Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Outdoor 2017: Boots in the ground / Turf War

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LR2's Outdoor 2017: Boots in the ground / Turf War

    Korting op 420shop
    Is het niet wat vroeg om te beginnen?
    Ik vind van wel, de plantjes denken er anders over.
    Die komen namelijk al boven nu. Drie stuks White Rihanna #3 hebben de natuurlijke route genomen, er volgen er vast meer.
    Natuurlijke route?
    Resten van zaad-toppen heb ik buiten in de compost gemengd, gewoon, met tak en al. Dat heeft de hele winter kunnen vergaan, toprotten, schimmelen, afbraak. Nu hebben wat restantjes besloten om uit die toppen te klimmen - of de toppen om zich heen te laten oplossen - en te gaan nestelen in de bodem tot het weer goed genoeg is.
    Meteorologisch is de lente begonnen volgens Munneke. Da's die sullige weerman van de NOS, vriendelijke man hoor. Mijn zaden zijn het er mee eens.

    Welnu, in het theater des levens kent men geen program.
    Dus ik heb twee weken gelee eens een laatste mestronde gedaan. Dat is nu ongeveer in de bodem geregend.

    Ik heb wat pepers, autoflowers, en ik moet nog wat zaden aanschaffen op basis van loze beloftes van zaadwinkels om vervolgens te janken over de gebroken beloftes. Stekjes van de P#2 groen, die besloten hebben om alvast te bloeien. Ergens staat vast een klokkie niet lekker, kan mij het schelen.

    Wat dan nog? Wat nog dan? Nou, voorlopig even niets. Ik ga lekker afwachten tot het echt tijd wordt, zo rond april.
    Die keuze maak ik zelf bewust, mijn advies om niet voor mei te beginnen blijft staan. Want het is gewoon niet zo verstandig om eerder aan de slag te gaan, al helemaal als je weinig ervaring hebt.

    Propagators? Flessen? Voorzichtig voorkiemen? Bull shite. Die komen er bij mij niet in. Mijn zaden gaan de grond in, en daar moeten ze het zelf rooien. Hooguit wat bescherming tegen de vogels.
    Mijn bodem leeft al, al jaren. Ik tel tenminste 5 verschillende schimmelvruchtlichamen per m2, dus de bodem is divers in microorganismen. Dus bactrex en zulke afscheperij komt er ook niet in.

    Voeding: Losse korrels, N, P, en K. Heb ik nog liggen. Al 2 jaar gebruik ik ze. Kostte me toen 25 euro ofzo. Kun je nagaan, sommige mensen smijten dat bedrag er doorheen in alleen de kiemperiode. Ik doe er 4-5 jaar mee.
    Grond: Goedkoopste potgrond van de supermarkt
    Potjes: Restmateriaal, geen smartpots of wat dan ook. Ik vind ze namelijk tegenvallen qua prestaties, en veel te prijzig. En elke dag watergeven, zit ik niet op te wachten.
    Licht: Zon
    pH: Prima
    Kunstgrepen: Toppen, scroggen, binden, SM, whatever, dat komt allemaal als ik vind dat het nodig is. Sommige planten zijn al prima van zichzelf.
    Kruisen: Als het nodig is, als ik wat moois vind. Anders niet.
    Overig: jongens, zie hier dat het ook gewoon makkelijk en cheap kan. Net als vorig jaar. Net als het jaar er voor.

    Tot nu toe gemaakte kosten: 0
    Beraamde kosten tegen december: 35-50 euro maximaal.

    Het belangrijkste keyword voor deze hele buitenkweek is: Relax. Ik laat de planten het werk doen. Door de jaren heen ben ik echt allergisch geworden voor growers die alles tot in de puntjes willen beheersen, en dan beginnen te miepen als er iets niet 100% perfect is terwijl de plant het prima lijkt te vinden. Ik heb besloten het andersom aan te pakken: ik beheers niks, en ik ga me niet druk maken. 't is toch de plant die het moet doen, niet ik. Ik help alleen als ze het zelf niet meer kunnen. Ik ben de assistent, de Plant Ass. en niet de plant. Het is een soort meesterproef voor de plant; die moet het werk afleveren, ik zorg wel voor de tools om dat te kunnen doen.
    Meer ook echt niet. Die filosofie maakte mijn kweek vorig jaar 200% leuker. Geen enkele keer echt druk gemaakt tijdens de hele zomer, niet over de planten tenminste. En dat is een fijn gevoel. Daar doen we het toch voor, dat fijne gevoel? Nou, waarom niet versterken dan? Als ik me verveel, ga ik wat anders doen. Niet naar de planten kijken. Ik schrijf het hier op met een reden, want ik wil dat mensen er eens over nadenken. "Hoe kan ik het met zo min mogelijk, goed doen?"
    Wiet is onkruid enzo, blabla, nature finds its way, er is letterlijk niks nodig. Als je echt zorg wilt dragen voor iets, ga naar de bejaarde buurvrouw of neem een hondje.

    Voor nu, de groeten!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Heerlijk verwoord de less is more aanpak kan ik ook wel waarderen.

    Schuif mn tuinbank hier dan ook weer met plezier bij succes en vooral weer genieten.

    greetzz

    Comment


      #3
      Dat belooft weer veel mooie onderwerpen!

      Succes man, ik kijk graag mee
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #4
        Kijk, gezellig dame en heer! Wees welkom!

        Ik vond zojuist een zaadje terug van de Durban poison van vorig jaar. Die had ik niet gezaaid. Erg leuke verassing! Die gaat straks alvast in de binnentuin aan de groei. Die DP was vorig jaar erg goed bevallen, die van wietzaadjes.nl tenminste, die andere niet.. Daar heb ik nog geen gram van aangeraakt om eerlijk te zijn. Ja, om te proeven, maar de rest ligt gewoon in opslag. Die van wietzaadjes was gauw op.

        Wat verder? Nouja, beetje klooien met arduino.
        Ik zit er over te denken om een cannabisdatabase op te bouwen. Zoiets als een verzamelpunt met data. Iedereen is aan het loggen tegenwoordig, en het is eigenlijk raar dat we daar geen gebruik van maken. Ik meet bijvoorbeeld dat een onbeschermde stek bij volledige verdamping 1mL water verdampt per 4 uur. Dat kunnen we handig gebruiken bij een automatisch watersysteem. Kunnen we ook niet doen, zoals nu..

        Dikke vette storm vandaag trouwens. Eigenlijk zou ik dan flessen moeten gebruiken, of stokjes. Want die vangen meer wind, als ze dan omwaaien trekken ze de hele plant mee. Vet goed idee toch?
        Om maar wat te noemen.. We gaan het vast tegenkomen dit jaar.

        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Dat wordt weer een spannende gebeurtenis. ik zet mezelf op het bankje in de zon...

          Succes, Ron

          Comment


            #6
            Zeeuw dat word leuk leesvoer, ga ik zeker volgen!!!

            erg leuk dat je voor de less is more aanpak gaat! Wil ik veel van leren, gezien ik zelf nooit het geduld kan opbrengen me helemaal niet met de plantjes te bemoeien, ookal denk ik dat het de plant laten vechten voor z'n leven wel een groot voordeel kan hebben voor hoe sterk de plant zelf uiteindelijk word. Maarja blijf het eng (en ergens een beetje saai) vinden om me he-le-maal niet met ze te bemoeien, dus vandaar ook respect dat jij het wel aandurft!

            Dat zo goedkoop mogelijk kweken wil ik ook een keertje met een run doen, maar dat komt nog wel een keertje ooit ergens in de verre toekomst


            ik heb m'n stoeltje er in ieder geval zeker bij staan!! Ik kan je manier van verwoorden ook wel waarderen ^^

            Comment


              #7
              Een plant laten vechten voor zijn leven kan er voor zorgen dat hij het loodje legt. Da's niet echt mijn bedoeling.
              Maar zo pamperen als sommigen doen, dat gaat in ieder geval niet gebeuren.

              Overigens, zo goedkoop mogelijk kweken kun je - in mijn ogen - beter in het begin doen, want als je duur begint is het geld al op voordat je goedkoop kan doen. Ik houd liever aan het eind wat geld over. Mocht ik dan een keer duur willen doen, dan heb ik die ruimte. Geld kun je niet opnieuw uitgeven

              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Waar zijn we inmiddels gebleven?

                DP staat onder kunstlicht. Ik bladerde even terug in vorig jaars verslag, daar zag ik dat er een AF tussen zat. Had ik misschien even over moeten mailen.. Maar goed, niet gedaan, niet zeiken. Dan komt het goed uit dat ik deze vast test. Anders zet ik straks in op een dood paard. Of meer een shetland pony in een volbloedrace. Zoiets. Man, ik weet niks van paarden..

                Stekken van P#2 groen zijn aan de wortel. Die ga ik wat meer zetten dit jaar. Veruit de favoriet namelijk. Mederokers zijn enthousiast over de smaak, dus een drietal van die stekken gaat uit de tuin gestolen worden.. Da's geen uitwisseling van plantmateriaal, maar diefstal! Ik ga geen aangifte doen, want dat helpt toch niet.
                Maar dan is het wel belangrijk dat die plant eens uit de half-bloei komt. In de binnentuin loopt het een beetje spaak allemaal. Rare sprongen enzo. Na twee weken elke dag denken 'misschien moet ik die klok effe controleren' en het vervolgens niet doen, is het er toch van gekomen. Knopje van de timer per ongeluk op 'altijd aan' laten staan. Tsja, geen wonder dat de planten die 's nachts hun ding doen, geen sprintje trekken.
                Ja, er zijn planten die overdag energie opvangen, en in de nacht pas hun fotosynthese afronden. Die zijn super hip, en worden luchtzuiveraars genoemd. In de boekjes heten dat CAM planten. Goed voor op de slaapkamer. Enkele van die planten vangen ook daadwerkelijk schadelijke stoffen op, die in huizen voor komen. Maar het merendeel niet. Luchtzuiveraar is dus eigenlijk een bullshitterm. Eigenhuisentuin verkoopgelul. Zo'n plant geeft hooguit een paar milliliter aan zuurstof per nacht, dus dat is pas leuk als je in een kartonnen doos slaapt. Maar goed, groen in huis bevordert de gemoedstoestand. Dat is dan weer leuk.

                De tuinplanten staan stil trouwens. Weinig groei te bekennen. Maar het weekend komt er aan. Iedere week weer. Dus wellicht dat ze wat meer een partymood ontwikkelen en omhoog gaan dansen.
                Meer dan dat - oplettende lezer ziet nu dat 'dat' naar niets verwijst - ga ik er ook niet aan doen. Dat was de afspraak.


                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Lekker bezig daar!

                  Ik ga het volgen.

                  Comment


                    #10
                    Voor de mensen die het interessant vinden:
                    Groei van de 3 jongkies die buiten waren opgekomen, 2 weken terug.
                    Jonkie 1: 2mm
                    Jonkie 2: 0mm
                    Jonkie 3: -5cm want op gaan staan.
                    Aantal nieuwe bladeren, nodes e.d. : 0.

                    Goessie, waarom zouden we toch liever zelf wat later van start gaan?
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #11
                      Loop niet te meuten man, je bent al 2 weken lekker bezig..
                      Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
                      Het systeem betreurt dit ten zeerste.

                      Comment


                        #12
                        Jonkie 3 gaat lekker

                        Wel beetje jammer dat t allemaal zo langzaam gaat. Ik vind het al heel wat dat het nog leeft zo zonder kas nu al buiten :O

                        Comment


                          #13
                          Jammer vind ik het niet. Logisch wel.
                          Het is niet zo gek dat ze niet opschieten, het is gewoon te koud.

                          Ondertussen kan ik mezelf lekker bezighouden. Dus echt vreselijk vind ik het niet.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment


                            #14
                            Ziet er leuk uit, ik ga er in ieder geval even bij zitten

                            En het loggen van data is wel een leuk idee, misschien waard om er eens over te brainstormen ?

                            Comment


                              #15
                              Exmember41669 nu er toch nog weinig gebeurt, zie ik dat best wel zitten om even hier wat te spuien over dataloggen.
                              Wellicht is het handig om een tabel te maken, die up te daten is door gebruikers. Ik weet niet of de foruminfrastructuur dat aan kan, maar het lijkt me leuk om te overleggen.

                              Ik zat te denken aan zoiets, ik doe het even internationaal omdat ik zulke termen nooit in het NL's lees, en het is laat: Om maar een beginnetje te maken.. Wellicht dat er wat dingen uit kunnen, of toegevoegd kunnen worden. Maar ik denk dat temp+licht+humidity+plantformaat wel te meten en verwerken zijn, en in een model kunnen gevoegd worden om waterafname in de pot te calculeren. Zo kan je ooit een programma tikken om waterpompjes op het ideale moment een x-aantal water te laten pompen. Tenminste, als er een verband op te maken is. Daarvoor is data nodig. Eigenlijk uit een gesloten testomgeving met een gedefinieerd potformaat.
                              Denk aan een plastic bak met steenwol, waar geen water uit kan verdampen. Al het water dat verdwijnt, moet via de plant.
                              Afnamewater = plantformaat x verdampingsfactor bij temp T(?) - humidityfactor H. Zoiets. Eenzelfde model is te maken bij EC. pH is relatief bekend hoe die verandert, dat laat ik buiten beschouwing.

                              Ik noem maar wat.. Voel je vrij om er op los te gaan!
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...
                              X