Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED

    Korting op 420shop
    LED

    Een led is een elektronische component, een halfgeleider die licht uitzendt als er een elektrische stroom in doorlaatrichting doorheen wordt gestuurd. In vertalingen, onder andere uit het Duits, leest men vaak lichtdiode.

    Het woord led was oorspronkelijk een afkorting van light emitting diode, in het Nederlands: lichtemitterende diode. Heden ten dage is het woord danig ingeburgerd dat het niet meer als een afkorting aanzien wordt. De Nederlandse Taalunie heeft om die reden besloten dat het woord zonder hoofdletters geschreven moet worden . In het Engels schrijf men LED, wat wordt uitgesproken als el-ie-die.

    Kleuren

    De kleur van het opgewekte licht is afhankelijk van de aard van de materialen waaruit de led is opgebouwd, meer specifiek de breedte van de verboden zone tussen de valentieband en de geleidingsband. Dit verklaart ook waardoor een led met een lange golflengte een lagere doorlaatspanning heeft dan een met een korte golflengte, bijvoorbeeld rood 1,5 V en blauw 3,6 V. Doordat de spanning over de led ook een beetje stijgt bij een grotere stroom zal de kleur iets naar een kortere golflengte opschuiven, een blauwe led zal bij lage stroom meer groenig schijnen en een rode led wordt (heel even) geel bij zoveel stroom dat hij stuk gaat.

    * Gallium-aluminiumarsenide (AlGaAs) - rood infrarood
    * Galliumarseenfosfide (GaAsP) - rood oranje geel (amber)
    * Galliumnitride (GaN) - groen
    * Galliumfosfide (GaP) - groen
    * Zinkselenide (ZnSe) - blauw
    * Siliciumcarbide (SiC) - blauw
    * Indiumgalliumnitride (InGaN) - blauw of ultraviolet
    * Diamant (C) - ultraviolet

    Blauwe led

    De ontwikkeling van de blauwe led heeft lang op zich laten wachten. Blauwe (en witte) leds gebaseerd op halfgeleidende galliumnitride zijn uitgevonden door Shuji Nakamura. Pas in de jaren '90 zijn er betaalbare uitvoeringen met een redelijke helderheid op de markt. Inmiddels (2006) doet de blauwe led nauwelijks onder voor de groene. Met het beschikbaar komen van de blauwe led is volledige RGB-kleurmenging mogelijk geworden.

    Witte led

    Witte leds werden oorspronkelijk gemaakt door met behulp van een UV-led een fluorescerende laag ('fosfor') te belichten. Inmiddels zijn er ook varianten die direct wit licht uitstralen. Maar ook driekleurenleds of RGB-leds kunnen wit licht uitzenden.

    Infrarode ledTwee en drie kleurenEnergieverbruikOptische eigenschappenRendementLichtstroom vergeleken

    #2
    Re: LED

    Ik heb net de hele uitleg gelezen en ik zit toch nog met een paar vraagjes...

    - Welke leds heb je precies nodig om onder te kweken dan?
    - Hoeveel kost de aanschaf ervan?
    - Wat is de minimumhoeveelheid leds die je nodig hebt?
    - Welke kleurcodes moet je dan gebruiken? Zelfde als TL?

    Ik heb onlangs in de Cannabissoorten-sectie, bij Lowryder 2, een foto gezien die Smokey gepost had. Daar werkte men ook met leds en die opbrengst was alleszins de moeite, voor LR2 dan toch...

    Greetz

    Comment


      #3
      Re: LED

      wat je kan gebruiken is Rood , groen en blauw..

      je hebt verschillinde soorten prijszen ik dacht dat de goedkoopste begint vanaf 100 euro
      tot en met 1200... euro ja ik weet het , het is een duure dat led gebeuren

      het minimum ligt eigelijk helemaal aan jezelf als je bijf een kleine ruimte heb neem je bijv 2 of 3 led stafen...

      over de kleur codes weet ik het nog niet helemaal want het gaat anders in de werking als ik het goed begrijp

      het gaat met leds om de Nm piek golflengte

      hier heb je een website van grow leds

      http://www.ledgrowlights.eu/N_frame.htm ... lights.eu/

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          http://www.solaroasis.com/wpapers.html
          http://www.ledgrowlights.eu/
          via deze link is er ook veel info te vinden over de test resultaten ivm led kweek en groei

          Comment


            #6
            lage wattage led panelen zorgen voor strekken en matige opbrengsten.

            groene leds? volgens mij zit de kleur groen ook in rood en blauw spectrum...

            enige manier om nog een beetje opbrengst uit de 14 watt panelen te halen is om de plantjes heeel klein te houden, doe je dat niet dan krijg je een dak van bladeren welke de zwakke leds niet kunnen doordringen. (of je moet ze ook vanaf de zijkanten aan de muur bevestigen zodat alles evenveel licht krijgt)

            ook zit er geen of te weinig wit in, dus ben je gebonden aan het toevoegen van tenminste een tl met uv (aquarium tl) om deze evt. aan te vullen ivm, het ultraviolet

            ** over de "kracht" en dat een spaarlamp meer kan is niet waar. de verlichting van leds is voor het grootste deel opneembaar voor de plant endus niet vergelijkbaar.

            ik kweek momenteel met een 600 watt Son-T maar hoeveel daarvan gebruiken mijn plantjes echt? en wat voor berekenslag zou ik dan moeten toepassen om een vergelijking te maken met bijv http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.indooragriculture.com/images/Procyon.jpg&imgrefurl=http://www.indooragriculture.com/index.php%3Fmain_page%3Dindex%26cPath%3D1&h=408&w= 548&sz=21&hl=nl&start=2&um=1&usg=__Dyrbyrk9PmSAsR6 K8G6NqHDP2uE=&tbnid=yHpMtsWHQAkAQM:&tbnh=99&tbnw=1 33&prev=/images%3Fq%3Dprocyon%2Bled%26um%3D1%26hl%3Dnl ?

            greetz
            Last edited by knockie; 28 October 2008, 06:45. Reden: oja

            Comment


              #7
              maargoed een rode led kan door hem verschillende spanningen te geven meerdere kleuren rood producen dus ik denk dat zo'n zelf in elkaar knutsel ding toch minder goed werkt.

              ik heb thuis namelijk 2 van die Philips LivingColors LED-Lampen en die kunnen met 4 leds de kamer in (om precies te zijn) 16 miljoen kleuren verlichten dus hoe weet je nou of er als je zo'n led aansluit precies het juiste licht uitkomt??

              ik blijf dit ondertussen volgen totdat de led technologie wat meer gevorderd is

              groet

              Comment


                #8
                ik ben wel een led verlichting zelf aan het bouwen, 5 10mm ledjes per bundel 2 blauwe 2 rode en 1 oranje, de blauw led heeft een lichtsterkte van 6000 mcd:
                de rode heeft 4000 mcd: en oranje hetzelfde als rood, en door elk ledje hun eigen toevoer te geven door een parralel schakeling is er ook meer licht opbrengst dus nu maar hopen dat het genoeg is

                Comment


                  #9
                  Maniak, ik wil foto's! Ben ontzettend benieuwd naar jouw pionierswerk in de diodeverlichting.

                  Greetz,
                  Micks

                  Comment


                    #10
                    maargoed een rode led kan door hem verschillende spanningen te geven meerdere kleuren rood producen dus ik denk dat zo'n zelf in elkaar knutsel ding toch minder goed werkt

                    ten eerste bestan er leds met meerdere kleuren

                    en er zijn kitjes te koop met een plaat waarop je de leds kunt solderen met daarbij de "voeding"

                    helaas ben ik op dit vlak nie zo technisch aangelegd..

                    way to go maniac, klinkt goed en k ben benieuwd

                    pZ

                    Comment


                      #11
                      het is helaas niet alleen ledjes dan denk ik dat het tog te weinig wattage,lumen enz. is dus komt er wel nog een tl buis, maar ik zal binnenkort fotos maken

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door hobbyist View Post
                        maargoed een rode led kan door hem verschillende spanningen te geven meerdere kleuren rood producen dus ik denk dat zo'n zelf in elkaar knutsel ding toch minder goed werkt.

                        ik heb thuis namelijk 2 van die Philips LivingColors LED-Lampen en die kunnen met 4 leds de kamer in (om precies te zijn) 16 miljoen kleuren verlichten dus hoe weet je nou of er als je zo'n led aansluit precies het juiste licht uitkomt??

                        ik blijf dit ondertussen volgen totdat de led technologie wat meer gevorderd is

                        groet
                        voor de gewenste kleuren te krijgen moet je gewoon de gepaste weerstand steken, dat zullen ze u wel in u elektronicazaak wel meegeven

                        Comment


                          #13
                          ik ben mischien van plan om mijn micro kastje helemaal vol te bouwen met leds

                          Comment


                            #14
                            Zozo, ben er wel benieuwd naar dan
                            [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                            Comment


                              #15
                              Goede topic, bedankt voor de informatie

                              Comment

                              Bezig...
                              X