Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Knakken van buitenwiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Knakken van buitenwiet

    Korting op 420shop
    Algemeen

    Een ieder die ervaring heeft met het telen van buitenwiet zal hebben moeten constateren dat de hoofdbuds meestentijds acceptabel afrijpten, terwijl de lager gelegen (internode)buds achter bleven in de groei en de afbloei. Dit resulteert vaak in langdurig knipwerk van onvolgroeide en onafgerijpte, zeg maar "rauwe" buds. Door omstandigheden heb ik dit ongewenste fenomeen kunnen beperken.

    "Knakken"sss

    In mijn (buiten)kas was ik genoodzaakt hoofdtakken te gaan knakken omdat ze tegen de bovenkant van de kas groeiden. Tot mijn verbazing leidde dit tot een aanzienlijk grotere opbrengst en wiet van betere kwaliteit. Daarom ben ik bij latere kweken stelselmatig gaan knakken. Door het knakken in diverse richtingen (ik knak ongeveer 30 tot 40 cm beneden de top) deed zich het volgende voor: de hoofdbud richtte zich na 2 dagen op en vormde een hoek van 90 graden met de geknakte tak. In de oksels van de noden, van de geknakte takken/twijgen, waarin zich reeds enige aanzetten tot bloei bevonden vormden zich volwaardige buds, verticaal ten opzichte van de geknakte tak. Hierdoor kreeg de plant min of meer het uiterlijk van een dakplataan, een soort groen scherm, bezaaid met toppen, die allen op de zelfde hoogte groeiden. Onder dit groene scherm heb ik alle scheuten en bloemaanzetten verwijderd, zodat de plant zijn volledige energie kon aanwenden voor de hoofdtoppen. Het is kort gezegd een hoge scrog met nagenoeg uitsluitend (hoofd)toppen op de zelfde hoogte.

    Betere kwaliteit

    Doordat alle toppen op deze wijze maximaal profiteren van de lichtdruk rijpen ze gelijkmatiger en beter af.
    Onvoldoende afgerijpte (rauwe) buds behoren tot het verleden.
    De buds zijn minder flodderig, dus steviger. Wellicht komt dit door de stress veroorzaakt door het knakken of omdat de lager gelegen buds ineens het volle daglicht meepakken.

    Durf je het knakken aan?

    Ik onderken dat de door mij geschetste ruwe behandeling bij menige kweker, die in de afgelopen maanden zijn planten met zorg heeft opgegroeid, de wenkbrouwen zal doen fronsen. Echter, een klein experiment met enkele twijgen zal je verbaasd doen staan over het resultaat. Wellicht knak je in het vervolg altijd!

    Tijdpad knakken

    Omstreeks week 1 of 2 van augustus knak ik de hoogste twijgen op ongeveer 30 tot 40 cm (vanaf de top gemeten) in een dusdanige richting dat ze elkaar niet in de weg zitten
    In week 2 of 3 knak ik de nadien verder gegroeide hoogste twijgen eveneens op de zelfde wijze.
    In week 3 of 4 knak ik de rest van de twijgen.

    Eindresultaat

    Bij het oogsten heb ik echt een groen scherm vol met buds die maximaal van de lichtdruk hebben kunnen profiteren en op deze manier heb ik naar mijn oordeel het best mogelijke resultaat bereikt.

    Slotopmerking

    Ik zou graag van medekwekers vernemen, ingeval zij bij wijze van experiment, eveneens (gedeeltelijk) tot knakken overgaan, of dit ook bij hen tot een soortgelijk resultaat heeft geleid.


    Xtreme
    Last edited by Nederhigh; 21 August 2022, 14:50.

    #2
    Re: Knakken van (buiten)wiet

    Wel mooi geschreven, professioneel zou ik bijna zeggen.
    -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

    Comment


      #3
      Re: Knakken van (buiten)wiet

      Kan het zijn dat dit supercropping is ? Zag dit namelijk ook bij de urban grower alleen deden zij niet de hoofd buds maar juist de kleine, laag gelegen buds.

      Edit: Hier het filmpje van de Urban grower over het super cropping.

      http://www.youtube.com/watch?v=H1YEc7ENd5E
      Last edited by monty; 11 August 2009, 14:11.

      Comment


        #4
        Re: Knakken van (buiten)wiet

        Hallo origineel,

        Ik kende het filmpje evenals de term supercropping niet. Wat echter op dit filmpje te zien is doe ik min of meer op dezelfde manier in mijn kas. Dus 2 personen hebben afzonderlijk het wiel uitgevonden, met het enige verschil, dat het bij mij een noodsprong was met een onverwacht positief resultaat, terwijl de andere kwekers kennelijk over deze manier van kweken hebben nagedacht. Overigens bedankt dat je mij op genoemde film hebt geattendeerd, omdat dit bij mij nieuwe gezichtspunten opende voor de binnenteelt. Ik denk hierbij aan 4 planten in een scrog onder een 400 watter, wat volgens de Polaris-richtlijn hooguit een sepot met afstandsverklaring oplevert.

        Met vriendelijke groet,

        Xtreme
        Last edited by Xtreme; 10 August 2009, 20:00.

        Comment


          #5
          Re: Knakken van (buiten)wiet

          Nice work dudes, zeer goede post xtreme. Echt leerzaam en goed aangevuld door orgineel. Ga zo door mannen!

          Grts
          Last edited by westport; 12 August 2009, 19:17.

          Comment


            #6
            Re: Knakken van (buiten)wiet

            Nog een filmpje erover.

            Je kan sowieso redelijk veel handige filmjes vinden op youtube over growen.
            Last edited by Nederhigh; 21 August 2022, 14:53.

            Comment


              #7
              Re: Knakken van (buiten)wiet

              Bij Knakken beschadig je toch de plant dus ook meer kans op rot neem ik aan ?
              God was never on your side..

              Comment


                #8
                Xtreme

                Comment


                  #9
                  Re: Knakken van (buiten)wiet

                  Ik het het met 2 mooie toppen geprobeerd en het werkt moet ik zeggen
                  Hier enkele foto's!
                  Het is white Whidow; ik hoop dat ze stilaan gaat bloeien
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Re: Knakken van (buiten)wiet

                    Hallo Tephros,

                    Je laat de lezers exact zien wat er gebeurt. In foto 2 groeien 4 of 5 internode toppen thans verder als hoofdtop, verticaal op de geknakte twijg, terwijl de eindtop ook omhoog is gaan groeien. Dit gaan echt volwassen hoofdbuds worden. Wellicht raken lezers van dit forum, die eerst twijfels hadden nu overtuigd: immers foto's zeggen meer dan woorden. Je illustreert zonneklaar dat knakken opbrengst verhogend werkt. Als je de gehele plant stelselmatig knakt zie je korte tijd niet eens meer dat er geknakt is. Het enige wat je achteraf kunt zien is een (boven)scherm dat nagenoeg volledig uit toppen bestaat.
                    Leuk dat ik niet de enige ben die experimenteert met knakken. Ik stel voor "knakkers" aan de cannabis woordenlijst toe te voegen.

                    Met groet van,


                    Xtreme
                    Last edited by Xtreme; 11 August 2009, 18:49.

                    Comment


                      #11
                      Re: Knakken van (buiten)wiet

                      Heel goed Knakkers! Mooi om te zien, ik ga ook meteen een topje knakken, ben zeer benieuwd naar het resultaat. Dank voor de duidelijke info allemaal!

                      Comment


                        #12
                        Re: Knakken van (buiten)wiet

                        Ik heb ook maar even 1 van mijn planten geknakt en aangezien ik er 8 heb kan ik wel een beetje kloten.

                        Hier foto's


                        Misschien te veel geknakt meteen, maar we zien wel wat er van komt.
                        Last edited by Origineel; 11 August 2009, 20:45.

                        Comment


                          #13
                          Re: Knakken van (buiten)wiet

                          Ook ik knak regelmatig mijn takken.
                          Dit word normaliter geen knakken genoemd, maar supercropping.

                          Ook is het niet "uitgevonden" ivm onze plantjes, 't is al eeuwenoud zelfs.
                          Ik moet zeggen, ik ben er zeer te spreken over.

                          Op den duur zul je steeds iets beter aanvoelen, tot hoever je kan gaan,
                          ook ik heb er tot zover 1 iets te ver geknakt, dat leverde me dus een getopte tak op.

                          Kreeg er 4 stengels voor terug, die als een dwaze groeien.

                          Mijn advies is voor vandaag : Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag al geknakt kunt hebben.

                          ~ Oscar,

                          Comment


                            #14
                            Re: Knakken van (buiten)wiet

                            Interessant stukje idd.
                            Ik heb bij mijn eigen plant een tijdje terug "per ongeluk" ook eentje geknakt.
                            Ff te wild de pot verschoven, maar het resultaat is hetzelfde.



                            vale.

                            Comment


                              #15
                              Re: Knakken van (buiten)wiet

                              Misschien dat de mods een sticky kunnen maken van dit topic en tussen fimmen en toppen plaatsen.



                              Hier nog wat extra info van het web over supercropping.

                              http://www.420magazine.com/forums/fr...-tutorial.html

                              Fig. 16). Seven of the 62 accessions (3, 16, 27, 30, 35, 43, and 45) completely escaped obvious infestation by the ECB. These included the three most unusual accessions studied: 16, a wild, highly-branched form with very woody stems; 30, the only accession that failed to mature more than a few seeds, a highly-branched narcotic form with very woody stems; and 45, the cultivar FIN 314, the shortest and earliest-maturing of all the plants grown, with very slim stems. The resistance of these three accessions, with the slimmest and/or woodiest stems, suggests a preference by the insect for larger and softer stems.
                              The damaged plants appeared to have comparatively large seed productivity, although floral production and seed maturation were delayed. Mean weight of the damaged plants was significantly heavier, by more than a third. This phenomenon of damaged plants growing more robustly and productively than their undamaged counterparts, is known as "overcompensation," and its significance is very controversial (e.g. Belsky 1986). Our observation suggests that European corn borer damage may, at least for some purposes, be good for hemp. However, this is not really all that surprising.The capacity to respond to damage to the main leader is important for hemp. Moes (1998) observed that following severe hail damage to a hemp plot in Manitoba, axillary branches developed at nodes below damaged stems, produced inflorescences, and a substantial (albeit reduced) seed yield. Pate (1999) noted that when growing hemp for seed, the number of flowers per plant and the number of seeds produced can be increased by "topping" the plants when 30-50 cm high. While European corn borer damage to hemp stem leaders is probably not normally beneficial, at least under some circumstances the reduction in crop yield may be limited.
                              Bron: http://www.hemphasis.com/biorpap.htm#br017
                              http://www.growkind.com/forum/showthread.php?t=23719

                              http://www.growery.org/forums/showfl.../Number/239247
                              Last edited by Origineel; 12 August 2009, 03:09.

                              Comment

                              Bezig...
                              X