doen

          Kom er lekker bij, neem een abbonementje (of niet natuurlijk).

          Dat hele tissue culture gedoe is vrij pittig om te bevatten als je meteen de moeilijkste stof voorgeschoteld krijgt. Bij mij vallen de puzzelstukjes nog steeds niet allemaal op hun plek, het heeft gewoon wat tijd nodig om in te zinken.
          Maar in principe komt het neer op: zo klein mogelijke stekken laten uitgroeien tot een plant.
          We weten allemaal dat een stek blaadjes, een steeltje en een groeitop moet hebben om goed in leven te blijven.

          Wat we willen, is dat er wortels uit het witte gedeelte van de stam/steel gaan groeien. Dat is het meristeemweefsel. Daarin zitten cellen die je kunt vergelijken met stamcellen; ze kunnen alles worden, afhankelijk van de omstandigheden. Of dat nu een steeltje, blaadje, wortel of bloem is.
          Het hele tissuecultuur gebeuren vind daar zijn basis; het gebruik maken van die cellen, en ze beinvloeden met hormonen om te zorgen dat er een bepaald type cellen begint te groeien. In het geval van stekken doen we dat eenzijdig; we geven auxine om wortels te vormen. Maar er bestaan ook hormonen die andere dingen kunnen, zoals d.. NIET OVER BEGINNEN LR2! DAN DUIKT HET DALIJK OP IN DE COFFEESHOPWIET EN GAAN MINDER VOORZICHTIGE MENSEN ER DOMME DINGEN MEE DOEN.
          Bedankt Els! Goeie tip. We beperken ons verhaal tot de basis.

          In het geval van dit topic zal dat niet meer zijn dan wortels en nieuwe scheuten. Daarvoor zijn slechts een klein aantal hormoontjes nodig.
          De basisvraag: Wa is er nou eik nooiig om 'ne plant te laten groeien?
          De alombekende Auxinen (stekpoeder; indol-3-boterzuur) om wortels te vormen en lengtegroei. En het minder bekende 6-bap (6-benzylaminopurine) voor scheuten en breedtegroei.
          Daarnaast zijn er vitaminen nodig, en natuurlijk allround voeding. En suiker, vergeet de suiker niet!

          Maar voordat we door gaan, het belangrijkste van dit hele gedoe. Wiet kan immers groeien in kraanwater, en daar is niets mis mee. Wat wij doen, is de plant een optimale bodem geven. Een flitsend, superdeluxe, megavoedzame turbobodem. Maar daar bij komt het probleem; als wiet kan groeien, kan bijna alles groeien. De hydroculturisten weten maar al te goed dat er flink wat viezigheid en vuiligheid in water voorkomt nadat je er wat te vreten in laat vallen. In de hydrocultuur is dat vaak goed; er vindt symbiose plaats en de vuiligheid helpt de plant in zijn afweer. In het geval van 'in vitro' is dat anders; de plant is zo klein, zo nietig en weerloos, dat je hem moet beschermen tegen de beschermers.
          Je wilt dus schoon werken..
          Bij normale stekken maakt het eigenlijk weinig uit, zolang je maar niet te nat werkt. Maar in een 'in vitro' kweek, MOET alles schoner zijn dan een badkamerspiegel.
          "Ja maar LR2, de lucht zit toch vol met sporen, gist, en stofjes"
          Jep. Daarom gaan we een Still Air Box maken.
          "Heh?!"
          Een laboratorium in een curver bak.
          "Oh."
          Want daarmee zorg je er voor dat je alleen met je vuile tengels kunt besmetten. De lucht is opeens niet meer zo'n grote besmettingsbron en je kunt bijna(!) 80% steriel werken.
          "Wauw LR2, wat geweldig! Doen ze dat in echte labs ook?""Laminaat watte?""Neuh, doe maar niet."
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            Re: LR2's Rommeltopic

            Ha, ha, slim die bak.

            Heb overigens ook wel een keer een batch stekken verklooid door niet steriel te werken. De lucht zuiver ik niet, maar het water en alle gebruikte spullen wel.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              Re: LR2's Rommeltopic

              Bij mij is het alleen mis gegaan door ze lange tijd te nat in dezelfde modder te laten staan.
              De laatste keer dat ik gestekt heb gooide ik ze gewoon in de seramis korrels (fijne, niet die grote ronde) in een stekbak/propagator met een plens water. 1/7 heeft het toen niet gehaald. Terwijl het schimmelpluis er dik op stond..
              De meest veilige techniek blijft denk ik Air layering met sphagnum. Dat mos is echt magisch qua mogelijkheden en anti-schimmelcapaciteit. Ik kan er niet genoeg van hebben! En om die reden staan er ook een paar lage curverbakken met een bodempje turf en een laag groeiend sphagnum in de tuin. Gratis kan ik om de maand plukken. In de zomer om de twee weken.
              Mocht ik niet genoeg hebben, dan gooi ik een handje vol in de blender, uitstrooien over natte turf, en dat gaat dan twee maanden voor 't raam. Daarna heb ik weer 'n mooi matje.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                Re: LR2's Rommeltopic

                Ja, het hangt er wel vanaf hoe je het doet. Ik deed het in een bubblecloner en dat is toch wat gevoeliger voor schimmels en bacterien. Als ik de stekken in Eazy Pluggen zet dan hoef ik me ook nergens zorgen om te maken.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  Re: LR2's Rommeltopic

                  Maakt ook allemaal niet zoveel uit voor tissue culture, daar moet het gewoon brandschoon zijn anders is alles in een dag of 2-5 dood. Gewoonweg opgevreten door de mutualisten die parasiet worden.
                  Dat brengt ons bij het ontsmetten van plantdelen.

                  Voor het gemak houden we deze concentraties aan:
                  Stap 1: plantdelen in kraanwater (bewegend/stromend) 25 minuten.
                  Stap 2: Plantdelen in ethanol (90%) 5 minuten. Veel langer zorgt er voor dat het chlorofyl kapot gaat en de plantmaterialen beginnen te 'bloeden'.
                  Stap 3: 15ml bleek in een kopje water, 10 minuten
                  (Stap 3.5: dompelen in water met een scheutje 3% peroxide)
                  Stap 4: afspoelen in steriel/afgekookt water voor 1-3 minuten.

                  Veel schoner ga je het niet krijgen. Doe alles daarom in tienvoud, dan blijft er altijd wat onbesmet spul over. Meestal zie je na 2 dagen op 25 graden al duidelijke bacteriegroei en na 3 dagen rap uitbreidende schimmel.

                  Dan moet je materiaal nog schoon, daarvoor is een snelkookpan of autoclaaf nodig. Een snelkookpan kost ongeveer 40 euro, een autoclaaf ongeveer 2000 euro. Kies zelf maar wat het leukste is.
                  Materialen die veel nodig zijn:
                  - Scalpel (2x)
                  - Pincet (15cm lengte, metaal, 3x)
                  - Cultuurbakjes of petrischalen.
                  - Glaasjes voor je desinfectiemiddeltjes (4-5x) Vrijwel ieder glas kan tegen de snelkookpan.
                  - Erlenmeyer of glazen pot

                  Cultuurbakjes kun je halen bij de chinees; bestel een maaltijd en deze wordt vrijwel altijd geleverd in PP5 plastic. PP staat voor polypropyleen, en dat smelt pas op ongeveer 132 graden C. Een snelkookpan die niet droogkookt, haalt 121 graden C. Van chineesbakjes kun je makkelijk een cultuurbakje maken, maar daar hebben we het later nog over. Van babyvoer bakjes kan dat ook trouwens, ook later aan de beurt. Als je zoveel geld hebt om glazen petrischalen te kunnen kopen (die zijn glad en vallen snel, vandaar dat mensen vaker kiezen voor plastic) dan mag je die mee steriliseren. Zet ze op hun zij, zodat waterdamp en water er uit kunnen. Plastic petrischaaltjes koop je steriel, dus die ga je niet ontsmetten. Bovendien zuigen die vacuum in een snelkookpan (ja hoi! Duur foutje) en zullen ze dus in elkaar krimpen. Hoewel ze ook van PP zijn volgens de verpakking, is het een ander type dat toch wat eerder zacht wordt.
                  20 minuutjes (10 minuten op het vuur, 25 minuten afkoelen) steriliseren is genoeg voor deze materialen.

                  Gebruik je containers, flessen, potten, iets waar een deksel op zit, zet dat deksel dan op een kiertje. Het drukverschil in een snelkookpan kan allerlei dingen laten ploffen. Als lucht een beetje kan verplaatsen, dan is er niets aan de hand. Zodra je pan afgekoeld is (de bodem voelt koel) dan kun je hem veilig openen. Sluit dan direct alle dekseltjes. Alle open materialen, zoals een erlenmeyer, kun je afdekken met een prop watten en alufolie daaroverheen. Zo komt daar weer niet teveel lucht in na het openen, want lucht = vies.

                  Pak je scalpels en pincetten in alufolie, zodat er na het uitnemen geen lucht bij kan. Plaats die zo snel mogelijk in je still air box. Als die ook van PP gemaakt is, dan hoeft het niet eens af te koelen.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    Re: LR2's Rommeltopic

                    Topic gaat op pauze.

                    Technische mankementen (T-neon heeft zichzelf opgeblazen) zorgen er voor dat ik
                    1. Geen licht heb.
                    2. Geen warmte heb.
                    3. Alles opnieuw mag beginnen.

                    Dat was dan weer 100 euro door het gootje. Nu zij die krengen van T-neon armaturen ook nog eens 30%-50% duurder geworden.

                    Kan gebeuren natuurlijk.. Maar ik zit wel een potje te mokken nu. Alles was namelijk steriel, en een 100% steriele score, dat is extreem zeldzaam in een thuislab.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      Re: LR2's Rommeltopic

                      Die T-neons zijn geen zak waard ...


                      Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk uit Groenland.

                      Comment


                        Re: LR2's Rommeltopic

                        Op 60x60x60 cm met 2 pc-fans kan ik moeilijk een HPS gaan hangen.
                        Deze T-neon heeft het 2 jaar gedaan in tropische omstandigheden (LV van gemiddeld 90%).

                        Al met al vind ik +/- 35 euro per 6000 lichturen niet zo slecht, een halve eurocent per lichtuur qua materiaalkosten. Het zal vast beter kunnen.
                        Het is gewoon zo zuur dat 't net nu moet gebeuren.
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                          Re: LR2's Rommeltopic

                          HPS is ook geen zak waard. Led is waar het om draait

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            Re: LR2's Rommeltopic

                            Heb al dikwijls gehoord dat die T-neons stuk lopen ,of nieuw in de doos het zelfs niet deden...daar sta je dan.

                            Ja HPS is niet slecht eh Wietefras ,daar doen we het al jaren mee.
                            Maar de led is aan een nieuw tijdperk begonnen en word continue verbetert op alle vlakken.

                            De eerste leds ,zwijg daar aub van ,gene zak waard ,maar ge kunt wel zelf iets in elkaar steken ,zoals er veel hier op JD doen ,zelfbouw.

                            En die dingen kunnen al wat meer dan een HPS kan ...de toekomst denk ik ,binnen dit en x-jaren ,iedereen aan de led


                            Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk uit Groenland.

                            Comment


                              Re: LR2's Rommeltopic

                              wat ontzettend zuur zeg, ik heb zelf onlangs een armatuurtje t-neon gekocht en was toen 75,00 voor het armatuur kwijt en afhankelijk welke lampen je er nog bij moet kopen denk ik dat je op 100-120 euro zal uitkomen aangezien de lampen daar 9,95 p.s. kosten. hier heb ik hem gekocht : http://tuincentrumholland.com/nl/propagator-verlichting/3790-mammoth-t-neon-75w-armatuur.html

                              https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

                              Comment


                                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                                Comment

                                Bezig...
                                X