Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bwrap89's eerste kweek!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bwrap89's eerste kweek!

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal!

    3 weken geleden begonnen met zaaien van 3 x Blue Cheese en 1 "verassings"-zaadje. Oeh wat vond ik dit spannend en leuk!

    Na 3 dagen staken ze hun kopje boven de grond alleen het "verassing"-zaadje had er geen zin in.

    IMG_20180517_223727.jpg
    IMG_20180519_120808.jpg IMG_20180527_101754.jpg

    Na veel lezen, zorgen maken of de zaailingen het wel zouden overleven omdat ze erg gestrekt waren, maar ook genieten van de geboekte resultaten zijn we nu 3 weken verder en werd het tijd
    om de drie musketiers te verpotten! Zo gezegd zo gedaan! Bij 2 kwamen er al genoeg wortels onder het potje vandaan, de derde (de gebogen musketier) laat ik nog even in haar kinderschoen zitten. Ben in het volle vertrouwen dat zij het ook overleefd!



    Ik had de smaak te pakken en bedacht me dat ik nog niet te laat ben om een autoflower te op te voeden, dus heb ik nog een green-o-matic zaadje een week geleden in de grond gestopt en die die is ook al lekker bezig!
    Nu wacht ik nog op zaadjes van royal queen seeds (jeetje, die levertijd van hun is lang!) en misschien gaat er nog 1 auto-flower de grond in, wie weet!

    2.jpg

    De opstelling is een kas die de hele dag goed veel zon krijgt, ecostyle potgrond en terracotta en zwart-plastic potten.

    4.jpg 5.jpg

    Mochten de blue cheese het nou heel goed gaan doen (lees heel groot worden), dan wil ik met eentje een scrog-experiment doen. Qua voeding wil ik eigenlijk niks doen, tenzij iemand mij kan overtuigen dat er toch echt iets van mestkorrels bijmoeten (ik las ergen koeienpoep van de gamma?)



    Tips zijn zeer welkom! Maar vind het vooral leuk om met jullie mijn proces te delen!



    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Voeding van tomatenplanten zou ik wel aanraden. Als je iets wil oogsten.
    Zonder voeding gaan ze echt niet vlot groeien.

    Comment


      #3
      Die voeding gaat pas een issue zijn over een week of 4.

      Wat mij zorgen baart is die aarde. Dat lijkt verrekt veel op cocos. Zelf kan ik daar nog geen komkommer op kweken. Het vergt een speciaal type persoon om er mee om te kunnen gaan, volgens mij.
      Dat zou dan wel een taaie zit worden, aangezien veel meer mensen er niet mee overweg kunnen. Ach, iemand moet 't ons leren.

      Succes!
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Het is inderdaad cocopeat! Tot nu toe gaan mijn tomatenplantjes, radijsjes er goed op,
        Maar, natuurlijk slaat twijfel toe wanneer je het niet wilt, en kan ik er dus nog voor kiezen om de derde in normale potgrond te zetten en het verschil te bekijken.
        LR2 ik heb jou ooit eens horen zeggen dat koemestkorrels prima zijn. Ik heb hier een hele oude (5 jaar) zak met biologische mestkorrels. Denk je dat ik dat nog kan gebruiken? dat spul blijft wel lang goed toch, als het droog is?

        Comment


          #5
          Koeie mest kan je snel het plantje verbranden.
          Op Coco hebben niet veel voeding vanuit de grond dus zou ik al starten met iets minder agressief dan koeienmest want deze zijn moeilijk te doseren vind ik

          Comment


            #6
            Btw, het is deze grond: https://www.hornbach.nl/shop/ECOSTYL...1/artikel.html
            Hier zit al wat organische meststof doorheen, maar heb dus geen idee of dit voldoende is We gaan het zien!

            Comment


              #7
              Ik neem alles van plagron grond, vitamientjes

              Comment


                #8
                Koemest veroorzaakt het minste verbranding. Het heeft een NPK verhouding van circa 2:0.4:0.7.
                Maar als je het te lang laat rusten, dan verdampt de stikstof voor een groot deel (als NO2 of als ammoniak/ammonia). Als het nog flink stinkt, dan is het prima. Als het niet meer stinkt en meer richting hooi ruikt, dan kun je beter nieuwe kopen.

                Verse koeienmest (vers van het land/koe bedoel ik dan) is te rijk aan ammonia, dat verbrandt de plant inderdaad. Korrels uit de winkel zijn prima. Die zijn gerijpt.

                Zelf heb ik m'n dosering bijgesteld. Een theekopje per 10L grond is niet te veel. Twee keer per totale kweek (dus halverwege ergens, en net voor de bloei). En dan niet als een gek gaan wateren, beter rustig door de toplaag mengen (of een nieuwe toplaag erbij gooien, de meeste potten zakken in). Netjes verdelen rondom de rand van de pot. Stel dat het dan teveel is, dan kun je het altijd nog wegscheppen.
                Ik heb hier planten in potjes van circa 500mL staan die nog niet verbranden bij die hoeveelheid (theekopje per seizoen). Ik heb altijd gedacht dat koemest inderdaad veel te sterk is, maar blijkbaar valt dat reuze mee. Het zorgt daarnaast voor een hoger organisch gehalte (en dus betere buffer en opslag) in je cocos aarde.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Ik denk dat die exacte verhoudingen niet helemaal vast liggen. Als zo'n koe per ongeluk een kikker opvreet wordt het vast alweer anders.
                  Ik kwam dit topic toevallig pas nog tegen: 'NPK-spieklijstje' en ik zie nog meer van dat soort lijstjes op internet die allemaal wel wat verschillen van elkaar.
                  Hou je aan de dosis die LR2 voorschrijft. Stel dat het niet genoeg is omdat je opeens een plant van 3 meter krijgt, kun je er altijd nog wat bijdoen..
                  Je kunt die korrels gewoon in een fles water mikken als het nodig is, even goed schudden en aan de planten geven.

                  Pure cocopeat was bij mij ook niet zo'n succes trouwens
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                    Die voeding gaat pas een issue zijn over een week of 4.

                    Wat mij zorgen baart is die aarde. Dat lijkt verrekt veel op cocos. Zelf kan ik daar nog geen komkommer op kweken. Het vergt een speciaal type persoon om er mee om te kunnen gaan, volgens mij.
                    Dat zou dan wel een taaie zit worden, aangezien veel meer mensen er niet mee overweg kunnen. Ach, iemand moet 't ons leren.

                    Succes!
                    Het is mij een keer uitgelegd hoe je professioneel op cocos moet kweken. ( grappig is dat ik te laat er achter kwam, dat bepaalde dingen wel goed zijn als je op cocus kweekt, maar dat je dus o.a. niet moet flushen als je op aarde kweekt.)

                    Je begint met zeg maar het in wassen van je cocos met water en voeding, Flushen. ( Dat is dus cocos waar niets in zit )

                    Er moet dan zeker een liter aan water aan de onderkant uitkomen.
                    Als er dan een plantje instaat dan meet je voor en na het water geven, steeds hoeveel voeding het plantje opgenomen heeft. ( Dit werkt oa omdat je eigenlijk steeds te veel water geeft, meer als de cocos op kan nemen.
                    Daar pas je de dan de hoeveelheid voeding die je geeft op aan. ( ec meter als ik goed zeg )

                    Verder de ph goed houden en controleren.

                    Misschien leuk om ook te vertellen, bij temperaturen beneden de 18 graden moesten de planten naar binnen.

                    Toen heb ik maar iets uitgelegd over ons klimaat.

                    Dit was een korte samenvatting van de les die ik kreeg. Ik ben hem nog steeds dankbaar, maar met simpele tuin en potgrond en veel minder werk, kom je ook een eind.
                    Lets not criticize but legalize

                    Comment


                    • LR2
                      LR2 commented
                      Editing a comment
                      Een plant neemt niet snel genoeg voedingsstoffen op om daar iets over te zeggen. Die runoff zegt meer over hoeveel voeding er in de bodem blijft hangen (ion-uitwisseling, of ion exchange). In een kleibodem kan de EC van 10 naar 0 gaan omdat klei heel veel ionen kan binden. Een plant kan in zulke grond alsnog verhongeren; de voedingsstoffen zijn gebonden met de klei, en niet opgenomen door de plant. Hetzelfde geldt voor cocos. Het is wel zo, dat een plant een bepaalde EC graag heeft, en dat de runoff kan tonen of de EC van de bodem ideaal, te hoog, of te laag is. Als men een daling ziet, dan kan dat alsnog twee oorzaken hebben dus. Ofwel opname door de bodem, ofwel opname door de plant. Ik denk zelf dat het heel goed is om die factoren goed in rekening te houden.

                      Over die 18 graden, daar ben ik het niet mee eens. Ik rapporteer al een kleine 8 jaar dat mijn in de tuin gedumpte zaden bij temperaturen hoger dan 5 graden C, ontkiemen en groeien. Effectieve en efficiente plantgroei kan alleen met goede belichting. Een goed belichte plant op 15 graden kan harder groeien dan een plant die binnen in de schaduw staat bij 27 graden. De plant die binnen staat wordt misschien hoger door het strekken, maar effectief is dat geen winst; je krijgt enkel meer stam. Die theorie kan bevestigd worden door te kijken naar planten die bijvoorbeeld bij relatief hoge temperaturen gekweekt worden: die strekken meer, en hebben meer fluffy toppen (strekkingsgroei). Dat is een effect van warmte op planten. Wel interessant dat mensen daar dus een andere visie op hebben. Ik vraag me af waar dat vandaan komt, want wetende dat vrijwel elk gewas eenzelfde reactie heeft (van mais tot bloemkool en zelfs tomaten en komkommers), vind ik dat gek om zo te stellen.

                    #11
                    Ik hoor het al, die cocopeat gaat me nog eens nekken . Ik haal morgen potgrond en ga wat cocopeat vervangen door die potgrond.

                    Een kleine update van het tuinfront: de 2 overgepotte musketiers worden steeds groter (ze meten nu 11 cm). De dame die zo lekker scheef hing, die heeft denk ik wat te weinig water gehad, want zie deze foto, wat denken jullie? Het gelige en hangende doet mij dat vermoeden.

                    blad.png

                    De buurman kwam nog een paar dagen geleden aanzetten met een northern light zaailing van +/- 10cm, als cadeautje, dus die gaan we ook verder kweken, binnenkort foto's!

                    Comment


                      #12
                      Komt die van binnen? Zo ja, dan is de witkleuring verbranding door de felle zon.

                      Hoe dan ook, zou ik overstappen op potgrond. Maar dat zeg ik alleen weer, omdat ik er zelf gewoon niet mee om kan gaan. Zelfs steenwol of kleikorrels zijn geen probleem voor me, maar cocos, tsja, dat is mijn achilleshiel.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                      • bwrap89
                        bwrap89 commented
                        Editing a comment
                        Deze heeft net als de andere twee altijd buiten gestaan, maar misschien was de zon wel erg fel gisteren en eergisteren?
                        Ik ga er eentje op cocosgrond laten staan, en de andere verpotten in potgrond, hopelijk sloop ik niet allemaal wortels in het proces

                      #13
                      Als het geen AF's zijn, dan maakt een klein beetje beschadigen geen drol uit.
                      De zon was idd een beetje fel.

                      Je zuurt je water niet af hoop ik? Als je pH veel te laag is, dan kan dit namelijk ook gebeuren.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #14
                        Ok, good to know! Nee het zijn inderdaad geen AF's.

                        Nog een shot van boven van gisterenavond van 1 van de musketiers in de kokos

                        symmetrie.png

                        Comment


                          #15
                          @ LR2

                          Over die 18 graden, als je weet waar die meneer woont, dan is die 18 graden niet zo gek.
                          Mijn eigen ervaring sluit volkomen aan bij wat jij zegt.

                          En wat deze meneer bedoelt met binnen halen bedoelt, is de plant onder een 500 watt hps of zo plaatsen.
                          Lets not criticize but legalize

                          Comment

                          Bezig...
                          X