Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Asha's serre-/kaskweekje 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Asha's serre-/kaskweekje 2013

    Korting op 420shop
    Vorig jaar heb ik voor de eerste keer wat plantjes gekweekt maar ik had zelf geen kweekverslag gemaakt omdat ik wat laat begonnen was (eind juni). Dit jaar ben ik lekker vroeg begonnen en dit keer schrijf ik ook een kweekverslag. (Ik hoop dat dit eerste deel niet te lang is en dat ik me binnen de regels van het forum heb gehouden)

    Uiteindelijk heb ik vorig jaar een goed resultaat bereikt. Ik had 2 gewone plantjes gezet en 7 autoflowers. Begin september heb ik 6 van die 7 autoflowers bijna volledig verloren aan toprot. Ik heb 1 autoflower plantje en de 2 gewone plantjes van toprot kunnen redden en samen hebben die me ongeveer 460 g (droog) lekkere wiet en 30 g lekkere hash opgeleverd. De 6 'verloren' plantjes hebben ongeveer 100 g (droog) niet zo lekkere wiet opgeleverd. Mijn doel was 400 g rookbare wiet en dat heb ik uiteindelijk dus vlot gehaald.



    Ik heb alvast een vraag die een ervaren buiten- of kaskweker misschien kan beantwoorden... Ik heb de Liberty Haze plantjes al vroeg geplant want dan kan ik rond midden juni stekjes nemen van die planten. Ik vraag me af of het beter is om in mijn kas te kweken zoals binnen, dus met veel en kleinere plantjes of dat het beter is om gewoon de planten te laten groeien en ze met LST wat onder controle te houden (dus buigen om ze kleiner te houden)? Ik heb vorig jaar 2 relatief grote White Widow plantjes geoogst en vond het wel leuk om met grote planten te werken.


    Kweekplan voor 2013

    Doel



    Plantjes

    Eind maart 4x Power Plant stekjes gekregen. (Ja, ik weet het, stekjes mag niet, maar ik kon toch niet nee zeggen!)
    Dit was een fijne verrassing want ik had deze plantjes niet verwacht en ik weet dat ik de wiet ervan heel lekker vind. Eigenlijk was het nog te vroeg voor buiten- of kaskweek en intussen heb ik gemerkt dat er spint op deze plantjes zit. Ik moet nog beslissen of ze in de kas kunnen blijven want ik wil niet mijn hele oogst door spint verliezen.

    Midden april 4 autoflower plantjes gezaaid met verwachtte oogsttijd begin/midden juli:

    - 1x StarRyder van Dutch Passion
    - 2x Think Different van Dutch Passion (1x in pot + 1x in volle grond)
    - 1x Widow Ryder van De Sjamaan (ik heb haar worteltjes beschadigd en ze heeft een wat moeilijke start gehad)

    Midden april
    3x Liberty Haze van Barney's Farm gezaaid. De bedoeling is om de kas/serre vanaf eind juli te verduisteren zodat deze plantjes tussen begin en midden oktober geoogst kunnen worden.

    Optioneel:

    - 1x of 2x White Widow van het huismerk van www.wietzaadjes.nl zaaien op 11-12/05, die samen met de Liberty Haze plantjes in de kas laten en de Power Plant plantjes buiten zetten.
    - Roofmijten kopen die spint aanvallen en op deze manier het spint in mijn kas onder controle houden.

    Omstandigheden

    - Licht: de kas heeft tot september de hele ochtend zonlicht, 's middags een uur schaduw en dan weer zon tot ongeveer 2 uur voor zonsondergang. Vanaf september wordt de schaduwtijd 's middags al maar langer en vanaf oktober heb ik 's namiddags (bijna) geen zon meer.
    - Vanaf eind juli ga ik de kas/serre verduisteren met als doel de plantjes in bloei te hebben begin augustus en klaar tussen 5 en 15 oktober, uiterste oogstdatum: 31 oktober.
    - Vanaf begin september zullen 2 ventilatoren gebruikt worden voor een goede luchtstroom in de kas en in de planten.

    - Plantjes met LST laag genoeg houden, snoeien enkel in uiterste nood.
    - Optioneel: stekjes nemen van de plantjes na 2 maanden groei, rond midden juni, die 2 weken laten wortelen en dan 3 weken tot een maand vegetatieve groei (tot het verduisteren begin augustus). Dus meer maar kleinere plantjes. Beter?

    Meststoffen

    - Paardenmest (gecomposteerd, eind februari in de volle grond ingewerkt)
    - Plagron Batguano (NPK 3-15-4)
    - DCM meststof voor groenten (NPK 6-3-12 Mg 2)
    - Canna PK 13/14 tijdens de bloei (NPK 0-13-14)
    - Canna Boost Accelerator tijdens de bloei
    - Eventueel: Aptus All-In-One korrel (NPK 5-6-13 Mg-S 2-10)

    Grondmix


    - Perliet (3,33 liter/40 liter potgrond)
    - DCM meststof voor groenten (300-350 g/40 liter potgrond)
    - Plagron batguano (350-400 g/40 liter potgrond)
    - DCM zeewierkalk (120-130 g/40 liter potgrond)

    Volle grond

    - Hoofdzakelijk zandgrond met paardenmest

    Grond gebruik

    - 3x autoflower in 20 liter emmers gevuld met bovenvermelde grondmix.
    - 1x autoflower in volle grond maar in een gat gevuld met 20 liter van bovenvermelde grondmix.



    Goeie informatie voor kaskwekers
    - University of Massachusetts Amherst (Amerikaanse website)
    http://extension.umass.edu/floriculture/node/56
    - Universiteit van Wageningen, veel informatie in pdf formaat te vinden. Makkelijkst om informatie te vinden via google. De pdf's staan op: edepot.wur.nl

    Foto's
    Ik heb wat foto's bijgevoegd en zal regelmatig het verslag bijwerken.
    - Liberty Haze 1, 2 en 3
    LH1.JPGLH2.JPGLH3.JPG
    - Power Plant 1, 2, 3 en 4
    PP1234.JPG
    - Widow Ryder, Think Different en StarRyder (met achteraan de 3 Liberty Haze plantjes in de kleine potjes)
    WR_TD2_SR.JPG
    - Think Different (volle grond)
    TD1.JPG
    - White Widow plantjes van vorig jaar. De foto's zijn genomen op 20 oktober en de plantjes zijn geoogst op 27 oktober (en ze hadden nog een weekje langer gemogen...).
    WW1_WW2.JPGWW1_hoofdtop.JPGWW2_hoofdtop.JPG

    #2
    Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

    dat ziet der netjes uit !!

    benieuwd wat dit gaat worden

    Groetjes en gl
    Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

    Comment


      #3
      Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

      Vorig jaar is het goed gelukt, daarom zou ik niet te veel veranderen
      Hoeveel plantjes je precies zet, maakt niet zoveel uit, zolang je de kas maar vol krijgt.
      Als je er 50 in zet leveren ze gemiddeld minder op dan dat je er 10 in zet, da's net als binnen kweken, doordat je beperkt bent door de ruimte.

      Behandel je die PP nog tegen spint, en zou je er niet twee in volle grond zetten ?
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

        @k1: Bedankt en je zal er zeker nog meer van zien, hopelijk nog tot en met het oogsten van een hoop lekkere wiet.


        @QnQ: Bedankt voor het antwoord over die kleine en grote plantjes Het gaan dus gewoon 3 grote Liberty Haze en 2 grote Power Plant plantjes worden.


        Eigenlijk zijn er 3 belangrijke veranderingen dit jaar:
        - Andere planten: waarschijnlijk de grootste verandering en dit zijn niet echt makkelijkere soorten om te kweken dan WW.
        - Automatisch verduisteren vanaf eind juli.
        - Grond goed voorbereid. Grond luchtig gemaakt en genoeg voeding tot aan de bloei voorzien. Weinig kans op overbemesten, al zeker tijdens de bloeiperiode, en dus ook minder kans op toprot (denk ik)


        Ik ga de PP tegen spint behandelen met roofmijten. Het resultaat zal wel nog effe op zich laten wachten: roofmijten bestellen, levering enkele dagen later, roofmijten uitzetten en dan wachten tot ze alle spint gedood hebben. Begin juni zal ik wel weten of de spint verslagen is. Als het begin juni niet duidelijk is of de spint verslagen is of als het duidelijk is dat de spint niet verslagen is dan kan ik nog altijd 1 of 2 White Widow zaadjes planten want die heb ik nog.
        http://ecogrow.nl/roofmijt-tegen-spint-1000-stuks.html
        http://www.youtube.com/watch?v=Z33esuR-xOE


        Het is de bedoeling om 2x PP in volle grond in de kas te zetten en 2x PP in volle grond buiten. Ik wil de PP wel later in volle grond zetten dan de Liberty Haze. De Liberty Haze gaat de volle grond in na 15/05 (als de ijsheiligen voorbij zijn) en de PP gaat de volle grond in rond midden juni. Het lijkt me zo makkelijker om de kas goed te benutten tot de autoflowers bijna klaar zijn. Twee van die PP plantjes staan toch in 12 liter emmers en die kunnen daar nog wel een weekje of 6 in verder. De twee andere PP plantjes, die in de kleine potjes, die gaan na 15/05 gewoon buiten de tuin in. Zo'n mooie plantjes doden of wegwerpen kan ik gewoon niet over mijn hart krijgen. Als ik de spint niet klein krijg en besluit om WW's te zetten i.p.v. de PP's dan gaan gewoon alle 4 PP's de tuin in want ik heb nog wel wat plaats om die plantjes te zetten Ik wil die PP's gewoon heel graag redden want ik ken de moederplant en vind haar wiet echt heerlijk.

        Comment


          #5
          Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

          top/fim je de planten ook of niet? in volle grond kunnen ze erg groot worden, denk als je ze op 1 meter ofzo topt of misschien vroeger dat ze ook de breedte in gaan en dan kun je je kas wel vullen met 4 planten, of laat je ze gewoon de hoogte in gaan?

          Comment


            #6
            Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

            Vorig jaar heb ik mijn planten niet getopt en ook niet gefimt. De WW's heb ik vorig jaar geplant op 20/06 in stekaarde, de tuinkas gebouwd op 30/06 en de plantjes 's avonds overgeplant in volle grond. Dus die WW's stonden pas op 01/07 in de kas terwijl ze op 01/09 zichtbaar aan het bloeien waren. Die hadden dus maar 2 maanden groeitijd gehad en waren toch al erg groot. Dit jaar krijgen de plantjes ongeveer 3 maanden groeitijd en ik verwacht dan ook dat ze aanzienlijk groter gaan worden.





            WW1 op 30/07 (niet gebogen)
            WW1_20120730.JPG

            WW1 op 02/08 (wel gebogen)
            WW1_gebonden_20120802.JPG

            WW1 op 19/08 (verder opengebonden - gele cirkel is waar de stam de grond ingaat en de blauwe cirkel is de hoofdtop)
            WW1_gebonden_20120819.JPG

            WW1 op 08/09
            WW1_gebonden_20120908.JPG

            WW2 geknakt
            WW2_geknakt.JPG

            Comment


              #7
              LH1_LH2_LH3.JPG


              De Widow Ryder, Think Different (2) en StarRyder (met achteraan de drie Liberty Haze plantjes)
              WR_TD2_SR.JPG


              Widow Ryder
              WR.JPG


              StarRyder
              SR.JPG


              Think Different 1 (volle grond) en 2 (emmer, natuurlijk getopt)
              TD1.JPGTD2.JPG


              Power Plant 1 & 2
              PP1.jpgPP2.jpg

              Comment


                #8
                Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

                very nice
                __________________________________________________ ______________

                When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.


                sigpic

                Comment


                  #9
                  Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

                  Ziet er goed uit indeed! Ik zou ook wel zo'n kas willen als ik dit zo zie
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    www.jago24.de en op hun website staan nu enkel smallere kassen (maar 1.9m i.p.v. 2.7m).
                    http://www.amazon.fr/Serre-m%C2%B2-3.../dp/B00A7Q85OK
                    http://www.jago24.de/suche.html?such...&x=-194&y=-347

                    fundament.jpgSerre.jpg

                    Comment


                      #11
                      Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

                      Eindelijk zon!!!

                      Mijn vier autoflower plantjes zijn aan het bloeien en als juni nu wat beter wordt dan mei dan is er hoop op een mooie opbrengst. Mijn Liberty Haze plantjes heb ik vorige week omgeplant in volle grond. De twee grote Liberty Haze plantjes maken al bladeren met 9 vingers! De Power Planten wil ik graag omplanten in volle grond, maar die moeten toch zeker nog een weekje (of twee) wachten. De 'natuurlijk' getopte Think Different ziet er nu erg goed uit, het lijkt wel een tweeling plantje. De StarRyder is ongeveer even groot als de Power Planten en dat is wel indrukwekkend. Als dat ook nog lekker rookt dan is dat zeker een aanrader.

                      Op de foto met het zijaanzicht van de 'natuurlijk' getopte Think Different staat op de achtergrond mijn beste aankoop van dit jaar: het mini-gietertje (1,5 liter).

                      Overzicht 1:
                      - links in volle grond van onder naar boven: Liberty Haze 2, 3 en 1
                      - rechts van de Liberty Haze plantjes: onder de getopte Think Different en boven de StarRyder
                      - rechts boven: Widow Ryder
                      overzicht_1.jpg

                      Overzicht 2:
                      - van links naar rechts: Liberty Haze 1, StarRyder, Widow Ryder en de 2 Power Planten
                      overzicht_2.jpg

                      Think Different 1:
                      TD1.jpg

                      Think Different 2 (zij- en bovenaanzicht):
                      TD2_zijaanzicht.jpgTD2_bovenaanzicht.jpg

                      StarRyder in bloei:
                      SR_bloei.jpg

                      Widow Ryder in bloei:
                      WR_bloei.jpg

                      Comment


                        #12
                        Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

                        hey dit gaat erg lekker .. ga zo door grts bio

                        Comment


                          #13
                          Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

                          Deze kassen zijn ook in nl verkrijgbaar , kjijk maar eens op . Kassen .nl
                          heb de zelfde namenlijk , bevalt zeer goed ,wel goed vast zetten
                          ook binnen inde kas raad ik aan om balkjes onder de ramen te maken , en dan van buiten vast zetten met latjes .
                          Ik heb zelf de kas op balken van 7 bij 7 gezet, die heb ik vast gemaakt op paalhouders de kas die ik heb is van polycarbonaat platen met een aliminium frame .
                          Afm , 5,70.. Bij 2,50 , ze zijn er ook wel kleiner .

                          Comment


                            #14
                            Re: Asha's serre-/kaskweekje 2013

                            Yuuup, mooi kassie inderdaad.
                            Stond in 2012 al bij Asha, als ik naar de datum van dit (helaas niet afgemaakte ) verslag kijk.

                            Ik had graag de rest van de kweek ook gezien.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment

                            Bezig...
                            X