Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Droog-cure methode 3.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

    Temperatuur is bijgesteld naar 23 graden C om de smaak nog meer te behouden. Lijkt goed te werken.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #17
      Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

      Hu nog een extra reden om zo een goede voedseldroger te kopen
      thanks voor de tip

      Comment


        #18
        Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

        Mijn ervaring met wiet drogen met de droogmachine is nog in ontwikkeling. Zoals beloofd in mijn kweekverslag hier een samenvatting van mijn eerste poging.
        Heb hier de kleine toppen geoogst van een PineappleChunk fem.
        Oogst in de droogmachine geknikkerd. Altijd leuk knikkeren. Gepoogd LR2’s receptuur op te volgen. LR2 heeft een andere droogmachine als ik. Dus bleef bij een poging. Dit is dan ook geen review van LR2’s methode.IMG_20161015_245419588.jpgIMG_20161015_245353588.jpgIMG_20161015_245219200.jpgIMG_20161015_163122380.jpgIMG_20161015_163119658.jpg


        Droge shit
        IMG_20161018_161704123.jpgIMG_20161018_161637572.jpgIMG_20161018_161628236.jpg


        Prima
        IMG_20161016_163652076.jpg

        Eindresultaat in de gripzak
        IMG_20161019_175006671_HDR[1].jpg
        Last edited by Ongeldig; 19 October 2016, 16:59. Reden: amateuristisch juppengedrag
        Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

        Comment


          #19
          Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

          Lang leve de droogmachine das best owke. maar als je tijd over hen, droog gewoon langzaam koel en donker.

          Comment


            #20
            Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

            Ik heb dit jaar weer gebruik gemaakt van het ding. Dit maal wel koeler, rond de 20-27 graden. Dat werkt prima.
            Sessies van 3x2 uur per dag, 4 dagen achter elkaar.
            Dat verschilt eigenlijk nog maar weinig met traditioneel drogen, alleen is de luchtverplaatsing anders; die is wervelend.
            Om de dag verplaats ik de mandjes, zodat de meest vochtige toppen onderop liggen, en de meest droge toppen bovenop belanden. De vochtige lucht die dan van onderaf wordt doorgeblazen, bevochtigd de bovenste toppen weer enigszins.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #21
              waarom zie ik dit nu pas? Ik heb dezelfde voedseldroger als in je pic zelf! Zal het toch eens proberen na deze kweek met een klein beetje.
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                #22
                LIDL verkocht ze laatst zelfs voor een kleine 30 euro, ook die hadden een minimale stand van circa 20 graden. Aangezien het weer herfst wordt, zal de prijs wel stijgen denk ik (of ze gaan juist in de aanbieding vanwege de schamele oogsten).
                Gedroogde appels alleen al, zijn het geld dubbel en dwars waard! Geen rotte appels meer, gedroogde appelschijfjes zijn hemels van smaak met een unieke bite en ze blijven jarenlang goed.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #23
                  Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

                  Comment


                  • LR2
                    LR2 commented
                    Editing a comment
                    Hangend drogen heeft ook mijn voorkeur, maar niet die van mijn medebewoners. Onze oude droogmachine blijft gelukkig heel fris.
                    Als je niet lager dan die 45 graden kan, waarom dan niet korter maar vaker? Laten we zeggen 4x per dag 10 minuten?
                    Dat zou misschien een goede middenweg zijn.
                    Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk: een dag in de droogmachine, daarna kun je ze hangend of liggend rustig verder drogen.
                    In mijn wereld is de vochtigheid direct na het oogsten het grootste probleem; dat is zo ontzettend veel water, dat het bijna MOET gaan rotten. Dat zien we trouwens ook, buiten, aan de plant.. Ben je dat stadium eenmaal voorbij, bij bijvoorbeeld 20-30% waterverlies, dan kan het weer rustig aan.
                    Dat was ook de hele intentie van mijn droogmethode eigenlijk.

                  #24
                  Leuk topic! Ik ben in! Beginnend met het knipafval drogen in de dehydrator. Toevallig gisteren een paar planten geoogst en opgehangen!
                  En dan volgend weekend zal ik eens proberen een AK te drogen met deze speed drying methode!
                  Hoeveel sessies weet ik nog niet vanwege de hogere min temp. 20 X 30 minuten over 3 dagen denk ik
                  Het fijne van de Excalibur is dat het een lade systeem heeft waardoor de horizontaal ingestelde ventilator het product mooi gelijkmatig droogt in de hele kast!
                  De goedkopere toren droogmachines zijn meestal wat koeler in de bovenste segmenten waardoor je wat beter met de temperatuur kan spelen.
                  Soms is goedkoop beter... raar!


                  Comment


                  • Ongeldig
                    Ongeldig commented
                    Editing a comment
                    20*30 minuten?
                    Hier is het met 3*30 (3 dagen, 30 min per dag) minuten meestal droog. Afhankelijk van de grote van het materiaal. Een flinke top wil weleens 5*30 (5 dagen, 30 min per dag) minuten nodig hebben. Laat er wat takjes aan zitten zodat je kan testen of ze goed knakken. Je kan ook nog testen met sessies van 15 min. Hou er rekening mee dat ook in een droogmachine het risico bestaat op schimmelvorming (dan doe je iets verkeerd).
                    Los knipafval in de Excalibur is niet echt een succes bij mijn versie met vier trays. Dat wil er doorheen gaan vliegen. Ik doe het niet, er moet meer in gedroogd worden als wiet. Hij droogt wel mooi gelijkmatig. Hoeft de trays niet tussendoor te verwisselen. Maar alleen kleine topjes passen goed als je hem helemaal vol wilt doen.
                    Heb je weleens gemeten wat de actuele temp is in jouw droogmachine? Bij de mijne wijkt het behoorlijk af van de ingestelde waarde.
                    Laat even weten hoe het je bevallen is of als je nog vragen hebt.
                    Excalibur vraagt schandalig veel geld voor een cheap design.

                  #25
                  Oh crap! ik had het verkeerd gelezen! Bedankt! Gelukkig stond ie nog niet aan!
                  Ik heb een 9 tray met timer. De min temp is 41 graden en dat is het ook. Ik rijs er nog wel s brood in. Volgende keer ga ik de temp s ff checken van dat ding!
                  Ik denk dat ik gewoon het bladafval verdeel over de droogmachine en em gewoon uit laat.
                  In mijn drooghok krijg ik het ook niet kouder dan 30 graden en 40%lv en dat komt doordat ik er een dehumidifier in heb staan. Verder is het 60-70 %lv binnen en buiten. Die droogmachine gaat gewoon te hard ben ik bang.
                  Verder vind ik dat je wel gelijk hebt qua design en prijs. Het is niet veel wat je krijgt! Maar wel een van de betere waar ik mee gewerkt heb!

                  Comment


                    #26
                    Interesante methode, mischien dat ik mijn droogkast ook meer op deze manier ga gebruiken en niet ga proberen de traditionele droogmethode na te bootsen.

                    Comment


                      #27
                      Schimmel tijdens het droogproces begint met woekeren meestal in de eerste paar dagen na het knippen.
                      Ben je de eerste week voorbij is het nog steeds verstandig om de LV in de gaten houden maar het grootste risico is geweken.
                      Dat komt opnieuw om de hoek zodra de oogst gereed is voor het curingsproces. Zie het maar al te vaak dat mensen de wiet net iets te vroeg in de pot/zak doen en/of er vervolgens onvoldoende naar omkijken. Zuur hoor.

                      Naja, die eerste alinea is niet aan LR2 gericht want blijkbaar bevindt hij zich ergens in zijn eigen "wereld".
                      In mijn universum. Als je badeendjes met eieren ziet dan weet je dat je in de buurt bent.

                      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                      "Ehm.. Luister, een vibe voelen is subjectief joh. Pin me daar eens niet zo op vast."
                      "Jij bent een zelfverklaard expert LR2, jij zou moeten weten hoe we jou vastpinnen."
                      *Ongeldig plopt binnen met een vunzige opmerking over vastpinnen, en alvast pinnen voordat je jezelf laat vast pinnen, want het is duur tegenwoordig.*
                      Alright.. Tijd voor vakantie..
                      Gun hem zijn vakantie. Zoals je ziet slaat zijn fantasie op hol.
                      Al wat uit mijn mond komt is volkomen zuiver en onschuldig.

                      Slangebeesten en boze katten zijn een goede indicatie. Misschien kom je Els tegen. Dan moet je oppassen.
                      Indien je besluit om door te lopen, of een slokje neemt van Els haar "tafelbier", dan ga je voorbij een point-of-no-return. Dat staat niet aangegeven. Je hebt genoeg waarschuwingen gehad.
                      Oja. Je kunt ervoor kiezen (die mist LR2 eentje) om goed voorbereid op pad te gaan. Zorg dan dat je de juiste tools in je arsenaal hebt. Meerdere haken zijn geen overbodige luxe. En een pantser voor als je hem nijdig hebt gemaakt zal niet misstaan. Als je dan toch zover gekomen bent. Kom je mij misschien ook nog wel tegen. We zijn in mijn universum.


                      Terug naar pluche. Pas op voor pluche.

                      Kortere sessies met een hogere regelmaat is een goed alternatief vanwege de hogere minimum temp van de Excalibur. Bijv. 2/3/4 sessies van 10/15 min per dag.
                      Je voelt me misschien al aankomen. Deze vrouw heeft er een tijdsklok voor nodig om aan een dergelijk schema te voldoen. En die heeft ze niet.
                      Dus ja een goede middenweg.
                      Even in de droogmachine, daarna ophangen. De knipwondjes waar de levenssappen uit sijpelen zijn vakkundig dicht geschroeid.
                      Net als bij een stukje stoofvlees. Eerst de buitenkant dichtschroeien op hoog vuur dan de binnenkant langzaam gaarstoven. Deze behandeling krijgt mijn voorkeur.
                      Na de oogst van de hoofdvoorraad wil ik de kachel wel aanzetten in mijn 'hangende' droogruimte, 18 graden is voldoende. Zodat de sappig groene toppen hun vochtigheid af kunnen geven aan drogere lucht.


                      Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

                      Comment


                        #28
                        Geweldig, dat idee had ik ook een paar dagen in mijn kop lopen...
                        Alleen mijn droogtoren Clatronic-achttig (de echte merk is mij ontgaan) gaat niet lager dan 40 graden geloof ik, en gaat alleen maar aan-uit schuifknop.

                        Dit moet ik even binnenkort gaan testen met een temperatuursensor.
                        Anders ga ik de boel openschroeven en een potentiometer tussen de electronica en de warmte-element plaatsen waarmee je de temp. prima af te regelen.

                        En de mechanische tijdschakelaar zal ik dus ook in de stopcontact plaatsen als er een 3x of 4x sessies moet gaan draaien.

                        Comment


                          #29
                          Met een relatief luxe tijdschakelaar hoef je misschien niet altijd je droger open te schroeven. Stel je blaast 40 graden voor 1 minuut, dan warmt je wiet op tot circa 29 graden. Dan weer een minuut uit.
                          Als je een beetje een traag verwarmingselement hebt, dan komt die met zo'n schakeling misschien niet eens boven de 25 graden uit.
                          Ik kan me alleen voorstellen dat de levensduur van het apparaat zo wel aardig ingekort wordt.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment


                            #30
                            Welnu,
                            ik heb nu een idee sinds kort ik over Arduino experimenteerkit beschik.

                            Ik ga van arduino een aangestuurde relais switch met een temperatuursensor van maken icm droogmachine, een Bomann droger zonder temp. Regeling en alleen on en off knop.

                            Op gezette tijden (via countdown) schakel ik de droger in, en door de temp. meting wordt de boel gecontroleerd. Als de droogtemperatuur net op de drempelwaarde zit, ontbreekt de stroomtoevoer en laat de boel afkoelen en de bepaalde tijd de relais weer openzet. Is dat een idee ?

                            Comment

                            Bezig...
                            X