Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koperdraad tegen toprot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Koperdraad tegen toprot

    Korting op 420shop
    Hallo, ik ben een compleet onervaren wietkweker maar met wel wat groententeelt ervaring.
    Vandaar mijn volgende vraag.
    Tegen schimmel en tomatenziekte bij tomaten is een afdoend middel een stukje gestripte electriciteitsdraad een paar cm boven de grond DOOR de stam van de tomaatplant te steken. Het sap neemt "koperdeeltjes" mee in de sapstroom en je tomatenplanten blijven gezond. Is dit ook te gebruiken bijj wietplanten om toprot te voorkomen?

    #2
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Koperdraad tegen toprot

      Dank je wel LR2. Je uitleg lijkt mij logisch. Zo had ik de zaken nog niet bekeken!
      Gelukkig is er een forum

      Comment


        #4
        Re: Koperdraad tegen toprot

        Ho-ho! Ik kan er ook helemaal naast zitten, het liefst zit ik er naast! Want dat zou betekenen dat we een aanvaardbare oplossing hebben!
        Blijf kritisch, ook al heb ik .. damn, ik schrik er zelf van.. 5100 berichten gepost.

        Maar goed, het is inderdaad een goede oplossing tegen rot, dat koper. Ik ben benieuwd wat anderen er van denken.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Koperdraad tegen toprot

          als het niet schadelijk zou zijn, zou het dan niet al in een voedingssupplement te vinden moeten zijn?

          Een UV-C lamp lijkt me veiliger tegen toprot
          [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

          Comment


            #6
            Re: Koperdraad tegen toprot

            Koper zit ook in sommige voedingssupplementen (google maar eens "koper en voeding" en de linken vliegen om de oren). Koper is zelfs onmisbaar voor de aanmaak van botten en dergelijke !!

            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

            Comment


              #7
              Re: Koperdraad tegen toprot

              Dat lijkt me het belangrijkst en zal je wel iets dieper onderzoek naar moeten doen dan alleen 'proberen'.
              Van asbest wordt je ook niet 3 dagen later ziek.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Koperdraad tegen toprot

                LR2 vertelde je al heel uitgebreid dat stoffen binnen krijgen via de maag en darmen iets heel anders is dan het verbranden en de verbrandingsproducten inhaleren. Ik kan me voorstellen dat chemie een beetje chinees voor je is maar in jip en janneke taal staat er dus dat je stoffen eten en stoffen roken niet zomaar met elkaar kan vergelijken. Bij verbranding wordt de stof namelijk omgezet in een oxidei die nogal giftig kan zijn.

                Ik zou hier dus heel voorzichtig mee wezen en niet zomaar testkonijn gaan spelen. Zelf zou ik zoon top eerst eens graag door een gaschromatograaf jagen om te kijken welke stoffen er in welke hoeveelheden dan daadwerkelijk in zitten vooral ik dat zou gaan roken. Gevolgschade kan pas jaren later zichtbaar worden.

                Ik vind het wel interessant. Zelf ben ik ook wel een beetje thuis in de biologische/ecologische groente teelt. Zo schoffelen we bijvoorbeeld met bronzen gereedschap om zo meer koper in de grond te krijgen. Daarnaast gaat brons een stuk makkelijker door de grond dan gewoon ijzer gereedschap. http://www.kopersporen.nl/bronzen-tuingereedschap.html

                Neemt niet weg dat we onze groentes niet gaan oproken maar opeten.

                Comment


                  #9
                  Re: Koperdraad tegen toprot

                  Wie heeft zo een gaschromatograaf?

                  Comment


                    #10
                    Re: Koperdraad tegen toprot

                    oud artikel, maar uit studie van de Universiteit van Gent blijkt dat als je een stuk koperdraad door je tomatenplant doet. De hoeveelheid koper in de plant op het randje van de toelaatbare norm komt.

                    bron: http://home.scarlet.be/groenteninfo/...tte-vlieg.html

                    En dat dus in combinatie met de info die LR2 gaf, zou ik het echt niet gaan roken hoor.
                    [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

                    Comment


                      #11
                      Re: Koperdraad tegen toprot

                      Oei, en ik die dacht het ei van Columbus te hebben gevonden !!
                      Niet doen dus !
                      Dank iedereen voor het meedenken!

                      Comment


                        #12
                        Re: Koperdraad tegen toprot

                        Misschien als je dat doet en het er uithaald ongeveer 4 dagen voor oogst en je flushed de plant heel erg flink, dat dat helpt?
                        -De Perfecte Guerilla Kweek
                        -Biologisch & Goedkoop Voedsel Maken Voor Je Planten

                        Comment


                          #13
                          Re: Koperdraad tegen toprot

                          Dat helpt niet, want dan zit het vastgelegd in de plant. Probeer maar eens roest van witte tegels te spoelen, dat gaat ook nauwelijks zonder ontkalker of een ander zuur.
                          Ik denk dat je plant wassen met Mr. Muscle niet zo gezond is.

                          Flushen doe je om de bodem leeg te maken van voeding, zodat de plant zichzelf gaat opeten. In die survivalmodus zullen er meer zetmelen omgezet worden in suikers (of andere koolstofmoleculen), dat komt de smaak ten goede. Meer dan dat is het niet.
                          Koper kan de plant niet opeten, of omzetten naar wat anders. Flushen heeft dus totaal geen zin in dit geval, niet in de laatste plaats omdat de koper niet in de grond, maar juist in de stam zit.

                          Er is een regel in ons universum: iets kan niet zomaar verwijnen, maar wel verplaatsen.
                          Die koper zou je kunnen verplaatsen, maar dan moet je een soort.. dialyse naar 20 andere planten aanleggen. Opzich een interessante gedachte, maar niet de moeite waard om het te testen denk ik.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment


                            #14
                            Re: Koperdraad tegen toprot

                            Oorspronkelijk geplaatst door kassei View Post
                            Wie heeft zo een gaschromatograaf?
                            Een gaschromatograaf heb je niet zomaar thuis staan maar zoiets vind je op een laboratorium. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaschromatografie

                            Ik heb er wel eens mee gewerkt op school maar ik gaf dit eigenlijk aan om duidelijk te maken dat ik niet zomaar blind ga consumeren en zelf testkonijn ga spelen. Met een gaschromatografie kun je exact zien welke elementen en hoeveel ervan ergens inzitten.
                            Last edited by FlintStoned; 3 October 2015, 09:45.

                            Comment


                              #15
                              Re: Koperdraad tegen toprot

                              Oorspronkelijk geplaatst door kassei View Post
                              Wie heeft zo een gaschromatograaf?
                              Als je 7500 euro neerlegt kun je zelf de trotse bezitter van een gaschromatograaf uit China worden.
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X