Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TL Buizen

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    TL Buizen

    Korting op 420shop
    Zoals bij spaarlampen, kun je natuurlijk ook kweken onder TL Buizen.

    Wat zijn TL Buizen?
    Een buis is aan de binnenzijde bedekt met een fluorescerende stof en gevuld met een van de edelgassen argon of krypton (of een mengsel hiervan) en kwikdamp onder lage druk. Tussen twee elektroden aan weerszijden van de buis vindt een gasontlading plaats, waardoor de kwikdamp ultraviolet licht gaat uitzenden. In de fluorescerende laag wordt de ultraviolette straling omgezet in zichtbaar licht.




    Voordelen:
    - TL Buizen hebben meer kleurcodes in tegen stelling tot spaarlampen.
    - TL Buizen zijn langer, en kunnen dus beter een groter oppervlakte belichten.
    - TL Buizen worden niet zo warm (als bv een HPS).


    Nadelen:
    - TL Buizen bevatten een lage "dieptestraling".
    - Je kunt niet zomaar een TL Buis op het lichtnet aansluiten, zo heb je onderdelen als een starter & VSA nodig. Deze zitten verwerkt in een armatuur.
    - Je TL Buis heeft enkele minuten nodig om op volle sterkte te kunnen branden, een niet al te groot nadeel, maar toch is het er een.


    Kleurcodes:
    * 29 – warm wit
    * 33 – neutraal wit
    * 36 – kleur vergelijkbaar met flame gloeilamp
    * 827 – extra warm wit
    * 830 – warm wit
    * 840 – koel wit
    * 865 – daglicht
    * 930 – warm wit
    * 940 – koel wit
    * 950 – daglicht
    * 965 – daglicht
    Een combinatie als 1 : 2 Warm Wit / Koel Wit schijnt beter te werken

    Kelvin per soort
    - Warm wit - +/- 3000 Kelvin
    - Koel wit - +/- 4200-4500 Kelvin
    - Daglicht - +/- 6000-6500 Kelvin


    Lengtes/Wattage
    - 43,8 CM - 15 Watt
    - 59 CM - 18 Watt
    - 90 CM - 30 Watt
    - 100 CM - 36 Watt
    - 120 CM - 36 Watt
    - 150 CM - 58 Watt
    Note: De VSA van een TL Buis verbruikt ook nog +/- 10% van het totale Wattage


    Afstand Plant/Lamp
    Als je met TL Buizen kweekt, houd dan een afstand tussen lamp en plant van minimaal een paar MM tot maximaal 5-10 CM.
    Last edited by Jointjedraaien; 27 October 2008, 18:27.
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    #2
    Re: TL Buizen

    volgens mij heeft bobo dit al eens gepost wat ik me nog steeds afvraag wat is nu beter tl of spaarlamp. natuurlijk een hps maar ik wil deze winter toch eerst eens een test kweekje doen maar voor welke lamp ga ik? growroom word 1mx1mx180. om later als het bevalt onder een 400 hps te kweken

    Comment


      #3
      Re: TL Buizen

      Ik zou voor TL lampen gaan.
      Bij een spaarlamp gaat er licht verloren in het midden.
      Ook kan je met tl lampen beter een oppervlakte belichten

      Peace

      Comment


        #4
        Re: TL Buizen

        Interesante topic ik kweek onder tl lamp van 58w en ga dit nu combineren met code 827.Schijnt idd beter te werken, met cool white.

        420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
        Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

        Comment


          #5
          Re: TL Buizen

          Hoi

          TL is zeker goed voor scrog, (zoek) dan hoeft de TL niet diep te stralen en enkel de toppen te belichten, die vrijwel allemaal op gelijke hoogte zijn.

          Gebruik voor je groeiperiode kleur 33 en voor bloei 827. Ander voordeel is dat het licht niet vanuit 1 punt komt zoals bij een hps lamp.

          Voor je energierekening hoef je niet onder TL te kweken, je zal toch minstens 400W op een m2 moeten hangen voor een beetje opbrengst. Echter kwa hitte scheelt het wel enorm vergeleken met een HPS.

          Dus minder warmte problemen in de zomer, je hoeft ook minder warmte af te zuigen (= minder herrie en iets minder stroomkosten).

          Voorlopig gebruik ik het alleen om voor te groeien (kleur 33) daarvoor is TL ideaal!

          Gr
          B.

          Comment


            #6
            Re: TL Buizen

            ok tl dus thx

            Comment


              #7
              Re: TL Buizen

              Oorspronkelijk geplaatst door Buizerd
              Hoi

              TL is zeker goed voor scrog, (zoek) dan hoeft de TL niet diep te stralen en enkel de toppen te belichten, die vrijwel allemaal op gelijke hoogte zijn.

              Gebruik voor je groeiperiode kleur 33 en voor bloei 827. Ander voordeel is dat het licht niet vanuit 1 punt komt zoals bij een hps lamp.

              Voor je energierekening hoef je niet onder TL te kweken, je zal toch minstens 400W op een m2 moeten hangen voor een beetje opbrengst. Echter kwa hitte scheelt het wel enorm vergeleken met een HPS.

              Dus minder warmte problemen in de zomer, je hoeft ook minder warmte af te zuigen (= minder herrie en iets minder stroomkosten).

              Voorlopig gebruik ik het alleen om voor te groeien (kleur 33) daarvoor is TL ideaal!

              Gr
              B.

              400w voor wat opbrengst????? Kijk eens naar smokey zijn tl kweek heeft betere kweek onder tl dan sommige onder hps met maar (4x 18 = 72 Watt)!

              greetz
              420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
              Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

              Comment


                #8
                Re: TL Buizen

                Daar heb je gelijk in. Je kan gewoon goed kweken onder spaarlampen of TL buizen. Wel is het een feit, dat je met 'zware' HPS meer opbrengsten zult hebben (mits je 'm evengoed verzorgd).

                Het enige probleem is, het is een behoorlijk duur grapje om bv 400 Watt aan TL buizen/ Spaarlampen te hebben. HPS is daarom 'n goede oplossing.
                [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                Comment


                  #9
                  Re: TL Buizen

                  Hehe, No problemo.
                  Westport bedoelt gewoon dat je geen 400watter moet gebruiken als je "wat" opbrengst wilt.
                  Het hangt er allemaal van af hoeveel grammen je verbruikt.

                  Peace

                  Comment


                    #10
                    Re: TL Buizen

                    Hey yo...

                    Heb nog een klein vraagje. Vond het niet bij de topic over moederplanten...denk ik.
                    Is het mogelijk bvb 1 moederplant te houden op een ruimte v ongev 60x90cm en een hoogte van ongev 1m. Ik veronderstel dat op deze kleine oppervlakte TL-lampen de beste keuze zijn mbt warmteontwikkeling. 4 x 18 W ofzo? Of is het een beetje de gouden regel, hoe meer hoe beter? 5 of 6, misschien volstaan 2 al? En vooral, hoeveel stekken zou je dan ongeveer gemiddeld kunnen nemen na anderhalve maand? Verhoogt het aantal stekken die je kunt nemen met de lichtopbrengst?
                    En geldt vraag ivm TL lampen ook voor stekken?

                    Grtz...
                    sigpic

                    Comment


                      #11
                      Re: TL Buizen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Buizerd
                      400w voor wat opbrengst????? Kijk eens naar smokey zijn tl kweek heeft betere kweek onder tl dan sommige onder hps met maar (4x 18 = 72 Watt)!
                      ***********************
                      Zozo, weer een schreeuwerd op internet...

                      Wat klets je nou man????? Dat is 1 plant. Ga jij een vierkante meter maar eens belichten met 72Watt en zet er 25 planten onder.
                      Succes!

                      Maw ook al kweek je met TL, om in de buurt te kunnen komen van opbrengst onder HPS moet je met hetzelfde wattage per m2 kweken.
                      Snappie? Daarom is het dus niet direct voordeliger kwa stroomverbruik, al zal je minder warmteproblemen hebben en daardoor dus minder hoeven af te zuigen.

                      Maar goed, je komt er wel..

                      Smokey niks ten nadele van jouw kweek, het is een mooie plant voor onder een paar TL buisjes.

                      Gr
                      B.

                      Hahaha een schreewerd , rustig jongeman en wat klets jij allemaal
                      Last edited by westport; 15 January 2009, 19:29.
                      420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
                      Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                      Comment


                        #12
                        Re: TL Buizen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Smokey
                        Hehe, No problemo.
                        Westport bedoelt gewoon dat je geen 400watter moet gebruiken als je "wat" opbrengst wilt.
                        Het hangt er allemaal van af hoeveel grammen je verbruikt.

                        Peace
                        Klopt, je kunt met TL prima kweken, ik heb verslagen gezien van 1gr de watt zelfs (scrog).

                        Comment


                          #13
                          Re: TL Buizen

                          Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot
                          Hey yo...
                          Heb nog een klein vraagje. Vond het niet bij de topic over moederplanten...denk ik.
                          Is het mogelijk bvb 1 moederplant te houden op een ruimte v ongev 60x90cm en een hoogte van ongev 1m. Ik veronderstel dat op deze kleine oppervlakte TL-lampen de beste keuze zijn mbt warmteontwikkeling. 4 x 18 W ofzo? Of is het een beetje de gouden regel, hoe meer hoe beter? 5 of 6, misschien volstaan 2 al? En vooral, hoeveel stekken zou je dan ongeveer gemiddeld kunnen nemen na anderhalve maand? Verhoogt het aantal stekken die je kunt nemen met de lichtopbrengst?
                          En geldt vraag ivm TL lampen ook voor stekken?

                          Grtz...
                          Het is zeker mogelijk om een moederplant in die ruimte te houden.
                          Je houd deze zo groot/klein als je zelf wilt. Onder 2-4 kan je zeker een moederplant houden.

                          Hoeveel stekken je na 1.5 maand kunt nemen van een plant hangt van plant tot plant af. (Weet er geen nummer op te plakken, mss bobo wel)

                          Peace

                          Comment


                            #14
                            Re: TL Buizen

                            Uhu...dank u wel voor antwoord smokey!
                            En wat met de stekken. kun je deze bvb afknippen van moederplant en in een gelijkaardige ruimte (2-4 TL), deze laten bewortelen en uitgroeien tot een mini-plantje, tot je oogstje in de kweekkast klaar is? Kwestie van een beetje in een constante aanvoer te kunnen voorzien.

                            En vooral. Hoe begin ik er dan aan?
                            Laat ik mn zaadjes ontkiemen onder de 400 hps? Dacht zo er een stuk of 5 te laten ontkiemen, kijken hoe de groei verloopt, en als de planten ongev 40 cm zijn naar mijn mening de beste eruit te kiezen (beste structuur, struikachtig) en deze dan in de kleine ruimte onder TL te plaatsen. werkt het zo?
                            Mn hobby is aquariumhouden, en daar heb ik geleerd dat verandering van licht (kleur, intensiteit) soms nare gevolgen kan hebben voor jonge spruiten. In sommige gevallen kan het 3 maand duren voor de plant aanslaat. Is dat bij marijuana ook zo?

                            En over het aantal stekken. Mja, was missch een domme vraag. Kheb eens zitten nadenken en denk dat met verloop van tijd, het aantal stekken automatisch zal stijgen. Aangezien je steeds blijft toppen, om later stekken te nemen, krijg je op de plaats waar je stekt 2 nieuwe... Of zie ik dat te eenvoudig? Kan een moederplant dan ook niet 'vermoeid' geraken?

                            Grtz
                            sigpic

                            Comment


                              #15
                              Re: TL Buizen

                              Zaden ontkiemen en ff laten groeien doe je best onder TL.
                              Ontkiemen en even voorgroeien onder een 400watt heeft geen verschil, alleen op je rekening dan .
                              Je kan idd je stekken mee onder de TL zetten tot ze geworteld zijn.
                              Ik neem aan dat je het topic over stekken al hebt gelezen?

                              Dat veranderen van licht is niet "ZO" erg bij Cannabis planten, het zal wel ff wennen worden voor de plant(en). Als je de plantjes pas onder de HPS zet zorg er dan voor dat de lamp hoog genoeg staat. Zo kan je dan stukje per stukje de lamp laten zakken. (400watt = Min 40cm van de plant)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Smokey
                              Als je van plan bent een moeder te houden moet je natuurlijk een soortje pakken dat je graag rookt.

                              Daaronder heb je ook verschillende pheno's.
                              Je hebt bv. 5 Jacks, 1 is meer Sativa, 1 is meer Indica, 1 is groen, 1 is paars.
                              Eindproduct van 1 proeft zoet andere weer spicy...

                              Voorbeeldje hoe je een goede moeder vindt.

                              Je hebt 5 plantjes (Laat ons er van uit gaan dat ze allemaal vrouwlijk zijn om het makkelijk te houden)

                              Je laat deze 5 planten voldoende groeien, je neemt van alle 5 stekjes.
                              Je schrijft op welke volgens jou de beste is - Qua groei, indica/sativa, geur.
                              Je laat deze 5 planten bloeien en proeft van elk het eindproduct.

                              Nu vergelijk je alles en kies je de plant die je het beste vond.

                              Laat ons zeggen dat het #3 is. Dan is het stekje van #3 jou moeder plant.
                              Sinds stekken hetzelfde zijn als de plant waarvan ze komen.

                              Peace

                              Comment

                              Bezig...
                              X