Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Northern Light plotseling overleden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Northern Light plotseling overleden?

Korting op 420shop
    Uit het niets hing gisterochtend één van mijn planten compleet slap. Natuurlijk direct op onderzoek uitgegaan en ik trof bij alle vijf de planten op de stam/wortels wat schimmel(?) aan. In de eerste foto is de stam van de slaphangende plant te zien.

20160702_152328.jpg20160702_155146.jpg20160702_155156.jpg20160702_155207.jpg20160702_155215.jpg

20160702_142221.jpg20160702_142409.jpg20160703_141509.jpg

Zoals jullie ongetwijfeld hebben meegekregen is hier in het zuidoosten van het land een ongelofelijke hoeveelheid neerslag gevallen. De planten hebben de afgelopen weken dus veel te nat gestaan. Nu is natuurlijk de vraag wat er precies met mijn planten aan de hand is en of er wat te redden valt. Kan ik de stammen bijvoorbeeld ontsmetten met chloorwater of is de schimmel de doden met azijn? Wel heb ik direct de grond geharkt om het water hopelijk wat beter te laten zakken. Dit zal ik de komende dagen ook blijven herhalen.

De rest van de planten staat er momenteel nog wel vrolijk bij.

20160702_142151.jpg

Re: Northern Light plotseling overleden?

Zie mijn buiten topic van 2013 om te zien wat er gebeurt als je nu teveel gaat rommelen.

Wellicht hebben ze wortel- of stamrot. Beide gevallen zijn niet te bestrijden, want dat zit binnen in de plant.
    Ik zou het gewoon afwachten, en vooral níets doen. Elk beetje stress kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Ik heb die fout gemaakt, plant verloren.. Leer van me

Probeer de boel droog te houden, en hoop voor het beste. Harken zou ik absoluut niet doen; je beschadigt gezonde wortels in de bovenlaag van de grond. Dat zijn soms de meest belangrijke wortels. Vooral omdat die moeten compenseren voor de delen die niet meer werken.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Dankje! Dat van die bovenste wortels wist ik niet, maar klinkt logisch. Zouden die witte puntjes (afgezien van die overduidelijke schimmelplek) dan wellicht nieuwe wortelpuntjes zijn? Ik heb in ieder geval echt nauwelijks wortels geraakt bij het harken. Klein handharkje en van dichtbij op de knietjes, dus alles goed zichtbaar

Zijn de andere planten kwetsbaarder als ik de aangetaste plant laat staan of maakt dat in principe niets uit omdat die bacteriën en schimmels sowieso al in de bodem zitten?

(Bedoel je dit topic: LR2's Buitenbende 2013? Ik kan het niet vinden..)
      Last edited by jasper1; 3 July 2016, 21:23.

Comment

Daar stond het ergens. Maar toen was het al te laat.

De witte puntjes op de stam, dat zijn inderdaad plaatsen waar wortels uit kunnen komen. Het is geen schimmel. Schimmel vindt je in wiet vrijwel alleen op het blad, en ín de stam. Dat ziet er duidelijk en onmiskenbaar uit als meeldauw. Veel andere schimmels komen niet echt voor. Behalve binnen in de plant. Dat zit er echt in, en kenmerkt zich doordat de plant verandert in bruine smurrie. Je ziet dan vaak duidelijke lijnen van sterfte door de stam in de hoogte-richting.

Andere planten hebben geen last van ziekelingen; de sporen die de ziekte veroorzaken, komen immers uit de lucht. In de aarde zijn ze nuttig, belangrijk, en meestal onschuldig. Natuurlijk, als die plant helemaal ligt weg te rotten, moet je contact met de andere planten vermijden en de hele plant eventueel verwijderen.
        Toprot slaat bijvoorbeeld makkelijk over van de ene op de andere plant, maar dat komt vooral om het volgende, denk ik: als de omstandigheden zo zijn dat plant A besmet raakt, dan zijn de omstandigheden voor plant B vrijwel hetzelfde geweest (we kweken onze wiet immers niet kilometers van elkaar af). Dan kun je rekenen op meerdere besmettingen. Of dat komt door het hoge sporen aantal, of door de omstandigheden, dat durf ik niet te zeggen.

Je plant ziet er trouwens niet echt ziek uit, meer een beetje slapjes (geen/slechte wateropname). Dus als het niet uitbreidt, zou ik me nergens zorgen over maken. Het kan goed zo zijn, dat je plant nu nieuwe wortels aan het maken is en daarmee de klap herstelt. Het hoeft ook niet per see rot te zijn, maar het kunnen ook emelten en varenrouwmuggen zijn die de wortels aanvreten. Lastig te zeggen, zo diep onder de grond.

Probeer in ieder geval niets meer te beschadigen in de bodem.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Staan de planten ook niet erg diep gepoot? Op de foto lijken ze tot node 3 in de aarde te staan en additieve wortels zo hoog op de plant? hmm. Op het hypocotyl ontstaan heel vaak deze witte puntjes van beginnende additieve wortelgroei. Vaak is dit ook een teken dat ze naar lucht snakken (te nat staan).

Comment

Een paar dagen later was ze inmiddels hartstikke dood... Toch jammer, maar het hoort erbij denk ik dan maar. Ze stonden inderdaad veel en veel te nat. De grond was een en al modder door de grote hoeveelheid neerslag. Waarschijnlijk had de plant last van wortelrot, want de wortel vlak onder de grond was wat bruin van kleur en erg zacht/sponzig. Het schuin ophogen van de grond werpt trouwens wel zijn vruchten af, want alles spoelt nu netjes omlaag.

Comment

Jammer, maar tenminste is het ondertussen opgelost.
              verslag 1, verslag 2

Comment

Trok de "kluit" vanmorgen zonder enige kracht te hoeven zetten zo uit de grond. Paar beestjes erin enzo..

20160715_133101.jpg

Maar we gaan gewoon door! De twee grootste dames hebben de 2.1m inmiddels gepasseerd. Kweekverslag hier te volgen:

Comment

Stamrotblues
                  Last edited by FlintStoned; 16 July 2016, 23:32.

Comment

Succes met de andere planten!
                    Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
                    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Bezig...
                    X