Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Droog-cure methode 3.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    En trouwens, de blaas-temperatuur van mijn droogmachine Bomann DB 435 stijgt na het aanzetten geleidelijk naar de rond de 68 graden.

    Dat is best wel heel warm voor het drogen van wiet.
    Met een Arduino zou ik zo regelen dat het max 26gr wordt en de relais ervoor zorgt dat de droogmachine afslaat.
    Dat lijkt me onpraktisch omdat de droger te vaak afgeslagen wordt.

    Dus ik moet iets op te vinden zodat de warmtespiraal niet te warm wordt, maar dan moet er wel de droogmachine opengewerkt worden..
    Een potentiometer tussen de stekker en de machine zie ik niet zitten, er zit dan 240volt op..

    Comment


      #32
      Wat is nou eigenlijk het verschil tussen zo'n droogapparaat en een oven die ik ook kan instellen op 40 graden?
      De meeste van die drogers hebben namenlijk een minimum temperatuur van 40 graden, sommige 35 graden, dat kan mijn oven ook.

      Het lijkt er op dat ik toch schimmel op mijn wiet heb en daarom vertrouw ik mijn zelfgemaakte droogkast niet meer, al is het alleen maar omdat ik die kast niet goed kan desinfecteren. Dus nu zoek ik naar een nieuwe methode om mijn komende oogst te drogen, dit zou een optie kunnen zijn.

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Een oven heeft vaak een intern verwarmingselement waarvan de stralingswarmte direct op de toppen schijnt. Vandaar dat drogen in de magnetron of de verwarming ook altijd zo slecht uitpakt. We willen gelijke droging, het liefst door indirecte (geleidings)warmte en niet door zuiver infrarood (hittestraling). Een droogapparaat verwarmt de lucht, maar straalt vrijwel geen infrarood op het product. Er ontstaan geen warme plekken en de verwarming/droging is redelijk egaal op alle vlakken.

      • Ipie
        Ipie commented
        Editing a comment
        En als ik mijn vrouw erop leg?

      #33
      Bedankt voor je reactie LR2 , dat klinkt wel logisch ja.

      Ik ben ernstig in overweging om een zo'n voedingsdroger aan te schaffen. Onder de 100 euro is er al ruime keuze, het begint zelfs al vanaf onder de 30 euro, helemaal niet zo duur dus. Ik zit alleen nog met wat vragen.

      Mijn eerste vraag:
      Zoals ik hiervoor al zei hebben de meeste drogers een minimum van 40 graden, sommige 35 graden, maar in je eerste post heb jij het over maximaal 25 graden, dat red je dus niet met de meeste drogers. Nu ben ik wel handig en kan ik zo'n apparaaat best openschroeven en daar eventueel wat aanpassingen aan maken, of kan jij een bepaald merk/type droger aanraden?

      Mijn tweede vraag:
      In mijn huis is het tijdens oogsttijd meestal al 25 graden, wat gaat zo'n apparaat dan nog doen als ik die op 25 graden instel? Heeft dat nog wel nut dan, of zou ik dan niet net zo goed kunnen drogen in een kartonnen doos ofzo? Of gebeurt er nog meer in zo'n apparaat dan alleen een ingestelde temperatuur handhaven?

      Mijn derde vraag:
      Gebruik jij nog steeds hetzelfde schema als je in je eerst post beschrijft van dit topic?

      Comment


        #34
        Op je eerste vraag:
        Je kunt natuurlijk met elektra lopen rommelen, of met een beetje triplex of makkelijk materiaal een extra verdieping maken. Vaak hebben deze drogers meerdere verdiepingen; de onderste haalt de 45 graden, daarboven is het steeds een beetje koeler. In mijn geval is de minimale verwarming op het apparaat 40 graden. Maar feitelijk meet ik ongeveer 20 graden in de middelste mand. Als je de deksel er af laat, dan is er in de bovenste mand ook een veel lagere temperatuur dan in de onderste. Het is best leuk om daar eens mee te spelen voordat je het ding open schroeft.
        Ik heb verder geen aanraders, behalve dat de goedkope varianten vaak net zo goed zijn.

        Tweede vraag: Ik ga er vanuit dat het verwarmingselement toch aangaat. De lucht is immers in beweging en daardoor verliest die warmte-energie. In een kartonnen doos is minder luchtbeweging, dat kan ik iedereen afraden; het gaat schimmelen of het drogen duurt te lang. Er is wel een culinaire droogdoos op dit forum, dat ging blijkbaar goed.
        We willen dat onze cannabis vocht verliest, daarvoor moet de temperatuur goed zijn, maar ook moet de lucht vocht op kunnen nemen. In stilstaande lucht gaat dat verdampen veel lastiger dan in bewegende lucht.

        Ik gebruik nog steeds dezelfde schema's als in dit topic beschreven. Ik weet zo snel niet of ik een aanpassing heb gepost en ik heb de afgelopen 3 pagina's ook niet in m'n geheugen zitten. Ik ben ook te lui om het even na te lezen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Bedankt voor je antwoorden!
          Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het wel ga doen of niet, maar ik neig er naar om dit apparaat wel aan te schaffen. Zodra ik een besluit heb genomen laat ik het hier nog wel weten.

        #35
        Ik heb dit jaar voor het eerst twee planten gekweekt, nou een vraag over jou droogmethode : Waarom de droger aan zetten van 9.00 tot 11.00 uur enz. waarom kan het niet achtereen bv 20 uur of langer/korter.

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Volgens mij heb ik dat in de eerste post uitgelegd. Vocht moet er niet te snel uit, omdat anders de celstructuur beschadigd raakt en er interessante smaken uit de cellen 'lekken'. Dan houd je alleen nog maar hooismaak over.

        #36
        Dank voor het antwoord

        Comment


          #37
          Ik heb een weckpotje vol te vroeg geoogste maar leuke toppen waarin de luchtvochtigheid 77% is. De topjes zijn dus nog te nat, ondanks dat ze 2 weken gehangen hebben.

          Ze hingen bij een maat en ik wilde hem niet langer belasten.

          Ik ga ze daarom morgen om te beginnen een half uurtje in mijn voedseldroger stoppen, die als laagste stand 35 graden heeft.

          Uiteindelijk wil ik de weckpot op zo'n 60 procent luchtvochtigheid hebben om ze zo veilig verder te kunnen curen.

          Dat weckpotje is mijn winter/lente/zomer voorraadje en ik wil er lang van kunnen genieten.

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Is het gelukt Japie ?

          • Vluggejapie
            Vluggejapie commented
            Editing a comment
            Hey QnQ, ja het is zeker gelukt!

            Ik heb de toppen uiteindelijk 2x een half uurtje in de droger gehad op 35 graden. De weckpot (met metertje) staat nu inmiddels al een paar maanden op 60%.

            Inmiddels al veel van gerookt en heel veel vrienden en collega's blij kunnen maken met een zakje heerlijke buitenwiet van eigen bodem.

            Ik heb deze methode dus niet gebruikt om volledig te drogen maar om de nog iets te vochtige wiet op 60% te krijgen, en dat is prima bevallen!

          #38
          Ik heb laatst een droogmachine overgenomen op een 2e handsverkoopsite, voor €5,-

          Altijd de moeite waard om daar even rond te neuzen, is gebleken..

          Hij staat onder onze afzuigkap, die ook weer aanstaat. Ideaal, ook als je misschien ergens een beetje toprot hebt zitten.

          IMG_20200715_235442.jpg
          El Jappe
          Voor het eerst in 35 jaar weer een tuintje!
          3 Zkittelz auto op het zuiden.

          Comment


          • belladonna
            belladonna commented
            Editing a comment

          • Kunichika
            Kunichika commented
            Editing a comment
            Kan lekker zijn weef-jerky, het lijkt me niet ideaal.

          • El Jappe
            El Jappe commented
            Editing a comment
            De temperatuur komt niet boven 30 graden, er blaast een zacht briesje van onder naar boven.

            Binnen 2 sessies van 2 uur breng ik de lv op 80%. Vanaf dat moment ga ik curen.
            Het is bij mij een grote snoepwinkel in de wietpot.
            Ik ben niet zo bang voor smaakverlies.

          #39
          Hi LR2, ik wil het dit jaar ook maar eens proberen maar vroeg mij af of je de toppen 'opknipt' in kleine stukken ( de kleine topjes waaruit een top bestaat) of dat je de top in zijn geheel of in tweeën in zo'n droogautomaat plaatst.

          Tips van anderen zijn ook welkom
          Stemma doet het forum, stout 2017

          Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Des te kleiner des te beter.

          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Heyo Stemma, lang niets van je gehoord! Ik hoop dat alles goed gaat
            Ik houd langere takken intact en die knip ik later pas op. Ik wil de sapstroom het liefst enigszins werkend houden zodat de boel egaal droogt. Als een enkel topje meer vocht verliest dan de rest, dan wordt er via het vaatsysteem nieuw water aangetrokken. Dat zorgt voor een mooie regelmatige droging en het zorgt er ook voor dat de boel niet te hard droogt in eerste instantie.
            Hoe kleiner hoe beter, dat werkt als je ze te drogen hangt of legt, dan droogt ieder topje individueel en dat kan ook prima werken. Maar in een droogmachine is dat liever niet wat je wilt; als je een paar topjes moet laten nadrogen en je laat ze iets te lang doorgaan dan heb je hooi. Da's niet zo fraai.
            Vergelijk het met een hele kip in de oven doen, of allemaal kleine kipblokjes. Tegen de tijd dat de hele kip een beetje aan het garen is, zijn de kleine blokjes al verpieterd.

            Als ik niet helemaal zeker ben van het bereiken van de juiste droogte, dan doe ik alles in een ziplock zak en kijk ik na een paar uur naar de luchtvochtigheid in die zak. Als die rond de 45-50% zit dan zijn ze klaar om te curen.

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            De kleine en/of losse toppen kan je na elke droogronde effe in een zak doen, zodat het vocht naar buiten komt en zich her verdeeld.
        Bezig...
        X