Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Harms achtertuin kweekje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Nou heb ik eindelijk een leuk groeiend plantje, maar dan moet die natuurlijk weer spint krijgen...

    ik heb een heleboel beestjes op mijn plant zitten, waarvan ik vrij zeker ben dat het spint is. Ik heb al al een mix van knoflook en gekookt water, maar dat helpt voor geen meter. Heeft iemand nog een ander wondermiddeltje? Ik vind die beestjes die spint eten namelijk erg duur...
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #32
      Dat is ook geen spint.
      Die zitten niet zo op het blad maar er onder en zijn nog vele malen kleiner. Denk aan formaat zandkorrel.
      Het lijkt een dikke luis ?

      Vergelijk je huisdieren ff met foto's in de helpdesk.
      Daar staan ook vele manieren om te bestrijden.

      Ook in het forum biologisch kweken staan topics met allerlei diy middeltjes.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #33
        Het is weer tijd voor een update.

        De Glueberry doet het goed en het knoflook met water mengsel slaat nu toch wel aan. Het helpt goed, maar niet alles is weg. Ik ga de glueberry vandaag ompotten naar een 20L pot (hij is nu ongeveer 10cm groot)

        ik heb ook twee nieuwe zaadjes laten ontkiemen. Een Amnesia haze auto en nog een frisian dew. De Amnesia ziet er goed uit en gaat vandaag de grond in. Wat er met de Frisian dew is gebeurt is voor mij een raadsel. Het worteltje is volgensmij uit het zaadje gesprongen. Ik denk niet dat dit meer te redden is, maar misschien heeft iemand nog een oplossing voor mij?
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 3 photos.

        Comment


        • Harm420
          Harm420 commented
          Editing a comment
          Nou ik heb ze beide (het zaadje en het worteltje) in hetzelfde potje gedaan en nou hopen dat het gaat groeien.

        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Zit er dan nog wat in het zaadje? Het lijkt er wel op alsof alles uit het zaadje is en dat ik daar een wortel met bleke lobblaadjes zie, dan zou het denk ik goed moeten komen als je die gewoon in een pot doet. Ik weet niet of ik het goed zie en of dit vaker gebeurt, ik stop zaadjes altijd direct in de grond en zie dus niet wat ermee gebeurt. Bij mij komt er wel of niet iets uit de grond, dat is het.

        • Harm420
          Harm420 commented
          Editing a comment
          Er zat nog een klein beetje wit in het zaadje, dus heb dat er ook maar bij gedaan

        #34
        Ja hoor het is weer tijd voor een update.

        Wonder boven wonder is mijn frisian dew zaadje ook nog mooi uitgekomen, wat ik niet had verwacht. Mijn amnesia haze is ook uitgekomen maar is gaan strekken, omdat het zaadhulsje nog op het plantje zit. Ik heb dit probleem nu wel vaker, maar ben bang om het hulsje eraf te halen of is dit geen probleem?

        De glueberry og is staat al mooi in zijn grote pot en is de stress fase daarvan gepasseert. Ze begint nu weer met groeien, als ik het een beetje goed zie.
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 3 photos.

        Comment


        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Dat gedonder met die hoesjes heb ik ook al vaker gehad, vervelend is dat. Vorig jaar heb ik te lang gewacht en moest ik het uiteindelijk toch nog operatief verwijderen. Ik heb dat toen gedaan met een spelt, met een cocktailprikker kan het ook. Vorig jaar ging dat bij mij mis, lobblaadjes braken ook af. Met veel geluk is daar toch nog een mooie plant uitgekomen, ook al had ik haar al helemaal opgegeven. Ik zou dat hoesje nu zeker proberen te verwijderen, heel voorzichtig. Als je zelf geen vaste hand hebt, vragen of een ander het voor je wil doen, het kan een heel gepiel zijn, maar als je het zo laat zitten, dan wordt het volgens mij niets meer.

          Ik ben benieuwd wat andere hier over te zeggen hebben, want ook dit jaar heb ik ditzelfde probleem weer gehad, deze keer ging het goed met verwijderen.
          Wacht anders nog heel even voordat je aan de operatie begint, misschien heeft iemand anders een beter idee, maar zo niet, dan zou ik zeker binnen een dag de operatie starten.

          Voor de rest ziet het er goed uit.

          Succes!

        • Ongeldig
          Ongeldig commented
          Editing a comment
          Het zaadhulsje komt soms mee naar boven doordat het zaadje met de verkeerde kant naar beneden in de grond is gestopt. Het moet eigenlijk afgetrokken worden door de aarde wanneer de kiemplant door het aardoppervlak heen probeert te breken.
          Dat gezegd hebbende bij mij komen ze ook regelmatig mee naar boven, en dan help ik voorzichtig met het verwijderen ervan. Anders kan het gaan rotten in het zaadje en dan gaat het plantje dood.

        #35
        Ja lastig is dat. Ik denk dat bij bovenstaand plantje het hoesje vanzelf wel af valt, aangezien de bladeren er al wel aardig uit steken. Heb ook weleens gehad dat de stengel er wel was maar 0,0 van blad te zien. Dat was toen niet goed gekomen. Er aan gaan frunniken is met (wiet)planten meestal de slechtere keuze, ik zal dus nog heel even geduld hebben.

        Comment


        • Harm420
          Harm420 commented
          Editing a comment
          De plant was al te lang en te zwaar om rechtop te blijven staan, dus heb er volgens joops manier het hulsje toch maar eraf gehaald. Het werkt en de plant staat nu weer netjes rechtop. Ik geef je er wel gelijk in dat dit wel de laatste optie moet zijn, want frunniken aan een plant is zeker niet de beste keuze.

        #36
        Kijk aan, mooi dat het gelukt is!

        Comment


          #37
          Het is weer eens tijd voor een kleine update.

          de Glueberry og doet het erg goed in zijn grotere pot en ziet er gezond uit. Ik heb alleen een klein hoopje vliegen op mijn plant gespot. Ik denk niet dat het heel veel kwaat doet, maar vraag toch even wat jullie ervan denken?

          De frisian dew en amnesia haze zien er ook prima uit, maar naar mijn mening groeien ze een beetje langzaam. Maarja geduld is een schone zaak.
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 4 photos.

          Comment


            #38
            Dat zijn luizen.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #39
              Luizen verwijderen, gewoon met de hand. Veeg ze stuk, het zijn er maar weinig.

              ​​

              Comment


              • Harm420
                Harm420 commented
                Editing a comment
                Nou toch slim dat ik het even heb gevraagd ik zal ze meteen weghalen.

              • Vluggejapie
                Vluggejapie commented
                Editing a comment
                Zo is dat, verder leuke plantjes!

                Luizen nestelen zich vaak in de jonge, nog dichtgevouwen blaadjes, en onderop het blad. Dus loop je plantjes even goed na, zijn nu nog redelijk klein, dus zo gepiept. Een paar luisjes kunnen geen kwaad, maar als je er niets aan doet worden het er vanzelf meer en een luizenplaag zal je plantje lelijk toetakelen, of zelfs de das om doen.

                Eraf spuiten met pompverstuiver en gewoon koud water werkt ook al goed.

                Zolang je ervoor zorgt dat je ze goed lastigvalt en dat ze niet rustig hun gang kunnen gaan in je plantjes zal het wel meevallen.

                Succes met de kweek!

              #40
              Dat weer van de laatste tijd heeft de plantjes niet veel goeds gedaan. Ik heb de planten met deze harde windstoten maar even binnen gezet en dat was ook wel nodig. 1 plant is compleet scheef getrokken door de wind.

              De glueberry og begint ook een klein beetje wat vlekjes op de bladeren te krijgen. Ik dacht aan schimmel, maar weet het niet zeker. Als het wel schimmel is kun je hier dan nog wat aan doen?
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 2 photos.

              Comment


                #41
                Jeetje, t zit je tot nu toe nog niet echt mee. T kan nu alleen nog maar beter gaan

                Comment


                  #42
                  Er doet zich nu weer een probleem op bij de glueberry og. Het is denk ik niet heel goed te zien op de foto, maar ik heb weer last van spint. De korreltjes die je op het blad ziet is spint. Ik heb hem al eerder bespoten met knoflook water. Dat leek te helpen, maar nu begint het weer. Heeft iemand nog andere tips die werken tegen spint (behalve het kopen van roofmijt)?
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.

                  Comment


                    #43
                    Bladluis dus. Pletten en er af vegen.

                    Comment


                      #44
                      Neemolie schijnt goed te werken! Heb me dit weekend ook een flesje besteld om te proberen.
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

                      Comment


                        #45
                        You do not have permission to view this gallery.
                        This gallery has 5 photos.

                        Comment

                        Bezig...
                        X