Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TL Buizen

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: TL Buizen

    Ik kan er ook vrij weinig over vinden. Het woord 'daglicht' doet me denken aan de 33. Volgens mij komt dat kleurenspectrum van die 2 dus bijna overeen. En ja, dan is hij bruikbaar (wel zijn er betere kleurcodes verkrijgbaar..)

    Iemand meer info?
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    Comment


      #47
      Re: TL Buizen

      Ik vond dit op de site van osram...

      http://www.osram.nl/osram_bx/NL/Tool...die/index.html

      Wordt er alleen nog niet veel wijzer van met mijn beperkte kennis op dit gebied...
      Het enige wat ik eruit af kan leiden is dat 6000K midden in het witte gebied ligt (x 0.33 y 0.35) maar
      of dit nu goed of slecht is??

      Ik weet dat die 7 betekend dat de kleur tussen de 7 en 79 ligt van de maximaal haalbare 100...
      Last edited by magsimum; 30 November 2009, 20:11.

      Comment


        #48
        Re: TL Buizen

        Ik heb het idee dat mensen over dit topic heenlezen omdat het een sticky is vandaar de bump...

        Iemand enig idee betreffende mijn vraag???

        Comment


          #49
          Re: TL Buizen

          Ga eens naar een aquarium/terrariumzaak , daar vindt je buizen zoals Gro-lux (wit-blauw-rood), Tropic Daylight(geel-wit),Aquastar(wit-blauw) enz...
          Volgens mij zijn ze van sylvania en kosten ze 7 of 8 euro/stuk

          Deze Gro-lux heeft code T8 (of dit voor 80 staat weet ik niet)
          Attached Files
          Last edited by Salmonello; 3 December 2009, 18:17.

          Comment


            #50
            Re: TL Buizen

            Schema Sylvania Special Lighting
            http://sylvania.aquanet.de
            ->gro-lux ->technical data
            Last edited by Salmonello; 3 December 2009, 18:39.

            Comment


              #51
              Re: TL Buizen

              T8 staat voor de diameter van de TL, T* x 1/8 inch (3.175mm) = 25.4mm = 26mm..

              Verder bedankt voor de link, ik zal het eens doorlezen..

              Ik wil eigenlijk weten of mijn huidige TL's geschikt zijn.... zonde om nieuwe te kopen als ik al geschikte heb toch?

              Comment


                #52
                Re: TL Buizen

                Bedankt , dat weet ik dan ook weer.Ben ook absoluut niet technisch aangelegd! Maar de fysica zegt dat water de lichtkleur en intensiteit alleen maar doet afnemen , in mijn aquarium groeit alles onder een halve meter water nog als gek , dus dat moet zonder water zeker lukken.

                Comment


                  #53
                  Re: TL Buizen

                  wat is het verschil tussen standaard Philips TL's en de fluotone's van Philips?
                  en wat zijn eventueel de betere?

                  Comment


                    #54
                    Re: TL Buizen

                    Wist ge da ge een tl buis minimaal licht kunt laten geven door erover te wrijven? het moet wel zeer donker zijn voor het te zien...

                    Comment


                      #55
                      Re: TL Buizen

                      Ben er op het moment druk mee bezig, vandaar ook deze bump..
                      Wat ik onder andere op dit forum vond is het volgende:
                      om de lente te immiteren pak je blauw achtig licht en in het najaar word het langzaam steeds roder.. door tijdens de groei ook de juiste blauwe lichtsoort te gebruiken 4000K tot 6500K zal de internode afstand zeker korter zijn dan geel/rode lampen 2700K

                      6500K begin lente
                      6000K lente
                      3300K begin zomer
                      2700K zomer
                      2000K nazomer/begin herfst

                      een combinatie verhouding van 1 groei en 2 bloei lampen schijnt het beste te zijn..
                      Toch wordt er in dit topic geroepen dat voor de groei een tl met kleurcode 33 beter is.
                      Maar als ik het goed begrijp is dit toch 3300k en eigenlijk beter geschikt voor de bloei-periode..?
                      Bijvoorbeeld in combinatie met de al genoemde 827..

                      Als we van het volgende uit kunnen gaan (heb ik ook van deze site geplukt):
                      * 29 - warm wit
                      * 33 - neutraal wit
                      * 36 - kleur vergelijkbaar met flame gloeilamp
                      * 827 - extra warm wit
                      * 830 - warm wit
                      * 840 - koel wit
                      * 865 - daglicht
                      * 930 - warm wit
                      * 940 - koel wit
                      * 950 - daglicht
                      * 965 - daglicht
                      (*thx wiki)
                      Hier zie je dus al de kleurtemperaturen voor staan. 29=2900K (kelvin) 827=2700K 965=6500K, de notatie is een beetje vreemd maar zo moet je het maar bekijken.
                      Kunnen wij voor de groei dus beter; 840, 865, 940, 950, 965 gebruiken
                      en voor de bloei dus; 33, 36, 827, 830, 930.

                      Zijn jullie het hiermee mee eens?
                      en hebben mensen inmiddels al weer nieuwe ervaringen opgedaan?

                      Verder:
                      Momenteel heb ik qua verlichting een plankje met 2 x phillips tornado (827)
                      en 2 x tl 44cm phillips (33). Volgens mij dus ideaal voor de bloei..
                      (In later bloei-stadium wil ik overgaan op 2000k tl-lampen, ik heb ze ergens zien staan..)

                      Eerst moet ik natuurlijk groeien, ik kan makkelijk de juiste tl-lampen hier voor vinden
                      maar heb een beetje moeite om spaarlampen (E27 fitting) met een juiste kleurcode (en hoog wattage) te vinden.
                      Weet 1 van jullie misschien een goede spaarlamp die ik kan gebruiken?

                      Bij voorbaat dank jongens!

                      EDIT:
                      Na flink zoeken heb ik denk ik toch wat gevonden en besteld.
                      Voor de groei heb ik nou:
                      - 2 maal Liliput Nature Color, 23W, E27, 6500K, 1300 Lumen (Megaman)
                      - 2 maal Master TL-D super 80 15W, 4000K, 1000 Lumen (Philips)
                      Begin/halverwege bloei:
                      - 2 maal Tornado 23W, 2700K, 1550 Lumen (Philips)
                      - 2 maal Standard TL-D 15W, 33-640, 950 Lumen (....K ???)
                      Halverwege/eind bloei:
                      - 2 maal Tornade 23W, 2700K, 1550 Lumen (Philips)
                      - 2 maal Master TL-D super 80 15W, 2700K, 1000 Lumen (Philips)

                      Ik ga hier dus een beetje mee spelen, hopelijk hou ik de afstand tussen de internodes hiermee klein
                      en natuurlijk hoop ik ook op een lekkere opbrengst.
                      Denk dat het wel goed komt.. Hoe denken jullie er over?
                      Zal binnenkort wel een verslagje maken van de bouw en kweek van mn 1e kweek in een micro kastje.
                      Last edited by kroket; 16 May 2010, 17:02. Reden: Lampen gekocht
                      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                      Comment


                        #56
                        Re: TL Buizen

                        Je hebt het duidelijk onder de knie.

                        Nog een kleine aanvulling, met name de 'koel wit' kleurcodes zijn goed voor de groei omdat deze meer wit bevatten dan gewone 'dag licht' kleurcodes. En juist dat beetje wit werkt als een goede aanvulling voor de groei.

                        Hetzelfde geld voor de bloei, een extra "warm wit' tintje is weer beter dan het gewone 'dag licht'
                        [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                        Comment


                          #57
                          Re: TL Buizen

                          Mooi, heb van te voren behoorlijk lopen zoeken en lezen op het forum

                          Breek alleen nog wel mn kop over die Philips 33-640..
                          33 staat voor 3300K en 640 toch voor 4000K?
                          Toch kom ik in verscheidene specificaties van een 33-640 lamp tegen dat deze een temperatuur hebben van 4100K.
                          Kan iemand mij bevestigen wat nou echt de kleurtemperatuur van een 33-640 lamp is?
                          In mijn geval gaat het om de TL-D 15W/33-640 SLV/25 (standaard).

                          EDIT:
                          Ben er uit, heb de exacte specificaties kunnen vinden:
                          http://images.mercateo.com/pdf/SIL/10200820913353.pdf
                          4100K dus, had dus eigenlijk ook niet de 4000K lamp te hoeven kopen.
                          Maarja, de nieuwe geeft iets meer Lumen af (50 per lamp), en zo heb ik gelijk 2 reserve lampen.
                          Of zou ik de 4000K lamp dan beter kunnen vervangen voor een 3000K (830)?
                          Last edited by kroket; 16 May 2010, 20:04. Reden: Vraag beantwoord
                          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                          Comment


                            #58
                            Re: TL Buizen

                            Hallo,

                            Kan mij iemand uitleggen wat het verschil is in een gewone TL en Duo Fluor?
                            Ik zie dat deze een hogere wattage hebben 2X55watt of 2X80watt en dat ze allebij maar 60cm lang zijn, dit zijn toch geen gewone TL balken?

                            Gr. Mazzo

                            Comment


                              #59
                              Re: TL Buizen

                              Tijdje geen vragen gesteld hier maar;

                              ik lees overal dat het bloeien onder tl af te raden is. ik was echter niet van plan om onder hps te kweken, word me allemaal veel te warm. Nou vraag ik mij af of het helpt om tijdens de bloei in plaats van koelwit/warmwit 2:1 gewoon 1:1 te doen? Ik heb een hoop gelezen hierzo => http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...-UVB-spectrums .. maar de eerst volgende topic die je erover leest word het afgeraden..

                              Draait om een scrog met 6 tl buizen..

                              Comment


                                #60
                                Re: TL Buizen

                                succesvol bloeien onder tl kan zeker. Doordat tl maar een lage dieptestraling heeft is een scrogg aan te raden. I de groei volstaat koudwit (kleurcode 33) in de bloei verwissel je naar (827) zijn tl kweekjes van bijna gram de wat dus is wel degelijk mogelijk.

                                Comment

                                Bezig...
                                X