Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Frisian Dew in veengrond

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    VIk zat er aan te denken de oogst stok vrij te maken en licht te grinden daarna in volle 1 liter emmertjes luchtdicht geseald compact verpakt met zo weinig mogelijk lucht tussen de wiet, voordeel is dat het rook/vapor klaar is. Daarna opslaan in een donkere droge en koele plek. Waarschijnlijk dat een deel van de oogst deze methode niet overleefd in tijd, ik stash ze dan ook in volgorde van werking, de beste vooraan de minste achteraan, ik begin de afzonderlijke planten te herkennen in geur en smaak en werking en weet ze zodoende in te delen, erg leuke bezigheid.
    Last edited by abyker; 24 November 2011, 08:39.
    Groet

    Comment


      #77
      Re: Frisian Dew in veengrond

      De laatste twee maand ben ik uiterst intensief met mijn wietplanten aan de gang geweest ook dankzij het JD forum die me bewuster hebben gemaakt van het hele teelt/oogst/stash gebeuren.
      Elke plant die in de teelt deelnam heeft in de loop van de laatste twee maand een karakter gekregen met haar eigen geschiedenis, voor mij bijna tastbaar als individuen.


      De riet wiet die bijna schuchter en uitgeput haar koppie boven het zand uitstak lang nadat haar zussen zich aan de wereld hadden vertoont, bleef in haar jonge bestaan sterk achter in groei. Op haar plek had ze licht concurrentie van een beuk, kastanje en kers de wortel plek vlak bij een rietveld en geen avondzon zorgden ervoor dat ze een tengere gestalte kreeg van amper een meter hoog, als een mini hoge den. Haar mini topjes waren perfect gevormd en schitterden in de middag zon, stram weerstond ze wind en regen, bloeien deed ze intens veel schermblad had ze niet ze werd samen geoogst met wortelwiet in een half milky toestand. Gedroogd in twee weken en vermalen tot rookklaar formaat samen met de wortelwiet. Geeft bij het roken een zachte high maar licht scherp.


      De wortel wiet tussen waslijn, kronkelwilg en groentetuin langzaam kwam ze op gang in het begin sneller dan de kersenwiet maar bleef op een bepaald moment hangen in groei. Gedeeltelijke struikvorming en de maximale hoogte van twee meter maakte deze dame meer een puber de toppen ontwikkelden zich snel maar op het laatst werd ze zwaar getroffen door de toprot waardoor een vroege oogst onvermijdelijk was, jammer ze had zich zo goed geweerd tegen de concurrentie en het gebrek aan licht. Samen geoogst met de rietwiet voor drogen en roken zie rietwiet.


      De appel wiet schoot omhoog de rode en de groene vormden al snel een indrukwekkende bossage en leken de andere dames achter zich te laten. Als buur had de rode een oude appelboom, de groene, naast de rode natuurlijk, een kornoelje struik. Algauw schoten de beide dames richting de twee meter, ik heb nog geprobeerd ze te remmen door te toppen maar dat duurde maar even en de zucht naar de hoogte nam weer de overhand. Toen kwam de storm, de rode die al een tijdje in bloei was kon door steun van de appelboom een deel van de kracht opvangen, de groene daarentegen kreeg de volle laag en was volledig horizontaal gegaan. Door te stutten kon de rode redelijk herstellen, de groene echter heb ik gedeeltelijk weer kunnen oprichten, de stam, die al een behoorlijke diameter had, kon ik niet verder richten zonder haar te veel te stressen, ze bleef onder een hoek van ongeveer 45 graden staan. De bloei die bij de groene net was begonnen bleef zich strekken en kwam maar niet verder, anders dan bij haar buur die in volle bloei stond met rood/paarse toppen. De toprot die toegeslagen had bij de wortelwiet sloeg over op de verzwakte groene appelwiet waardoor deze in een milky toestand versneld geoogst werd.
      De rode appelwiet is later geoogst in een lichte amber toestand. De rode schoot door tot een hoogt van drie meter plus maar vertoonde licht struikvorming in de basis de toppen waren prachtig rood/paars vol trichomen die schitterden in het zonlicht. De groene kwam niet hoger dan anderhalve meter met groene toppen vol met trichomen en volle struik, ze bleef een beetje nederig naast de rode te hangen. Na twee weken drogen in luchtdichte emmertjes curen na drie verkleind tot rook/vapo grootte en curen. De rode appelwiet geurt sterk, veel sterker dan alle andere dames, zoetzuur en fruitig. Zo rookt de rode ook, ook al is ze nog niet rijp, met een high en lichte down, zoet en geurig, zacht vooral. De groene, ook al weer te vroeg, rookt wat zwaarder en geeft een licht high met erg licht down.


      De kersen wiet die lichtelijk werd overschaduwd door een bes-dragende boom en stond al snel als tweede op de ranglijst van groei en bloei. In totaal heeft ze de twee meter lichtelijk overschreden en had prachtige struikvorming de rode schoot na de rode appelwiet in de bloei en de groene als allerlaatst. De rode spreidde haar toppen in de hoogte uit zodat afzonderlijke bloemen te zien waren vol trichomen die aan het eind als witte bolletjes afstaken tegen de rood/paarse bloemen. Helaas sloeg de toprot van de groene appelwiet over op de kersenwiet, dikke toppen waren het eerst aan de beurt, met pijn in mijn hart moest ik de dikste toppen verwijderen. Ook hier bepaalde eigenlijk de snel uitbreidende toprot de oogsttijd, de rode eerst. De groene heb ik geprobeerd zo lang mogelijk te laten staan maar helaas, ook hier won de toprot. Twee weken drogen en in luchtdichte emmertjes curen, na drie weken verkleint tot rook/vapo grootte en verder curen. Smaak rode licht zoetig lichte high, de groene nog groen.
      Groet

      Comment

      Bezig...
      X