Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buiten kweek purple haze 1 afwijkende plant wie herkent dit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Buiten kweek purple haze 1 afwijkende plant wie herkent dit?

    Korting op 420shop
    Beste mede tuinliefhebbers en balkonboeren,
    25 jaar geleden heb ik al eens aan guerillia planten gedaan in Almere Haven. Was mooi in de toen nog vrij jonge pas aangeplante bossen daar. Zaadjes haalde ik uit mijn zakjes buiten wiet van Coffeshop Jojo in Amsterdam. Nu jaren later heb ik zelf een tuin en wil ik het weer eens proberen.

    Dit jaar heb ik 5 purple haze zaden gekocht. Vier zijn er uitgekomen. Van die vier is er 1 plant altijd wat achter gebleven, deze zag - en ziet- er ziek uit. Smalle bladeren met 'scherpe' randen die naar binnen krullen. Ik heb het topic gelezen over bladziekten en ook andere andere maar ik herken het probleem niet in die informatie. Ik hoop dat iemand een tip heeft om deze plant er boven op te krijgen. Wat heb ik gedaan:

    In april begonnen met opkweken in een kleine grow bak met TL. Indien mogelijk buiten in de directe zon maar nooit in de kou.
    In mei een buiten 'pop up' kasje gekocht en de planten overdag daar in gezet in de zon. De plekken in de tuin waar ze komen te staan een maand van te voren verrijkt met Plagron Megaworm. Na ijsheiligen zijn de planten de volle grond in gegaan.
    Niet heel de dag in de volle zon maar minimaal zes uur direct zonlicht krijgen ze zeker.

    Het vreemde is dus dat de andere drie planten het prima doen! Wie heeft enig idee wat dit kan zijn ? Alvast iedereen bedankt voor het meedenken!
    filedata/fetch?id=1629936&d=1624886054&type=thumb filedata/fetch?id=1629938&d=1624886054&type=thumb filedata/fetch?id=1629939&d=1624886056&type=thumb
    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 7 photos.
    Last edited by Fragielski; 28 June 2021, 16:00.

    #2
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #3
      De klauw in het blad duidt aan op een stikstof overschot of een te natte plaats, namelijk het opkrullen van de bladeren komt voor bij een te natte bodem, en de naar beneden krullend blad als klauw(tezien in de top en linksvanboven) en donkergroene kleur wijst op een stikstofoverschot.
      Heb je naast de wormenhumus nog iets anders gegeven en kan je nog even de npk waarde van megaworm geven, op google vindt ik alleen maar 1-1-1 en de site van plagron werkt niet voor dit item, wie weet hebben ze nog iets toegevoegd.
      Weet je ook toevallig welke soort bodem je hebt, of dit klei of kleileem is? die blijven namelijk zeer lang nat en slippen makkelijk toe zodat er geen lucht meer bij de wortels kan geraken, je kan hiertegen wel perliet in de grond mengen.
      Geduld is een schone deugd.
      Kweekverslag: Eerste binnenkweek 80x80 RQS Purple Queen / Critical

      Comment


      • Fragielski
        Fragielski commented
        Editing a comment
        Dank je voor het meedenken. Ik heb naast Megaworm niets anders aan stoffen gegeven. De grond hier is klei. Ik ga gewoon je tip volgen en kijken of de plant reageert. Ik ga no even kijken of ik de npk waarde kan achterhalen !

      #4
      Ik denk dat het probleem helemaal geen probleem aan jouw zijde is, maar eerder een probleem aan de kant van het zaadje.
      Zie je dat de internodes (ruimte tussen de bladeren) veel korter is? Dat ze veel compacter blijft dan de rest?

      Dat denk ik namelijk wel te zien. Dat is een normaal fenomeen in planten, er is altijd variatie. Deze heeft waarschijnlijk iets minder natuurlijke auxine aanmaak waardoor hij kleiner en compacter blijft dan de rest. Het blad wordt dan ook minder breed en blijft kleiner. Het is vergelijkbaar met dweggroei.

      Kun jij daar wat aan doen? Ik denk van niet.

      Een andere mogelijkheid is dat er ergens een dikke steen in de grond zit waardoor hij niet lekker kan ontwikkelen. Soms heeft potgrond wat dikke brokken er tussen zitten, die moet je handmatig kapot kneden om te voorkomen dat je plant zich raar gaat gedragen.

      Ik denk oprecht dat er weinig aan te doen valt. Een van de opties die ik zelf het onderzoeken wel waard vind is schaduw.. Schaduw zorgt er voor dat planten willen strekken, en de hoogte+breedte in gaan om licht te zoeken. Een kleine kickstart met een weekje wat schaduw (geen duister!) kan de hele boel omgooien. Zonlicht is van nature een auxine-onderdrukker, wat eigenlijk vreemd is, want auxine is van levensbelang voor de wortelvorming en in de volle zon zijn veel wortels nodig. Planten zijn vrij logische beestjes, maar ze hebben soms gewoon een raar systeem gekozen om op te werken.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      #5
      Kano-vormig blad is overigens geen klauw, maar overmatige verdamping; te heet. Kan best dicht bij zo'n stenen muur.

      Dat er dan jong blad naar beneden gaat hangen, komt door overmatige verdamping en een gebrek aan cuticulum bij het jonge blad. Dat lijkt op klauw, maar het is in feite verwelking. Meestal trekt dat na een paar dagen weer bij, omdat er dan een mooie waslaag op het blad zit en het minder fotosynthetisch actief wordt. In andere woorden: het verliest dan minder water en kan beter met warmte en verdamping omgaan.

      Jong blad gebruiken als indicator is een gevaarlijk spelletje; het kan je zomaar met een kluitje het riet in sturen, terwijl de rest van de plant boekdelen spreekt.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Conqueringlion
        Conqueringlion commented
        Editing a comment
        Ik had het met die klauw niet op de omhoog krullende bladeren in het midden van de plant, maar op de het punt van het grootste linkerblad in de top en in de bovenste linkerblad van de top er links onder, en ik neem aan dat je deze bladeren bedoelde en niet de middenste, die licht naar binnen opkrullen. Overgens kan ik me zeker wel vinden in hetgeen je zegt en ik zal nooit meer oordelen op jong blad vanaf nu , zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt met mijn planten en die krijgen ook wel 34-38 graden te verduren tijdens te het heetst van de dag, maar die steen houdt idd de warmte vast als een spons, Iets wits erachter spannen kan hier wel tegen helpen neem ik aan.

      • Fragielski
        Fragielski commented
        Editing a comment
        Dat jullie de tijd en moeite nemen om zo mee te denken echt klasse! Nu ben ik nog enthousiaster

      #6
      Soms heb je dat inderdaad, wat ik mongooltjes noem. Rare fenotypes, maar ook daar kan lekkere wiet van af komen.

      Comment


        #7
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


          #8
          Huidige status, planten zijn tegen de drie meter hoog geworden! Wat je ziet zijn drie flinke planten . Het 'buitenbeentje'helemaal rechts is ook nog aardig van formaat geworden
          Ik heb een hoge muur tussen mijn tuin en de buren,van te voren echt niet gedacht dat ze zo hoog zouden worden.
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment


            #9
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


              #10
              Helaas met storm 3 takken afgebroken , nu heb ik met bamboe stokken en draad een soort vangnet om de planten heen gespannen als ondersteuning.
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.

              Comment

              Bezig...
              X